כל מה שחשוב ויפה
קרקס הבריחה: שבוע העיצוב ירושלים 2021
הקולקציה הראשונה של collectoe. צילומים: עמית מוזר

קולקטו: לא גרביים. אמנות

״רובנו לא יכולים להרשות לעצמנו לקנות אמנות, אז החלטנו לשלב אמנות עם אהבה אחרת שלנו: גרביים״. סער פרידמן על collectoe, מותג הגרביים הבינלאומי החדש שהשיק בימים אלו

״אנחנו לא מוכרים גרביים, אנחנו מוכרים אמנות״. זו ההצהרה שמקבלת את פני הגולשים באתר של collectoe. לצידה תמונת תקריב על רגלי שני דוגמנים, לבושים בלבן, מסגרת זהובה ממקדת את המבט לגרביים הצבעוניים שעל כפות רגליהם.

״כחובבי אמנות אנחנו מעריכים את תהליך העבודה של אמנים, ומבינים עד כמה יצירת אמנות מופלאה היא בעלת ערך רב״, ממשיך הטקסט באתר. ״אבל רובנו פשוט לא יכולים להרשות לעצמנו לקנות עבודות אמנות. לכן החלטנו לשלב אמנות עם אהבה אחרת שלנו – גרביים – מכיוון שכפי שאנחנו רואים את זה, גרביים הם המדיום להראות לעולם מי אתם באמת״.

מי שעומד מאחורי המילים והמיזם הוא לא אחר מסער פרידמן, בעלים משותף ומנהל העיצוב של סוכנות המיתוג OPEN. פרידמן מספר שיום אחד, בעל הנכס שבו שוכנים המשרדים של אופן סיפר לו שהוא החליט להשקיע בעולם האופנה, ובאופן ספציפי בגרביים. ״באינטואיציה זה נשמע לי מעניין״, הוא אומר. ״מגיע בחור בן 60 ביחד עם האחיין שלו בן ה־30, שלבש בפעם הראשונה גרביים צבעוניים, מבסוט, ומדבר על מותג הגרביים המפורסם Happy Socks.

סער פרידמן. צילום: מיכה לובוטון

״מיד התחברתי: יש לי גרביים צבעוניים כבר הרבה שנים, אני זוכר שהאפי־סוקס התחילו. היום כשאני מבין יותר אני יכול להגיד שהגרביים שלהם לא הכי איכותיים, למדתי המון בשנה האחרונה והיום אני גורב רק את הגרביים שלנו״.

איך מתחילים?

״יצאנו לדרך, ודי מהר הבנו שהקונספט של לעשות גרביים יפים זה לא מספיק. אז הגענו לרעיון של לשתף פעולה עם אמנים ולבנות מודל רווח הוגן, שבו האמן מרוויח על כל גרב שנמכר. לקח שנה עד שגיבשנו קונספט מותגי־מוצרי נכון. אחרי זה היה תהליך לא קצר של הפקה: איך מעבירים איור לגרב, איך מייצרים גרב איכותי, האם רוצים הדפס או תפירה. זה לבד לקח כמה חודשים. 

״בנוסף רצינו לבנות פלטפורמה בינלאומית, ולא להתבסס רק על יוצרים מקומיים. התחלנו לחפש באינטרנט, פנינו לאמנים ויצאנו לדרך״.

אוצרות של סגנונות 

הקולקציה הראשונה של collectcoe כוללת 33 דגמים מקוריים של אמנים מישראל, מספרד, מאוסטרליה וממכסיקו. הנציגות המקומית כוללת שלושה: ניר עובדה, גל שיר ושירה ברזילי (קוקטית), שפותחת את הקטלוג עם ארבעה דגמים שמאופיינים בכתב היד המובחן שלה.

״הקונספט של קוקטית הוא The World Is My Canvas״, מספרת ברזילי, ״כך שאין משטח, אביזר או דבר שאני לא יכולה לגעת בו: בגדים, עמודי חשמל, עננים, אסלות – הכל. הסתכלתי על גוף העבודות שיצרתי ודמיינתי אלו מהן יעבדו טוב בתור גרב, ועבדתי עם צוות המעצבים של קולקטו על התאמת הציורים שלי לעיצוב הגרב.

״השפה האמנותית שלי מינימליסטית והיא מבוססת בעיקר על קו. לעיתים הצבע מלווה את הקו הקוקטי שתמיד נע סביב פנים ונשיות לא מוגדרת; תרכובת של עינים, אף פה – על שלל צורותיו״.

מה את יכולה לספר על תהליך העבודה?

״העבודה נעשתה במשותף ולמדנו תוך כדי ניסוי ותהייה מה יעבוד יותר ומה פחות. לבסוף הגרביים נולדו מתוך מחשבה מה הייתי רוצה לעצמי: רציתי שהם יהיו כיפיים ויעלו לאנשים חיוך על הפנים״.

All About Me, הגרביים של שירה ברזילי

Freedom Exists, הגרביים של ניר עובדה

החופש קיים (Freedom Exists), הגרביים של ניר עובדה, נולדו אף הם מאיור שיצר בעבר, בהתבסס על הרעיון ״שהחופש אכן קיים״, הוא מספר. ״החופש לאהוב וליצור בלי הגדרות ובלי מגדרים, ולקיים אהבה ושלום בין כל המינים והזנים. החופש לאיחוד ואהבה בין כוחות מנוגדים וזנים שונים: הנמר, הפרפר, התוכי, חד הקרן, הטוקן והסנאי חיים בחופש, בשלום ובאוטופיה, שקיימת, אם רק נרצה לראות אותה.

״אני אוהב ליצור מתוך מתח שקיים בין ניגודים ומהחיפוש אחר האיזון שמתקיים בהם: האהבה שבפחד, השלום שבמלחמה, השקט שברעש. כמעצב אני שואף ליצור משהו חדש מתוך הקיים ולברוא את העולם שאותו הייתי רוצה לקיים, או לפחות לשאול את השאלה האם קיים עולם שכזה״.

איזה גרביים אתה גורב?

״ארון הבגדים שלי צבעוני וכך גם הגרביים, שתמיד קיבלו יחס אסתטי שווה. אני אוהב שהגרביים שלי מספרים סיפור, וכמו כן לשלב בין זוגות שונים על מנת להוסיף עוד שכבות לסיפור. הכי אני אוהב צלקות, שריטות וחורים בגרביים, שדרכם אפשר לראות את הימים והשנים שבדרך; זו אוטופיה בעיני״.

על השאלה מה מאפיין את הקולקציה הראשונה של קולקטו ואת האמנים שלקחו בה חלק, אומר פרידמן ״אני לא רוצה מאפיין: אני רוצה הרבה סגנונות. זה אוצרות של סגנונות, ומכאן נובע גם שם המותג. הרעיון לאצור כמה שיותר סגנונות, אמנים או יוצרים שמתבטאים בדרכים שונות: חלק עובדים עם צבע, חלק עם קו, חלק עם פרטים. וגם הנטייה לחשוב ששני גרביים צריכים להיות זהים: זה לא חייב להיות ככה״.

מתי תצא הקולציה הבאה?

״רק עכשיו יצאנו לדרך. צריך להביא לקוחות לחנות ולראות אם הם קונים, כמה הם קונים, מה הם קונים. ואז לחשוב אם משהו הולך ממש טוב, האם לעשות סיבוב נוסף או לפנות לאמן לעשות דגם חדש. צריך לראות איך זה מתגלגל״.

איך ההרגשה להיות גם הלקוח, לעצב משהו לעצמך?

״זו לא הפעם הראשונה, אבל אני חושב שזה שיעור חשוב שמלמד המון. יש הרבה מה ללמוד מפרויקט כזה. נפגשנו בדרך עם הרבה חברות, מעצבים, אתרי אי־קומרס. זה דברים שאתה פחות ער אליהם אבל זה תמיד מעניין. אני תמיד בעד ללמוד, להתפתח לראות זוויות חדשות. עשינו בית ספר לעצמנו, זה מומלץ בחום״.

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

8 תגובות על הכתבה

  1. לוטם

    מה עם לינק לאתר? 🙂

  2. שירה

    מותג מהמם לאנשים מהממים!

  3. שמוליק

    וואו

  4. מרב דביש בן משה

    מקסים, מעורר השראה ושמחה, עלו והצליחו

    1. yuval saar

      נכון! טעות שלנו, תיקנו. תודה על תשומת הלב

  5. מעצבת

    ואו פרויקט מדליק! כל הכבוד! הזמנתי 🙂

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden