כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל
שמואל גולדשטיין, צבע טרי 2020. צילום: מאיה זהבי

צבע טרי 2020 יתקיים אונליין, הפתיחה ב־28.10

פורטפוליו News: יריד האמנות צבע טרי יקיים מהדורה דיגיטלית, שתציג חממת אמנים, חממת מעצבים ופרויקטים חברתיים. הכניסה ללא תשלום; מחירי עבודות עד 14 אלף שקל

כ־800 עבודות אמנות ועוד כ־500 עבודות עיצוב יעלו לתצוגה ולמכירה אונליין במסגרת יריד צבע טרי 2020, שייפתח ב־28.10. אחרי שנדחה מספר פעמים ועם התגלגלות משבר הקורונה והשלכותיו, החליטו לבסוף מנהלות צבע טרי לקיימו במהדורה מיוחדת (ומצומצמת), שתכלול את חממת האמנים העצמאיים וחממת מעצבים, לצד פרויקטים חברתיים.

38 אמנים נבחרו לחממת האמנים של 2020, ובחממת העיצוב יציגו 32 מעצבים וסטודיות לעיצוב. פורמט החממה הוא ייחודי לצבע טרי, בעוד שירידי האמנות בעולם מבוססים על תצוגת גלריות וגופים עסקיים בתחום האמנות. בארץ, מראשית דרכו החליטו מייסדות צבע טרי לקיים לצד תצוגת הגלריות גם חממת אמנים עצמאיים (שאינם מיוצגים על ידי גלריה או דילר).

בתחילת דרכו מרבית הגלריות המובילות בשוק תמכו ביריד והקפידו לקחת בו חלק, מתוך מטרה משותפת להעשיר את הפעילות בשוק האמנות המקומי ולגייס לו קהלים חדשים. בהמשך התעוררו מחלוקות ומתחים סביב החממה, שרבות מהגלריות  ראו בקיומה תחרות בלתי הוגנת על עיניו וכיסו של הקהל. בעקבות זאת, שיתופי הפעולה בין היריד לענף הגלריות עברו שינויים וניסיונות שונים למצוא תמהיל נכון לכל הצדדים. משבר הקורונה יצר אילוצים חדשים בשוק, ועימם גם החלטה להתמקד במהדורה זו בחלק העצמאי של היריד בלבד.  

יפעת גוריון: המהדורה המיוחדת לשנת 2020 ממשיכה במשימה לספק פרנסה ליוצרות וליוצרים עצמאים, בכל פורמט אפשרי, בתקופה בה הם זקוקים לה יותר מתמיד. לצד מטרת היריד להנגיש אמנות לקהל

חן זלקינד

גל כהן

״צבע טרי 2020: מהדורה מיוחדת״ – הוא הפתרון שמצאה הנהלת צבע טרי, בראשותן של יפעת גוריון ושרון טילינגר, לאחר שהתברר שיהיה בלתי אפשרי למצוא בטווח הנראה לעין חלון זמן ודאי, שבו ניתן לקיים את היריד במתכונתו המוכרת. לדבריהן: ״המהדורה המיוחדת לשנת 2020 ממשיכה במשימה לספק פרנסה ליוצרות וליוצרים עצמאים, בכל פורמט אפשרי, בתקופה בה הם זקוקים לה יותר מתמיד״.

מחירי העבודות יתחילו במאות שקלים ויגיעו עד תקרה שנקבעה על 14 אלף שקל. ״המחירים מתחשבים במצב, בהתאם לתקופה הקשה הזו. גם האמניות והמעצבים מבינות את זה, ומתאימים את מחירי העבודות למטרת העל של צבע טרי – להנגיש אמנות ועיצוב לקהל הרחב״, אמרה גוריון.

יו.בי.אס: במחצית הראשונה של השנה ירדו המכירות בגלריות בעולם בלמעלה מ־30%, בעקבות הסגר. במקביל, המכירות אונליין גדלו מכ־10% מהיקף השוק ב־2019 לכ־35% השנה

בניגוד ליריד הפיזי, הכניסה אונליין תהיה חינם, וללא הגבלה בשעות וזמן – נכון לעכשיו התצוגה והפעילות באתר מתוכננת ללא מועד סיום. לצד המכירות באתר צבע טרי יעלה בלוג תכנים, שמתבסס על עבודותיהם של האמנים והמעצבים המשתתפים. הבלוג יציע כתבות ופינות ייעוץ שנועדו לתמוך במטרת העל של היריד – להנגיש את האמנות ולעודד את הקהל להכניס אמנות ועיצוב הביתה.

ברוח הזמן, יוקדש גם פוקוס לאמנות מבוססת מסך, עם מספר אמנים שיציגו עבודות וידאו ארט ואמנות דיגיטלית. בין הפרויקטים החברתיים שיעלה היריד – המכירה המסורתית של הגלויה הסודית, שהכנסותיה יוקדשו הפעם למלגות לתלמידים בבית הספר לאמנויות אריסון בתל אביב; ופרויקט לקידום שוויון חברתי לבעלי מוגבלויות, בשיתוף עם המחלקה לעיצוב תקשורת חזותית בבצלאל.

תמיכה בזמנים קשים

ליריד במתכונת הדיגיטלית הצטרפו תומכים מסחריים בראשות בנק יו.בי.אס, התומך הראשי של יריד ארט באזל, ונותן החסות הראשי של צבע טרי מזה שמונה שנים; חברת אקרו, יגאל אהובי וחברת רגבה, נותנת החסות לחממת העיצוב.

גרי ליבנת, מנכ״ל UBS Wealth Management ישראל, תיאר את השפעת משבר הקורונה על עולם האמנות והדגיש את המחוייבות של חברת יו.בי.אס להמשיך ולתמוך בארגונים מקדמי אמנות בזמנים קשים אלה.

״עקבנו בדאגה אחר ההתפתחויות בתחום זה בעולם. רק במהלך המחצית הראשונה של השנה ירדו המכירות בגלריות בעולם בלמעלה מ־30%, בעיקר לאור העובדה שמרביתן היו סגורות תקופות ממושכות. במקביל, המכירות אונליין גדלו מ־10% מהיקף השוק ב־2019 לכ־35% השנה, כאשר מרבית הרוכשים הינם אספנים קבועים של הגלריות״, אמר לבנת.

ג׳ואנה ג׳ונס

סטודיו fe. צילום: אלעד חזקי

נועה פיין. צילום: מיכאל מזרחי

הנתונים מבוססים על דו״ח יו.בי.אס וארט באזל, שסקר את מצב השוק העולמי בקיץ האחרון. למרות הנוחות והנגישות לפלטפורמה הדיגיטלית מכל מקום בעולם, אומר לבנת: ״כ־70% מאספני האמנות בעולם ציינו כי התקשו לרכוש בערוצים הדיגיטליים, וכי הדבר לא יכול להחליף בעבורם את החוויה הפיזית, בה יכולים לחוש יותר טוב את האמנות. כמובן שגם האלמנט החברתי והדיונים עם אספנים נוספים סביב האמנות באירועים, חסרה להם״.

בתקופת הסגר הראשון יזמה יו.בי.אס ישראל הפקה של סדרת סרטונים המציגים אמנים שהשתתפו ביריד בעבר, (רובם בוגרי החממה) בביקורים בסטודיו שלהם ובתיעוד תהליך היצירה. הפרוייקט עלה ברשתות החברתיות ויצר באז מאוד חיובי וגדול לא רק בישראל, אלא גם בסניפי יו.בי.אס בעולם, המנסים כעת לעשות מיזמים דומים באירועי אמנות שבהם תומכת ומעורבת החברה.

אמני החממה

לחממת האמנים השנה נבחרו: איציק מור, אליה כהן, בצלאל בן חיים, בר דביר רחמים, ג׳ואנה ג׳ונס, גיא בנאים, גילי שחר, גל כהן, מורן אסרף, משה ריפנר, מריה סאלח מחאמיד, זהר טל ענבר, הדס גולן, דוד (דוכי) כהן, גל מלניק, ליטל רובינשטיין, ליהי ניידיץ, לי נבו, טל בוניאל, מיכאל בק, מיה פרי, מיכל קליסקי, מעיין פוגל, מעיין שחר, נגה פרחי, נועה אירוניק, נטע לי פלדסמן, ניב פרידמן, ענבל לימור פפר, קייט פריצליס, רותי דה פריס, רחל פרומקין, שגית פרידמן הלל, שי אלפיה, שלומי ללוש, שמואל גולדשטיין, תמר לוי אלפסי, תמר סימון.

משתתפי חממת העיצוב

המעצבים שיציגו בחממת העיצוב: נעמה אגסי, נועם דובר ומיכל צדרבאום, גיא ג׳אנה, נדב כספי, שירה קרת, אסף וינברום, רחלי שרפשטיין, מיכל לויצקי, אילה צור, נועה פיין, סטודיו קוזי, תומר נחשון, נרקיס שרון, מיקי מן, ביאנקה ספריינס, רם בר זאב, סטודיו ברמן, חן זלקינד, PULP סטודיו, טראשיק, דפנה לוי – studio orto, בר דוידווביץ, מעין בן יונה, עופר גימפל ועמי חלא (OA design), סטודיו fe, טסלר מנדלוביץ, מיקה בר, עפרי ליפשיץ, דניאל אלקיים, תומר נתנאל לוי (תומי), לילך ספרן גורפונג, צחי נבו.

birds

נעמה אגסי

שירה קרת. צילום: דניאל שכטר

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden