כל מה שחשוב ויפה
פסטיבל האיור החל ב־26.11.2020
טושיקי יאמנה בסרטו של תום גן־אור, Toshiki Death
טושיקי יאמנה בסרטו של תום גן־אור, Toshiki Death

תום גן־אור: רציתי לשבור את עולם האקסטרים האוטופי שהכל מושלם בו

תום גן־אור ארז מצלמה וגלשן סנובורד, וללא תכנון מקדים נסע ליפן לצלם את טושיקי יאמנה, גולש סנובורד יפני. הסרט הקצר, שהקרנת הבכורה שלו התקיימה השבוע, נע בין שמחת חיים מלאה באדרנלין לתחושה מורבידית ואפילה

יובל: הי תום, בוקר טוב. מה שלומך? ומזל טוב על הסרט החדש!

תום: תודה רבה! ובוקר אור, שלומי טוב, איך אצלך?

יובל: גם. אם מתעלמים מכל מה שקורה בעולם אז לא רע, לשמחתי עדיין קורים דברים מעניינים כל הזמן, כמו הסרט שלך לדוגמה. ומהרגע הראשון ששמעתי עליו ובמהלך כל הצפייה, אני לא יודע מה יותר משך אותי: הנופים המושלגים או העובדה שהוא קורה ביפן

תום: נכון, סיטואציה לא פשוטה ואפילו טראגית… חשוב לראות בתקופה המוזרה הזאת כהזדמנות לשינוי והתעמקות בדברים חדשים. יפן היא בין הארצות הכי מושלגות בעולם, לכן בשבילי זה היה גן עדן לצילום

יובל: אז יש לי המון שאלות לשאול, שבינתיים פחות או יותר מתרכזות בשאלה אחת: איך מצאת את עצמך מצלם סרט על גולשי סקי ביפן??? ספר הכל מהתחלה

תום: פייר אינאף 🙂 לפני שמונה שנים סיימתי את השירות הצבאי שלי וטסתי לעבוד עם חברים באתר סקי בצרפת. יום אחד מנכ״ל חברת התיירות שעבדתי בה ביקש ממני שאצלם תמונות גלישה של חבר טוב שלי. פעם ראשונה שאני מחזיק מצלמה פחות או יותר היה שם בשלג.

להפתעתי היינו מרוצים מהתוצאה. מפה לשם, החלטתי לעשות סיבוב פרסה בחיים שלי, לבטל את המכינה שנרשמתי אליה באוניברסיטת באר שבע ולהגיע למבחני קבלה למחלקת תקשורת חזותית בבצלאל

יובל: וואלה

תום: במהלך הלימודים בבצלאל ניסיתי למצוא את עצמי, היו רגעים שלא כל כך הבנתי מה אני עושה שם. אחרי הכל, רוב האנשים מגיעים לשם עם נסיון או ידע כלשהו באמנות. בשנה השלישית יצאתי לחילופי סטודנטים בספרד, ואיכשהו נשארו לי חודשיים חופש לתחילת הסמסטר השני בבצלאל.

החלטתי לשלוח מיילים לכל החברות סנובורד שאני מכיר בבקשה לעשות התמחות. חברה אחת ענתה למייל שלי, ובמהלך חודשיים הייתי בטור באירופה עם גולשים שאני עוקב אחריהם שנים. שם גם הכרתי את טושיקי, ומפה לשם, נשארנו בקשר גם בעונות החורף הבאות

טושיקי יאמנה ותום גן־אור

טושיקי יאמנה ותום גן־אור

כרזת הסרט Toshiki Death

יובל: מה זה אומר התמחות בחברות סנובורד? לעשות מה?

תום: מבחינתי זה היה לעשות כלים. בתכל׳ס הייתי צלם סטילס של החברה. לכל חברת סנובורד יש ״טים״ עם גולשים מכל העולם שמייצגים את החברה (כמו מסי ואדידס). החברה הייתה משתמשת בתמונות לסושיאל, פרסומות למגזינים וכו׳

יובל: הבנתי. ומה זה אומר נשארת בקשר עם טושיקי בעונות הבאות?

תום: טושיקי הוא סיפור מיוחד. גולש סנובורד יפני מעט אנונימי עם סגנון גלישה מדהים. הוא לא ידע לדבר אנגלית אבל החיבור בינינו היה חזק מאד. ההבנה ביננו היתה חזקה, מעבר לשפה מילולית. מאוד התלהבתי ממנו ומכך שלא כל כך מכירים אותו. בסוף החודשיים הלכתי למנכ״ל החברה ואמרתי לו שאני חייב לעשות עליו סרט. מבחינתי זה יהיה פרויקט הגמר שלי ואני אטוס ליפן לצלם אותו

טושיקי הוא סיפור מיוחד. גולש סנובורד יפני מעט אנונימי עם סגנון גלישה מדהים. הוא לא ידע לדבר אנגלית אבל החיבור בינינו היה חזק מאד. ההבנה ביננו היתה חזקה, מעבר לשפה מילולית. מאוד התלהבתי ממנו ומכך שלא כל כך מכירים אותו

יובל: מתי זה היה? ואיך זה המשיך משם

תום: זה היה לפני כשלוש שנים מהיום, מאז עשיתי עוד כמה פרויקטים (של סטילס בעיקר) עם החברה. את פרויקט הגמר תחילה באמת חשבתי לטוס ליפן אבל אחר כך זה היה נראה לי כמו מתכון לאסון 🙂 החלטתי לדחות את כל העניין בשנה, ובחורף שעבר שלחתי הודעה למנכ״ל שאני מוכן ואחרי שבוע כבר הייתי על מטוס בדרך ליפן

יובל: היה לך תסריט? כיוון? אורך? מה היו המחשבות, היזה סרט רצית לעשות?

תום: זאת הייתה סיטואציה בעייתית. התקשורת בכתב עם טושיקי ועם יפנים באופן כללי הייתה קשה, ולא היה אפשר לתאם ולתכנן כלום מראש. באיזשהו שלב החלטתי לשחרר, לקחת מצלמה ולטוס ללא תוכנית מוקדמת. לצלם בסגנון דוקומנטרי ולקוות לטוב

יובל: הגעת ליפן ואז מה?

תום: הבנתי שאני רוצה לעשות סרט דוקומנטרי קצר. היה לי חשוב לשבור עלילה של סרט סנובורד רגיל, שבדרך כלל מדבר על דברים שטחיים ומעט מנותקים מהמציאות

סרטו של תום גן־אור, Toshiki Death

צילום: ATWOSEE

סרטו של תום גן־אור, Toshiki Death

טושיקי יאמנה בסרטו של תום גן־אור, Toshiki Death

birds

יובל: ספר קצת על הצילומים וההפקה – איך זה קרה, איפה, מי היה הצוות, איך זה עבד

תום: הגעתי ליפן, ופשוט הלכתי כל היום עם מצלמה עלי. הלכתי איתה לשירותים, לאונסן (ספא יפני שהיינו פוקדים שלוש פעמים בשבוע), לגלוש סנובורד, לטפס, לאכול וכו׳. עשינו רוד טריפ גדול ברחבי הוקאידו, האי הצפוני של יפן. לעיתים ישנו אצל חברים, ולפעמים באוטו.

פגשתי כמה צלמים במשך המסע, כמו צלם יפני ותיק בשם מסה (שגם לא ידע מילה באנגלית אבל היה לנו חיבור מעולה), שבחלק מימי הגלישה הוא נתן לי עוד זוית צילום ועזר לי מאד. הגלישה שונה ביפן, בגלל שהיא קרה מאד ומושלגת. היו פעמים שנסענו בכביש מהיר, ראינו ספוט מגניב, עצרנו את האוטו על השוליים והלכנו לגלוש.

מבחינת הצילום הייתי מאוד חרד לכך שאני אפספס משהו, ויצא שיש לי כמויות פסיכיות של חומרים. 🙂 מזל שהיו שני סגרים…

יובל: כמה זמן נמשכו בסך הכל הצילומים?

תום: התכנון היה 40 יום, אבל הם נקטעו בגלל תחילתה של המגיפה, סך הכל היו 25 ימי צילום. מסה שלח לי עוד כמה ימי צילום לאחר שנאלצתי לחזור הביתה (ישראל בדיוק החלה לסגור את שעריה, הייתי מראשוני המבודדים)

יובל: קטעים. אז כמו שאמרת יש לך כמויות פסיכיות של חומרים. מה עכשיו? מה הבנת תוך כדי שעברת על הכל?

תום: בפרויקט הגמר שלי (שהוא גם סרט קצר), היו חמישה ימי צילום, וזה היה אתגר לא פשוט בשבילי. קודם כל ניסיתי להתנתק רעיונית ועלילתית ובזמן הסגר הראשון התחלתי למיין חומרים ויזואלית ולחלק אותם לקטגוריות. לאחר מכן הבנתי שאין לי סיכוי להתמודד עם כל זה לבד, והחלטתי לפנות לג׳ייסון דנינו הולט – תסריטאי ומחזאי מוכשר, שיצא לי לעבוד עימו מספר פעמים.

פעם ג׳ייסון היה רושם כל יום על לוח בבית קפה בתל אביב 20 שאלות. לפעמים השאלה היא מאד ישירה לפעמים היא אבסטרקטית, היה משהו שמאד אהבתי בזה. וכשדיברנו על טושיקי החלטנו קודם כל לשלוח לו 100 שאלות באנגלית (שתורגמו על ידי מתרגמת מטעם הקונסוליה היפנית) לאחר שיענה על כולן, נחליט מה עושים.

השאלות היו דרך טובה להמחיש את הדמות המורכבת הזו, ולדעתי התשובות לא אכזבו. בסוף החלטנו שאנחנו מרכיבים את העלילה משאלות ותשובות. הצטרפו אלי אודי נאור – שעשה את הפסקול לסרט, בין היתר המטורף הזה החליט לעשות קאבר יפני לשיר של נתן זך ז״ל ״ציפור שניה״; וענת גוטברג המוכשרת שעשתה את השפה הגרפית ואת המושן

תום גן־אור בזמן בצילומים

תום גן־אור בזמן בצילומים

יובל: תן דוגמה למי שלא ראה עדיין את הסרט לכמה שאלות שהכנסת והתשובות, ולמה בחרת דווקא בהן מהכל

תום: בעקרון חשבנו דרך שני צירים עיקריים – אחד, מי לעזאזל הוא טושיקי? (עדיין אין לי תשובה). השני, אלו שאלות אף פעם לא שאלו גולש סנובורד. לדוגמה, שאלות על הנפש, מצב כלכלי וכו׳. אחת השאלות החשובות מבחינתי הייתה על נושא מגדרי, וטושיקי ענה עליה בצורה יחודית לו, והסביר לנו למה הוא קורא לעצמו פוטאנארי (דמות אנימה נשית עם איבר מין זכרי).

בנוסף היה לי חשוב להתעסק נושא הכשלון וההצלחה בחיים. עולם האקסטרים המיינסטרימי תמיד בשאיפה לעולם אוטופי שהכל מושלם בו, רציתי לשבור את זה בסרט

היה לי חשוב להתעסק נושא הכשלון וההצלחה בחיים. עולם האקסטרים המיינסטרימי תמיד בשאיפה לעולם אוטופי שהכל מושלם בו, רציתי לשבור את זה בסרט

יובל: הייתה לי באמת תחושה קצת קווירית בסרט, ולקח לי זמן להבין אם זה סתם בראש שלי או שלשם כיוונת, ועכשיו (וגם אחרי השאלות של ג׳ייסון), קצת יותר ברור לי. לשם כיוונת מהתחלה?

תום: אני חושב שג׳ייסון לקח את זה לכיוון הזה בצורה יחסית טבעית. אולם חד משמעית חשבתי ללכת לכיוון הזה בסרט, בעיקר בעקבות שיחות קודמות שהיו לי עם טושיקי. באופן כללי כל מה שקשור ליחסים אינטימיים ביפן הוא בגדר תעלומה. יפן (לפחות הוקאידו) היא שונה מתל אביב, אנשים לא מפגינים חיבה לבני או בנות הזוג שלהם בציבור, והעניין המגדרי הוא כמעט סוג של טאבו

יובל: לגמרי. אני חושב שזה אחד הדברים המעניינים בסרט, כמו גם המנעד בין שמחת חיים גדולה של הגלישה בשלג, האדרנלין, הקצב, לבין התחושה המורבידית, האפילה, שעולה ממנו

תום: תודה! לטושיקי יש אנרגיות מדהימות, הייתי מחוייב להעביר את הקצב שלו בעריכה אל מול הפלרטוט המתמיד עם מוות

טושיקי יאמנה

טושיקי יאמנה

יובל: אז מה עכשיו? איפה הייתה הקרנת הבכורה של הסרט? ואיפה עוד סרטים כאלו מתגלגלים?

תום: עכשיו? אני מת לנוח האמת. עשינו שתי הקרנת בכורה בחלל המדהים שאני עובד בו (סטודיו בשם המפעל 1), הייתי חייב לפצל בשל המצב הקיים. הסרט עלה לאויר במגזין סנובורד בשם Snowboarder Magazine; בעקרון סרטי אקסטרים יש בכמויות, אולם סרטים מהסוג הזה יש ממש מעטים וקשה למצוא אותם.

ובאופן ספציפי מחר אני מביים קליפ ללירז צ׳רכי ולאחר מכן אני ממש מתכוון לנוח

יובל: לנוח זה חשוב! מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?

תום: רציתי להגיד שהסרט הוא לזכרו של חבר טוב שלי, אלון מצוב, שליווה אותי בתהליך ולצערי לא זכה לראות אותו. אוהב אותך אלון ❤️

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

3 תגובות על הכתבה

  1. קטיה ק

    פרוייקט לא רגיל לקרוא עליו בפורטפוליו! תודה על הראיון! איזה כיף!

  2. סשה טמרין

    סרט מרגש

  3. מיכל

    סרט מדהים ומיוחד…תודה רבה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden