כל מה שחשוב ויפה
דור בשרי, אוטוטופיה
דור בשרי, אוטוטופיה

פסטיבל האיור 2020 // מאיירים בגוף ראשון. חלק 3

אוטופיה אסקפיסטית, תחבורה ציבורית, קרמיקה, קורונה וזקנות מחליקות - נציגים מתשע תערוכות בפסטיבל האיור 2020

דור בשרי / אוטוטופיה

למה כדאי לבקר בתערוכה שלך? התקופה האחרונה הייתה קצת משוגעת בלשון המעטה. התערוכה שלנו מציעה אלטרנטיבה איורית אסקפיסטית ואופטימית, מקום מפלט שמחייה את הנפש. קחו נשימה עמוקה והצטרפו אלינו למסע בטבע ומעבר לגבולות המציאות. 

מה איירת בזמן הקורונה? בין סגר א׳ לסגר ב׳ יצא לי לקחת חלק בפרויקט ללוח שנה של הוצאת צלטנר המאגד מפות מאויירות של שמורות טבע בישראל, שבו אני התמקדתי באזור הנגב. כל המפות יוצגו בשבוע האיור הנוכחי בתערוכה בארץ אהבתי.

מי המאייר.ת האהובה עליך כרגע ולמה? גורו פוג׳יטה הוא אנימטור וקונספט ארטיסט. היצירה שלו בתחום המציאות מדומה מעוררת השראה ומאוד מסקרנת אותי.

למה אתה מקשיב כשאתה מאייר? אני מעדיף לעבוד ללא רעשי רקע, בשקט.

דור בשרי, אוטוטופיה

דור בשרי, אוטוטופיה


אדוה סנטו / תחנת הבית

למה כדאי לבקר בתערוכה שלך? זו תערוכה שרלוונטית היום יותר מתמיד. התחבורה הציבורית מפגישה בינינו, בין קצוות החברה הישראלית, באופן יום־יומי. כעת אנחנו בתקופה של סגר מתמשך, דבר שמפחית מפגשים מקריים ובין־אישיים מלהתרחש, ומעמיק אף יותר את הריחוק החברתי והקיטוב בין קצוות החברה הישראלית.

מה איירת בזמן הקורונה? בזמן הקורונה איירתי חברים ומשפחה עם ראשי פרחים.

מי המאייר.ת האהובה עליך כרגע ולמה? RUFFMERCY: אני לא יודעת אם הוא נחשב מאייר, אני מגיעה יותר מעולם האנימציה. אני מאוד אוהבת את הצבעים, הלכלוך, הסגנון הקולאז׳י ותחושת השחרור שלו.

למה את מקשיבה כשאת מאיירת? אני שומעת הרבה דברים במלא סגנונות. גם פודקאסטים וגם לא, לפעמים 88 לפעמים לא…שומעת את Lizzo שאני מאוד אוהבת ומעריכה ועכשיו גיליתי את יסמין מועלם.

אדוה סנטו, תחנת הבית

אדוה סנטו, תחנת הבית


איציק רנרט / ביום, הבתים שומעים את הרחוב

למה כדאי לבקר בתערוכה שלך? כדאי לבקר בתערוכה מכמה סיבות. 1. הקונספט, ההופך את המושג איור על ראשו באופן מסקרן. קודם כל נוצרו האיורים ואחר כך הוזמנו הטקסטים. זה מעניין. 2. כי תל אביב, גם בימי מלחמת החורמה באליטות הישנות ושינוי יחסי הכוחות בין פריפריה למרכז, היא עדיין ליבה של ישראל והעיר האמיתית היחידה בארץ. לא יפהפייה אבל מרתקת, מורכבת, ומלאה במקומות שמבקשים התבוננות חדשה. אז הנה ההתבוננות החדשה. 3. כי רשימת המשתתפים כוללת מאיירים מופלאים וכותבים מצוינים, ואותי.

מה איירת בזמן הקורונה? דימויים סבוכים עמוסי אלמנטים שאינם מתחברים, קולאז׳ים מורכבים וכאוטיים בצבעים עזים, של דמויות וחללים משום מקום ומשום זמן. משער שמאחוריהם מסתתרים, או בעצם ניצבים בגאון, עצבים, ייאוש ומרדנות בריכוזים שונים.

מי המאייר.ת האהובה עליך כרגע ולמה? John Levers: אני לא יודע עליו כלום, לא מוצא עליו מידע ברשת, הגעתי אליו במקרה ואני מאוד אוהב אותו כי האיורים שלו נראים פרועים ויצריים, אבל במבט שני הכל בעצם די חמוד ומתוק. אני גם מרגיש אדג׳י וגם נהנה. מה רע.

למה אתה מקשיב כשאתה מאייר? יש לי טעם מאוד אקלקטי, שזו דרך יפה להגיד שאין לי טעם מוגדר. רוב הזמן אני מאזין לפלייליסט שלי ביו־טיוב, הרבה לבריאן אינו.

איציק רנרט / ביום, הבתים שומעים את הרחוב

איציק רנרט, ביום, הבתים שומעים את הרחוב


גלריה ארלמנד / כדים מקודדים

למה כדאי לבוא לבקר בתערוכה שלך? משום ש התערוכה מחברת בין עולם הקרמיקה לעולם האיור מתוך מבט חדשני ועכשווי. רגעי המפגש בין שני העולמות הללו מובילים ליצירה המשלבת ממשקים של חומר, צורה וטקסטורה עם פני שטח, צבע ונרטיב. 

מה איירת בזמן הקורונה? איירתי לא מעט על צלחות קרמיות שהכנתי. התייחסתי מתוך מבט ביקורתי אבל אופטימי למצב המקומי והעולמי. במקביל, בעקבות צפייה בתוכנית דוקומנטרית על טקסי נישואין בעולם, התחלתי לעטר כלים שיצרתי בהשראת בדים אפריקאים. זה נתן לי רוגע ושקט בתוך עומס אי הוודאות שאפף אותי ואת כולנו.

מי המאייר.ת האהובה עליך כרגע ולמה? כבר תקופה ארוכה שאני עוקבת אחרי המאייר קרייג תומפסון. אני אוהבת את קלות היד שלו על הנייר, את הזרימה והרכות של הקו וכן את המורכבות הנרטיבית של היצירה שלו. שכבות של ידע וסיפוריות הנרקמים יחד לכדי איורים מרהיבים ביופים. 

למה את מקשיבה כשאת מאיירת? אני מקשיבה למה שמתאים לי ביחס למה שאני מאיירת. ספציפית בזמן העבודה על סדרת העבודות הזו הקשבתי ל־Rabbit, יוצר מוזיקה אלקטרונית שהוא גם הבן שלי, ולו מוקדשת התערוכה. העבודות נולדו מתוך ההתמודדות שלי ושלו עם מחלה קשה שפקדה אותו, כלי השיקום המרכזי בהחלמה שלו היה המוזיקה ובעיקר התופים. בצלחת האחרונה שבסדרה ״אמונ״ מתוארים שנינו אוחזים בתוף.

גלריה ארלמנד, כדים מקודדים

גלריה ארלמנד, כדים מקודדים. צילום: מ״ל


דין לנר / פסקול

למה כדאי לבוא לבקר בתערוכה שלך? האיורים בתערוכה נולדו מתגובות של מיטב המאיירים לחוויות משמעותיות בחייהם של הקולגות שלהם ולמוזיקה שליוותה אותם באותה תקופה. יותר מכך, האיורים מהווים מעין ערבוב והכלאה בין המאיירים. מאייר אחד מספק את כלי הרכב והדלק למסע, והמאייר השני לוקח את הרכב ונוסע לאן שהמוזיקה מובילה אותו.

היעד הסופי הוא מיזוג של שתי פרסונות יצירתיות. אם כל חלקיק מהמרכיבים היה מתחלף התוצאה הייתה משתנה לחלוטין, מה שהופך כל איור למקורי ומפתיע ברמה גבוהה ביותר. הצופים יוכלו לראות במו עיניהם את האינפורמציה והפלייליסט שהניעו את האיורים לצד התוצאה ובכך לקבל הצצה ייחודית אל התהליך היצירתי.

מה איירת בזמן הקורונה? מתחילת תקופת הקורונה אני מצייר בעיקר כדי להתמודד עם התחושות שלי בתוך הבלאגן שאנחנו כולנו נמצאים בו. פחות חמידות ושעשוע, יותר אקספרסיביות עומס ורעש. הנה כמה דוגמאות: 1 / 2 / 3 / 4 / 5.

מי המאייר.ת האהובה עליך כרגע ולמה? אם הייתי צריך לבחור מאייר אחד, מכל מי שאני אוהב כיום, אז הוא Porous Wakler (אולי היא? לא הצלחתי לברר…). הוא מצליח בסגנון ילדותי ומרושל לצייר את הדברים הגסים ביותר בוטים ביותר והמגוחכים ביותר בפיד שלי. קומיקסונים קצרים, בדיחות, משחקי מילים ודימויים חולים שגורמים לי לצחוק בקול. הוא נדמה כאילו הוא לא לוקח שום דבר ברצינות מדי, איזה כיף. בתקופה שכזאת אני נותן את מלוא הנקודות למי שגורם לי לצחוק כמו שצריך. הוא גס לחלוטין, ראו הוזהרתם 🙂

למה אתה מקשיב כשאתה מאייר? כל פעם אני מצייר עם מוזיקה מסוג אחר בהתאם למצב הרוח שלי או לאווירה שבא לי שהציור יגדל לתוכה. לדעתי הלהקה ששמעתי הכי הרבה בעשור האחרון תוך כדי ציור היא Tool.

דין לנר, פסקול

דין לנר, פסקול


עדי יוחליס / יומן ויזואלי זמן קורונה

למה כדאי לבוא לבקר בתערוכה שלך? הדפדוף ביומנים שבתערוכה מאפשר הצצה להגיגי הנפש הויזואליים של היוצר/ת, תהליכים שיוצאים מתוך האישי והפרטי אל הכלל, ולמצוא נקודות הזדהות כצופה ביצירות. 

מה איירת בזמן הקורונה? עבדתי בעיקר בתוך יומן ויזואלי שיצרתי מקטלג ריהוט ישן שמצאתי וצבעתי את דפיו בתקופת הקיץ, מבלי לדעת שהוא ישמש אותי רבות בחודשים שאחריו. אני עוסקת באיור כבר שנים רבות, ורק בקיץ 2019 התחלתי ליצור ביומנים ויזואליים, בעקבות יוצרות שנחשפתי אליהן ובעקבות סדרת פוסטים של שולמית ישראל בפייסבוק בנושא. היצירה ביומן מאפשרת חופש רב, מעבר בין מדיומים שונים, אפשרות לספר סיפור בצורה שאינה ליניארית בהכרח, ובעיקר הכלה וקבלה של מה שנוצר, ומתוך כך קבלה של עצמי.

מי המאייר.ת האהובה עליך כרגע ולמה? קשה מאוד לבחור מאייר/ת אחת/ד אהובה/ה כי יש שפע רב. הראשונה היא מאיירת ממוצא גרמני בשם סוסאס קלובהאוס (Susa`s Klubhaus) שיוצרת כרגע במנצ׳סטר, אנגליה. אני מאוד אוהבת את הסגנון שלה, שהוא איור שחור לבן שמשלב פנטזיה, טקסטורות, בעלי חיים, והמון חום והומור.

השנייה היא אמנית אמריקאית שהכרתי ממש בימים האחרונים ושמה ביסה באטלר (Bisa Butler). היא יוצרת פורטרטים של דמויות מהקהילה האפרו־אמריקאית בארצות הברית משילובי טקסטיל מרהיבים. לעבודות שלה חשיבות חברתית, בעצם ההנכחה במרחב השדה האמנותי: מצד אחד דמויות אפריקאיות אמריקאיות, רובן אנונימיות, שמצאה בצילומי ארכיון, וגם של העמלנות הקראפטית של התפירה, שנחשבת ״נחותה״ מול הציור.

למה את מקשיבה כשאת מאיירת? כשאני מאיירת או יוצרת ביומן אני מעדיפה להאזין למוזיקה חסרת מילים או דיבורים, זה מאפשר לכל הרעש והמחשבות בראש להירגע, ולהתפוגג. בתקופת הקורונה הקשבתי שעות למוזיקה מדיטטיבית רגועה של תופי hang drums למשל.

עדי יוחליס, יומן ויזואלי זמן קורונה

עדי יוחליס, יומן ויזואלי זמן קורונה

birds

תומר צלנר / נופים נחשפים

למה כדאי לבוא לבקר בתערוכה שלך? התערוכה משלבת מציאות רבודה על גבי האיורים המוצגים. בכך היא מאפשרת לצופה לצלול פנימה אל עולם קסום ומונפש, שבו הציורים מתעוררים לחיים על ידי מצלמת הפלאפון ואוזניות. זו אטרקציה מרהיבה לכל המשפחה, שמחברת את הילדים הצמודים למסכים אל עולם האמנות וגורמת להם לקחת חלק פעיל בזמן הביקור בתערוכה.

מה איירת בזמן הקורונה? בזמן האחרון אני מאייר ומנפיש מפה מצויירת של העיר תל אביב.

מי המאייר.ת האהובה עליך כרגע ולמה? רותו מודן: בזכות הכישרון שלה להעלות סיטואציות מחיי היומיום ולספר סיפור על כל הפרטים הקטנים בפריים אחד שמעורר מחשבה שניה על מהות החיים.

למה אתה מקשיב כשאתה מאייר? בזמן שאני מאייר אני אוהב להקשיב לרדיו הקצה ולמגוון פודקאסטים.

תומר צלנר, נופים נחשפים

תומר צלנר, נופים נחשפים


עינב ויסמן / זקנות מחליקות

למה כדאי לבוא לבקר בתערוכה שלך? התערוכה היא תערוכה משותפת של דניאלה שוחמן ושלי, המבוססת על סיפוריו של דניאיל חארמס, סופר סאטיריקן ואבסורד שכתב גם לילדים. עולמו של חארמס הוא בלתי צפוי וסיפוריו פתוחים לפרשנויות רבות, סיפור שמתחיל בצורה רציונלית מסתיים בצורה מפתיעה ולא צפויה וכך גם האיורים בתערוכה. בחרנו סיפורים שעל חלקם עבדנו יחד וחלקם לחוד, מה שיצר חיבור מעניין גם מבחינת פרשנות וגם מבחינת שני סגנונות איור שונים. 

מה איירת בזמן הקורונה? חוץ מלהתעסק פיזית עם צמחים בתקופת הקורונה, לשתול, להשריש ולהחליף, יצא לי לאייר גם צמחים במסגרת הבלוג של שופרא, שאליו אני מאיירת מדי חודש. בנוסף היה לי שיתוף פעולה כיפי במיוחד עם We Love Plants – חנות צמחים, שלה איירתי דפי צביעה עם מגוון צמחים לטובת כל המסוגרות והמסוגרים עם הזמן הפנוי.

מי המאייר.ת האהובה עליך כרגע ולמה? טרה בות׳ – מאיירת וקומיקסאית מפורטלנד. בעבודות שלה היא מתארת בעיקר חוויות מהחיים שלה ואת ההתמודדות עם דיכאון וחרדות. היא מאיירת בעיקר את עצמה בפוזיציות שונות ומצחיקות בטכניקה חופשית ואינטואיטיבית עם צבעוניות מהפנטת, לרגע אפשר להתבלבל ולשכוח שנושאים אותם היא בוחרת לאייר מורכבים ולא תמיד קלים. טרה מעוררת השראה בפתיחות שלה ומאפשרת לעוד אנשים לראות את עצמם באיורים שלה ובסיטואציות שהיא מתארת ולזה אני מתחברת מאוד.

למה את מקשיבה כשאת מאיירת? זה משתנה לפי המצב רוח, כשאני שומעת פודקאסטים הם עוסקים בעיקר בטבע או פשעים. ובגזרת המוזיקה אני מאוד אוהבת מוזיקת אינדי מתרבויות שונות, ולאחרונה שומעת פלייליסט אינדי תורכי מוצלח במיוחד שרקח Yuri Dakhiya.

עינב ויסמן, זקנות מחליקות

עינב ויסמן, זקנות מחליקות


 אלנה קרנוס / המדריך X לחיים מאושרים

למה כדאי לבוא לבקר בתערוכה שלך? זו תערוכה צבעונית שמשקפת את התקופה באופן סרקסטי בבועה דימיונית של שמחה.

מה איירת בזמן הקורונה? אנשים, דמויות בדיוניות, מפלצות, טבע וחוץ.

מי המאייר.ת האהובה עליך כרגע ולמה? מתאו דינין, מאייר אהוב כבר הרבה שנים. מאייר דמויות של מפלצות ויצורים דמיוניים, באופן אנושי, רגיש והומוריסטי. כל איור נראה כמו סצנה מתוך סרט אנימציה קסום, הצצה לרגע לתוך עולם שלם.

למה את מקשיבה כשאת מאיירת? אני מאזינה לכל מה שנותן לי השראה באותו רגע. רוק פסיכדלי, אינסטרומנטלית, עכשווית וישנה, משתנה לפי תקופה ומצב רוח. 

אלנה קרנוס, המדריך X לחיים מאושרים

אלנה קרנוס, המדריך X לחיים מאושרים

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden