כל מה שחשוב ויפה
בר אפרים
בר אפרים. צילום: מ״ל

רביעיות הגאווה של איגי: ״המאבק עוד קיים״

בר אפרים, המנהל האמנותי של רביעיות הגאווה של ארגון הנוער הגאה, עושה כבוד לגיבורות וגיבורי התרבות של הקהילה, עם 56 קלפים מאויירים

יובל: הי בר, מה קורה? איך אתה מתמודד עם התקופה המבלבלת הזו של סגרים ומגיפות?

בר: הי יובל:) האמת שהתקופה הזו עוברת עלי בשלום בינתיים. אני מאד נהנה לעבוד מהבית, להתייחס למחשבות ורצונות שלא היה לי זמן להקשיב להם

יובל: כמו מה למשל?

בר: הזמן הזה קצת מאפשר לי לנוע בין העבודה היומיומית שלי כשכיר, להשתפר ממש באפייה (ולגרום לאנשים סביבי קצת להשמין) ובעיקר להתפנות לחשוב על דברים שבאמת מרגשים אותי – כמו להתנדב לדברים דרך עיצוב. יצא לי בתקופה הזאת לעשות פרויקט של לוח שנה לצער בעלי חיים, מגזין יין לחנות שאני אוהב, ואת הפרויקט האדיר הזה של איגי שיצא עכשיו

יובל: מה הדיי־ג׳וב שלך?

בר: בשנתיים וחצי האחרונות אני מנהל מותג בסטארט־אפ בשם Fabric – עשיתי את כל תהליך המיתוג מחדש בשנה האחרונה, ובגדול אחראי על הנראות השיווקית. העבודה נהדרת, אבל אני תמיד מחפש תירוצים לשלוח זרועות לעוד פרויקטים מעניינים; לעבוד עם עוד אנשים, עוד תחומים, ולהביא עיצוב למקומות שלא תמיד יכולים להרשות לעצמם או ששמים יותר מידי דגש על עיצוב

יובל: לגמרי. בוא נדבר אם כך על הרביעיות של איגי: איך זה קרה? מאיפה הגיע הרעיון?

בר: הרעיון הגיע בתחילת מאי, שיא הסגר הראשון – קיבלתי טלפון מטליה ממרכז ההדרכה של איגי. הכרתי אותה כבר – יובל בעלי היה רכז במשך שנים באירגון, ואיגי תמיד היו קרובים ללב פה בבית. בקיצור טליה התקשרה ואמרה שיש איזה רעיון לעשות משחקים לילדים מטעם איגי. היא אמרה שעובדים כרגע על התוכן, אבל היא רוצה לרתום כבר בשלב הזה מישהו שייקח פיקוד על כל התחום החזותי של הפרויקט, ואני ישר אמרתי לה שאני רוצה

ניב תשבי, החזית לשחרור גאה

ניב תשבי

ניב תשבי, אישור נישואין גאים בארצות הברית

ניב תשבי

יובל ישראלי, פרדי מרקיורי

יובל ישראלי

יובל ישראלי, אלן דג׳נרס

יובל ישראלי

יובל: הרעיון של הרביעיות כבר היה קיים בשלב הזה?

בר: כן, היא ידעה שהיא רוצה לעשות משחק רביעיות לכל המשפחה. בשלב הזה התוכן בכלל לא היה כתוב או מגובש. עזרתי לה להרים גוגל־דוק כדי שהעבודה תהיה כמה שיותר מסודרת וקלה לתקשורת – טבלאות של קטגוריות ופשוט נתתי לה למלא בזמן שלה את התוכן, בלי לחץ… הייתי גם צריך להבין עם עצמי מה המשמעות של לעצב כזה פרויקט, כמה זמן ואנרגיה הוא יצריך ממני. little that i knew

יובל: זה תמיד ככה… היא אמרה למה דווקא רביעיות? (לא שחייבים סיבה מיוחדת)

בר: הרעיון לרביעיות הגיע מתוך שיחות שהיו במרכז ההדרכה שטליה ניהלה באיגי – דרך להנגיש המון מידע מגוון בפורמט אחד משחקי וידידותי. אני חייב להגיד שהפרויקט מההתחלה הניע לי את הגלגלים בראש ואת הפרפרים בבטן.

קודם כל עצם היותו פיזי. אני מת על עיצוב לפרינט שאתה יכול להחזיק ביד, לדפדף בו, לקיים איתו אינטראקציה, להריח אותו ולהציב אותו במרחב שלך. ודבר שני האתגר שבלנהל את ההפקה שהבנתי שהולכת להיות מסובכת, עוד לפני שבאיגי חשבו שהוא יהיה כזה 😏

יובל: אז רגע לפני העיצוב והאיור, בוא נדבר על התוכן: מי מופיע ברביעיות, איזה קטגוריות יש, לפי מה זה מחולק

בר: במשחק יש 56 קלפים של גיבורות וגיבורי תרבות גאה, והם מחולקים ל־14 קטגוריות: אנשי תרבות, אמנות, מוזיקה, אקדמיה, קולנוע וטלויזיה גאה, פורצי ופורצות הדרך בארץ ובעולם, אמני דראג ונקודות ציון היסטוריות. העבודה על התוכן לא הייתה חלקה, כמו שאתה בטח מתאר לעצמך 🙂 והיו שינויים תוך כדי אפילו כשכבר היו איורים מוכנים. אבל התגברנו על זה כמובן.

טליה שלטה בעבודת התוכן ביד רמה, והביאה את האמירה של האירגון לתוך הפרויקט. יש פה עבודה סופר רגישה כי אנחנו מייצרים פה מסמך מוחשי שהאירגון מגדיר את אבני היסוד שלו

יובל: אני יכול לתאר לעצמי אבל לא אבקש ממך לפרט…

בר אפרים, רומי אברג׳יל

בר אפרים

לירן רביב גרניט, בנות פסיה

לירן רביב גרניט

רוני פלר, מרשה ג׳ונסון וסילביה ריברה

רוני פלר

יובל: תגיד, ההחלטה שהכל יהיה מאויר הייתה ברורה כבר מההתחלה?

בר: זה הדבר הראשון שעלה לי בראש כששמעתי ״משחק רביעיות לכל המשפחה״: דמיינתי משחק ויזואלי עם דימויים ססגוניים שהופכים את מושאי הקלפים למשהו איקוני. באיור אפשר להעביר אופי, להשתמש באטריבוטים מאפיינים, למתוח ביקורת. זה גם בעל ערך יותר אמנותי או יצירתי ומאפשר דיון ופרשנות – שזה מה שמעניין בעיניי.

וגם, אי אפשר להתעלם מקהל היעד שהוא צעיר 🙂 

יובל: איך נבחרו המאיירים, איך חילקת את הדמויות ואיך התבצע תהליך העבודה?

בר: כשרשימת הקטגוריות פחות או יותר התגבשה, והבנו מה גודל הפרויקט, התחלתי לחפש מאיירות ומאיירים. עד הרגע הזה השתעשעתי במחשבה שאני גם אאייר בעצמי, אבל הבנתי שכדי לעמוד בזמנים ולהגיע לתוצאה מרשימה באמת עדיף שאתמקד בטיפוגרפיה, בעיצוב הקלפים עצמם ובחוויה הכוללת.

הכנתי סטורי לאינסטגרם של קול קורא לפרויקט מסתורי שאני מתחיל לעבוד עליו, ובמקביל פניתי אישית לכאלה שרציתי לעבוד איתם. הצגתי להם את הרעיון ואת רשימת הקטגוריות ומי שמופיע בהן – בדרך כלל ישר נרשמה התלהבות מהצד השני על קטגוריה מסויימת, ועשיתי את החיבור. 

זה היה לי ברור שצריך להיות חיבור רגשי בין המאייר/ת לנושא כדי לייצא תשוקה לעשייה. לאט לאט הרשימה של הקטגוריות הצטמצמה, עד שבסוף חיפשתי מאיירים לקטגוריה ספציפית או שניסיתי לשכנע כאלו שכבר איירו לקחת על עצמם עוד רביעייה

דורון פלם, יוסי וג׳אגר

דורון פלם

דורון פלם, דנה אינטרנשיונל

דורון פלם

דורון פלם

דורון פלם

דורון פלם, גילה גולדשטיין

דורון פלם

birds

יובל: זה בדיוק השלב לכמה דוגמאות של איורים

בר: המאייר הראשון שעלה על הרכבת היה דורון פלם, שהוא בכלל מקעקע סופר מוכשר (שהבטיח לי שאחרי הפרויקט אני אקבל קעקוע). הוא היה מאד בעניין ורצה לאייר הכל! אבל אייר ארבע קטגוריות.

המפגש עם דורון הייתה נקודת מפנה בפרויקט, כי ברגע הזה הבנתי שזה לא יכול להיות קול של מאייר אחד וצריך להציג מגוון של שפות חזותיות של מאיירות ומאיירים מהקהילה. ככה גם תיווצר במה ליוצרים, וגם כל הפרויקט יהיה עשיר יותר.

אביב פלד המקסימה נרתמה מיד אחר־כך, לירן רביב־גרניט, אור רוזנשטיין המהממת שבעקבות העבודה איתה חטפתי אותה לדיי־ג׳וב שלי, רוני פלר, יובל ישראלי האגדי, ניב תשבי, יועד שירן, ועידן ברזילי שאני מת על העבודות שלו ואפילו יש לי כמה איורים שלו אצלי בבית 🙂

ואני בעצמי גם נכנסתי כמאייר של אחת הקטגוריות בסוף 

יובל: יופי של נבחרת. מה הבריף שהם קיבלו? סקאלה צבעונית? סגנון איורי? להתמקד בפנים?

בר: כולם קיבלו שרטוט של הקלף עם המידות שלו: חצי קלף תחתון מקום לטקסט, וכל החצי העליון מוקדש במלואו לאיור. אז הייתה לכולם את הפרופורציה של השטח הנתון. הבריף שהם קיבלו היה זהה – לעשות בסגנון האישי שלהם מחווה לדמות של כל קלף, כשארבעת הקלפים בקטגוריה עובדים כסדרה ויזואלית. 

ככה, לצורך העניין, קיבלנו שתי קטגוריות של מוזיקאים ומוזיקאיות מקומיות, שכל אחד אייר מישהו אחר בסגנון שונה מאד זה מזו: דורון פלאם בסגנון פיסולי ובצבעוניות מאופקת, ואור רוזנשטיין בסטייל רומנטי ופסטלי.

הקטגוריות השונות מופרדות גם בסגנון האיורי שלהן, וגם בצבע של החלק התחתון. כל רביעייה בגוון אחר, וכשפותחים את החפיסה ופורשים את הקלפים מתקבלת קשת – דגל גאווה 🏳️‍🌈

יובל: נייס! אז יש את איגי ואת המאיירים ואותך, מי עוד היה שותף במלאכה?

בר: כשעבדתי על החפיסה והגיע השלב לייצר את הלוגו המוביל למשחק – הכנתי את האותיות למילה ״רביעיות (במלעיל, כמובן) ודמיינתי שמתחת מופיעה המילה ״גאווה״ בסגנון לטרינג של חן מכבי. חן ואני מכירים כבר שנים (הוא למד שכבה מעליי בשנקר ושנינו עבדנו ב־Awesome), פשוט פניתי אליו והוא עזר בשמחה 🙂 ואיזה כיף שהוא חלק מהפרויקט הזה!

אור רוזנשטיין, יהודית רביץ

אור רוזנשטיין

אור רוזנשטיין, הראל סקעת

אור רוזנשטיין

בישורת אחרונה התחילה העבודה מול בית הדפוס וההכנה לקראת השקת הפרויקט, ואז נכנס לתמונה איתי לפיד שפשוט הכניס אש לקראת קו הסיום. גיא הירש המוכשר מידל את החפיסה והקלפים לטובת הפרומו ששיחררנו להשקה, עופר ניסים הסכים שנשתמש בטראק האייקוני של דיווה, ונדב דב דב עזר לי להפוך אותו ל־15 שניות שנשמעות מצוין:)

יובל: מהמם. והכי חשוב לפני שנסיים: כמה עולה, איפה קונים ולאן הולך הכסף

בר: הדבר חשוב באמת זה שכל הפרויקט הזה נעשה באהבה לקהילה הגאה ולארגון הנוער הגאה, וכל ההכנסות הן תרומה להמשך הפעילות המדהימה שנעשית בקבוצות הנוער של איגי. עבודת האיסוף והכבוד לגיבורי התרבות שלנו לא מסתכמת ב־56 קלפים, ויש עוד קטגוריות שייתווספו בעתיד במהדורות מיוחדות ששווה לחכות להן ✨

מחיר ההשקה הוא 80 שקלים, ואפשר לרכוש דרך הלינק הזה

יובל: מעולה. משהו חשוב נוסף להגיד שלא אמרת?

בר: אממ.. האמת שאני מקווה שבצעד קטן של לשחרר משחק ילדים כזה נצליח לקרב ולהנגיש קצת את העושר התרבותי, אולי לעזור לילדים להרגיש בנוח עם מי שהם ולאפשר שיח סובלני ואוהב יותר:) המאבק עוד קיים 🌷

חג שמח ומלא מלא אור!

עידן ברזילי, אורנה בנאי

עידן ברזילי

עידן ברזילי, גל אוחובסקי

עידן ברזילי

יועד שירן, פוזה

יועד שירן

יועד שירן, שולמית אלוני

יועד שירן

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden