כל מה שחשוב ויפה
תמר רוזנצוויז בחלל הריק
תמר רוזנצוויז בחלל הריק. צילום: לני גאונט

שינויים בהרגלי הצפייה: חללי אמנות שצמחו בחסות אילוצי הקורונה

״החלל הריק״ בנווה צדק ו״גרם״ במרכז ירושלים מנסים להיענות לקוד התקופה ולהציע אמנות תוך ריחוק חברתי

״בעקבות המצב״ הפך אולי לצירוף המילים השחוק ביותר בשנה זו, ולאחריו תמיד מגיעה ידיעה מצערת. אך לא רק: שני חללי תצוגה חדשים, בתל אביב ובירושלים, צמחו מכורח התקופה, בשילוב עם הבנת המגבלות וערנות לצימאון הקהל. שניהם מנסים לעבוד על פי קוד חדש, שהולך ומתנסח בתנאי האי ודאות של הקורונה.

החלל הריק: חלון ראווה בתל אביב

לני גאונט, בוגרת המחלקה לאמנות בבצלאל ושחר קרמר, בוגרת ה־SVA בניו יורק, הקימו את ״החלל הריק״ ברח׳ שבזי 36, במקומה של חנות תכשיטים בנווה צדק שנסגרה, והפכו אותה לחלל תצוגה עצמאי וזמני. ״הפרויקט שלנו נוצר מתוך רגע של משבר גדול״, הן מספרות.

״בעיצומו של הסגר השני לקחנו לעצמנו כמה ימים ונסענו להתבודד ליד הים. באחד הימים קמנו עם תחושה עמוקה של מועקה ותסכול בנוגע לכלכלות ולפוליטיקות ששולטות בעולם האמנות בארץ. כאמניות צעירות שלאחרונה סיימנו את לימודי התואר הראשון באמנות, הרגשנו שהכל קשור ומסובך באופן בלתי נסבל בכסף, ובחוסר ישירות וכנות.

״פוליטיקה שאי אפשר איתה, ולצערנו – גם לא בלעדיה. בהמשך הבנו שאנחנו מעוניינות ליצור עבור אחרים את מה שחסר לנו – הזדמנות; הזדמנות להציג, לעבוד בחלל מרווח, לצאת מהבית או להכיר אנשים חדשים״.

השתיים החליטו למלא את החסר, ולפתוח גלריה עצמאית במובן הרחב של המילה – גם עצמאית בתוכן, וגם עצמאית במגרש המשחקים של חללי התצוגה והמוזיאונים. ״לא רצינו לקחת את הסיכון שניצור משהו שיגידו לנו לסגור, להגביל או להתאים. באותה תקופה נאסר לפתוח גלריות ומוסדות תרבות, אבל היה מותר ללכת לסטודיו או לעשות חזרה.

״חשבנו – אבל מה אם החזרה או הסטודיו שלך נמצא על רחוב מרכזי, עם חלון ענק לרחוב? זה גם התאים לאופי התקופה. הרי הגבולות בין הפנים לחוץ הפכו לדיכוטומיות וקיצוניות, שהמיזוג והנזילה ביניהם בחלל עם חלון גדול לרחוב מצא חן בעינינו״.

כך נוצר ״החלל הריק״, שקיבל את שמו מספר מאת הבמאי האמריקאי פיטר ברוק. בספרו, ברוק מדבר על החוויה התיאטרלית ועל יכולתה להתרחש בכל מקום. המילים הללו היוו אבן יסוד עבור קרמר וגאונט בבניית המקום: חלל תצוגה ריק, שבו מתארחת בכל שבוע התרחשות אחרת, שיוצרים אמנים שונים, וכל זה מוצג דרך חלון הראווה לעיני העוברים ושבים ברחוב שבזי.

טל יעקב שלם ושחף לוי

טל יעקב שלם ושחף לוי. צילום: לני גאונט

רוני הלר במופע, בתערוכה של דורית פיגוביץ גודארד, נועה תבורי ועדי ויצמן

רוני הלר במופע, בתערוכה של דורית פיגוביץ גודארד, נועה תבורי ועדי ויצמן. צילום: שחר קרמר

מיכל רג׳ואן

מיכל רג׳ואן. צילום: דליה גל־סברדלין

התערוכות במקום מתחלפות על בסיס שבועי, ובין היצירות שהוצגו עד כה אפשר למנות מיצג של הרקדנית תמר רוזנצוויג; עבודות וירטואליות של האמן שי בן־עמרם; מיצב של ירדן לוי־אלנטק וערבה אסף, בשם ״תוק תוק, מי שם? זו אני, הרוח״; ואת הציירת מיכל רג׳ואן, שהשתמשה בחלל כסטודיו וציירה פורטרט של גאונט וקרמר, תוך בחינת היחסים בין המארחות למתארחת, ובין האינטימיות של סטודיו לחלל תצוגה.

האמנים טל יעקב שלם ושחף לוי בחרו להתייחס לגלריות המסחריות ברחוב שבזי, והעתיקו ציורים מאותן גלריות על קרטונים. ״את סיום השהות שלהם בחרו לציין באירוע בלאק פריידיי, והציעו למכירה את העבודות המועתקות. באנו לאמ־אמ־אמא של המסחר, הכסף, הקפיטל של ׳דה גודז אנד דה בורגנות׳ והצענו ללקוחות של החוויה הנווה־צדקאית חתול בשק״.

גרם – חלל תצוגה לצופה יחיד.ה בירושלים

״לפני כשנה עברנו, קבוצת אמנים ומעצבים, לחלל יפיפה ברחוב שלמה המלך בירושלים, אותו הפכנו לסטודיו״, מספר האמן ניב גפני, ״וכבר אז התחילו פנטזיות על הקצאת מקום בסטודיו לאזור תצוגה, שבו נציג ונארח אמנים״. הפנטזיות אמנם לא מצאו את מקומן בסטודיו, אלא במבנה צמוד אליו.

מדובר במבנה ערבי עתיק, רחב ידיים, שעמד נטוש במרכז העיר. מצדו האחד מלון ממילא ומצדו השני מנזר קטן; מסוג ההזדמנויות שרק ירושלים יכולה להציע. כעת רח׳ שלמה המלך 9 הפך לביתם החדש של גלריה ברבור, חנות הקרמיקה והעיצוב 24/9, חללי סטודיו של מספר אמנים, וגם של ״גרם״ (GEREM) – חלל תצוגה חדש, לצופה יחיד בכל פעם, שמפעילים גפני, אסף כהן, יוסף משיח ומיכאל כהן.

גרם

גרם. צילומים: שי דרור

גרם

birds

״החזון שלנו היה לייצר משהו שונה מחללי התצוגה המסורתיים, שמותאם לצופה אחד/ת ובו מוצגת עבודה חדשה שנבנית במיוחד לתוך החלל. בכניסה לחלל יש קודן, ועל מנת לקבל את הקוד היומי לכניסה, המבקרת צריכה להיכנס לאתר האינטרנט שלנו ולהזין את כתובת המייל הפרטי שלה. הקוד נשלח אל תיבת האימייל״. אופן הכניסה הזה מקנה לגרם מלכתחילה תחושה שונה בתכלית מהכניסה הרגילה להיכלי תרבות ממוסדים.

הצופה בגרם צריך להתמסר אל הלא נודע, והחוויה דומה לנפילה לבטן האדמה, כפי שקרה לאליסה בארץ הפלאות. ״הרעיון הוא לאפשר מפגש אינטימי בין הצופה לעבודת האמנות, ולסלק הסחות דעת שעלולות לעמוד ביניהם, כמו דיבורים או אפילו נוכחות של אדם נוסף. לייצר סיטואציה שבה אין שום דבר שמפריד בין עבודת האמנות לצופה.

״בנוסף רצינו להקטין מעט את האקראיות שבאפשרות לעבור רגע ליד ולפתוח את הדלת ולהציץ. הצופה נדרשת להחלטה מראש ולפעולה אקטיבית, אם היא רוצה להיכנס פנימה. זה מייצר איזושהי מחויבות לאותו רגע ולמעמד הכניסה לחלל״, אומר גפני. ״הקונספט עובד נפלא עם התקופה האחרונה, שבה השהות עם עוד בני אדם הפכה לדבר הכי מסוכן״.

לאפשר מפגש אינטימי בין הצופה לעבודת האמנות, ולסלק הסחות דעת שעלולות לעמוד ביניהם, כמו דיבורים או אפילו נוכחות של אדם נוסף. לייצר סיטואציה שבה אין שום דבר שמפריד בין עבודת האמנות לצופה

העבודה הראשונה שמוצגת בגרם היא מיצב אודיו־ויזואלי של קבוצת אמנים בשם ״מלחמאמי תאורה לעד״-  (יוסף משיח, אסף כהן, שי דרור ויונתן דהן – והיא הוקמה כקבוצת הפקה של רייבים (RAVES) בעלי אופי ספונטני ומחתרתי. הבחירה במיצב שלהם לפתיחת גרם אינה מקרית, והיא מסמנת את אופיו של המקום שצמח גם הוא בספונטניות, מתוך הצורך הסביבתי בחוויה משככת, אסקפיסטית.

״רצינו ליצור עבור הצופה חוויה שקשורה לעולם הקלאבינג. רייב מכיל בתוכו תרכובת של ניגודים – אופל ואור, גועל ויופי, בדידות ואחדות. בעבודה אנחנו משאילים את האלמנטים האלו ואת התחושות שמתלוות אליהם, ומזקקים אותם לסיקוונס ללא התחלה וללא סוף.

״כל הדבר הזה הוא ניסוי״, מסכם גפני. ״אולי אנחנו לא מאוד חריגים לעומת כל מיני דברים שקורים ויקרו גם בחללים היותר מסורתיים, אבל אנחנו מנסים להיות עקביים וצמודים לחזון שמנחה אותנו. חשוב לנו להסתכל על אמנות כרגע אקסטטי, ולנסות ולייצר את הפלטפורמה הטובה ביותר כדי לתת את הרגע הזה לכל צופה שנכנס.

״אנחנו עוד לומדים איך להנגיש את הדבר הזה ללא תיווך של בני אדם. בכלל כל הסיטואציה הזו של לשהות לבד בחלל היא לא המצב הכי נוח לכל אחת, אבל אנחנו חושבים שאנחנו מייצרים פה סיטואציה מיוחדת ומעניינת, ומזמינים אתכם להגיע״.


החלל הריק רח׳ שבזי 36, נווה צדק, תל אביב
גרם, רח׳ שלמה המלך 9, ירושלים. לקבלת קוד יומי להגעה וצפייה

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden