כל מה שחשוב ויפה
גופי תאורה של Brokis
גופי תאורה של Brokis. צילום: הביטאט, ברוקיס סטודיו

סיכום 2020 / צהוב מאיר ואפור אולטימטיבי

הבחירה הכפולה בצבע השנה של חברת פנטון, כמו זו של אנשי השנה של מגזין טיים, מוכיחה שלרוגע ויציבות יש יותר מביטוי אחד. ובינתיים בזירה המקומית נבחרו הלבן שמייצג לוח חלק ונקי, או הוורוד שכמוהו כחיבוק ארוך ובטוח של רוגע ושמחה

על סיפה של שנה חדשה, וכמיטב המסורת הנמשכת מאז שנת 1927, הכריז המגזין האמריקני טיים על איש השנה שלו לשנת 2020, אלא שהפעם היו אלה שניים; נשיא ארצות הברית הנבחר ג׳ו ביידן וסגניתו קמלה הריס. ״השניים מביאים שיקום וחידוש בכרטיס אחד״ נומקה הבחירה הכפולה, שלא הייתה, מסתבר, היחידה.

בשדה חיים שונה לחלוטין, ובפעם השנייה ב־20 שנים, חרגה גם חברת פנטון מנוהגה לבחור צבע יחיד כצבע השנה, והכריזה על שניים; צהוב מאיר ואפור אולטימטיבי. האם בחירה כפולה היא הדבר הבא, תוצר לוואי כלשהו של המגיפה? אין לדעת.

אך אם להמשיך את ההקבלה לעולם הצבע, השאלה הנשאלת היא האם גם כאן מדובר בשיקום וחידוש בכרטיס אחד וברצון ללכת על בטוח, שכן מדובר באקט שיווקי־מסחרי המשלב שני קצוות; הצהוב (קמלה הריס?) אמור להאיר את החיים ולהזרים לתוכם את האנרגיה שאבדה בשנת הקורונה, והאפור הסולידי והיציב הוא הרי תמיד ״נכון״ (לא בכדי הוא מלווה אותנו כבר אי אלו שנים, ממש כמו ג׳ו ביידן), ועוד יותר מכך בזמנים המתעתעים של היום. 

הצהוב (קמלה הריס?) אמור להאיר את החיים ולהזרים לתוכם את האנרגיה שאבדה בשנת הקורונה, והאפור הסולידי והיציב הוא הרי תמיד ״נכון״ (לא בכדי הוא מלווה אותנו כבר אי אלו שנים, ממש כמו ג׳ו ביידן), ועוד יותר מכך בזמנים המתעתעים של היום

רק בדצמבר אשתקד הכריזה חברת פנטון על הצבע הכחול כיקיר שנת 2020. רציונל הבחירה בו היה אז שבפתחו של עשור חדש, אחרי שנים אינטנסיביות ורוויות מהפכים ושינויים, הוא משדר אופטימיות ומסמל רוגע ויציבות שאנחנו זקוקים להם. כתמיד הצפי היה ש״רגע אחרי״ הוא יציץ אלינו מכל שמלה, חצאית או חולצה בחלונות הראווה, ומכל ספה, כורסה או כרית באולמות התצוגה.

אבל לחיים היו תכניות אחרות: המגיפה הותירה את חלונות הראווה, את החנויות ואת האולמות מיותמים בשיממונם מרבית הזמן, והצבעים שהנחו את חיי היום־יום – ולמרבה הצער עדיין מנחים אותם – הם צבעי הרמזור; אדום, כתום, צהוב וירוק.

Devon&Devon

Devon&Devon. צילום: HeziBank

גולדשטיין גלרי טפטים

גולדשטיין גלרי טפטים

אחת האמירות שרצה ברשת היא ששנת 2020 היא ״השנה שלא הייתה״; כלומר, שנה שלא ״השתמשנו״ בה, ולכן אין צורך לספור אותה במניין השנים. ככל שזה נוגע לגיל מדובר דווקא בסוג של מחשבת ״אנטי אייג׳ינג״ טובה, אך ככל שזה נוגע לכחול היציב והרגוע, ששלא בטובתו לא הגשים את ייעודו, למה לא לתת לו עוד צ׳אנס?

האם רוגע, ביטחון ויציבות הם לא מה שאנחנו כה זקוקים לו יותר מכל על רקע השנה המטלטלת? התשובה היא שמסתבר שלרוגע ויציבות יש יותר מצבע אחד. וכך, אם בשנה שעברה הם היו כחולים אז השנה, ונכון לכתיבת שורות אלה גם בהלימה להתרחשות שמזמנת המגפה, צבעם עבר מוטציה, הכפיל את עצמו והשתנה לצהוב ואפור. 

הצעת הגשה

צבעים, על שלל התכונות, ההקשרים והמאפיינים שמיוחסים לכל אחד מהם, הם מרכיב משמעותי במארג המרכיבים שמסמן מגמות בתחומי האופנה, העיצוב, התעשייה והחיים ככלל. פנטון היא החברה המובילה בתחום וחלוצת הכרזות הצבע, אך היום היא כבר אינה נושאת הבשורות היחידה.

חברות מובילות נוספות אימצו את הנוהג, כשכל חברה ״מלבישה״ על הצבע הנבחר על ידה את האיכויות שמבססות את בחירתה, ושלא פעם גולשות למחוזות פילוסופיים ופואטיים. העובדה שלצבעים יש יכולת להשפיע על הרגש היא אמנם ידועה ומוכחת, אך כאן גם המקום לתהות עד כמה, ואם בכלל, בשורות הצבע הנוחתות לפתחנו מידי סוף שנה אכן רלוונטיות בהתייחס לכך, והאם מדובר בזיהוי עתידי נכון או בשיקוף של מצב קיים.

אליתה ליוינג

אליתה ליוינג

כלי אור

כלי אור. צילום: SN MediaEvol

פאטבוי

פאטבוי, טולמנ׳ס דוט

מטבח Dekton של קוסנטינו

מטבח Dekton של קוסנטינו

מטבחי זיו

מטבחי זיו. צילום: ישראל כהן

birds

כך לדוגמה, לעומת הצהוב והאפור של פנטון, את שנת 2021 הבאה עלינו לטובה (אמן גדול!) הכתירה חברת הצבע האמריקנית בנג׳מין מור כשנה של Aegean Teal, צבע כחול־ירוק השואב מהצומח ומהים ליצירת הרמוניה שמגיעה מהטבע ושהעולם זקוק לה/יזדקק לה אחרי חודשי סגר.

חברת דולוקס הבריטית רואה את השנה הקרובה בצבע של אדמה אמיצה (Brave Ground) גוונים חמים, טבעיים וניטרליים שנועדו ליצור תחושת תמיכה ואיזון, וחברת Behr האמריקנית כינסה את תחזיותיה בשש פלטות צבע נושאיות, שנשענות על גוונים רגועים בעיקרם ושמטרתן ליצור תחושת רווחה מרוממת.

כל אחת מהחברות מלווה את בחירתה במצע מנוסח ומנומק היטב, שנסמך על סקירת התרחשויות בעולמות תוכן שונים – מתעשיות הבידור והקולנוע ועד טכנולוגיות חדשניות, ועל הלכי רוח גלובליים־כלכליים, תרבותיים ופוליטיים. המטרה היא לספק מענה צבעוני מנחם/ מחדש/ מרגיע/ מחבק/ מחזק/ ממריץ/ מאזן/ משמח/ מעניק יציבות ומשרה חיוביות – וכן הלאה וכן הלאה.

צבע השנה של טמבור

צבע השנה של טמבור. סטיילינג: מאיה לבנת הרוש; צילום: בועז לביא ויונתן בלום

צבע השנה של נירלט

צבע השנה של נירלט. צילום: איתי בנית

הכול נשמע טוב, אז מה בכל זאת? איך נדע אם השנה הקרובה תהיה בצהוב ואפור, בכחול־ירוק או בצבעי אדמה מזינים ומאזנים? ועוד לא דיברנו על חברות נוספות, ובכלל זה על החברות המקומיות שלא טומנות את ידן בצלחת. כך נירלט עם לבן שלגייה, לבן מהול בנגיעה של אפור, שמייצג לוח חלק ונקי כבסיס לפתיחת דף חדש לעתיד בטוח ונטול הפתעות לא צפויות ולא נעימות; וכך טמבור, עם Morning Clay, ורוד שכמוהו כחיבוק ארוך ובטוח של רוגע, שמחה ועומק. 

המסקנה היא שבסופו של יום, כשמחברים את כל מצעי ההכרזות מקבלים מנעד מגוון של צבעים ופלטות מומלצות, שנושאים מסר זהה פחות או יותר, ורק הפרשנויות שלהם שונות זו מזו. בתוך כך, ראוי שההתייחסות לצבעים הנבחרים תהיה בהתאם, כאל הצעות הגשה; כשם שאומרים שהיופי הוא בעיני המתבונן, נראה שכך גם הניתוח והפרשנות הם בעיני צוות חזאי הטרנדים של החברות השונות, ודי בעובדה זו כדי לענות על שאלת הרלוונטיות. 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden