כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל
יעל כהן ל־Justine Hats
יעל כהן ל־Justine Hats. צילומים: יפעת ורצ׳יק

יעל כהן: כובע הוא אמירה של בטחון עצמי

כתמים והילות, צריבות וצבעוניות אבסטרקטית: יעל כהן עיצבה את קולקציית החורף של המותג שלה, Justine Hats, בהשראת האי־ודאות של תקופת הקורונה וההבנה שיש להתכנס כדי לצאת מחוזקים

חוסר הוודאות של השנה האחרונה השתלט על תהליך היצירה של יעל כהן, והפך למוטיב מרכזי בקולקציית חורף 20/21 של מותג הכובעים שלה, Justine Hats. ״בתחילת הקורונה, כשהתחלתי לעצב ולנסח את קולקציית החורף הנוכחית, התחושה הייתה של התכנסות פנימה, בזמן של חוסר ודאות. הבנתי שיש לעבור דרך העיבוד הפנימי כדי לצאת החוצה מהמשבר״, אומרת כהן.

בעקבות זאת, כהן, שמלווה את עבודתה בכתיבת טקסטים, העניקה לקולקציה את השם The Only Way Out is Through. חוסר הוודאות בא לידי ביטוי בין היתר בהתנסויות בטכניקות ידניות של צביעת לבד ושריפתו באש ישירה. בטכניקה הזו הלבד נחשף למגע ישיר של אש חיה, האש צורבת בלבד (בעוצמות משתנות) ויוצרת כתמי צבע וטקסטורה ייחודיים, שמעובדים בהמשך באופן ידני ומקובעים על הלבד.

דימוי נוסף שליווה את כהן היה הקורונה בהבט האסטרונומי: הילת אור הנוצרת סביב כוכב; אור חיצוני שעוטף את הכוכב ומפוזר סביבו באופן לא אחיד, אקראי. התוצאה מאופיינת בכתמים, בפני שטח אבסטרקטיים ובצבעוניות משתנה ומפתיעה.

כהן אף חזרה ל״כובעי הבית״ שלה, ובהם כובעי מצחייה (cap) יוניסקס, מגבעות פדורה קלאסיות, כובעים עגולים רחבי־שוליים וכובעי קלוש קלאסיים עם סרטי קשירה. תמהיל כובעי הגברים בקולקציה הורחב משמעותית, וגם בהם נעשה שימוש בטכניקת השריפה של הלבד. וכובעי הגרב מדגם beanie הוכנסו לראשונה לקולקציה: הם עשויים 100% צמר איכותי ומתאימים לנשים וגברים (יוניסקס).

יותר מכיסוי ראש

כהן, בת 42, מעצבת ויוצרת רב תחומית, היא בעלת תואר ראשון בעיצוב ואמנות ממכון טכנולוגי חולון ותואר שני בקולנוע מאוניברסיטת תל אביב. התפיסה העיצובית שמאפיינת אותה משלבת ערכים של פשטות ומקוריות, שביחד יוצרים תמהיל עיצובי קלאסי־אלגנטי מצד אחד, ומתריס מצד שני. 

את Justine Hats היא הקימה בשנת 2012. החזון שלה היה לשחזר את מלאכת הכובענות בישראל כמלאכת יד, ולייצר שיח ושדה פעילות עדכני ומשמעותי בשדה האופנה בארץ, תוך התייחסות לתפיסות תרבותיות, חברתיות ומגדריות מקומיות.

יעל כהן ל־Justine Hats יעל כהן ל־Justine Hats יעל כהן ל־Justine Hats יעל כהן ל־Justine Hats

birds

השם Justine נולד בעקבות קריאה בספר שכתב רועי רוזן על האמנית שהמציא בשם ז׳וסטין פראנק. ״באחת הפסקאות הראשונות בספר רוזן מספר על נערה יהודייה שמגיעה לעיירה, ובמשך עמוד וחצי הוא מתעסק בכובעים של תושבי העיירה. אבל, הוא מסיים באמירה שבסך הכל מדובר בכובע ולכן ׳בואו ונתקדם הלאה׳. משהו בסיפור הקטן הזה, המקום של הכובע, תפס אותי״. 

היא מגדירה את עצמה כ־one women show: היא עושה את הרכש, העיצוב, השיווק ״וגם מנקה את הסטודיו בסוף היום״. מדי שנה היא משיקה שתי קולקציות, שנמכרות בארץ ובעולם. ההבדל ביניהן הוא בעיקר בחומר: בחורף הקולקציה כוללת בעיקר כובעי צמר ולבד, ובקיץ החומרים המובילים הם קש ובד. כל קולקציה כוללת 30-40 דגמים.

 את תחום הכובענות היא משייכת למגמת הסלואו־פאשן: תקציבים קטנים, סדרות קטנות וניצול מירבי של חומרי גלם טבעיים, כמו גם שימוש מינימלי במשאבי טבע. מכאן היא גם רואה את החיבור שלה לתחום הקיימות. הלקוחות, לדבריה, מבינים עניין, גיבשו שפה ואמירה אופנתית, ובעיקר יודעים להגדיר מהם פריטי האופנה שעליהם הם מוכנים לשלם. 

״כובע מאפשר לחובש אותו להציג לעולם את האינדיבידואל ואת הזהות האישית שלו״, היא אומרת. ״חבישת כובע היא אמירה של בעלי ביטחון עצמי גבוה; כובע הוא בכלל פסל, אמירה אמנותית״. 

יעל כהן ל־Justine Hats יעל כהן ל־Justine Hats יעל כהן ל־Justine Hats יעל כהן ל־Justine Hats יעל כהן ל־Justine Hats

כיוון היצירה שלה, שילוב בין עיצוב ואמנות, התגבש בזמן חילופי סטודנטים במהלך התואר הראשון, באקדמיה לעיצוב באיינדהובן. כשחזרה לארץ הציגה תערוכת יחיד בבית האמנים בתל אביב, עם אוביקטים ודמויות עשויים מדיה משולבת (מה שחיבר בין כל הדמויות היה שלכולן היה חסר ראש).

מכאן היא המשיכה וחיפשה אוביקטים עיצוביים תלת־ממדיים לראש וכך הגיעה לעולם הכובענות. ״עד היום אני מתייחסת לכובע יותר כאל אוביקט מעוצב מכיסוי ראש״, היא מבהירה.

היא החליטה ללמוד את התחום והגיעה לסופיה בך, הבעלים של סלון לכובעים ברחוב בן יהודה בתל אביב. בך, שהגיעה ארצה מרומניה ומתה לפני חמש שנים, הייתה מי שיצרה כובעים לנשות האופנה והחברה הגדולה בתל אביב. ״זה היה השלב הראשון שבו נשאבתי לעולם הכובענות, אבל רציתי עוד״.

כדי להעמיק בלימודי טכניקת הכובענות היא נסעה לאנגליה, שכן התחום מחייב התמחות לא רק בעבודת היד, אלא גם בחומרי הגלם והציוד. כשחזרה לארץ המשיכה ולמדה עוד ועוד טכניקות, יבאה מכשור, אימומים וחומרי גלם ייעודיים, כמו לבד שמהווה מרכיב מרכזי בכובענות וחייב להיות מיוחד ליצירת כובעים (הוא מגיע בצורת פעמונים ומתאים לייצור כובעים בלבד), וכך גם הקש שממנו מיוצרים כובעים.

בישראל, באותה תקופה, תחום יצור הכובעים היה בתול לחלוטין, והיא נדרשה להמציא את המקצוע מחדש:  לשחזר מלאכת קראפט מסורתית ידנית שנמחקה מהמזרח התיכון ומישראל. ״לא היו חומרי גלם, לא אימומי עץ, שום דבר שקשור לעולם ייצור כובעי אופנה. היו כובעי טמבל, לא הייתה אופנת כובעים.

״אם מתבוננים בצילומים משנות ה־40, אפשר לראות שנשים וגם גברים חבשו כובעים, שמקורם באירופה ומביקורים בחו״ל. אבל לא היו כובעונים בישראל. המעט שהיה נעלם ואולי הושלך לרחוב״. 

יעל כהן ל־Justine Hats

יעל כהן ל־Justine Hats. צילומים: יפעת ורצ׳יק

יעל כהן ל־Justine Hats יעל כהן ל־Justine Hats

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

  1. גלית

    מקסים, מקסים!
    כובע-
    בהקשר מסוים נתפש כמכסה (דתיים)
    ובהקשר אחר כמבטא בטחון וסגנון אישי.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden