כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל
Kimka, קולקציית סתיו/חורף 2020. צילומים: ליאור והדס

Kimka: המסע בעקבות האינדיגו

מפרויקט הגמר בוויצו חיפה, דרך כפר קטן בהרים במרכז יפן ועד לחממת מפעל הפיס ולקולקציה החדשה של KIMKA, קים אקהאוס ממשיכה במסע בעקבות פיגמנט האינדיגו וגילגולו המודרני בבד הדנים

במהלך הלימודים במחלקה לעיצוב אופנה בוויצו חיפה, התמחתה קים אקהאוס בבית האופנה הלונדוני ג׳ונתן סונדרס, מעצב טקסטיל בהכשרתו. שם היא נחשפה לטכנולוגיות מתקדמות וייחודיות בעיצוב טקסטיל והייתה שותפה ליצירת קולקציה שהוצגה בשבוע האופנה בלונדון.

באותה תקופה היא ביקרה בכל סוף שבוע במוזיאון ויקטוריה ואלברט. במהלך הביקורים היא נתקלה בקימונו כחול ששבה את לבה, אז החל הרומן שלה עם האינדיגו – אותו פיגמנט כחול עמוק שבולט באופנה היפנית, בעיקר המסורתית.

בפרויקט הגמר התמקדה אקהאוס באינדיגו וגילתה שהוא עשוי מצמח האינדיגופרה טינקטורה ומופק בצורה טבעית לחלוטין. ככל שהעמיקה במחקר אודותיו כך נפתח לה עולם ומלואו, מגוון תרבויות, מדינות ויבשות. הדהים אותה לגלות את הגלגול המודרני שלו, היא מוסיפה, כפי שאנחנו מכירים אותו היום בבד הדנים, הג׳ינס.

קים אקהאוס, צביעת אינדיגו ביפן

קים אקהאוס, צביעת אינדיגו ביפן. צילומים: מ״ל

הביקור ביפן

הביקור ביפן. צילומים: מ״ל

פרויקט הגמר של אקהאוס קצר שבחים, אולם העיסוק באינדיגו לא שכח והיא החליטה לנסוע ליפן ללמוד את רזי הצביעה באינדיגו. בכפר קטן בהרים במרכז יפן היא לומדת בבית מלאכה מרהיב ממאסטר בן 90 טכניקות שהולכות ונעלמות מהעולם. כשחזרה מיפן הבינה שהיא חייבת לעשות משהו עם כל הידע והחוויה הזאת ולפתוח מותג שמנסה לספר את הסיפור הזה.

הכחול ששבה את לבה

אקהאוס, בעלת מותג האופנה KIMKA, היא כנראה המעצבת הישראלית הכי יפנית שפועלת במחוזותינו. היא בת 32, נשואה וגרה בכפר האמנים עין הוד, ואת השם למותג היא בחרה בזכות שם החיבה שנוהגים לקרוא לה בו – קימקה.

גם הקולקציה הנוכחית כמו זו שלפניה, נהנית מנגיעות באדום שהחלו בקולקציה שעיצבה לשבוע האופנה 2019. אז הן באו כמחווה לאדום שנוכח בשפת העיצוב היפנית ולטעמה מדגיש את האינדיגו והדנים באופן מדוייק. בתחילה היו אלו נגיעות רקמה עדינה או ליבוד אל תוך הבד; מאז חלפו כמה עונות והאדום הולך וגובר וקיבל מקום של כבוד בשתי הקולקציות האחרונות שלה.

בקולקציה החדשה היא מתייחסת להיעלמות הקראפט בעידן של גלובליזציה וייצור המוני. הקולקציה מורכבת ממגוון פריטים המבטאים את הניגודים בין שבטיות, שבה הקראפט מהווה חלק עיקרי בחיי היום יום, אל מול עדריות צרכנית ותרבותית. מבחינת הגזרות והבדים לקורונה היתה השפעה, בין אם במודע ובין אם לא, והגזרות יצאו רכות ונינוחות מתמיד. אקהאוס מעידה שהיא הניחה בצד את הגזרות המורכבות, לטובת בגדים שנעים ללבוש בבית ומחוץ לו במידה שווה. 

Kimka, קולקציית סתיו/חורף 2020

Kimka, קולקציית סתיו/חורף 2020. צילומים: ליאור והדס

Kimka, קולקציית סתיו/חורף 2020 Kimka, קולקציית סתיו/חורף 2020 Kimka, קולקציית סתיו/חורף 2020

המשיכה לעיצוב ולאמנות, היא מספרת, החלה בגיל צעיר, בעיקר בזכות משפחתה שוחרת התרבות. אמה עבדה עם אמנים ויוצרים ממגוון תחומים והיא מציינת במיוחד את סבה וסבתה, שהיו אלו שסחבו אותה ואת אחותה למוזיאונים ולתערוכות בכל קצוות תבל. ״היום אני מבינה עד כמה המסעות האלו השפיעו על המסלול שלי״, היא אומרת.

אקהאוס מעולם לא ציירה או עסקה ביצירה, אבל ידעה תמיד שתעסוק בעיצוב או באדריכלות. לאחר השירות הצבאי היא נרשמה לקורס בעיצוב טקסטיל והתאהבה ביכולת ליצור עם הידיים, בצביעה של הבדים, בתהליך הליבוד שבו הופכים סיבי צמר לחתיכת בד מלאת טקסטורה ועושר. ״מכאן באה המשיכה ללימודי עיצוב אופנה״, היא אומרת. ״סיקרן אותי איך הופכים את הטקסטילים הללו לגזרות ולבגדים״.

אני עוסקת בעיקר בשילוב הבדים שנוצרו במלאכת יד, לאלו שכובסו ונפרמו בעוצמת הסטונווש התעשייתי. לכל בד סיפור מאחוריו, ומכאן אני יוצרת ומפתחת בגדים בהשראת בגדי עבודה עתיקים וגזרות שבטיות

לבסוף היא בחרה ללמוד בוויצו חיפה, קרוב לבית, ומספרת שכשהיא נשאלה בוועדת הקבלה למה לה ללמוד אופנה, היא ענתה ש״אם לא תלמד יתפוצץ לה הראש מרב רעיונות שמסתובבים לה שם״. שנה לאחר שסיימה את הלימודים (2013) כבר החלה ללמד במחלקה.

״עד היום, אני ממשיכה במסע שלי בעקבות פיגמנט האינדיגו וגילגולו המודרני בבד הדנים. אני עוסקת בעיקר בשילוב הבדים שנוצרו במלאכת יד, לאלו שכובסו ונפרמו בעוצמת הסטונווש התעשייתי. לכל בד סיפור מאחוריו, ומכאן אני יוצרת ומפתחת בגדים בהשראת בגדי עבודה עתיקים וגזרות שבטיות״.

קים דרור

קים דרור. צילום: ליה רוז מגן

Kimka, כריות

הפריטים המשלימים. צילומים: מ״ל

Kimka, צעיפים Kimka, סבונים

אימהות ובנות

אימהות ובנות, 2020. צילום: בר אלון

birds

ב־2015 היא הקימה את קימקה, שמעבר לכך שהוא שם החיבה שלה, הרגיש לה יותר נכון וקליל מלקרוא למותג בשמה המלא. בתחילת הדרך היא עיצבה קולקציות קטנות ובעיקר צעיפי משי שצבעה באינדיגו, לצד מוצרי טקסטיל קטנים. עם הזמן הקולקציות גדלו ונוספו עוד מוצרים, למרות שגם היום היא מייצרת בכמויות מזעריות יחסית, לרוב סדרות של חמישה עד עשרה פריטים מכל דגם, שנגזרים ונתפרים אחד אחד אצלה בסטודיו. 

״כשהקמתי את העסק חרטתי על דגלי שימוש בחומרים טבעיים ושילוב של האינדיגו בצורה הטבעית שלו. בתחילת הדרך הייתי מייבאת מיפן את הפיגמנט וצובעת ידנית את הבדים, אך זה תהליך מאוד יקר ולא מסחרי.

״כיום אני בעיקר עובדת עם בדים מיוחדים בייבוא אישי שאני אוספת בקפידה מבתי מלאכה ברחבי העולם. אני מחפשת את הבדים שנארגו או נצבעו בעבודת יד, ומשלבת עם זה חומרי גלם מקומיים ומסחריים יותר, שגם להם אני עושה צביעות ושטיפות מיוחדות״.

להחיות עולם הולך ונעלם

לפני כשנה וחצי נבחרה אקהאוס יחד עם עוד שישה מעצבי אופנה להשתתף בפרויקט חממת מפעל הפיס לאופנה. ״קיבלנו מענק כספי וליווי של מומחי עיצוב ופיננסים. השיא היה כמובן תצוגת האופנה בשבוע האופנה 2019.

״המנטור שלי היה ששון קדם וזו היתה כימיה ממבט ראשון. בהכנות לתצוגה ששון ביקש ממני לא לחשוב על הכדאיות המסחרית של הדגמים, אלא רק על מיצוי כלל ההשראות המלוות אותי מיומי הראשון כמעצבת. אחרי ארבע שנים של מאבקים עם עצמי לבד בסטודיו, הרגשתי פתאום שירדה לי אבן מהלב ונפתחה לי ההשראה מחדש. את הרסן המסחרי כבר הצלחתי לתרגם אחרי התצוגה״, היא מוסיפה בחיוך.

Kimka, חממת מפעל הפיס

Kimka, קולקציית חממת מפעל הפיס. צילומים: ליאור והדס

Kimka, חממת מפעל הפיס Kimka, חממת מפעל הפיס Kimka, חממת מפעל הפיס

קהל היעד שלה, היא מאבחנת, צמא לתוכן, לסיפור, ומחפש ייחודיות ובידול, מבלי לוותר על הנטייה הטבעית להיטמע עם הג׳ינס והטי־שירט הגנריים, האהובים והמוכרים. ״יש משהו מרגש בלקוחה שנכנסת לחלל ורואה אותי עובדת, ובצד השני נחים על הקולבים הבגדים הסופיים. זה משהו אישי ומשתף שמזמין שיחה ונוצרו כך הרבה חברויות ושיתופי פעולה״.

בעתיד, היא מסכמת, הייתה רוצה ליצור סביבה קהילת מייקרים, שתוכל לממש עבודות יד שנעלמות מהעולם. ״הייתי שמחה להמשיך להעמיק במסורות טקסטיל שנעלמות מעולם, ולהחיות אותן כאן בישראל, וכך גם לפרנס בעלי מלאכה בארץ.

אם אצליח לשנות ולו במעט את תפיסת הצרכן בדבר איכויות תפירה וחומרי גלם משובחים וייחודיים, וכן על החשיבות וההעצמה ברכישת פריט המיוצר בישראל בצורה אתית, ארגיש שהבאתי שינוי משמעותי לעולם

״אם אצליח עם השנים לשנות ולו במעט את תפיסת הצרכן הישראלי בדבר איכויות תפירה וחומרי גלם משובחים וייחודיים, וכן על החשיבות וההעצמה ברכישת פריט המיוצר בישראל בצורה אתית, ארגיש שהבאתי שינוי משמעותי לעולם.

״אולי זה הגעגוע לנסיעות לחו״ל, אבל הכי אני חולמת לקחת קבוצות לסיורים בעולם אל אותם בתי מלאכה שמייצרים עבורי את חומרי הגלם, אל המאסטרים בכפרים הנידחים, אל העולם ההולך והנעלם הזה שמרתק אותי כל כך״.

הפקת איקאט

הפקת איקאט. צילומים: אביה וייס

הפקת איקאט הפקת איקאט הפקת איקאט

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

2 תגובות על הכתבה

  1. יהודית אסרף

    עמית,תודה על עוד כתבה מצויינת.איזו מעצבת מפתיעה ומעניינת.מסקרן אותי לראות אותה עוד כמה שנים.מקווה שתצליח ,כי היא ממש מיוחדת.

  2. נירה כלב

    כשהג'ינס הוא ממש כחול עמוק זה עושה לי משהו -מרגיע, שלוו, אמיתי.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden