כל מה שחשוב ויפה
מאיה ורטהיימר לובשת אבישג ארבל
מאיה ורטהיימר לובשת אבישג ארבל 2019-20. צילום: דודי חסון

אבישג ארבל: ״נשים בהריון פשוט צריכות בגדים שהן אוהבות״

״בישראל 2% מאוכלוסיית הנשים תמיד בהריון, והן כל הזמן מתחלפות. מדובר ב־150 אלף הריונות בשנה, ואנחנו נהנות מהשמחה״

אבישג ארבל היא כנראה מעצבת האופנה הכי שכלתנית שפועלת במחוזותינו. ארבל, בעלת מותג לבגדי הריון הנושא את שמה, מאמינה שבגדי הריון צריכים להיות המשך לבגדים שנשים לובשות תמיד – נוחים, איכותיים, אלגנטיים ומעוצבים ברמה גבוהה. ״בגדי הריון לא אמורים לעלות יותר מבגדים דומים, שנשים רגילות לקנות״, היא אומרת. ״אין סיבה שנתלבש אחרת ממה שאנחנו רגילות. נשים בהריון פשוט צריכות בגדים שהן אוהבות לעונה חדשה, רק שבעונה הזו הן בהריון״.

ארבל מעצבת בגדי הריון משנת 2005 ובישראל היא מקדמת תפיסה שעד אז לא ממש הייתה קיימת בתחום. ״ההשראה שלי היא מאופנה ואני מכניסה אותה לבגדי הריון. יש לי בזה קילומטרז׳ מטורף״.

גילי סער

גילי סער. צילום: תום מרשק

אבישג ארבל

אבישג ארבל. צילום: גיא כושי ויריב פיין

גל גדות. צילום: ניר פקין

לדבריה, הרבה מהקריירה שלה היא תולדה של טראומה משפחתית שעברה: אביה שעסק בנדל״ן נפטר באופן פתאומי, והיא הייתה צריכה להיכנס לנעליו. במשך 13 שנה טיפלה בעסקיו, עד שסגרה אותם.

״אחרי אותן שנים קשות היה לי ברור שלא אחזור להיות שכירה. לא ידעתי בדיוק מה אני רוצה לעשות, אבל ידעתי שאני רוצה להיות עצמאית ועם כח. ראיתי את אמא שלי, וכיצד התפרקה אחרי לכתו של אבי, וידעתי שזה אסור שיקרה לי או לאף אישה״.

ארבל, בוגרת תיכון תלמה ילין, מספרת שבבית תמיד עודדו את היצירתיות ותחומי העניין שלה. ״אחרי שסיימתי את ענייני העסק של אבי, יצאתי ללימודי עיצוב תעשייתי במכון טכנולוגי חולון והמשכתי לתכנית בתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל. בין לבין עבדתי בעיצוב אתרי אינטרנט״.

לאורך התואר השני שילבה גם לימודי חיצוניים לבניית תוכניות עסקיות. ״עשיתי כמה וכמה לאורך הלימודים. למדתי כמה עולה לייצר כל פריט אופנתי אפשרי, ואיך מנהלים את הייצור שלו״.

ואיך הגעת לבגדי הריון?

ארבל: ״לאורך הלימודים עיצבתי קולקציית נעליים מוצלחת, שהוצגה אפילו ביפן, ורציתי להמשיך ולעסוק בזה. אפילו קיבלתי הצעת עבודה, אבל הבנתי שזה לא כלכלי. רציתי עסק משלי, שאוכל להרוויח ממנו. הבנתי שהעולם הולך לכיוון גלובלי, ושאם אני רוצה להקים את העסק שלי כאן, אני חייבת לחיות בעולם של נישות. אחרת זה לא ילך״.

בתוך מדינת ישראל הקטנה, אם עוסקים במה שאינו נישה מאד מובהקת, הסיכוי להצליח לא גדול, וקרוב לוודאי שהיוזמה תלך ותתאדה

״בתוך מדינת ישראל הקטנה, אם עוסקים במה שאינו נישה מאד מובהקת, הסיכוי להצליח לא גדול, וקרוב לוודאי שהיוזמה תלך ותתאדה. הסתכלתי בהערצה ובקנאה על חברתי שלי סתת, בעלת מותג הנעליים קאפל אוף (וכיום ראש המחלקה לעיצוב אופנה ותכשיטים בבצלאל), וחשבתי שהיא עושה בדיוק את מה שהיא אוהבת. אמרתי לעצמי שאני אולי לא אעשה בדיוק את ה־passion שלי, אבל אעשה משהו כלכלי עם פוטנציאל של ריצה למרחקים ארוכים״.

זו גישה מאוד שכלתנית, לא אופיינית לאמנים ומעצבים.

״נכון, זו תכונה שכנראה אופיינית לי״, היא אומרת בחיוך, ומוסיפה: ״עיצוב אפשר למצוא בכל מקום. לי היה חשוב יותר למצוא תחום שיאפשר לי להתפתח ורק אחרי לשלב בו עיצוב. אחת מהתוכניות העסקיות שעשיתי במהלך הלימודים הייתה של בגדי הריון. הייתי כבר אמא לילדה אחת ובמהלך ההיריון שלי תפרתי לעצמי את כל הבגדים, בעיקר כי לא היה מה ואיפה לקנות.

birds

״ידעתי לתפור תמיד. בצעירותי עשיתי קורס תפירה בבי״ס מרים שברח׳ אלנבי בתל אביב – שנראה שכולם למדו שם תפירה… תפרתי לעצמי אפילו את שמלת הכלה, תפרתי למשפחה בעיקר בשביל הכיף. עיצוב בגדים קל לי, אני צוחקת ואומרת עד היום שזה החלק הקל בתהליך. החלק הקשה הוא ההפיכה למסחרי והמכירה.

״הורות, הריון ולידה מאוד מפותחים בישראל, וכך באופן טבעי גם אופנת בגדי ההיריון״, היא מפרטת. ״בישראל 2% מאוכלוסיית הנשים תמיד בהריון, והן כל הזמן מתחלפות. מדובר ב־150 אלף הריונות בשנה, ואנחנו נהנות מהשמחה של המפגש החווייתי עם נשים הריוניות, עם הטקס המתמשך, ובטח בהריון הראשון שלהן״.

מה זה בכלל בגדי הריון אופנתיים?

״בגדי ההיריון צריכים להראות את הנשיות בתקופה הזו, באופן שידגיש ויחמיא לבטן. זה מה שהנחה אותי מהקולקציה הראשונה ועד היום. אני מעצבת גזרות שנראות נהדר בכל עת, עם פטנטים מיוחדים להיריון ולחודשי ההנקה שאחריהם. הקולקציות שלנו מורכבות מגזרות שמחמיאות להיריון ומתאימות למזג האוויר בישראל, עשויות מבדים נעימים שלא מכבידים ושנמתחים לאורך כל תקופת ההיריון.

״עיצבתי לבקשת לקוחות קולקציית ג׳ינסים על־עונתית מבדי ג׳ינס שמתאימים לאקלים הישראלי החם בקיץ וגם לחורף החמים שלנו. עיצבתי גם קולקציה מיוחדת ומגוונת של שמלות ובגדי ערב להיריון – זה שאנחנו בהיריון לא אומר שאנו מפסיקות לצאת ולעשות חיים – וכן שמלות כלה להיריון, כולן במחיר שפוי.

״בהיריון אין השקת קולקציות עונתיות״ היא אומרת. ״סוודרים נמכור רק בחורף, אבל יש פריטים שנמכרים כל השנה. יש נשים בהיריון כל השנה והן מתחלפות, לכן אני צריכה לחזור כל הזמן על פריטים מסוימים כמו מכנסיים, בגדי ים, בגדי הנקה. הקושי הוא לתת מענה כל הזמן. יש לנו באתר 572 פריטים״.

קורין גדעון. צילום: דודי חסון

קורין גדעון. צילום: דודי חסון

לירז צ׳רכי

לירז צ׳רכי. צילום: יח״צ

יעל גולדמן, גל גדות ומיטל וינברג

מתוך עמוד האינטסגרם של יעל גולדמן, ביחד עם גל גדות ומיטל וינברג

איך התחלת?

״אני שייכת לעידן הלייקרה, שמאפשר לעצב בגדים דומים לאלו שנשים לובשות לאו דווקא בהריון. אותה האופנה, אבל מותאמת לגוף ההריונית. התחלתי בפריטי בייסיק – מכנסי ג׳ינס, מכנסיים שחורים, חולצות טי. ייצרתי בכמויות קטנות ובתחילת הדרך קיימתי מכירות בבתים פרטיים.

״מהרגע הראשון היה לי אתר אינטרנט (הרי עסקתי בעיצוב אתרי אינטרנט). צילמתי את הקולקציה על חברה בהיריון. התמונות עלו לאתר לצד המועדים והכתובות של המכירות וחרשתי את הארץ לאורכה ולרוחבה עם שקים באוטו״.

בהמשך עברה לקיים שתי מכירות בשבוע בדירתה התל אביבית ומשם סימנה את היעד – חנות ברח׳ בזל, הראשונה משש חנויות שהא מפעילה עד היום (מחוץ לימי הסגר) לצד שני אתרי אינטרנט – האחד למכירה בישראל והשני לחו״ל״. ארבל מסבירה, שאתר שפונה לחו״ל צריך להראות ולהתנהג אחרת – לכוון לחגים ומועדים שונים, לעונות ומזג אוויר יותר מגוון.

מה צריך לקחת בחשבון כשמעצבים בגד להיריון?

״בבגדי הריון משתמשים פי 2.5 מבכל בגד אחר שיש לנשים. אם לאישה יש כ־20 זוגות מכנסיים בארון, אז בהיריון יש לה רק ארבעה זוגות, שאותם היא ׳טוחנת׳. הבנתי שאני לא יכולה לחסוך באיכות החומרים, וכאסטרטגיה לא עניין אותי להתעסק באופנה שאינה עשויה מחומרים איכותיים״.

בבדיקות שעשינו, כ־25% מהנשים בהיריון לא יקנו בגדי הריון, לאו דווקא מתוך חסכנות. הן יעשו מניפולציות על בגדים, יקנו בגדים אופנתיים במידות אחרות אבל לא בגדי הריון. יש פה משהו פסיכולוגי לחלוטין

״אנחנו מנסות לדבר לכולן, מכל מגזר ודת. תמיד יש כאלו שיבחרו לא לקנות בגדי הריון. בבדיקות שעשינו, כ־25% מהנשים בהיריון לא יקנו בגדי הריון, לאו דווקא מתוך חסכנות. הן יעשו מניפולציות על בגדים, יקנו בגדים אופנתיים במידות אחרות אבל לא בגדי הריון. יש פה משהו פסיכולוגי לחלוטין״.

איפה נכנס הטאץ׳ האופנתי לביגוד הרב־שנתי?

״הריון זו תקופה מרגשת, של שינוי בהרבה תחומים, ולכן אני שמה דגש על שינוי והתחדשות. הקולקציה מתחדשת כל הזמן, עם גזרות חדשות ומרגשות, גם כי כיף לי לעצב בגדים חדשים וגם כדי שתמיד תמצאי משהו חדש, שיהיה כיף ללבוש בתקופה היפה הזו שלך״.

אחד הכלים השיווקיים שבהם מצטיינת ארבל הוא השימוש בסלבריטאיות ומובילות דעה במהלך ההיריון שלהן. הראשונה שדגמנה את הקולקציה שלה הייתה אבישג רבינר. אחריה באו דנה ברגר, ימית סול ועד קורין גדעון שלידתה הראשונה תפסה כותרות לאחרונה.

״הטסנו לגל גדות את הג׳ינס סקיני שלנו. רותם סלע גם ביקשה את המכנסיים שלנו. הריון הפך להיות סקסי. סלבריטאיות מצטלמות ומצלמות את ההיריון שלהן. אנחנו מקבלות טלפונים מסוכנים של כוכבות בהריון שרוצות לדגמן. אנחנו כמובן משלמות להן אבל לא הרבה״.

המיצוב של המותג ״אבישג ארבל״ נחשב גבוה?

״לעיתים כן, אבל לא ממש בצדק. לא הייתי מלידה אבישג ארבל, מהבית אני מועלם. אולי השם אבישג ארבל משדר משהו אליטיסטי יותר מאבישג מועלם״, היא צוחקת. ״הסיבה השנייה היא התדמית הצפון תל־אביבית שדבקה במותג בגלל המיקום של החנות הראשונה במתחם בזל. למרות שזה היה מקרי, כי גרתי בדירה מעל, והיה לי נח לעבוד ככה כשהילדים היו קטנים. לצד אלו המחירים שלנו קצת יותר גבוהים מהמחירים ברשתות הגדולות שמייצרות בגדי הריון דוגמת זארה או H&M״.

ארבל משווקת רק בפלטפורמות דיגיטליות: ״אנחנו לא מאמינות במדיות האחרות, הן יקרות ולא בהכרח אפקטיביות. אנחנו עובדות רזה ומהיר. עושות הכל בבית. אנחנו רוצות לגדול לעומק. הרי מספר ההריונות לא יגדל, אנחנו רוצות יותר קניות עומק – יותר פריטים מכל קונה. היציאה לחו״ל הייתה על הפרק עד הקורונה – היינו בתערוכות ובתצוגות – כרגע הכל קרס״.

בחברה עובדים כ־40 איש. במהלך הקורונה, עם צאתם לחל״ת של עובדי החנויות, הגבירו וקלטו עובדים מתחומי הלוגיסטיקה, שירות לקוחות, שיווק דיגיטלי ועוד. הכל קורה בסטודיו בדרום תל אביב, שאליו עברו בחודש מאי האחרון. ״כאן נעשים התכנון, גזירה, תפירת דוגמאות, מחלקת שיווק ודיגיטל, שירות לקוחות. רק התפירה יוצאת החוצה למתפרות שמתוגמלות על בסיס סחר הוגן״, היא מבטיחה.

מה את מאחלת לעצמך?

״רוצה להמשיך ולקום כל בוקר מחדש, עם הרעב והרצון להמשיך ולהצליח. לא להתעייף״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden