כל מה שחשוב ויפה
קרקס הבריחה: שבוע העיצוב ירושלים 2021
קובי גולן, חורף 2021
קובי גולן, חורף 2021. צילום: רותם ברק

קובי גולן: ידעתי שאני רוצה לעשות בגדים ולא חלליות

בקולקציית חורף 21 קובי גולן עושה שימוש חוזר בשטיחים ומטפחות־בד הודיות, ומעצב מהם קרדיגנים וקימונו צבעוניים במיוחד. בעתיד, הוא מבטיח, ישיק גם קו של שמלות כלה

כשקובי גולן היה בן 14, אימו רשמה אותו לקורס למקצועות התפירה. ״הייתי ילד אחד בין מבוגרות, סיטואציה לא שגרתית״, הוא מספר. ״אופנה תמיד היתה בבית, ולמרות שבכלל חלמתי להיות זמר, אני זוכר איך כבר בגיל 6 התלוויתי לאבא לעבודה, עמדתי על יד שולחן הגזירה, שהיה בערך בגובה שלי, ותחתיו היו כל גלילי הבד״.

גולן, בן 28, גדל בבית שתחום האופנה והטקסטיל נכחו בו תמיד. סבו היה מעצב ותופר, והעסקים של אביו עברו מספר שלבים: בגדי ילדים, נשים, ולאחר מכן ייצר ועיצב בגדים למגזר הערבי, תוך התמקדות בגלביות. 

״הייתי אוסף את השאריות ותופר מהן בגדים לבובות הברבי והברץ שתמיד היו לי. אני ממש זוכר איך הייתי מדגם את הבגדים על הבובות. לא ידעתי לתפור: ידעתי לקחת בד ולעצב אותו על קידמת גוף הבובה, ומאחור היו כיווצים כיווצים״.

לאחר כמה שיעורים בקורס התפירה, מירב רוטרי, המורה, הזמינה לשיחה את הוריו, ואמרה להם שזה לא שגרתי שילד בן 14 יודע בכזו נחישות מה הוא רוצה להיות. רוטרי, בעצמה בוגרת שנקר שאף עבדה בעבר עם אלבר אלבז, לקחה את גולן תחת חסותה, ולימדה אותו את עולמות האופנה מהיסודות: תולדות האופנה, תדמיתנות, תפירה וכדומה. מאוחר יותר הוא מצא בבית סבתו מכונת תפירה, שעליה הוא עשה את ניסיונות התפירה הראשונים שלו, ועד היום היא נמצאת בסטודיו שלו.

הצלחתי לסיים את הלימודים בלי לבכות אפילו פעם אחת

בשל בעיות בריאות גולן לא התגייס לצבא, וכשרוטרי עדכנה אותו שהמעצב ויוי בלאיש מחפש עובד, מיד דפקתי על דלת הסטודיו שלו. בשונה מבני גילי, אני אף פעם לא מלצרתי״, הוא אומר בחיוך.

״בלאיש הוא לא עוד מעצב, זה לעבוד ולשהות תחת חסות של מעצב ברמה שונה לחלוטין מהמקובל. במהלך הלימודים בשנקר לא יצאתי להתמחות בחו״ל, כי הרגשתי שמה שקיבלתי אצל בלאיש, היה שווה יותר מכל התמחות שאוכל לעשות״.

פרויקט הגמר בשנקר

פרויקט הגמר בשנקר. צילומים: דניאל אלסטר

בגיל 19 ניסה גולן להתקבל ללימודי עיצוב אופנה בשנקר, אולם למרות ניסיונו בתחום הוא לא התקבל. ״כנראה שלמרות הכל הייתי צעיר מדי״, הוא אומר בהשלמה. שנה לאחר מכן ניסה שוב והפעם התקבל. מאז נראה שהכל מתקדם על פי התכנית, למרות שמבחינתו השנים בשנקר לא היו בהכרח שנים של אושר צרוף.

״כל יום רציתי לפרוש אבל הצלחתי לסיים את הלימודים בלי לבכות אפילו פעם אחת״, הוא אומר בחיוך. ״לא הייתי הכוכב של המחזור ולא סומנתי על ידי ראשי המחלקה באף שלב. היו לי עניינים עם המנחים והמרצים שלי בעיקר בגלל שעשיתי את מה שאני רוצה.

״לא הייתי הטייפקאסט הקלאסי של סטודנט בשנקר, חיפשתי את הסיפור האישי שלי, בעוד שבשנקר כנראה מחפשים יותר את הסטודנטים שעושים בגדי אוברסייז פיסוליים וכדומה. כל הזמן אמרו לי להגדיל ולהגדיל, אבל התעקשתי על השפה שלי. ידעתי שאני רוצה לעשות בגדים ולא חלליות, ובביקורות חלק מהמרצים נכנסו בי. אבל התעקשתי״. 

התערוכה של רונית אלקבץ עשתה אצלי משהו: הצטרפתי לאבי לאחת מנסיעותיו לרהט. ההסתובבות בשווקים הבדואים והחיבור עם מראה הגלבייה היה מידי. הבנתי שיש פה סיפור אישי, עם קשר משפחתי

את פרויקט הגמר שלו החל לתכנן כבר בין שנה ג׳ ל־ד׳: ״הלכתי לתערוכה של רונית אלקבץ במוזיאון העיצוב חולון, ולצידה הוצגה תערוכת רקמה של נשים מהפזורה הבדואית. התערוכה הזו עשתה אצלי משהו: הצטרפתי לאבי לאחת מנסיעותיו לרהט. ההסתובבות בשווקים הבדואים והחיבור עם מראה הגלבייה היה מידי. הבנתי שיש פה סיפור אישי, עם קשר משפחתי״.

שיתוף הפעולה עם ארבאסקה

שיתוף הפעולה עם ארבאסקה. צילומים: אלמוג גבאי

שיתוף הפעולה עם אראבסה

במסגרת הפרויקט, ״ויקטוריאני אורינטלי״ בהנחיית רונן לוין, חקר גולן את מעמדה של האישה בתרבות הבדואית מול התרבות הוויקטוריאנית. הקולקציה כללה שילוב של גזרות שטוחות כמו זו המזוהה עם הגלבייה הבדואית המסורתית, לצד גזרות מהמאה ה־19. יש בו אזכור לתקופה הוויקטוריאנית באמצעות בדים בניחוח אירופי כקטיפה ותחרה, לצד פרנזים ובדים סרוגים בעבודות יד בעלי אווירה אוריינטליסטית.

הפרויקט זכה לסיקור בווג איטליה, ובהמשך אף הגיע מייל מהסטייליסטית של אלישה קיז, שביקשה מגולן לעצב את הבגד שתלבש קיז בטקס חלוקת פרסי הגרמי. ״יצאתי למסע היסטרי״, הוא מעיד, ״אבל לצערי, בסופו של דבר קיז לא לבשה את השמלה. לפחות אני יודע שבארון שלה יש שמלה שלי״. 

שולחן הגזירה שמתחתיו מתחבאת המיטה

לאחר סיום הלימודים (2017) עבד גולן תקופה קצרה אצל המעצבת רזיאלה גרשון, והשיק קולקציית קפסולה בשיתוף המעצבת אמארת אלטורי, ערבייה מוסלמית מרמלה, בעלת המותג ארבאסקה. לאחר מכן החליט לפתוח סטודיו עצמאי כפי שחלם תמיד. ״אני לא פוחד, עושה מה שאני מרגיש. גדלתי בבית עם אבא עצמאי ולכן היה לי ברור שזה גם מה שיקרה איתי״.

בשנים האחרונות הוא מלביש אמניות ונשות תקשורת רבות. הראשונות היו חברות ההרכב A-WA, הזמרת אסתר ראדה, בלוגריות אופנה מובילות, נשות חברה ועיתונאיות. שכנתו לבניין היא המגישה אלמז מנגיסטו מחדשות 12, שגם אותה הוא מרבה להלביש, כמו גם את נס־לי ברדה שהיא ״שגרירה מובילה״ של גולן. 

נכון להיום הוא עובד ומתגורר בדירת חדר קטנה ברחוב הרצל בתל אביב. הדירה משמשת גם כסטודיו, שם מכונות התפירה, המיקרוגל והמקרר צמודים לשולחן גזירה גדול שמתחתיו מתחבאת המיטה. שם הוא גם גוזר את הפריטים: את חלקם הוא תופר בעצמו, אולם לאחרונה וכחלק ממגמת הגדילה, הוא מוציא לתפירה החוצה, ״אבל הכל בפיקוח מלא שלי ואצל מיטב בעלי המקצוע״.

קולקציית הקימונו, חורף 21

קולקציית הקימונו, חורף 21. צילומים: עמית אופק

קולקציית הקימונו, חורף 21 קולקציית הקימונו, חורף 21 קולקציית הקימונו, חורף 21

birds

הקולקציה החדשה של גולן לחורף 21 ממשיכה את השפה האופיינית לו, ומשלבת מראה שכבות ושילוב של בדים וטקסטורות כמו רקמות, בדי פשתן, כותנה ותחרות. גולן עושה שימוש חוזר בחומרים כמו שטיחים ומטפחות־בד הודיות, תוך שינוי קונטקסט, ומעניק להם משמעות חדשה. בולטים במיוחד הפריטים העשויים מטפחות בד שחוברו יחד לכדי בד אקלקטי, שממנו עיצב גולן קרדיגנים וקימונו צבעוניים במיוחד. 

״רציתי לחדד את פריטי הדגל שלי. במשך שלוש שנים שהמותג קיים, אפשר להגיד שעליתי על כמה גזרות ופיתוחים שהצליחו לרגש מספר רב של לקוחות. לכן רציתי לתת חידוד נוסף ולא לקחת סיכון גדול במשבר הקורונה, אז לקחתי את אותם הפיתוחים והעליתי אותם עוד שלב״.

במשך שלוש שנים שהמותג קיים, עליתי על כמה גזרות ופיתוחים שהצליחו לרגש מספר רב של לקוחות. רציתי לתת חידוד נוסף ולא לקחת סיכון גדול במשבר הקורונה, אז לקחתי את אותם הפיתוחים והעליתי אותם עוד שלב

״כך, הקולקציה משלבת פריטים נינוחים כמו טוניקת כותנת IKAT, שילבתי איתה מכנסיים רפויים על הגוף עשויים פשתן; ז׳קט מחויט עשוי אריג בטכניקת Tapestry, שבמקור נועד לשטיחי קיר, אך אני מצאתי בו השראה לטקסטיל הגוף; והקימונו, שעשוי מטפחות הודיות רקומות, שנעשה בהן שימוש חוזר. מכל קימונו קיים רק אחד ויחיד: גם אם אבקש מהספק שלי בהודו מטפחת זהה הוא יגיד לי שאין לו״.   

בעתיד, הוא מבטיח, ישיק גם קו של שמלות כלה. ״הכסף הגדול נמצא בכלות״, הוא אומר, תוך שהוא מוציא ״בחצי סוד״ מארון הבגדים שלו דגם של שמלת כלה שעיצב ממש לאחרונה. ״אני עושה הכל בצעדים קטנים: אני מתפרנס מהעבודה שלי, אבל משלים הכנסה ועובד פעמיים בשבוע גם עם המעצב דורון אשכנזי, שם אני עושה עבודת סטודיו לכל דבר.

״אשכנזי הוא איש נפלא ואני לומד ממנו רבות. בעתיד אני חולם לפתוח שואורום בחו״ל. אני רוצה להלביש נשים שרואות בעיצובים שלי משהו אקזוטי, פריט שיכול להיות בארון שלהן ללא תלות בזמן או בטרנד״.

קובי גולן, חורף 2021

חורף 2021. צילום: רותם ברק

קובי גולן, חורף 2021

חורף 2021. צילומים: אביב אברמוב

קובי גולן, חורף 2021 קובי גולן, חורף 2021 קובי גולן, חורף 2021 קובי גולן, חורף 2021

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. חדוה

    וואו, איזה יופי. איך ניתן לרכוש?

    1. דורין אטיאס

      יש לו אתר אונליין kobigolan.com

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden