כל מה שחשוב ויפה
תמי בן עמי
תמי בן עמי. צילום: אבי גנור

רטרוספקטיבה לגדעון אוברזון בחולון

פורטפוליו Promotion: ביום הבחירות לכנסת תיפתח בחולון ״הסלון של אוברזון״, תערוכת רטרוספקטיבה למעצב האופנה גדעון אוברזון בגלריית המשכן - בית מאירוב. אוצרים: אילנה כרמלי לנר, רפאל וזאנה

״אני אדריכל של אופנה״ מכריז מעצב האופנה גדעון אוברזון בריאיון שנערך עמו. גם מבלי לערבב בין מלט לבין בטון, בין חוט לבין מחט, מצליח אוברזון ביותר מ־50 שנות יצירה לצקת שורשים עמוקים בתרבות הישראלית ולהגשים כאן בישראל את עקרונות האופנה העילית, שהייתה זרה כל כך בנוף המדבר והגלאביות.

בתחילת דרכו של אוברזון, כשתעשיית הטקסטיל בישראל פרחה, יכולתו של מעצב להטביע חותם הייתה טבעית יותר והתאפשרה נוכח חומרי הגלם המקוריים והתשתית הפורייה ליצירה. בכישרונו ונוכח ראיית הנולד, בחר אוברזון להתמקד בעיצוב מוקפד עם ניחוחות אירופאים, תוך התאמתו לקהל הישראלי ולמציאות הישראלית על שלל רבדיה.

לגזרות המדויקות בהשראת האופנה העילית הצרפתית, הוסיף טוויסט איטלקי חצי מרושל, הוקיר את ענף האופנה החלוצי שפעל סביבו ושאף לחדשנות בפסגה על פני ייצור להמונים. לדברי רפאל וזאנה, מאוצרי התערוכה, ״זה לא סיפורה של האופנה בישראל, זוהי ׳המהדורה המוגבלת׳ בראי ששת העשורים ששבהם פעל ועיצב גדעון אוברזון״.

גדעון אוברזון

גדעון אוברזון. צילום: רון קדמי

birds

העשור הראשון ליצירתו בשנות ה־60 התאפיין ביציאתו אל האור של ״המתכנן הצעיר הגאון שהופך אריגים ל…שירה״, כפי שתואר במגזין ״למרחב״. שמלות צרות, שילוב של שכבות בד נוספות כאלמנט עיצובי או כז׳קט, גזרות א־סימטריות, קפלים ואביזרי אופנה.

בשנים אלו חבר לנשות החברה והפוליטיקה הבולטות כאן, ובדרך זו – גם אל העולם כולו. מהתצוגה הפרטית המתוקשרת לנשיאת חוף השנהב ועד למדים הייצוגיים של חברת התעופה אל על, פתיחת בוטיק האופנה לראשונה בתל אביב וקביעת סטנדרט חדש של צרכנות אופנה. ומעצב חברת האופנה ״אלד״. 

העשור השני ייזכר בזכות המעבר מילד הפלא של תעשיית האופנה המקומית אל כוכב בזירה הבינלאומית: ארצות הברית, אוסטרליה וניחוחות של ברזיל. לצד עיצוביו לבית האופנה משכית, שהיוו עבורו אתגר וקפיצת מדרגה משמעותית, המשיך לעצב קולקציות חדשניות ונועזות והחדיר את אורך המידי אל לב העשייה. כמו כן שימש מעצב הבית של אופנת ניבה וכמובן צלל למים עת השיק קולקציית בגדי ים לראשונה.

אל שנות ה־80 העליזות מגיע גדעון אוברזון מוכן מתמיד. עשור של יצירה פורה, כזו שניתן להגדירה כססגונית. חנוכת בית האופנה המשתרע על פני שש קומות מנצנצות בצפון הישן של תל אביב, השקות קולקציות בחברת הנשים המוכרות והמשפיעות ביותר וחדירה מסיבית לתחום האביזרים ובהם משקפי השמש המוגזמים. ועם זאת, ישבן אחד חשוף מצליח לתפוס את הכותרות הראשיות ותשומת הלב כאשר בשנת 1986 כרזת פרסום ענקית שלו, שבה מצולמת הדוגמנית המצליחה פזית כהן שרועה על החוף בבגד ים, מצליחה לעורר סנסציה לאומית.

מדי אל על, שנות ה־70

מדי אל על, שנות ה־70. באדיבות: אוסף מרווין גולדמן

בעשור הרביעי בגדי הים הפכו לסיפור הצלחה גם בעולם המבוגרים וגם בעולם הילדים. הצבעוניות הבולטת של שנות ה־80 נשארה אך התבקשה לעבור שדרוג והתאמה לתחילת העידן הדיגיטלי – יותר שסעים, יותר מחשופים, יותר דגשים על הארכיטקטורה של הבגד והחותם האישי. בעשור אקלקטי זה בלט אוברזון גם בחיבתו לפיסול והשימוש בברונזה, בברזל ובשאר המתכות ביצירותיו, שאף הוצגו בתערוכה בגלריה. שנות ה־90 ותחילת אוטוסטרדת המידע הביאו גם למיצובם של מותגים מקומיים ובינלאומיים, כל אחד בתחומו, ולמרות הצהרתו של אוברזון ש״הוא אוהב פרטיות ושונא המון״, שמו הפך לאייקון בזירת התרבות המקומית.

המעבר לעשור החמישי הגיע עם התרחבות רשתות האופנה והייצור ההמוני ובתוך כך שמר אוברזון על הסלידה שלו מצרכנות של טרנדים והמשיך לעצב קו ייחודי משלו תוך הבלטת השוני שברכישת אופנה עילית לזו שמיוצרת ללבישה יומיומית. ברוח עידן הסלבריטאיות ומלחמות הביצה, מתמנה אוברזון בשנת 2004 למעצב העל של חברת האופנה הוותיקה והמתחרה גוטקס.

העשור השישי מתאפיין עם התרחבות נוספת של המותג לתחומי עיצוב נוספים, לשיתופי פעולה עם גופים מסחריים (מטבחים, בתי כלבו) ולהקמת מתחם עיצוב ויצירה שבו פרש את חסותו על ארבעה מעצבים צעירים. זה גם העשור שבסופו פורש אוברזון (בשנת 2018) מעיצוב קולקציות חדשות אך ממשיך בעיצוב בגדי הים למותג הנושא את שמו.


הסלון של אוברזון
אוצרים: אילנה כרמלי לנר, רפי וזאנה
גלריית המשכן – בית מאירוב, רחוב הרצפלד 31, חולון
פתיחה: 23.3.20211; נעילה: 31.8.2021

גדעון אוברזון

גדעון אוברזון. צילום: רון קדמי

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden