כל מה שחשוב ויפה
קופסה שחורה, מוזיאון העיצוב חולון
קופסה שחורה, מוזיאון העיצוב חולון. צילומים: אלעד שריג

קופסה שחורה: היחסים שבין חפצים לבני האדם

פורטפוליו Promotion: התערוכה ״קופסה שחורה״ במוזיאון העיצוב חולון חושפת למבקרים את אוסף המוזיאון. הוצאת האוסף מהמחשכים והצגתו לקהל הרחב מאפשרת לדון בהבט מעט נסתר של עולם העיצוב, טיב היחסים שבין חפצים לבני האדם

חלק מרכזי בתערוכות של מוזיאון העיצוב חולון הוא עיצוב חללי הגלריות. עיצוב תערוכה אינו דואג רק למקום שיונח בו האוביקט ולתנאים הפיזיים שלו אלא גם לחוויה שעובר המבקר. איך מתרגמים רעיונות אוצרותיים לצורה, חומר ולמרחב חוויתי? כיצד הופך חפץ יומיומי למוצג מוזיאלי? ואיך מתאפשרת הצצה אל חדר האוסף השמור? 

שתי גלריות התערוכה ״קופסה שחורה״ שעיצבה רונה זינגר, מספרות שני נרטיבים שונים. הגלריה התחתונה חושפת את האוסף ואת מנגנוני האיסוף שלו ואילו הגלריה העליונה עוסקת בהתפתחות מערכת היחסים שבין אנשים לחפצים. כל אחד מהנרטיבים הוא נקודת מוצא שונה לעיצוב החלל.

״חדר האוסף הוא חלל שקיים בכל מוזיאון, יש להם נראות מסוימת: הם גבוהים, מסודרים מאוד ומאופיינים במדפים גבוהים ותעשייתיים״, מסבירה זינגר. ״על המדפים יש קופסאות, ארוזות ומקוטלגות. יש בו משהו מאוד סדור וטכני. בתהליך העבודה על העיצוב, רציתי לזהות את המהות של החלל הזה ולשמר אותה, אבל גם לפרש אותו אחרת. כשנמצאים בחדר אוסף חשים השתאות לעיתים אפילו קדושה – תחושה שהיה לי חשוב לשמר״.

התערוכה מקטלגת את החפצים באוסף לנחבאים, המשונים, הסוררים, הנותרים והנשגבים. הפריטים מסודרים על גבי שולחנות שמאורגנים בחלל בצורה סימטרית שמאפשרת הליכה כמו במעבר של כנסייה. בסוף ההליכה, נמצאים על גבי מידוף מתכתי, שרומז למידוף התעשייתי בחדר האוסף, פריטים השייכים לקטגוריית ״הנשגבים״. הקטגוריה כוללת פריטים שנוצרו על ידי מעצבים בעלי שם, והם גם מזכרת מתערוכות עבר שהציג המוזיאון. 

קופסה שחורה, מוזיאון העיצוב חולון. צילומים: אלעד שריג

קופסה שחורה, מוזיאון העיצוב חולון

הגלריה העליונה מציגה פריטים רבים ואקלקטיים, שנבדלים זה מזה בפורמטים, בממדים ובצרכים שלהם. כשמציגים תערוכה שעוסקת בחפץ אחד יחיד, לדוגמה שרפרפים או שמלות, הפריטים מתנהגים בצורה דומה לכן אפשר לתכנן עבורם כלל אחיד בצורה פשוטה יותר. ב״קופסה שחורה״ מוצגים זה לצד זה סט של סכום, רחפן, טלפון ציבורי, מכונית סוסיתא, כובע של מונית ופרטי לבוש לצד פרויקטים דיגיטליים שדורשים מסכים. 

הקונספט האוצרותי מארגן את הפריטים לפי שכבות ופרקים. החלטה שאפשרה לחלק גם את חלל התערוכה למרחבים נפרדים, ולאפשר לעין לקרוא את התוכן בצורה טובה יותר. הגלריה העליונה מציגה שש שכבות המופרדות באמצעות מסך בד דק חצי שקוף שמאפשר לצופה לראות את השכבה שהוא נמצא בה בבהירות, ואילו את השכבות האחרות במעורפל. 

כמו בתהליך חשיפה ארכיאולוגי, רק הפוך. בחפירה ארכיאולוגית מתחילים מההווה, יורדים לעומק ומגיעים אל העבר. בגלריה העליונה הדבר הראשון שהמבקרים יתקלו בו מתוארך לפני 500 אלף שנה וככל שמתקדמים בתוך הגלריה מגיעים אל הווה. 

השימוש בבד הדק והחצי שקוף מאפשר להציג את המורכבות שבקריאת השכבות. אפשר לקרוא את השכבות לאורכן – לאסוף פריט מכל שכבה ולהרכיב את הסיפור הכללי או לרוחבן, כל פרק זמן בנפרד. המבקר יכול גם להצליב בין השכבות, לבנות מסלולים חלופיים, ולהציע פרשנויות שונות מאלה שהמוזיאון מציע.

רמזים שנזרעו כמו המניפה שעיצב איתי לניאדו שנמצאת בקטגוריה אחת ומאורר חשמלי של חברת ״גלאון״ גלאון שנמצא בקטגוריה אחרת, מלמדים על ההתפתחות שחלה באופן שהאדם מייצר משבי רוח ושולט באקלים סביבו.

קופסה שחורה, מוזיאון העיצוב חולון

התערוכה מציעה התבוננות אחרת בחפצים מוכרים ויומיומיים שאנו רגילים בעיקר להשתמש בהם. כך יוצא שפריטים רבים ושונים מוצגים כולם בגובה אחיד וגבוה מן המקובל ביומיום, גם אם אין הדבר טבעי עבורם. כמו במקרה של מקרר ״אמקור״ ואפילו תא טלפון ציבורי של ״בזק״ – השימוש בגובה אחיד איננו טעות, אלא אמצעי חזותי ליצירת הזרה.

לבחירה להציג חפצים יומיומיים ושימושיים, שיכולים להימצא בבית של כל אחד ואחד מאתנו, יש חשיבות בנרטיב של התערוכה. אך היא בעיקר מדגישה את החשיבות שיש לחפצים, לכאורה סתמיים, בנרטיב היומיומי של כולנו.


קופסה שחורה
אוצרת: מיה דבש
מוזיאון העיצוב חולון
, רחוב פנחס אילון 8, חולון

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden