כל מה שחשוב ויפה
קופסה שחורה, מוזיאון העיצוב חולון
קופסה שחורה, מוזיאון העיצוב חולון. צילומים: אלעד שריג

קופסה שחורה: להקשיב לקולות המוצגים

פורטפוליו Promotion: שישה מסלולים מאת כותבים שונים מאפשרים ריבוי נקודות מבט בתערוכה קופסה שחורה במוזיאון העיצוב חולון, אודות עיצוב, אוצרות, אוספים ותערוכות

הקורונה גרמה לכולם להתכנס אל הבתים, ולעיתים גם לבחון את עצמנו ואת חיינו. גם מוזיאון העיצוב חולון בחר להביט פנימה אל אוסף המוזיאון – ״אוביקט״ רב־ממדים או אולי מרחב נסתר שעומד בבסיס הגדרת המוסד כמוזיאון מוכר.

בימים כתיקונם צוות מוזיאון העיצוב חולון מלווה אוצרים ויוצרים חיצוניים, שמציגים במוזיאון ומסייע להם להגשים את חזונם. העבודה על התערוכה ״קופסה שחורה״ הייתה הזדמנות עבורם להראות מה הם למדו על אוצרות ועיצוב תערוכות.

כל תהליך אוצרות כולל אוסף של מחשבות ורעיונות המתכנסים בסופו של התהליך לאמירה אחת מגובשת ומנומקת. אך ריבוי נקודות המבט, שמגולם בצוות אוצרות ולא באוצר יחיד, ניכר הן בתכנים והן בעיצוב התערוכה. ״קופסה שחורה״ דנה בהבט נסתר של עולם העיצוב – היחסים שמתקיימים בין חפצים לבני אדם.

קונסטנטין גרצ׳יץ׳ למאגיס

קונסטנטין גרצ׳יץ׳ למאגיס. צילום: איתי בנית

Raw Edges

Raw Edges. צילום: איתי בנית

לו נדרשנו להגדיר בשתי מילים את טיב מערכת היחסים הזאת בעקבות הביקור בתערוכה, היינו אומרים It's Complicated. חפצים הם אמנם מטרה לעיצוב, לייצור ומנוהלים על ידי בני אדם, אך בכוחם גם לברוא בני אדם, לעצב את עולמם, להגדיר תפקידים ולהעניק לחייהם משמעות.

העובדה ש״קופסה שחורה״ נאצרה על ידי צוות הולידה תערוכה מגוונת, מרובדת ובעלת מסר מורכב, שנמנע מלקבוע באופן חד משמעי, או שיפוטי מי מהמעורבים בקשר דומיננטי יותר. המבקרים נחשפים לכ־200 פריטים שיכולים להתפרש בו זמנית כ״טובים״ וכ״רעים״, ישנים וחדשים, עכשוויים ונצחיים.

התערוכה מאפשרת למבקר להבין את מערכת היחסים דרך תהליכים כרונולוגיים – מניפה, מאוורר חשמלי ומקרר מדגימים איך שולט האדם באקלים סביבו. דרך אחרת שבה יכול המבקר להבין את מערכת היחסים היא ניגודים – קטלוג גופנים עבריים שנוצר כ״פעולת הצלה״ בעקבות פיתוח טכנולוגיות דפוס בשנות ה־80, מוצג לצד טכנולוגיות מצילות חיים או פיתוחים המסייעים באבחון מחלות כמו גלולות מצלמה לאבחון מחלות במערכת העיכול – פיל־קם. 

קופסה שחורה

קופסה שחורה

ריבוי נקודות המבט מתאפשר גם הודות לחוברת מסלולים מיוחדת שיצר המוזיאון, הכוללת שישה מסלולים מאת כותבים שונים. כך זוכה לעיתים אותו הפריט לפרשנויות שונות. משמרת הנייר נעה כהנר מקמנוס ומשמרת החפצים עירית לב בייט מאפשרות הצצה אל הצדדים המקצועיים, המעשיים והמדעיים של עולם השימור המוזיאלי, ומסבירות את הכרחיות המקצוע להתנהלות מוזיאלית אחראית.

עדו ליטמנוביץ׳, ד״ר לפילוסופיה המתמחה בתרבות חומרית, מבקש מהמבקרים להבחין בפוטנציאל של מה שאיננו, בכלי הקיבול של הרוחניות: בחלל. מעצב המוצר דב גנשרוא חושף את המניעים הנסתרים שמאחורי בחירות חומריות שלעיתים נדמה כי נובעות רק משיקולים הגיוניים כמו שרידות, עלות או קיימות.

מעצבת המוצר והחוקרת מאיה בן דויד מדגימה את השינוי במערכת היחסים עם הטבע כתוצאה מכניסתן של טכנולוגיות חדשות. והמעצב וחוקר התרבות החומרית דורי אורין מראה כיצד אנחנו יוצרים את החפצים מתוך תפיסות חברתיות, והחפצים בתורם, מעצבים אותנו. המסלולים השונים שנוצרו מאפשרים למבקר ללכת בעקבות סיפורים, רעיונות ותובנות. 

אחד המסלולים המפתיעים בחוברת הוא המסלול של האמן והמעצב גיא קוניגשטיין, שמזמין את המבקרים לא רק להביט בתערוכה, אלא גם להטות אוזן. מרבית החפצים המוצגים, מאבן היד הפרה־היסטורית ועד לאחרון הרחפנים בני זמננו, נבחרו לתערוכה מתוך אוסף גדול המאוחסן ומשומר בקפידה במרתפי המוזיאון; הם אינם אילמים כלל וכלל. רוצים לדעת אילו צלילים מפיקים כלי כסף ממורקים? איך מתרסק פורצלן? ואילו צלילים בוקעים ממעמקי הזכוכית. בואו לתערוכה ״קופסה שחורה״ והקשיבו לקולות קורותיהם.


קופסה שחורה
אוצרת: מיה דבש
מוזיאון העיצוב חולון
, רחוב פנחס אילון 8, חולון

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden