כל מה שחשוב ויפה
דיור, סתיו־חורף 21/22
דיור, סתיו־חורף 21/22. צילום: Elina Kechicheva

יופי מטריד: שרון אייל פוגשת את דיור ולואי ה־14

המנהלת האמנותית של דיור אירחה (שוב) את הכוריאוגרפית שרון אייל, בתצוגת קולקציית סתיו-חורף 21/22 של בית האופנה. הסרטון, שצולם בארמון ורסאי, החזיר את ענת ברגר ספיר ללואי ה־14 ולהשפעתו על אמנות הבלט ותעשיות האופנה והטקסטיל

את תצוגות שבוע האופנה הפריזאי לסתיו־חורף 2021־2022 ראיתי אונליין, ולא רק אני. בהתאם לרוח התקופה, ולהוציא בתי אופנה בודדים, רוב הפרזנטציות היו הפעם דיגיטליות, ולא הוצגו בפני קהל חי.

לקולקציה של דיור, שהוצגה כסרט בבימויו של פביאן ברון, חיכיתי במיוחד בתקווה לקצת אבק קסמים שיעבור דרך המסך וינחת על כתפיי עטויות הטרנינג. למה במיוחד? כי מריה גרציה קיורי, המנהלת האמנותית של דיור מאז 2016, והאישה הראשונה בתפקיד זה ב־75 שנות קיומו של בית האופנה, מקדמת באופן עקבי אג׳נדה פמיניסטית, ומקפידה להציג קולקציות המגובות בנרטיב החוקר סוגים שונים של נשיות.

ההשראות שלה נשענות כמעט תמיד על נשים יצירתיות מהעבר, אמניות, תיאורטיקניות, או כותבות – חלקן כאלה שמקומן נפקד מדפי ההיסטוריה. דרכן היא מבקשת לתת פרשנות עדכנית למורשת העיצובית של בית דיור. 

קיורי מעריצה גדולה של אמנות המחול, ומאמינה שאופנה וריקוד קרובים מאד זה לזה מכיוון שהם חולקים מוקד משותף – הגוף. פגישה עם הרקדנית והכוריאוגרפית הישראלית שרון אייל, הפכה את אייל לשותפה קבועה ברבות מהפקות הקולקציה של דיור. ביולי האחרון לדוגמה שימשה אייל ככוריאוגרפית של תצוגת קרוז 2021, וב־2018 השתתפו רקדני הלהקה בתצוגת קולקציה שנוצרה בהשראת יוצרות מחול ידועות.

להקות L-E-V של שרון אייל לדיור, אביב/קיץ 2019. צילום: Inès Manai

דיור, אביב/קיץ 2019. צילום: Inès Manai

להקות L-E-V של שרון אייל לדיור, אביב/קיץ 2019. צילום: Inès Manai

דיור, אביב/קיץ 2019. צילום: Inès Manai

להקת L-E-V של שרון אייל, Chapter 3. צילום: Stefan Dotter

סתיו־חורף 21/22 של דיור. צילום: מ״ל

סתיו־חורף 21/22 של דיור. צילום: מ״ל

סתיו־חורף 21/22 של דיור

סתיו־חורף 21/22 של דיור. צילום: מ״ל

בסרטון שעלה לקראת צאת הקולקציה, הסבירה אייל כי הכימיה יוצאת הדופן עם קיורי נובעת מכך שלטעמה הן ״יוצרות מאותו מקום בגוף: קיורי מעצבת את מה שהיא מרגישה, ואני רוקדת אותו״. לראיה, קיורי היא זו שעיצבה את התלבושות ליצירתה האחרונה של אייל, Chapter 3: The Brutal Journey of the Heart.

כמוקד ההשראה לקולקציה החדשה הנושאת את השם Disturbing Beauty, בחרה הפעם קיורי באגדות ובסיפורי מעשיה דוגמת היפה והחיה (האגדה החביבה עליה), כיפה אדומה או היפיפייה הנרדמת, שכמה מהן נכתבו בידי נשים במאה ה־17. אפילו המילה Fairytale נוצרה על ידי הסופרת Marie-Catherine d'Aulnoy בת התקופה. כן כן, את אותן אגדות המואשמות בהנצחת סטריאוטיפים סקסיסטיים, מעדיפה קיורי לראות כמקור לסיפורי אומץ וכח נשיים, שבהם לאהבה יש כח טרנספורמטיבי מנצח.

. 

האמנית האיטלקייה Silvia Giambrone הציבה לאורך מסלול הדוגמניות את מיצג המראות שלה: במקום זכוכית שקופה, מסגרות רבות של מראות מלאות בשעווה אטומה המונעת השתקפות, כשקוצים אימתניים מזדקרים ממנה

סינדרלה, עליסה בארץ הפלאות, וגם ״הנעליים האדומות״ של האנס כריסטיאן אנדרסן, כולם סיפורים על דימויים נשיים המבטאים קונפליקט בין יופי ואופי, בין יוהרה לתשוקה ועוצמה פנימית. אוביקט המראה, החוזר ברבות מהאגדות ומדגיש את הקונפליקט הזה, השפיע על בחירות נוספות בהצגת הקולקציה.

האמנית האיטלקייה Silvia Giambrone הציבה לאורך מסלול הדוגמניות גרסה למיצג המראות שלה: במקום זכוכית שקופה, מסגרות רבות של מראות מלאות בשעווה אטומה המונעת השתקפות, כשקוצים אימתניים מזדקרים ממנה. 

להקת L-E-V של שרון אייל לדיור, סתיו/חורף 21/22. צילום: Adrien Dirand

להקת L-E-V של שרון אייל לדיור, סתיו/חורף 21/22. צילום: Adrien Dirand

היכל המראות בארמון ורסאי

היכל המראות בארמון ורסאי. צילום: SOPHIE CARRE

לצלילי המוסיקה המפעימה של מישל גוברט, נעים הרקדנים שאספה אייל בימי הקורונה בדיאלוג אפל ומהפנט של משיכה ורתיעה סביב המראות הללו שמהן לא משתקף דבר, בכוריאוגרפיה המבטאת לדברי קיורי מעין אזהרה. ״זה כמעט כאילו היא (אייל) אומרת לנערות הצעירות על המסלול: אם אתן רוצות לבנות את הזהות שלכן, אל תסתכלו על עצמכן במראה״, קיורי סיפרה בראיון לווג.

בפרק מסדרת הפודקאסטים של דיור, הנקראת איך לא, Feminism, מספרת אייל כי היא עצמה סולדת מכל דבר שמזכיר שלמות. יופי לטעמה, נח בפגמים של כולנו. כשהמראיינת ג׳סטין פיקרדי מציינת כי האודם המרוח מעבר לקו שפתיה של אייל (המופיעה כך גם בתחילת הסרט), נראה כנסיון לחתור תחת אידיאל הנשיות המושלמת של הבלרינה, אייל מסכימה. ״זאת אני״, היא אומרת, ״וככה אני אוהבת את זה״.

 והרי לכם קולקציות קיץ וחורף 

את מנת אבק הקסמים שלה ציפיתי מסרט הקולקציה של דיור, קיבלתי בסופו של דבר בעיקר הודות למקום שבו הוא צולם: ״היכל המראות״ שבארמון ורסאי. הארמון, שהקים לואי ה־14 ב־1682, ושדרת המראות שבתוכו, הם הייצוג האולטימטיבי למלך שהואשם לא אחת בנרקסיזם, ושכל חייו נסובו סביב דימויים והשתקפויות. אבל הסרט של קיורי הזכיר לי שימי מלכותו של לואי ה־14 הניבו גם כמה דברים טובים ועתירי קסם: בזכותם קיימים הבלט והקוטור כפי שאנו מכירים אותם היום, ככוחות מובילים בתרבות ובאמנות.

לואי ה־14 נולד כיורש להוריו אחרי 22 שנות ציפיה, ולכן נתפס וגדל כ״מתת אל״ פשוטו כמשמעו. הוא חי בחברה שבה לריקוד היה תפקיד חשוב בהיררכיה החברתית, שכן לרוב רק בני אצולה רקדו וצפו בבלט. הילד, שאהב מאד לרקוד והיה רקדן יוצא דופן, כיכב בגיל 14 ביצירה ״הבלט המלכותי של הלילה״ כאפולו, אל השמש.

מרגע זה דבק בו הדימוי, כך התייחסו אליו נתיניו, וכך התייחס הוא לעצמו: כמלך שיניס את החושך ויביא אור וחיים לצרפת, כאל שיביס את הרוע ובצלמו יברא את הטוב. מעתה אמרו: The Sun King.

Henri de Gissey, לואי ה־14, Le Ballet de la nuit

Henri de Gissey, לואי ה־14, Le Ballet de la nuit

ב־1661 הוא הקים את האקדמיה המלכותית למחול, שהבטיחה השכלה בבלט ובגינוני אצולה. במהרה נסק שמה של צרפת כבירת La Bell Dance – המחול היפה – ומורים צרפתים לבלט הפכו לסחורה מבוקשת שלואי שמח לייצא. את תנועות הבלט עצמן הוא דאג לקודד לראשונה כשפת סימנים כתובה, כך שבכל מקום בעולם אפשר יהיה מעתה לשחזר, ולהנציח את ״המחול היפה״. בכך הוא הפיץ ברבים את צורת האמנות החדשה, והאדיר את שמה של צרפת, וגם את שמו שלו: הוא הרי לא ראה הרבה הבדל ביניהם.

שר האוצר של לואי ה־14 ארגן את העוסקים במלאכות יד לכדי גילדות מקצועיות, וייסד למעשה את תעשיות הטקסטיל והביגוד. הוא גם וידא שהבדים והבגדים החדשים יוצגו פעמיים בשנה בתאריכים קבועים: והרי לכם קולקציות קיץ וחורף

את חוש הסטייל המפותח שלו לא שמר לואי רק לבמת הבלט, ואת הפאר והדרמה הוא הציג גם מחוצה לה. שר האוצר שלו ז׳אן־בטיסט קולבר ארגן את העוסקים במלאכות יד לכדי גילדות מקצועיות, וייסד למעשה את תעשיות הטקסטיל והביגוד. הוא עזר להן להתחרות בייבוא חיצוני, מבלי שתאלצנה להתחרות אלה באלה.

כדי להגביר את הצריכה המקומית, הוא גם וידא שהבדים והבגדים החדשים יוצגו פעמיים בשנה בתאריכים קבועים: והרי לכם קולקציות קיץ וחורף. לואי, שהבין מגיל צעיר את כוחו של דימוי ויזואלי בעיצוב תפיסה, דאג לסבסד לוחות המצויירים בידי אמנים צרפתים, והפיץ את תמונות פריטי הקולקציות ברחבי אירופה. כך הופכת צרפת למובילה עולמית בטעם טוב, יופי, אסתטיקה וטכנולוגיה.

Hyacinthe Rigault, לואי ה־14

את כל הפאר והיוקרה שהצרפתים למדו לייצר, הציג לואי לראווה בארמון ורסאי. כאן מתמזגים אישיותו ושלל האינטרסים הפוליטיים והכלכליים שלו. האסתטיקה וההדר חסרי התקדים של אנשי החצר משתקפים ב״היכל המראות״, ומבטאים את המיטב שהיה לתרבות ולאמנות הצרפתית להציע: אופנה, בלט, מוסיקה ועיצוב נוף. אגב, גם את המראות עצמן שנחשבו אז למוצר יוקרה למדו הצרפתים לייצר, ובכך שברו מונופול ונציאני רב שנים.

לואי מת בוורסאי, כשהוא משאיר אחריו צרפת הנחשבת למעצמה צבאית, פוליטית ותרבותית, שבה לבלט ולאופנה יש תפקיד מהותי. אבל ״מלך השמש״ השאיר אחריו גם לא מעט אדמה חרוכה. צרפת נותרה על סף פשיטת רגל, ובמהרה סולקה המונרכיה מכיסאה. רבות מהרפורמות והיוזמות של לואי נזנחו לאחר המהפכה הצרפתית, אך תעשיות האופנה והטקסטיל, כמו אמנות הבלט, המשיכו לפרוח הרבה אחריה.

אמא לשניים שנוסעת לעבודה על וספה 

גם ארמון ורסאי שרד ברובו את שנות המהפכה. כאן מצעידה קיורי בסרטה דוגמניות לבושות בשכמיה וכובע כשל כיפה אדומה, שמלת סינר או לב אדום כשל עליסה בארץ הפלאות, וכאן על גרמי המדרגות ובגנים הערפיליים נעים רקדניה של אייל משל היו יצורים שמימיים מימים אחרים.

אני מחבבת את קיורי, או לפחות את הדימוי שלה כפי שהוא משתקף בתקשורת. היא אמא לשניים שנוסעת לעבודה על וספה, היא נראית כמי שחיה בנוחות בתוך העור של עצמה, וכשהיא מדברת, האיטלקית שלה נשמעת כמו שירה.

אהבתי את היצירה המשותפת שלה לצד פאולו פיקיולי בבית ולנטינו, וגם בבית דיור הדרך שבה ביטאה בבגדים את חיבתה לריקוד נגעה לליבי. עם זאת, יש המאשימים את התוצרים של קיורי בבית דיור בפרגמטיות יתרה שאומנם תורמת למכירות, אך חסרה את מורשתו הזוהרת של כריסטיאן דיור; או כי היא נותנת פרשנות פשטנית לרעיונות שמתאימים באופן חשוד לצייטגייסט ברוח ״מי טו״ של התקופה. מצד שני היה זה לואי ה־14 שאמר: It is impossible to please all the world.

כך או כך, נדרש לא מעט אומץ לעמוד בראש בית אופנה כמו דיור, ולהציג קולקציה שבבסיסה עומד הרעיון שאולי זה לא באמת משנה מה אנחנו לובשים, או איזה דימוי משתקף אלינו מהמראה. אולי מה שחשוב הוא מה שנמצא עמוק בתוכנו, וכמה אהבה עצמית אנחנו מסוגלים להפגין; גם אם אנחנו לבושים (רק) בטרנינג. 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

13 תגובות על הכתבה

  1. סופי

    ענת, יצרת אמנות בפני עצמה, נהניתי לקרוא, והחכמתי בכמה דברים, אז אם לואי ה14, הוא שמש, את מאירה את היופי בתיאור מילולי.
    תודה

  2. סיון

    ענת – יופי של כתבה! כיצד את מחברת כך קשרים בין נושאים שונים?

  3. דפנה

    הנאה צרופה לקרוא

  4. רינה

    ענת,
    כתבה מרתקת ומעשירה ,
    זו הנאה צרופה של כתיבה יפה, אופנה, מחול ומוסיקה.
    מחכה לכתבות נוספות בקוצר רוח

  5. אלונה

    כתבה מקסימה. איך אצלך הכל מקבל סדר במילים… והידד ללואי ה14- אף פעם לא הכרתי אותו בפן הזה..

  6. מלכה

    ומילה על שרון-אני אוהבת אותה עוד מימי בת שבע .חושבת שהיא אדירה !!!ראיתי את רוב היצירות שלה.כוריאוגרפית ורקדנית מעולה…רק חבל לי שלא עובדת יותר בארץ אבל היא גאווה בינלאומית!!!&

  7. מיה

    כתבה מרתקת, והסרטון בהחלט הולם את שם התצוגה! יופי מטריד מאוד!

  8. מיכל גולדברג

    אשמח לדעת עוד על הרקדניות והרקדנים הנפלאים.מיהן.ם? תודה

  9. רחלי

    מניחה שהאירוניה של המראות הלא משקפות בתצוגת אופנה- היתה מכוונת. אבל..מה בעצם המסר כאן? תשתחרר מהצורך בחיזוקים חיצוניים ולך עם מה שמרגיש לך הכי טוב? מה שמרגיש הכי טוב זה טייץ וקפוצ'ון..מתחברת לעיצוב האופנה כהיבט של תהליך יצירה, אבל מעולם לא חשתי צורך לרכוש את התוצרים שלה.
    כתבה יפה!

  10. rachel

    אשמח לדעת איזה פס קול הותאם לכתבה זו, מאין לקוח?
    בברכה,
    רחל

  11. שירי

    כתבה כלכך מעניינת!!! ולראות את התצוגה עם הפרשנות וההסברים זו חוויה מהממת!! אהבתי את הפרשנות שלך ואת הציטוטים…תפס אותי המשפט של היופי באי-השלמות של קרון אייל. תודה רבה על הטקסט והתובנות!!! מחכה כבר לכתבה הבאה:-)

  12. טלי

    טור נפלא, מאיר עיניים ומרחיב אופקים. אתן אותו כקריאת חובה למתבגרת שלי, להרחיב פרספקטיבה ולעורר מחשבות חדשות על הרבדים שעשויים להיות מקופלים בייצוגי היופי שלה בטיק טוק ובאינסטגרם. תודה

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

Log in as an administrator and view the Instagram Feed settings page for more details.

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden