כל מה שחשוב ויפה
מיכל שטרן וענבר בן שבת, MICU
מיכל שטרן וענבר בן שבת, MICU. צילומים: מירב בן לולו

MICU: הלב בירושלים, העיניים בינלאומיות

מיכל שטרן וענבר בן שבת השיקו את MICU שנייה לפני פרוץ הקורונה. החיבור של השתיים, שבאות מרקעים ומעולמות שונים - שיווק ועיצוב, דתי וחילוני - יוצר מתח וניגודיות מפרה, שמאפשרת להן לעצב קולקציה אלגנטית ומתוחכמת כאחד

״עד הרי הדולומיטים באיטליה הגעתי כדי שיקרה השינוי בחיי״. כך מעידה על עצמה מיכל שטרן כשהיא מתחילה לספר על MICU – מותג האופנה שהקימה יחד עם ענבר בן שבת לפני כשנתיים – לאחר אותה חופשה שבמהלכה חוותה הארה והבינה שזה הזמן לממש את הייעוד שלה: אופנה.

בעוד ששטרן מגיעה מעולמות השיווק והפרסום, בן שבת היא בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר (2014). שטרן היא אישה דתיה, שומרת ומקיימת מצוות; בן שבת היא תל אביבית, חילונית לחלוטין. השתיים, חברות מהעבר, נפגשו מיד עם שובה של שטרן מאיטליה.

״היה ברור שאני עושה את זה רק עם ענבר ולא עם אף אחד אחר״, היא מעידה. ״אני באה עם הרעיון וענבר היא המוציאה לפועל״. הבחירה בשם MICU, גם היא היתה מובנת מעליה – זהו שם החיבה של שטרן ולשתיהן נראה הכי טבעי ומתאים לקרוא למותג בשם הזה. 

מיכל שטרן (יושבת) וענבר בן שבת

מיכל שטרן (יושבת) וענבר בן שבת

מיכל שטרן וענבר בן שבת, MICU מיכל שטרן וענבר בן שבת, MICU

שטרן, בת 47, מספרת ש״האהבה לאסתטיקה ויופי, בערו בי תמיד; היה לי ברור שאני צריכה לגעת גם באופנה. לאורך השנים לא ממש ידעתי מתי זה יקרה, ולכן המשכתי ועסקתי בהום־סטיילינג ובתחומים נוספים שמשיקים ומתחברים עם אופנה״.

היא דתיה מקיימת מצוות, אבל חשוב לה להדגיש שהיא ומשפחתה מתגוררים בשכונה מעורבת ואינם מתבצרים בשום עמדה. ״אנחנו אוהבי אדם, מאמינים ומקיימים מצוות, ובתוך כך אנחנו דוגלים בחייה ותן לחיות. החברים שלנו באים מכל הדתות, המגזרים והמינים. חשוב לנו שכל אחד יוכל לעשות את מה שטוב בעיניו וזה גם החינוך שילדינו מקבלים.

״יש לי מקום חזק לאופנה: זה מהבית. אמא שלי, חנה, למדה בשנות ה־50 תפירה באורט ירושלים, שנחשב אז המקום הטוב ביותר ללימודי אופנה. גדלנו עם אמא תופרת ורק בגיל 14 קניתי בפעם הראשונה בגדים בחנות, עד אז, אמא תפרה לנו הכל״.

שטרן מספרת עוד על אימה, שבמהלך הלימודים באורט, שמלה שתפרה הוענקה ב־1953, כמתנה למלכת אנגליה, בנסיבות שכיום לא ברורות. האם נהגה לאייר שמלות מלוכה להנאתה, ובהמשך אף זכתה במלגה ללימודי תפירה ועיצוב באנגליה. אבל, מכיוון שהייתה קשורה למשפחתה ולא ראתה עצמה עוזבת את הארץ למספר שנים ללונדון, לא ניצלה את המלגה שהוצעה לה. כיום, האיור של אותה השמלה, תלוי אצלן בסטודיו הירושלמי שממוקם בשכונת קטמון. 

לעומת שטרן, בן שבת מספרת שמאז ומתמיד ידעה שאופנה זה הכיוון שלה. היא סיימה את לימודיה במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר ועבדה כמעצבת וכיועצת למותגי אופנה ובהם אלף־אלף, KAV ועוד. ״כשקיבלתי את הטלפון ממיכל״ היא אומרת, ״היה לי ברור שאני אומרת כן ומתמסרת להגשמת החלום הזה״.

החיבור של השתיים, שבאות מרקעים ומעולמות שונים, יוצר מתח וניגודיות מפרה, שמאפשרת להן לעצב קולקציה אלגנטית ומתוחכמת כאחד. ההשראה מגיעה מעולמות התוכן של נשים מודרניות וחזקות ״וכאלו שמגשימות חלומות״ אומרת שטרן בחיוך, לצד השראות שבאות מתקופת הרנסנס ומשפחות האצולה שחיו אז. 

מיכל שטרן וענבר בן שבת, MICU מיכל שטרן וענבר בן שבת, MICU מיכל שטרן וענבר בן שבת, MICU

הקולקציה הראשונות שהשיקו הייתה חורף 20/21, ובימים אלו הן משיקות את קולקציית אביב־קיץ 21. השפה העיצובית שלהן לא שגרתית: פריטי הקולקציה משלבים חומרים מנוגדים, כמו גם גזרות שבחלקן משדרות נוקשות לצד רכות סגנונית.

בין הבדים שבהם הן משתמשות אפשר למצוא משי טהור לצד צמר יוקרתי, שמהם הן מעצבות שמלות, חליפות מכנסיים, חולצות, קפטנים מטפחות משי מודפסות בהדפס אקסקלוסיבי, כובעים ועוד. הן מעצבות כ־15 פריטים בכל קולקציה שמתערבבים ומתאחדים ויחד יוצרים הרמוניה מלאה. הגזרות של הפריטים נשיות עם ערבוב ונגיעה בעיצוב גברי. 

נשים שיודעות להחזיק בגד

ערכי האופנה שעליהם גדלה שטרן, ושעליהם ביססו את מיקו, הם גזרות ותפירה מדויקים ומוקפדים. במהלך השיחה שטרן שולפת קופסה שממנה היא מוציאה חלקי בגדים שנתפרו על ידי אמה ובהם מגוון תיפורים יוצאי דופן במוקפדות שלהם: לולאות עשויות בעבודת יד, שילובי תחרות עדינות ועוד. היא מדגישה שהחיבור לעבר בא לידי ביטוי בהווה וביצירתן הנוכחית. 

חשוב להן להדגיש שמיקו הוא אמנם מותג ירושלמי, אבל השפה שלו היא בינלאומית. על תוויות הבגדים שאותן הן מעצבות ומייצרות מודפס Made In Jerusalem: ירושלים היא לב היצירה שלהן, אבל הן לחלוטין מכוונות לחו״ל. 

מיכל שטרן וענבר בן שבת, MICU מיכל שטרן וענבר בן שבת, MICU מיכל שטרן וענבר בן שבת, MICU

״הכיוון לחו״ל הוא אסטרטגיה שיווקית שנובעת מכמה סיבות״, מסבירה שטרן. ״האחת היא גודל השוק המקומי, ובתוכו נתח השוק הקטן עוד יותר של אופנת עילית במחירים גבוהים. המחירים שלנו גבוהים ואנחנו בהחלט מכוונות ללקוחות שיכולות לרכוש מעיל עשוי מוהר שמחירו עשוי להגיע לכ־9,000 ₪, או חולצת משי טהור שמחירה עשוי להגיע לכ־3,500 ₪. בישראל יש שוק לא גדול לאופנה שלנו, נשמח שיהיו לנו לקוחות מקומיות, אבל באופן טבעי בחו״ל יש יותר לקוחות שמתאימות לקולקציות שלנו״.

״הבגדים שלנו הם Slow Fashion בהגדרה״, מוסיפה בן שבת. ״מדובר בפריטים סלוניים, בבגדים שתפורים לעילא על ידי חייט מומחה. אנחנו מייצרות בצורה מחושבת, כל לקוחה היא עולם ומלואו שנהנית מהתאמה מלאה של הבגד למידותיה. הפריטים שלנו הם ׳לחיים׳: אפשר לרכוש כל שנה עשרות זוגות של מכנסי ג׳ינס וחולצות, אבל רכישה אחת של פריט של מיקו תהיה רלוונטית ונכונה בארון שלנו גם בעוד 10 שנים ולכן ההשקעה בכך ברורה״.

בואו נחזור רגע לתזמון של הפתיחה: איך זה השפיע על התכניות שלכן? 

״השקנו את מיקו בשבוע האופנה של פריז במרץ 2020, במועד שבו נכנסה הקורונה לחיינו. חזרנו לארץ בטיסה הראשונה שממנה הכניסו לבידוד את השבים מצרפת. אחרי פגישות מצוינות שקיימנו שם, עם כל ההתלהבות וההתרגשות, נאלצנו לחשב מסלול מחדש, אבל היה ברור שאנחנו לא עוצרות. החלטנו שאנחנו משנות את תוכניות המכירה בבוטיקים ובבתי כלבו בינלאומיים למכירה אונליין שבאמצעותה אנחנו מוכרות בשבדיה, בהולנד, בגרמניה ובארצות הברית״.

יעל שלביה, L'official Arabia

יעל שלביה, L'official Arabia. צילומים: יוסי מיכאלי

יעל שלביה, L'official Arabia יעל שלביה, L'official Arabia יעל שלביה, L'official Arabia

לצד אלו הן נהנו מחשיפה תקשורתית רחבה ובתוך כך לקחו חלק בהפקת אופנה במגזין ווג פורטוגל, במארי קלייר ובווג אוקראינה. שיתוף פעולה מרגש במיוחד היה צילום שער של הדוגמנית הישראלית יעל שלביה כשהיא לובשת פריט של מיקו, צילום שהופיע בו זמנית על השער של מגזין האופנה L'official Arabia שיוצא לאור באיחוד האמירויות ובמקביל גם על שער של גיליון ״לאשה״ המקומי. 

מי הם המעצבים שמהם אתן לוקחות דוגמה?

בן שבת: ״אנחנו אוהבות ומקבלות אין־סוף השראה מהעבר. הניגודיות בין עבר להווה מפרה אותנו, מעשירה ומרוממת אותנו. באותה נשימה אנחנו מקבלות השראה ממעצבים כמו איב סאן לורן, קוקו שאנל ודיור – לתחושתנו הם עיצבו בגדים לנשים ׳שיודעות להחזיק בגד׳. אנחנו משתדלות לעצב בסגנון הזה לנשים כאלו, תוך הטבעת החותם שלנו – נקי, אלגנטי קלאסי אם כי מודרני״. 

מה הלאה? מה התכניות לעתיד?

״אנחנו ממשיכות ושועטות קדימה״, הן עונות יחד. ״ממשיכות ליצור, לא יורדות בסטנדרטים, לא מתפשרות, לא מוותרות ומתעלמות מכל מיני אילוצים שעשויים להשפיע על הרמה שלנו. המוטו שלנו הוא להאמין במה שאנחנו עושות ומשכך אנחנו רואות את עצמנו בטווח הקרוב והרחוק מותג גלובלי. כבר בשלב החשיבה והתכנון ידענו שזה יהיה ללא פשרות וכיוונו לשם. 

״אנחנו ילידות ישראל וגאות בכך, יצרנו מותג ירושלמי בינלאומי שמביא את התרבות שלנו עם אינטרפרטציה בינלאומית. הניחוח האירופאי משתלב בהרמוניה לצד כל המאפיינים הירושלמים״. 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden