כל מה שחשוב ויפה
איזיקה גאון
איזיקה גאון. צילומים: אורי שיפרין

חרצלן פורצינה, אמפורות וחרקים בבית בנימיני

פורטפוליו Promotion: שלוש תערוכות חדשות לאיזיקה גאון, נועם דובר ומיכל צדרבאום, תמרין מקרוב בבית בנימיני

חרצלן פורצינה, איזיקה גאון מתארח בבית בנימיני

אוצרת: גלית גאון

התערוכה מציפה את העבודות שאיזיקה גאון – מייסד הביתן לעיצוב ואדריכלות במוזיאון ישראל, אוצר העיצוב הראשון בארץ – אהב ליצור בעשור האחרון של חייו בבית המלאכה לפורצלן ״מנגני״ בפירנצה: צבעוניים, שבירים, מותחים את גבולות החומר, השריפה והחיבורים הבלתי אפשריים.

בכולם ראשים מצויירים, מכויירים, משתקפים, נושאים איתם חלומות איטלקיים צבעונים על חופש ושחרור. במסע אל צבעים וצורות חדשות כמצע לרישום חופשי, של נושא שליווה אותו מאז היה סטודנט צעיר בבצלאל – דימוי ראש, פורטרט עצמי בין חלום ופחד מוות.

 *את השם חרצלן פורצינה מצאה גאון במחברת סקיצות משנת 96׳ שם הוא נרשם בכתב יד מנוקד, והוא מבטא את המונח חרסינה פורצלן בסרבו־קרואטית.

איזיקה גאון

איזיקה גאון

איזיקה גאון


אמפורות | נועם דובר ומיכל צדרבאום

אוצרת: שלומית באומן

אַמְפוֹרוֹת, מכלים ששמשו ככלי האחסון החל מהמאה ה־10 לפנה״ס, היו נפוצות בקרב עמי אגן הים התיכון. האמפורות הן ה״ארגזים״ או אולי אפילו ה״מכולות״ של העת העתיקה. לעיתים, האמפורות היו נקשרות בצרורות כאשכול לצרכי הובלה, שאותו היו מעמיסים על בהמת או ספינת משא.

אמפורות – כארגזי אחסון – נשאו בתוכן יין, תבואה, דגים מיובשים, שמן זית, חפצים שונים, חומרי גלם וכדומה. חומרי הגלם, המזון והסחורות שהגיעו בתוך אמפורות לנמלים ולריכוזי אוכלוסייה שונים, חולקו לעיתים למנות קטנות במכלים מזכוכית.

אולם, בנוסף לסחורות שונות שמילאו אותן, האמפורות נושאות עמן עד ימינו מסלולי מסחר ונתיבי נדידה, תרבות ענפה, ועולם צורני עשיר. האמפורות היו עשויות בעיקר מחומרים קרמיים, ועשייתן דרשה מומחיות ברמה גבוהה בשיטות עבודה ליצירת צורות יפיפיות, כמו גם בשליטה טכנולוגית בעבודה בחומר.

האמפורות תועדו לראשונה על ידי הארכיאולוג הגרמני היינריך דרסל בסוף המאה ה־19, בטבלה על פי צורה, ציר זמן ומקור גיאוגרפי. הטבלה של דרסל הפכה עבור נועם דובר ומיכל צדרבאום למקור השראה, לרפרנס צורני ולדיאלוג בין ארכיאולוגי לעכשווי.

דובר וצדרבאום מבססים את עבודתם על המפגש המרתק בין עיצוב לקראפט ועל ״ארגז כלים״ בעל יכולת רחבה מאוד, הנעה על הציר שבין התנסות ממשית המביאה למומחיות חומרית עמוקה, לבין שליטה טכנולוגית וירטואוזית. הם משתמשים בכלים טכנולוגיים מסורתיים וחדשניים כאחד, ומפתחים תוך כדי התנסות שיטות עבודה ייחודיות הנובעות מחקירה וסקרנות המאפשרות להם לשלוט בבלתי נשלט ולפתח שפה צורנית חדשה.

נועם דובר ומיכל צדרבאום

נועם דובר ומיכל צדרבאום. צילומים: מ״ל

נועם דובר ומיכל צדרבאום נועם דובר ומיכל צדרבאום


birds

חרקים | תמרין מקרוב

אוצרת: עינב ברנס אליאסוב

התערוכה ״חרקים״ מציגה מהלך מחקרי של התבוננות וצילום חרקים ופרוקי־רגלים אחרים בבית הגידול הטבעי שלהם, באוויר הפתוח, בטבע. בסטודיו הצילומים עוברים תהליך של הגדלה ומחיקת הרקע המקורי שבהם צולמו, ובכך הם מבודדים ומנותקים מסביבתם הטבעית.

מקרוב מגיעה מעולם הצילום: מדיה חזותית, שטוחה, ודו־ממדית. בגוף העבודות המוצגות בתערוכה היא עוסקת בחיפוש אחרי המתח שנוצר בין דימויי הדו־ממד שצילמה לאובייקטים התלת־ממדים שיצרה על האובניים. היא מוקסמת מהיופי שבפרטים הקטנים המוסתרים מן העין, הנחשפים ונגלים כתוצאה מההגדלה של הדימוי ומהנחתו על הכלי.

משיכתה של מקרוב לעולם החרקים מגיעה מתוך הצורך להחיות ולהפעיל את הצילום הדו־ממדי ובכך לייצר דיאלוג פורה ומחייה של הדימויים דרך האוביקטים החומריים.


בית בנימיני, המרכז לקרמיקה עכשווית
רחוב העמל 17, תל אביב
פתיחה: 9.4; נעילה: 22.5

תמרין מקרוב

צילומים: תמרין מקרוב

תמרין מקרוב תמרין מקרוב

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

Log in as an administrator and view the Instagram Feed settings page for more details.

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden