כל מה שחשוב ויפה
הילה נועם
הילה נועם

המממ... אדיר!! בום! - גליון הקומיקס של אדם צעיר

בגליון הקומיקס האחרון של הירחון לילדות ולילדים, אדם צעיר, המעצבת מיכל מגן לקחה על עצמה גם את תפקיד העורכת. ״רציתי לתת איזון בין מצחיק למהורהר, שמח לעצוב, פשוט לקריאה ומורכב; לתת במה לכל מה שקומיקס יכול להיות״

יובל: בוקר טוב מיכל, מה שלומך בימים אלו של שנה לקורונה?

מיכל: כמו אצל כולם, אני חושבת… עמוס מאוד, ועדיין לא מוצאים איזון

יובל: כן… זו ללא ספק תקופה משונה שלא פשוט איתה, אבל הנה, בתוך כל הכאוס עברת מעמדת המעצבת לעמדת העורכת. חתיכת הרפתקה, הא?

מיכל: כן! הרפתקה מרגשת מאוד בשבילי. קומיקס הוא אחת האהבות הגדולות שלי, ואני שמחה מאוד על ההזדמנות לשתף ולתת במה כזו לקומיקס, לקהל של ילדים

יובל: את יודעת מה זה הזכיר לי? לא יודע בת כמה את, אבל אי שם לפני נגיד 35 שנה ככה, היה את מגזין משקפיים של מוזיאון ישראל והגליון הראשון שלו היה על קומיקס. אני עד היום זוכר אותו, ואיך שראיתי שיצא לאדם צעיר גליון קומיקס – ושאת העורכת – אמרתי שאני חייב לקרוא אותו. 

ולפני הכל – יצא מהמם! נראה שכאילו אמרו לך בואי תעשי מה שאת רוצה, מה שמעניין אותך, תאספי לך את נבחרת החלומות של המאיירות והמאיירים וצאי לדרך…

מיכל: וויי, תודה רבה! מאוד משמח לשמוע. האמת היא שזה בדיוק מה שקרה! קיבלתי יד חופשית במיוחד מהעורכת רינת פרימו ומהמו״ל, וזה היה תענוג.

עינת צרפתי, שער גליון הקומיקס של אדם צעיר

עינת צרפתי, שער גליון הקומיקס של אדם צעיר

מיכל מגן

מיכל מגן. צילום: כרמית שמחי רוקח

מיכל: יש הרבה קומיקסאים מעולים מעולים בארץ, שזו מגמה משמחת, והולכת וגדלה. כדי לפשט את העניינים, החלטתי בשלב די מוקדם בתהליך שאעבוד בגיליון הזה רק עם קומיקסאים שכבר עשו גיליון עם אדם צעיר. מה שאומר שהם כבר הכירו את המערכת וידעו איך לעבוד עם העיתון ואיתי

יובל: נשמע הגיוני. פעם ראשונה שאת עוסקת בתוכן כעורכת? (ולא שכמעצבת את לא מעורבת בהבטים של התוכן)

מיכל: כן 🙂

זה נכון שמעצב יכול להיות מעורב בתכנים, אפילו במידה רבה, אבל זה הטייטל הראשון שלי כעורכת. הרבה פעמים בספרות ילדים לדוגמה, וגם בעיתונות לילדים, ויז׳ואל יכול לשנות תוכן

יובל: לגמרי, ולפני שנצלול לגליון, תעשי לנו רקע תקציר הפרקים הקודמים: מה זה אדם צעיר לטובת מי שלא מכיר, כמה זמן את שם, ומה את עוד עושה

מיכל: אני מעצבת בעיקר ספרי ילדים, רומנים גרפיים, ועיתון ילדים אחד – אדם צעיר – בעריכתה של רינת פרימו. העיתון הוא תחת ״אדם עולם״ של המו״ל נועם שרון, מגזין אנתרופוסופי למבוגרים, כך שהוא התחיל במהותו כעיתון ילדים אנתרופוסופי שדוגל בערכים של ״ילדות של פעם״, בלי פרסומות, עם כמה שפחות מסכים, טכנולוגיה וכו׳. לפני כחמש שנים פנו אליי נועם ורינת לעצב את הגיליון, ומאז אני שם

אחד השינויים הראשונים והמהותיים שהכנסתי היה לעבוד רק עם מאייר אחד בכל גיליון. כך, במקום שבגיליון אחד יהיו כמה צבעים, כמה קולות של מאיירים שונים, כל גיליון קיבל זהות ואופי משל עצמו. כך גם כל גיליון שונה כל כך מגילונות אחרים

יובל: נייס. וכל גליון מוקדש לנושא אחד עם מאייר אחד, נכון?

מיכל: כן. כשקיבלתי את העיתון לידיי, ידעתי שיש דברים שאני רוצה לשמר ויש דברים שאני רוצה לשנות. לדוגמה, הפורמט וסוג הנייר נשארו בדיוק כפי שהיו, כי הם נעימים וילדיים, ומזכירים במידה רבה ספר ילדים. 

אחד השינויים הראשונים והמהותיים שהכנסתי היה לעבוד רק עם מאייר אחד בכל גיליון. כך, במקום שבגיליון אחד יהיו כמה צבעים, כמה קולות של מאיירים שונים, כל גיליון קיבל זהות ואופי משל עצמו. כך גם כל גיליון שונה כל כך מגילונות אחרים. 

כל גיליון שאני מתחילה לעבוד עליו, אני מנסה להתאים לו את המאייר הנכון לו. כך לדוגמה פניתי לסרגיי איסקוב לאייר את בלאגן, עינת צרפתי לגיליון אחים, עומר הופמן וגיליון טרולים, וכן הלאה

תמר מושקוביץ, מדור הבישול

תמר מושקוביץ, מדור הבישול

עומר הופמן, הבועה

עומר הופמן, הבועה

גלעד סליקטר, הקומיקס הכי משעמם בעולם

גלעד סליקטר, הקומיקס הכי משעמם בעולם

יובל: וכשהתחלת לעבוד על גליון הקומיקס מה היתה נקודת המוצא שלך? איך התגבשו התכנים – והמאיירות והמאיירים?

מיכל: עשיתי את מה שאני עושה כל גיליון – אלא שהגיליון הזה הרגיש כמו עשרה גיליונות ביחד. זה היה פאזל שלאט לאט הלך ונבנה… ניסיתי להתאים תוכן למאייר, תוך כדי שמירה על תמהיל מאוזן: רציתי לתת איזון בין מצחיק למהורהר, שמח לעצוב, פשוט לקריאה ומורכב, וכן הלאה. לתת במה לכל הדברים האלה שקומיקס יכול להיות

כמו עבודה על פיקצ׳רבוק – רק בקצב של עיתון

יובל: אז בואי נדבר על המאיירים, ואני רוצה להתחיל עם החתולים של אביאל בסיל? ״אנחנו לקומיקס זה כמו מייפל לפנקייק״ זו אחת היציאות הטובות…

מיכל: כן 🙂 אני מאוד שמחה על ההזדמנות הזו שהייתה לי לעבוד עם אביאל שוב באדם צעיר. אביאל היה אחד המאיירים הראשונים שיצא לי לעבוד איתם על גיליון, כשזה עוד לא היה מוכר כמו היום. בכלל, היה לי כיף מאוד לחזור ולשתף פעולה עם כל המאיירים החמודים והמוכשרים שבגיליון

יובל: בואי ספרי על כולם

גלעד סליקטר היה המאייר הראשון שעבדתי איתו באדם צעיר. היה כיף ומרגש לראות אותו בקומיקס עם הבן שלו יונתן, שהוא גיבור הסיפור שלו. רון לוין, שגם כתבה סיפור לגיליון, יודעת לגרום לך להרהר ולחשוב

מיכל: גלעד סליקטר, לדוגמה, היה המאייר הראשון שעבדתי איתו באדם צעיר. הוא קומיקסאי מאוד ותיק, הוציא כמה גרפיק־נובלס למבוגרים, והיה כיף ומרגש לראות אותו בקומיקס עם הבן שלו יונתן, שהוא גיבור הסיפור שלו. רון לוין, שגם כתבה סיפור לגיליון, יודעת לגרום לך להרהר ולחשוב, בניואנסים מרגשים של סיפורים קטנים־גדולים, והיא מאוד מדוייקת באמירה שלה.

עומר הופמן הכין קומיקס בלי מילים, שזה נפלא, וגם נותן את הזווית השובבה־מרושעת־מצחיקה בקומיקס ובסטורי־טלינג. תמר מושקוביץ מאיירת עם הרבה הומור, תנועה וקלילות משמחת, והיא גם אוהבת לבשל! אז כמובן שאיירה לגיליון את מדור בישול, והצליחה להפיח חיים במתכון של פירה – שזכה להרבה תגובות אוהבות מהקוראים.

אור ליבנה, עושים קומיקס

אור ליבנה, עושים קומיקס

הילה נועם

הילה נועם

הילה נועם מראה איך מפיקים צלילים כמו פלוצים וגרעפסים בקומיקס 🙂 מה שיפה זה שברור לנו סדר הקריאה, האיור מפעיל אותנו ויש פה חוויית קריאה של קומיקס, אפילו שמדובר בפריים אחד. אור ליבנה עושה קומיקס־אינפוגרפיקה, ויודעת להכניס המון רבדים של אינפורמציה, תהליכים וסיפור בקומיקס. בגיליון הזה היא איירה וכתבה מדריך ליצירת קומיקס, שהוא ממש עיתון בתוך עיתון

יובל: והשערים? 

מיכל: לשערים, פניתי לעינת צרפתי ולעידו הירשברג. עינת נפלאה ביצירת קומפוזיציות של בלאגן עשיר, מאוזן ומדוייק, ואני שמחה שהיא איירה את השער של הגיליון, שעוסק במרכיבים השונים של העשייה, של יצירת קומיקס. עידו הוא סופר מוכשר בקומיקס והוא קיבל יד חופשית לגמרי. פניתי אליו לעשות קומיקס רץ בתחתית העמודים, ואת השער האחורי. 

עינת צרפתי ועידו הירשברג נתנו יחד את המעטפת המושלמת לגיליון: מצד אחד חדוות היצירה, והעשייה, ומצד שני את חווית הקריאה. במילים אחרות, זה פונה מבחינתי גם לקוראים, לילדים, אבל גם ליוצרים. גם לילדים וגם למבוגרים

שניהם יחד נתנו את המעטפת המושלמת לגיליון: מצד אחד חדוות היצירה, והעשייה, ומצד שני את חווית הקריאה. במילים אחרות, זה פונה מבחינתי גם לקוראים, לילדים, אבל גם ליוצרים. גם לילדים וגם למבוגרים. לדבר העורכת פניתי לנדב יהל, שנותן קלילות, חום והרבה שמחה בקומיקס שלו, וזה הרגיש לי הקול הנכון לפתיחת הגיליון. ויש כמובן את עדי אלקין שהיא מאיירת קומיקס הבית של אדם צעיר, ״זלמן״, שרץ כבר 35 (!) גיליונות, וגם יצא לאחרונה בספר

יובל: ויש גם טיפול מיוחד בלטרינג; באותיות

מיכל: בכל הפרויקטים שלי שקשורים לעבודה עם מאייר, אני מנסה לטרינג ידני. המפגש בין איור לכתב ידני עובד הרבה פעמים יותר נכון מאשר שילוב עם פונט. במיוחד, לטעמי, בעולם של ילדים

נדב יהל, דבר העורכת

נדב יהל, דבר העורכת

עידו הירשברג, השער האחורי

עידו הירשברג, השער האחורי

birds

יובל: תגידי, עד כמה בדרך כלל – וגם בגליון הזה – את מעורבת בתכנים/איורים? איך זה עובד? יש סקיצות? בריף? או שבמיוחד עם מאיירים מנוסים פשוט סומכים עליהם?

מיכל: בכל גיליון ועם כל מאייר קורה משהו אחר. יש כאלה ששולחים איור סופי בלי שום מעורבות מצדי, ויש מקרים בהם אני מעורבת יותר בעניינים של קומפוזיציה, פלטה, ולפעמים אפילו בסיגנון דמויות וברעיון. ובקיצור אני יכולה להיות מעורבת מאוד עד בכלל לא. במקרה של הגיליון הזה, מדובר במאיירים מוכרים ומנוסים, והמעורבות בהרבה מן המקרים הצטמצמה למינימום, כמו שינויים בטקסט.

יובל: מה ההבדל ומה דומה בעבודה על אדם צעיר לעומת עבודה על רומנים גרפיים ועבודות אחרות שלך?

מיכל: אני חושבת שהעבודה שלי באדם צעיר היא שילוב של הניסיון שצברתי בעולם העיתונות (עבדתי כמה שנים במעריב), ובעולם ספרות הילדים. אדם צעיר זה כמו עבודה על פיקצ׳רבוק – רק בקצב של עיתון. בספרי ילדים, וגם בגרפיק־נובלס יש את הפריווילגיה של זמן, שאין כאן.

יותר מהכל, הייתי אומרת שההבדל בין הפורמטים השונים – עיתון ילדים, ספר ילדים, גרפיק נובל – זה בעיקר מי המאייר שאני עובדת מולו. בכל אחד מהם יש התעסקות עם דיוק בקומפוזיציות, פלטה, קונטיניואיטי, וכן הלאה. 

הבדל מהותי בין אדם צעיר לספרי ילדים וגרפיק נובלס, מבחינתי, הוא החופש היצירתי הנפלא שנותנים לי רינת ונועם. בספרי ילדים יכולים להיות אילוצים של ההוצאה שיכולים להשפיע על הנראות הסופית של הספרים. לדוגמה, בכל ספר כמעט יש בתהליך ריג׳קטים של עיצוב כריכות שאהבתי במיוחד, הרבה פעמים יותר ממה שנבחר בסוף, ובאדם צעיר – אין לי בכלל 🙂

יובל: מגניב. אז מה, עשה לך חשק לערוך עוד משהו?

מיכל: לא! 🙂

רק עשה חשק להמשיך ולהיות מעורבת בעוד פרוייקטים של קומיקס 🙂

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden