כל מה שחשוב ויפה
דוד פולונסקי, ואלס עם באשיר
דוד פולונסקי, ואלס עם באשיר

ואלס עם קישקה וטריינין בבית לאמנות ישראלית

פורטפוליו Promotion: מי מגדיר את גבולות חופש הביטוי של הקומיקס? קורס חדש שיפתח בסוף החודש בבית לאמנות ישראלית ידון בשאלה

בעידן הפוליטיקלי קורקט, שנע בין שמרנות לאיבוד שליטה ברשתות החברתיות, עולה השאלה מי מגדיר את גבולות חופש הביטוי של הקריקטוריסטים. קורס חדש יפתח בסוף החודש (27.4.21) בבית לאמנות ישראלית – ״ואלס עם קישקה וטריינין״ – יסקור את התפתחות אמנות האיור והקומיקס ואת תפקידו של המאייר כיוצר במארג התרבותי, חברתי ופוליטי, וידון גם בשאלה מורכבת זאת. 

הקריקטורה הפוליטית מלווה את העיתונות כחלק אינטגרלי מראשית התפתחותה. קריקטוריסט הוא פובליציסט שמבטא דעה בצורה חזותית. אבל במאה הנוכחית קריקטורות של הנביא מוחמד שהתפרסמו בעיתון דני בשנת 2005 עוררו מהומות שהובילו להרוגים, והמאייר הדני הפך מטרה לחיסול. ב־2015 בוצע גם טבח מזעזע במערכת השבועון הפריזאי הסאטירי שארלי הבדו בעקבות קריקטורה, וגם העיתון ניו יורק טיימס החליט להפסיק לפרסם קריקטורות בעקבות גל תגובות ברשתות החברתיות. גם אצלנו, בישראל, איבד המאייר אבי כץ את משרתו בג׳רוזלם פוסט בעקבות איור בו השווה בין חברי מפלגת הליכוד לחזירים בחוות החיות של ג׳ורג׳ אורוול. 

״מאז הטבח בשארל הבדו אינטלקטואלים רבים שואלים האם לקריקטוריסטים מותר לצחוק על הכל במסגרת גבולות חופש הביטוי״, אומר פרופ׳ מישל קישקה, מבכירי המאיירים בישראל ומרצה בקורס – לצידו של המאייר עמית טריינין. ״זאת שאלה לא נכונה כי קריקטורה לא צוחקת או מנסה להצחיק. קריקטורה היא מאמר פובליציסטי מצויר, זאת ביקורת נוקבת חריפה והבעת דעה.

״כן, יש קריקטורות מצחיקות ויש גם הרבה שלא. הקריקטוריסטים מביעים דאגה עמוקה לעתיד של המקצוע ולחופש הביטוי. לקריקטורה יש היסטוריה ומסורת אבל במאה הנוכחית חלו בתחום הזה כמה אירועים חמורים שהם חומר למחשבה״.

מישקל קישקה

מישקל קישקה

מישקל קישקה

האיור והקומיקס משחקים תפקיד משמעותי גם בעיבוד הטראומות הקולקטיביות בישראל. דוגמא מובהקת לכך היא סרטו של ארי פולמן, ״ואלס עם באשיר״, שהתמודד עם טראומת מלחמת לבנון הראשונה. מאייר הסרט, דוד פולונסקי, יפתח את הקורס בבית לאמנות ישראלית ויסקור את גוף עבודותיו. 

המפגש עם פולונסקי יצולם ויתועד לצרכי סרט דוקומנטרי שנעשה אודותיו בימים אלה, על ידי הבמאי אופיר טריינין. ״אני לא חושב שיש עוד מאיירים ישראליים, כמוהו, שממש ציירו פיצ׳רים קולנועיים ישראליים, אולי גם אין מאיירים כמוהו בעולם״, מסביר טריינין את הבחירה להתמקד בדמותו של פולונסקי. ״יש משהו מאוד תמים בעבודה של מאייר. אני מגיע אליו לסטודיו ופולונסקי יושב לבד ומחדד את העיפרון, ממש כמו פעם, מתכנס לעולם אותו הוא מאייר״.

לקורס יצטרפו אורחים.ות נוספים מעולמות הקומיקס והאיור: זאב אנגלמאיר (שושקה), ליאורה גרוסמן, רותו מודן ומרב סלומון. 11 מפגשי הקורס יאפשרו למשתתפים להכיר את ההיסטוריה של התפתחות הקומיקס בישראל ובעולם, ולהכיר את העבודות העכשוויות שנעשות במדיום זה. 


ואלס עם קישקה וטריינין: התפתחות האיור והקומיקס בישראל
27 באפריל עד 6 ביולי 2021
ימי ג׳ בשעות 17:00 – 18:30
11 מפגשים מקוונים
לסילבוס המלא ולהרשמה >>

מישקל קישקה

מישקל קישקה. צילום: מ״ל

דוד פולונסקי

דוד פולונסקי. צילום: מ״ל

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

Log in as an administrator and view the Instagram Feed settings page for more details.

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden