כל מה שחשוב ויפה
ויוי בלאיש, שבוע האופנה קורנית תל אביב
ויוי בלאיש, שבוע האופנה קורנית תל אביב. צילום: נוי ערקובי

קורנית דיגיטל: מהר יותר, יפה יותר, ירוק יותר

״לטובת ההתנסות בטכנולוגיות החדשות אנחנו צריכים מעצבים שישתמשו בפיתוחים שלנו ויעופו איתם״. עמר קולקה, סמנכ״ל השיווק של קורנית דיגיטל, על החיבור לשבוע האופנה ועל הלקוח הכי גדול של החברה: אמזון

סביר להניח שעד לפני כמה שבועות מעטים האנשים מחוץ לחוגים המקצועיים של עולם האופנה, שהכירו את השם קורנית. אולם, בשבועות האחרונים קשה היה שלא להיתקל בשמה של החברה, כמי שהייתה השותפה המרכזית של שבוע האופנה תל אביב, שצולם בחודש שעבר במוזיאון ארץ ישראל ושודר ברשת 13. 

קורנית, חברה ישראלית בינלאומית שממוקמת בראש העין, נחשבת לאחת מהחברות שמובילות את המהפכה בתעשיית הטקסטיל והאופנה. החברה מפתחת ומייצרת מערכות דפוס דיגיטלי להדפסה על טקסטיל (גם את המדפסות עצמן וגם את הדיו), מספקת פתרונות דיגיטליים חדשניים לייצור טקסטיל ונחשבת לאחת מחברות הטכנולוגיה הישראליות המצליחות בעולם. 

״קורנית היא חברה טכנולוגית שמאפשרת לעשות הדפסה דיגיטלית על טקסטיל שמיועד לאופנה, לפרטי טקסטיל לבית ועוד״, מספר עמר קולקה, סמנכ״ל השיווק של החברה. ״עד היום היו מייצרים או צובעים טקסטיל בטכנולוגיות ישנות ומזהמות, ואנחנו פיתחנו טכנולוגיה שבאמצעותה מדפיסים על טקסטיל בצורה ירוקה, לא מזהמת ושמאפשרת אינספור עיצובים ללא מגבלה.

״החברה מתמקדת בייצור בר קיימא מושתת על פעילות On-demand – לפי צורך. טכנולוגיית החברה עונה לדרישה ההולכת וגוברת לקניות באונליין ולרצון של כל אחד לבטא את עצמו ואת הייחודיות שבו באמצעות לבוש״.

עמר קולקה, סמנכ״ל שיווק, קורנית דיגיטל

עמר קולקה, סמנכ״ל שיווק, קורנית דיגיטל. צילום: דיויד גרב

המדפסות של קורנית

המדפסות של קורנית

״היום שמים יותר ויותר דגש על מעבר מעולם מזהם לעולם ירוק יותר. במקום לזרוק שפכים לנהרות וכמויות אשפה של כותנה ובגדים שנוצרו ונזרקו, אפשר לייצר רק על פי ביקוש. קורנית מציעה פתרון שמסייע לשחקני האופנה והטקסטיל לייצר רק כשהם מקבלים הזמנה, ולא לפי התחזית שלהם, וזאת באופן בר־קיימא ללא שפכים או מים״. 

איך זה עובד בפועל?

״קורנית היא יצרנית המדפסות והדיו שאנחנו מוכרים ליצרני האופנה. לקוחות שמכרנו להם מדפסות הם לדוגמה דולצ׳ה וגבנה, ג׳יבנשי וכדומה. אנחנו מתמחים בלקחת מנעד של תהליכים אנלוגיים, קונבנציונליים, ולהפוך אותם לדיגיטליים. מכונה שלנו יודעת להדפיס תוך חיסכון של לפחות ארבעה שלבים בתהליך של דפוס.

״כל יצרני הטקסטיל סובלים מתהליכי עבודה ארוכים. בעבר הטרנדים הם שהכתיבו את הקצב. לצורך העניין, אם הטרנד לחורף הבא היה פרחים, העיצוב והייצור נעשו שנה מראש, ורק לאחר פרק הזמן הזה הקולקציות נכנסו לחנויות והוצעו למכירה. מדובר בשרשרת אספקה שנמשכה 18 חודשים.

זארה היא אחת מהיצרניות שהצליחו לקצר תהליכי עיצוב וייצור באופן משמעותי, בזכות ריכוז של הייצור ושיפור של המערך הלוגיסטי שלהם. אבל הם לא שינו את שיטת הייצור וההדפסה על הטקסטיל

״נוכח השינויים שעולם האופנה עובר, המטרה של היצרנים היא לכווץ לוחות זמנים באופן משמעותי. זארה לדוגמה היא אחת מהיצרניות שהצליחו לקצר תהליכי עיצוב וייצור באופן משמעותי, בזכות ריכוז של הייצור ושיפור של המערך הלוגיסטי שלהם. אבל הם לא שינו את שיטת הייצור וההדפסה על הטקסטיל. הם אולי קיצרו את הזמנים, אבל כחלק מזה, נאלצו להקטין את כמויות המכירה שלהם״. 

למה?

״כי יצור של מלאים גדולים תוך שינוי טרנדים מהיר כפי שקורה היום בעולם, גורם ליצרנים ולרשתות השיווק להיתקע עם מלאים. זארה הבינו את הצורך לפעול ולהגיב במהירות, אבל לא הבינו את היכולת לטפל גם בטכנולוגיית הייצור.

״הפתרון שלהם, נכון לעכשיו, לא נתן מענה לדוגמה לצורך בייצור בר־קיימא; לשם העולם הולך בצעדי ענק. מדובר בשינוי כמותי, לא בשינוי איכותי. זארה הם חלוצים אדירים בלהנגיש ללקוח את מה שהוא רוצה ויש הרבה מה ללמוד מהם, אבל הם עדיין סופגים הרבה ביקורת על הדרך ובעיקר על ההשפעה הרעה על תרבות הצריכה״. 

איך זה מתחבר אליכם?

״שיטת המכירה באינטרנט שינתה את ההתנהלות ואת חוויית הקניה של הצרכנים. כל אלו, לצד ההשפעה של הרשתות החברתיות על שינוי ויצירת טרנדים ברי חלוף, חייבו את תעשיית האופנה והטקסטיל לתת מענה לכך, ובעיקר לשנות קצב תגובה.

״הטכנולוגיה של קורנית סייעה ליצרנים להמשיך ולפעול גם במהלך הקורונה, למרות המגבלות השונות שהוטלו בעולם על ענפי הקמעונאות והסחר בביגוד. עולם הריטייל נסגר ועולם האונליין נפתח. סגנון הקניה עשה מהפך במהלך הקורונה, והטכנולוגיה המדויקת שקורנית מציעה ליצרנים אפשרו לתחום להתכייל על פי ובהתאמה לנסיבות״. 

טעינו וצדקנו, המשכנו ושיפרנו

לדברי קולקה, בחצי השנה הראשונה של מגפת הקורונה גדל הסחר המקוון בארצות הברית באותו הקף שרשם בעשר השנים שקדמו לה. יותר מ־40% מהרכישות נעשו באינטרנט, והצפי שבשנת 2024 שני שליש מהרכישות של ביגוד ואופנה יעשו באופן מקוון.

ההערכה היא שעם הזמן החנויות הפיזיות יחזרו ויפעלו אבל ישנו צורה ויציעו יותר חוויית מותג. כך לדוגמה אם נרצה לקנות נעליים נגיע לחנות, נחווה את המותג, נבלה במתחם, אבל את ההזמנה עצמה נעשה בסופו של דבר אונליין והנעלים יגיעו ישירות הביתה. 

עם מי אתם עובדים? מי הלקוחות שלכם?

״הלקוח הכי גדול שלנו כיום הוא אמזון, שאיתם יש לנו גם מבנה של שותפות עסקית. קורנית היא ספק מרכזי בתחום הדפוס של תעשיית טקסטיל. אמזון הם יצרנים ענקיים, למרות שהקניות מאמזון הם כביכול מהמותגים והעסקים עצמם, מסתבר שאמזון פועלת שונה.

״כיום המטרה של אתרי האינטרנט היא להציע כמה שיותר מוצרים באתר שלהם. בתחום הזה לאמזון יש אסטרטגיה ברורה, להציע את מגוון המוצרים הגדול ביותר בעולם, תוך פיתוח היכולת לספק אותו ללקוח במהירות הגדולה ביותר.

״לדוגמה, איך זה אפשרי לרכוש פריט של מעצב אופנה באמזון ולקבל אותו ביום שלמחרת? הרי לא יתכן שאמזון יחזיקו מלאים של מעצבים ויצרני טקסטיל במחסנים שלהם. התשובה לכך היא שאמזון הם גם יצרנים: הם מקבלים את כל פרטי ודרכי הייצור ומייצרים את הנדרש רק עם קבלת הזמנה. וזה קורה גם בתחום הספרים: אמזון מדפיסים את הספר רק אחרי שבוצעה ההזמנה״.

לארה רוסנובסקי, שבוע האופנה קורנית תל אביב 2021

לארה רוסנובסקי, שבוע האופנה קורנית תל אביב 2021. צילומים: נוי ערקובי

״היום אמזון הם החנות הגדולה ביותר בעולם. בעולמות האופנה הם הגדולים ביותר בתחום הג׳ינס, בתחום בגדי ספורט לנשים. הם מייצרים באופן מלא ומדויק את הלייבלים שאנחנו רוכשים. הם מפעל יצור גלובלי ענקי והכל כדי להיות מסוגלים לספק ללקוחות שלהם את הרכישות שלהם בזמן הקצר ביותר ובכך להתגבר על הרכישה הפיזית בחנויות שמציעה סיפוק מידי. מכאן ברור לחלוטין למה הטכנולוגיה של קורנית כל כך מתאימה להם: הם מייצרים בדיוק על פי צורך״.

היום אמזון הם החנות הגדולה ביותר בעולם. הם מפעל יצור גלובלי ענקי והכל כדי להיות מסוגלים לספק ללקוחות שלהם את הרכישות שלהם בזמן הקצר ביותר. מכאן ברור לחלוטין למה הטכנולוגיה של קורנית כל כך מתאימה להם: הם מייצרים בדיוק על פי צורך

ומעבר לרכישות האונליין, איפה ולמי עוד אתם מתאימים?

״בעולמות האופנה האחרים, קורנית נותנת פתרון לבעיית המלאים הגדולה שממנה סובלים יצרני הטקסטיל השונים. כיום 25% מהפריטים שמיוצרים כלל לא נמכרים. כמות המים שנדרשת כדי לייצר טישרט אחת היא 2.5 טון מים; יצור ג׳ינס דורש 7.5 טון מים. כל פריט כזה שלא נמכר גורם לירידה לטמיון של כמות מטורפת של משאבים.

״יצרנים שפועלים בשיטת יצור און־דימנד מנצלים משאבים הרבה יותר נכון. פעם כדי לייצר פריט מסוים נדרש היה להדפיס מינימום של 5,000 מטר של בד, בהמשך 2,000 מטר, אחרי 1,000 מטר ועד 500 מטר. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת להדפיס ללא מגבלה. מהמעט ביותר ועד בכלל. אסור לשכוח ששיטת הייצור על פי דרישה גם מפחיתה עבודה לא הוגנת״. 

birds

מה יהיה אחרי שהקורונה תעבור מן העולם?

״הקורונה האיצה את התחום הדיגיטלי שנתן מענה ופתרון לרכישות המקוונות. אני מניח שהרכישות האינטנסיביות ברשת יפחתו באופן טבעי, אבל זה לא יחזור אחורנית לנקודת הפתיחה. הרכישה באינטרנט הגיעה לקהלים חדשים, אולי בגלל שלא היתה דרך אחרת, וגרמה לחברות ולמוצרים רבים שלא מכרו עד אז ברשת, להיכנס לתחום. הבעיה ברכישה אינטרנטית היא הלוגיסטיקה שכרוכה בכך״. 

למה חברתם לשבוע האופנה. מה זה תרם לכם? 

״שבוע האופנה היה אירוע של מחקר ופיתוח. יש לנו בשורה טכנולוגית ולאורך השנים פיתחנו עוד ועוד שיטות טכנולוגיות שעשויות לשנות את העולם, אבל קיים עדיין מרחק בין הפיתוחים שלנו והמימוש שלהם באופן מעשי. אנחנו רוצים לסגור את המרחק הזה.

לטובת המימוש וההתנסות בטכנולוגיות החדשות אנחנו צריכים מעצבים שישתמשו בפיתוחים שלנו ויעופו איתם. מעצב כמו ויוי בלאיש הוא דוגמה למי שיכול לקחת את כל הטכנולוגיה שלנו ולהשתולל איתה

״לטובת המימוש וההתנסות בטכנולוגיות החדשות אנחנו צריכים מעצבים שישתמשו בפיתוחים שלנו ויעופו איתם. מעצב כמו ויוי בלאיש הוא דוגמה למי שיכול לקחת את כל הטכנולוגיה שלנו ולהשתולל איתה. 

״הקולקציה שלו היתה תוצר של מלאכת מחשבת של קוטור והדפסה דיגיטלית. הוא עצמו אמר שעד היום הדפסי משי מסורתיים נעשו על ידו בצורה ידנית, כשהבגד מותאם אל הבד המודפס, והעבודה עם קורנית אפשרה לו לתכנן את ההדפסות לפי הבגד, לחלום על טקסטורות, חתכים, מבניות וצבעוניות ללא גבולות״.

ויוי בלאיש, שבוע האופנה קורנית תל אביב

ויוי בלאיש, שבוע האופנה קורנית תל אביב. צילום: ערן לוי

אלון ליבנה, שבוע האופנה קורנית תל אביב

אלון ליבנה, שבוע האופנה קורנית תל אביב. צילום: ערן לוי

עוד הדפיסו עם קורנית לטובת שבוע האופנה דורין פרנקפורט, ששון קדם, אלון ליבנה ולארה רוסנובסקי, ולדברי קולקה ״הם ממש באו אלינו ושיחקו. טעינו וצדקנו, המשכנו ושיפרנו. היה אירוע מטורף שכל כך נהנינו ממנו. בעיקר יצרנו המון דברים חדשים. 

״מעבר לכל אלה, אנחנו חברה גלובלית, אבל לפני הכל חברה ישראלית. אם אנחנו יכולים לתרום לתעשייה המקומית שמעניינת אותנו הרי ששבוע האופנה היווה הזדמנות עבורנו. אנחנו עדיין לא פועלים בשוק הישראלי אבל בשלב הזה הכוונה היא לתרגם את האירוע הזה גלובלית.

״יצרנו שותפות עם מוטי רייף. לא באנו להיות ספונסרים באופן חד־פעמי. הכוונה שלנו היא לקחת את הפלטפורמה הזו באופן בינלאומי ולהשתמש בה כדי לקדם את הערכים ואת השינוי שאנחנו רוצים לבצע. מבחינתנו זו היתה רק ירית הפתיחה לחיבור עם האופנה המקומית. הכוונה שלנו לעזור ולסייע עם מה שאנחנו יודעים ויכולים לתת לתעשייה הזו שכל כך זקוקה לעידוד ותמיכה״.

ומכאן? לאן ממשיכים?

״העניין הגדול בתחום הפעילות של קורנית היא בכך שהחברה יושבת על צומת של שתי תעשיות שהן בבסיס האנושות: תעשיית הדפוס שהגדירה את ההיסטוריה המודרנית ותעשיית הטקסטיל/לבוש, מה שאיתנו מאז ומעולם, אולי כבר משלב עלה התאנה של חוה״, הוא אומר בחיוך. ״הישיבה על הצמתים האלו, והצמיחה והגדילה שלנו נותנים לנו כח לייצר אימפקט גדול יותר.

״מכאן שבעתיד הלא רחוק, בטווח של חמש שנים, אני מאמין שהדפסה בשיטת האון־דימנד תימצא במרכז הייצור העולמי ופחות בשוליים. אני מאמין שנהיה משמעותיים בתהליך העיצוב והייצור של מעצבים ומותגים מובילים. הכוונה להרחיב פיתוחים לדפוס אבל הכל תוך כדי לקיחת אחריות כלפי העולם שעובר כעת שינוי משמעותי ואנחנו מחפשים להגדיל את התפקיד שלנו בתחום הזה״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden