כל מה שחשוב ויפה
גילי אבישר, מתוך משחקי אצבעות
גילי אבישר, מתוך משחקי אצבעות. צילום: מ״ל

הרשימה המשותפת // 15.4.2020

משחקי אצבעות, קסם רגלי הפוחזות, צלילים מן המבצור, שישה טיולים, Nightwalking, מה אמרת?, גשם שחור, נעצוצים ונהלולים, 2020, חי/דומם/ארץ, א-א-א-אני רואה עכשיו, כתר

משחקי אצבעות באחד העם 9

המיצב ״משחקי אצבעות״ של גילי אבישר (אוצרות: דרורית גור אריה וטל שוורץ) בגלריה לאמנות של מכללת סמינר הקיבוצים, אחד העם 9, עוסק במרחב הבימתי שמאחורי הקלעים. הוא שואב את השראתו מתרבות התיאטרון הנודד המעוררת חוויות של ארעיות, זמניות ונדודים ומתאפיינת ביחסים משתנים ובלתי פורמליים בין הבמה, התפאורה, השחקנים והקהל. 

זו עבודה משחקית, שמגלה ומכסה, מייצרת בטקסטיל סביבות תרבותיות, גופים ותנועה. היא יצור כלאיים, המזמין נגיעה ודבר מה שאינו מגיע למנוחה. כמו העבודה גם תהליך היצירה הוא חסר מנוח – האמן תופר ותופר בפעולה רפטטיבית קדחתנית מלאת חומר. הוא יוצר מתוך ערבוביה, מתוך השעטנז הקיומי, בחיבורים אקלקטיים ואינטואיטיביים.

גילי אבישר, מתוך משחקי אצבעות

גילי אבישר, מתוך משחקי אצבעות. צילום: מ״ל


קסם רגלי הפוחזות בחנינא

בתערוכה קסם רגלי הפוחזות (אוצרת: יעל אזולאי) בגלריה חנינא, שיראל ספרא מניח רגליים בתוך שתי אפשרויות של חווית העכשיו. האחת – אמורפית, כלל־חושית, מוצפת רגש; השנייה – שכלתנית, טכנית, מתוכננת.

פסל הפורץ את הקיר מחבר בין שני חללי הגלריה, ומגשר בין שתי החוויות – לא ניתן לראות את האחת מבלי לקבל זווית מסוימת, קטנה ככל שתהיה, על האחרת. הרגליים שייכות לאדם אחד, שהוא גם וגם. בצבעוניות עשירה נאצרות מחוות קטנות כגדולות לכדי תערוכה שהיא חלום מפוכח.

שיראל ספרא, מתוך קסם רגלי הפוחזות

שיראל ספרא, מתוך קסם רגלי הפוחזות. צילום: מ״ל


צלילים מן המבצור בכספת

פרוייקט הכספת הוא סדרה של תערוכות המקיימות יחס מצטבר של תגובה לחלל התצוגה. הכספת ממוקמת בקומה תת קרקעית בסטודיו בנק בתל אביב, בחלל ששימש בעבר ככספת של בנק דיסקונט. הפרויקט, שמרכז גלעד רטמן, יתפרס על פני שישה חודשים ויסתיים באוקטובר 2021.

התערוכה הראשונה בסדרה היא ״צלילים מן המבצור״, תערוכת יחיד של עירא שליט. כמו רבים מהחברה הישראלית, במהלך השנה האחרונה שליט מצא את עצמו מחוץ למעגל העבודה. יחד עם בת זוגו, השניים עברו לגור בגליל המערבי לא רחוק מהגבול לבנון, והצטרפו אל קבוצת אמנים שחיו חיי פרישות. בתקופה זו שליט תרגל מתודות שונות של האטה שאפשר שהתגלמו בתערוכתו זו.

בפתח התערוכה פוגש הצופה אלמנט אדריכלי המייצר יחסים מתעתעים בין פנים וחוץ ומשנה את השימוש והצפיה בחלל. התערוכה כוללת רישומים, עבודות פיסול וסאונד העשויים מחומרים אישיים, קלים, זולים ומקומיים. כל אלו, הופכים את השהות בכספת למעין תת־עולם, מקום מפלט או יקומון. 

עירא שליט, מתוך צלילים מן המבצור

עירא שליט, מתוך צלילים מן המבצור. צילום: שי־לי עוזיאל


שישה טיולים בגלריה בנימין

נקודת המוצא של התערוכה שישה טיולים (אוצרת: אתי שוורץ) בגלריה בנימין היא הגשושיות (rovers) הנשלחות מטעם סוכנות החלל הלאומית האמריקאית, נאס״א, לחקור את כוכב הלכת מאדים והתיעודים הוויזואליים שהן העבירו בחזרה לכדור הארץ. העבודות של הדס פליישמן ושיר רז מציגות עקבות ושאריות מחומרים עמידים שיכולים להחזיק מעמד במסע בחלל למשך זמן לא ידוע ובתנאים סביבתיים קיצוניים. 

 המיצב בחלל הגלריה מפרק את חלקי הרוברים: לוח סולרי, גלגלים וכדומה, ומרכיב אותם מחדש במרחב שמשלב את האיברים הקטועים הללו עם החומרים שהם הקליטו ורשמו על המאדים. התוצאה היא היבריד משוכלל המשלב נקודות מבט שונות ומורכבות; מקום בשו גבולות החלל והזמן מיטשטשים. לא ברור מי מסתכל במי? מי נמצא איפה? מה נמצא מחוץ למה? מי צילם את הדימויים? מי מציג את התערוכה? 

הדס פליישמן ושיר רז, מתוך שישה טיולים

הדס פליישמן ושיר רז, מתוך שישה טיולים. צילום: מ״ל


Nightwalking בגלריה אלפרד

Nightwalking, תערוכה זוגית לאמניות עדי ארגוב ושני סאסי (אוצרת: אלפא חיימוב) בגלריה אלפרד, כוללת ציורים גדולים על בד של סאסי וחיתוכי עץ של ארגוב. התערוכה מסכמת תהליך עבודה משותף של שתי האמניות, שנמשך כמעט שנה. השתיים, חברות וקולגות להוראת אמנות, יצרו את העבודות בנפרד, תוך כדי שמירה על קשר הדוק ודיאלוג דרך העבודות.

ארגוב יצרה חיתוכי עץ שנולדו מרישומים בסקצ׳בוק ונחתכו מדיקט שעליו רשמה, חרטה וציירה בטכניקות שונות מתוך חקירה של החומריות הרלוונטית עבור כל צורה. סאסי מציגה ציורים גדולים על בד. הציורים מאכלסים עולמות ראשוניים, המיושבים על ידי צורות פשוטות, כמו סמליות, של ירח וכוכבים, אבן או יד. שני גופי האמנות, הנבדלים מאוד זה מזה, מזמנים לצופה את המשחקיות שבזיהוי ובחיפוש נקודות ההשקה בין העבודות של שתי האמניות.

עדי ארגוב, מתוך Nightwalking

עדי ארגוב, מתוך Nightwalking. צילום: טל ניסים


מה אמרת? בביתא

התערוכה ״מה אמרת?״ (אוצרת: אלפא חיימוב) בגלריה ביתא בירושלים נולדה בימים שבהם תקשורת אנושית תלויה יותר מתמיד באיכות האינטרנט וביכולת לפענח הבעה אנושית מעבר להפרעות בקליטת אותות. התערוכה עוסקת במסרים מטושטשים ושבורים, חושים שמתרגמים רגשות וכוונות באופן שגוי מבעד למסכים, ובריחוק חברתי בעולם טכנולוגי.

המשתתפים בתערוכה – אבינועם שטרנהיים, הלל רומן, רון חן, מארק יאשאייב, נטלי אילון, אלכס בן ארי – קוראים תגר על הטכנולוגיה, המגשרת על מרחקי ענק בקלילות, ומאפשרת ליצר דימוי באיכות וחדות פנומנאליים, אך לעיתים מפוררת את האינטימי ואת האנושי. ואולי זו קריאת תגר איקונוגלסטית, שמאחוריה תביעה לפנות לעצמינו מקום שקט בחברת אדם או שניים הקרובים לנו, ולו לכמה דקות, מול מבול הדימויים והמילים השוטף. 

מארק יאשייב, מתוך מה אמרת?

מארק יאשייב, מתוך מה אמרת?


גשם שחור במרכז אדמונד דה רוטשילד

גשם שחור, תערוכה קבוצתית חדשה שתיפתח מחר (16.4) במרכז אדמונד דה רוטשילד (אוצרת: סאלי הפטל נוה), מציגה שבעה מיצבים מז׳אנר הדיסטופיה שמפנים זרקור כלפי הפגום והפסול בהווה, מזהירים מפני הידרדרות חברתית ותרבותית וקוראים לשינוי חברתי

שמונת האמנים והאמניות – טל מזומן, מאי זיסמן ועופר רומנו, נגה פרחי, ניב גפני, רון אסולין, מונא חטיב, מיכל לופט – נוקטים בפרקטיקות דומות לאלה של סופרי המדע הבדיוני ומביאים למרכז הבמה סוגים שונים של בדיה והתרחקות מהמציאות, בכדי להצביע על השיבוש הרוחש סביבם או לחמוק ממנו.

טל מזומן, מתוך גשם שחור

טל מזומן, מתוך גשם שחור


נעצוצים ונהלולים בגלריה N.D‎

התערוכה נעצוצים ונהלולים (אוצרת: רונית רוט חדד), שתיפתח במוצאי שבת בגלריה N.D‎, עוסקת במבט המבקש לבחון שאלות על טבע כמושג המייצג הן את הטבע הפנימי והן את הטבע החיצוני, במובן של יחסי אוביקט‭-‬סוביקט. 

העבודות של האמנים שנבחרו לתערוכה – מיכל אורגיל, רותי בן יעקב, שירי דורון, עדי הופמן, נעמי יעקב, עידית לוי, אסד עזי, זויה צ׳רקסקי, מרינה קוטלר, אסף רהט, בלה רוזנבאום, רונית רוט חדד, אילן שדה – הן עבודות שבכולן אפשר למצוא ייצוגים של טבע כזה או אחר שמתקיימים בו גם האסתטיקה של הטבע וגם תחושת ״המאוים – הבעתה״ (The Uncanny).

נעצוצים ונהלולים הנם צמחים קוצניים המוזכרים בספק ישעיהו, ומייצגים את הצמחים ה״נחותים״ שאליהם שלח אלוהים את הזבובים והדבורים שתחתם יצמחו הברוש וההדס. כלומר, ההתייחסות אל מחזוריות הטבע היא היררכית מטבעה, ההיררכיה כמהות טבעית נמצאת בכל הרבדים מלכתחילה.

עדי הופמן, מתוך נעצוצים ונהלולים

עדי הופמן, מתוך נעצוצים ונהלולים. צילום: לנה גומון

birds

2020 בבית האמנים, ראשון לציון

במהלך תקופת שנת הקורונה והסגר לא פסקה אתי יעקבי מלצאת לטבע הקרוב ולצייר, נופים בהתבוננות ישירה, מסביבתה הקרובה, לרוב בפורמטים קטנים ואינטימיים. הקרבה לנופים פתוחים אפשרו לה, למרות מגבלות התנועה והסגרים, לבחור נקודות בנוף הפתוח שממנו ניבטים כמעט מכל עבר שדות וגבעות ולצייר סצנות טבע פואטיות.

2020, קיר האמן בבית האמנים, ראשון לציון (אוצרת: ורה פלפול), אינו סיכום אלא, מהלך שמאפשר להציג גוף ציור חדש מהשנה האחרונה, שבו, פרץ היצירה וההתעקשות על המשך רוטינת הציור הניבו פירות רבים ואפשרו ליעקבי כאדם וכאמנית להתמודד עם התקופה.

אתי יעקבי, מתוך 2020

אתי יעקבי, מתוך 2020. צילום: אבי אמסלם


חי/דומם/ארץ במוזיאון על התפר

בצילו של הליך הבחירות המתמשך והמייגע את הציבור בישראל זו הפעם הרביעית מתקיימת במוזיאון על התפר התערוכה ״חי/דומם/ארץ״ (אוצר: רפי אתגר), כפריזמה שבאמצעותה המוזיאון מבקש להתבונן במאבק המתנהל ובסכסוך המתמשך על ההגמוניה הפוליטית, התרבותית והאידאולוגית בין קבוצות דומיננטיות המנסות לשמור על כוחן כנגד קבוצות אחרות, על פי רוב מוחלשות, אותן הן מדיחות אל השוליים. 

באמצעות התבוננות בסביבה או ב״דומם״, בלשון התערוכה, נביט על החברה שהיא ה״חי״, ומתוך השניים על ה״ארץ״. בעזרתם נרכיב קלסתר חברתי כמוהו כראי המציג את תווי פניה של החברה שלנו על המגוון האנושי המחבר ומפריד אותה. פירוק והרכבה של שלושתם יעזרו לנו, ולו במעט, להביט בפערים ובהשלכות שיש להם על המציאות הישראלית היום.

יעל ברתנא, מתוך חי צומח דומם

יעל ברתנא, מתוך חי צומח דומם. באדיבות: האמנית וגלריה זומר


 א-א-א-אני רואה עכשיו בגלריה החדשה טדי

המושג וידאו בלטינית, משמעו אני רואה, ומכאן שמה של התערוכה ״א-א-א-אני רואה עכשיו״ (אוצר: איתן בוגנים) בסדנאות האמנים הגלריה החדשה טדי, ירושלים. עיקר התערוכה וידאו ישראלי עכשווי המערב ציור, פיסול, קול, צילום ומיצב.

שש אמניות בחרו שישה שותפות/ים ממדיומים שונים ליצירת עבודות חדשות: אבי קריספין ואוסקר פיטרס שיתפו פעולה מרחוק ויצרו מיצב בסגנון קריוקי העוסק בריקנות וכמיהה; תמר כץ ותאי רונה יצרו סרט שבמרכזו סצנת ריקוד לילית; יסמין דייויס ואפרת ניר בנו מיצב וידאו ופיסול, שבליבו פעולה המחקה צלילי דופק; בתוך סדרת ציורים של עדה עובדיה יציג שי איגנץ עבודת וידיאו; לי נבו ואור רימר יצרו מיצב קולנועי בלי מצלמה ובלי מסך; ורות פתיר ואנה ווילד מציגות מיצב ובו מקהלת בנות המופעלת על ידי חיישני מרחק.

אפרת ניר, מתוך א-א-א אני רואה

אפרת ניר, מתוך א-א-א אני רואה


כתר בגלריה על הצוק

במרכז עבודתו החדשה של איציק בדש בגלריה על הצוק, נתניה (אוצרת: פרופ׳ חביבה פדיה), מוצבים עשרות כתרים העשויים אלומיניום, פח וברזל. כל אחד הינו כתר יחיד בעבודת יד. בדש מבקש להלך בתדר שבין הקיום האישי הלכוד בכלוב ובין הסבל שממנו מפציעה הילת האור, וממנו גם מפציע מעשה היצירה. הוא נע בתווך שבין הזיכרון ההיסטורי שנשאיו היו המשפחה והקהילה באמצעים של סיפור, מוזיקה ותפילה ובין הזיכרון האישי של סבותיו המקוננות; בתוך כך הקיום הפצוע שלו מהדהד רובדים רבים. 

מיצב הכתרים השותק של בדש (המלווה בעבודת הקול של דקלה) משלב הוד וקדושה לצד דלות. תנועה לצד סטטיות, שפע וברכה לצד קללה ומגבלה. שקיפות ונגישות לצד אטימות וניתוק. זוהר ויוקרה מול בזות וזילות. המתחים הדיכוטומיים מתאחדים ומתחדדים בחומריות של הכתר העשוי מחומרים שונים כגון פח, ברזל ואלומיניום ומנוע לעיתים ממגע או השתלבות במכלול.

איציק בדש, מתוך כתר

איציק בדש, מתוך כתר. צילום: ניר דוידזון

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. נירה כלב

    אני אוהבת את חיתוך העץ של עדי ארגוב יש בו משהו מרגיע. כזה שבמחיצתו אי אפשר להפגע, אפילו נאיבי משהו.
    עדי הופמן- נעצוצים, אני אוהבת את עבודת המכחול והצבעים הקצת מרוחים, כאן לא חשוב הכלב שבאמצע אלה הנוף , המכחול והצבעים.
    אתי יעקובי- דווקא האי דיוק בציור של העצים משרה אוירה כאילו אלו עצים אמיתיים.
    אפרת ניר -דופק., כאילו משהו מצמרר שם עד כאב, כי במקום הזה הדם זורם חזק ואם יש שם עיניים, נראה שעוד מעט הכל יפרוץ אחוצה.
    בדש-כתר, היום האדם משים עצמו למלך וסוגד לעצמו או למלך אחר.( אפרופו המצב הפוליטי
    שלנו.) יחד עם זאת אני שוגדת לחומריות של הפיסיל, למתכות שניתן בעצם ממתכת או פח לההפך למלך.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

Log in as an administrator and view the Instagram Feed settings page for more details.

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden