כל מה שחשוב ויפה
אנדראה אמיקטי. צילום: מ״ל
אנדראה אמיקטי. צילום: מ״ל

פרס אדמונד דה רוטשילד // אנדראה אמיקטי

אנדראה אמיקטי, החבר הבינלאומי בוועדת השיפוט של פרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב, גילה בעבודות הזוכים את מלאכת הקראפט ״שמוקירה את העבר ומתפתחת קדימה״, ואת הכוח לבנות שפה ״שמאפשרת לדמיין עולם שונה ממה שאני מכיר״

פורטפוליו בשיתוף פרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב


כשאנדראה אמיקטי (Andrea Amichetti) הוזמן להיות הנציג הבינלאומי בועדת השיפוט של פרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב בתחום התקשורת החזותית, הוא לא הכיר את סצינה העיצוב המקומית. הוא אמנם ביקר בעבר בישראל – ״מאוד התרשמתי, זה נראה כמו מקום מיוחד עם הרבה נשמה״ – הוא מספר בשיחת זום מביתו במילאנו, אבל דווקא נקודת המבט החיצונית היא שהייתה מעניינת מבחינתו. ״נתקלתי בעבר בעבודות מישראל בביאנלה בוונציה, בשבוע העיצוב במילאנו ובתערוכות נוספות, אבל זה לא היה אותו דבר כמו לעבור ביסודיות על תיקי העבודות״.

כדי להתרשם מתיקי העבודות שהוגשו לפרס, הדבר הראשון שעשה היה לבחון אותם במהירות בזה אחר זה כדי לקבל רושם ראשוני. לאחר מכן החל לעבור עליהם ביסודיות; אם המידע שנמסר לו כל על פרויקט לא סיפק אותו, הוא נעזר בגוגל־טרנסלייט כדי להשלים את הידע החסר. ״לפעמים הלכתי לאיבוד בתרגום, אבל בסוף הסתדרתי והצלחתי להבין כיצד המעצבים השונים פירשו את האתגרים שניצבו בפניהם, ויצרו שפה קוהרנטית ויחודית לכל פרויקט״.

מה היו הרשמים הראשונים שלך?

״הרשמים הראשונים היו של מעצבים שיש להם תרבות, היסטוריה ובסיס מאוד חזקים. ניסיתי להבין מי מהמעצבים הצליח לייצג התפתחות, תהליך, בגישה מקורית ולא כחיקוי של מה שהיה פה או במקומות אחרים קודם לכן״.

דר לאור, קמפיין מוסררה, 2018

דר לאור, קמפיין מוסררה, 2018

דר לאור, Offf TLV

דר לאור, Offf TLV, בשיתוף סטודיו רה־לבנט

״בסך הכל התרשמתי מאוד ממה שראיתי, מהסצינה שנגלתה לפני ושעלתה מתוך כל תיקי העבודות שהוגשו לפרס. לעיצוב הישראלי יש אוצר גדול: יש לו א״ב אחר, ואני רק יכול לתאר לעצמי כמה הוא משפיע על התוצר הסופי, במיוחד בכל הקשור לעימות המתמיד בין העבר להווה.

״באופן מסורתי הלקוחות בסצינה האיטלקית פתוחים לאקספרימנטליות. זו סצינה קשורה לתעשייה המדהימה שיש לנו בתחומים כמו אופנה ועיצוב, שדוחפת את העשייה ואת היכולת לדמיין.

״כך, במסגרת עבודתי באיטליה תמיד ניסיתי לעבוד עם מעצבים שהיו להם את העולמות שלהם ושהייתה להם יכולת לבנות או לייצר דו שיח עם העבר ועם שפות חדשות באמנות, בעיצוב ובתחומים אחרים של יצירה; עם אלו שהיה להם האומץ לטעות״.

להריח את האותיות

בחודש שעבר פורסמו שמות הזוכים בפרס אדמונד דה רוטשילד לעיצוב בתחום התקשורת החזותית. המעצבים ינק יונטף וגיא שגיא זכו בפרס למעצב בכיר בתחום התקשורת החזותית לשנת 2020, ואילו הזוכים בפרס בקטגוריית מעצב/ת בראשית דרכו/ה הם איל זקין ודר לאור.

ארבעת הזוכים נבחרו מתוך למעלה מ־160 תיקי עבודות שהגישו מועמדות לפרס. תהליך השיפוט בחן בקפידה, בשלושה סבבי שיפוט של חבר שופטים מקצועי בתחום התקשורת החזותית בארץ ובעולם מתחומי התמחות שונים, שייצגו יחד קול מגוון, ישראלי ובינלאומי, מקצועי ואקדמי כאחד.

בנוסף לאמיקטי, חברי ועדת השיפוט מנו השנה את הברונית אריאן דה רוטשילד; פרופ׳ טרי שרויאר – מעצבת ומרצה בכירה בויצו חיפה; ארז גביש – מעצב רב תחומי וראש המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל; איציק רנרט – מאייר ומרצה בכיר בשנקר; צחי דינר – מעצב וראש המחלקה לתקשורת חזותית במכון טכנולוגי חולון; מאירה יגיד חימוביץ׳ – אוצרת ראשית לאדריכלות ולעיצוב במוזאון תל אביב לאמנות. 

איל זקין

איל זקין, בית אריאלה

קומפוסט, מוזיאון תל אביב

איל זקין, קומפוסט, מוזיאון תל אביב

birds

אמיקטי – עורך, אוצר ומו״ל בתחומי העיצוב – יסד את מגזין ZERO האיטלקי בשנת 1996, הידוע במיוחד בעיצובו ובשעריו החדשניים. המגזין מקדם תרבות ומשתף פעולה עם מוזיאונים ומוסדות תרבות מובילים, בהם הטריאנלה מילאנו, MAXXI שברומא, פונדציון פראדה, מוזיאון העיצוב של ויטרה ואחרים. לצד המגזין, אמיקטי כתב, ערך והוציא לאור ספרים בנושאי עיצוב ותקשורת חזותית, אצר תערוכות ומדריכים במדיומים שונים.

הוא התחיל את הקריירה שלו בגיל 22 בלימודי תקשורת, ולא תכנן קריירה בעולמות העיצוב. העבודה על המגזין הפגישה אותו עם יוצרים, מעצבים ואוצרים רבים מתחומי האמנות, העיצוב והתרבות, מה שלדבריו היווה עבורו תחליך ללימודים פורמליים של התחום בבית ספר לעיצוב.

מאוד התרשמתי מהעבודה של ינק יונטף. הזהות שהוא מצליח ליצור לאות העברית, החזון של עתיד שנפגש עם העבר: אפשר ממש להריח את האותיות בעבודותיו

מה אתה יכול לומר על עבודות הזוכים?

״גיליתי יוצרים עם שתי ׳נשמות׳. הראשונה היא מלאכת הקראפט שנבנית בסבלנות יומיומית, בעקביות, שמוקירה את העבר ומתפתחת כל הזמן קדימה. השנייה היא הכוח לבנות שפה שמאפשרת לדמיין עולם שונה ממה שאני מכיר, שיש בו משהו משותף וגלובלי אך גם שונה ויחודי״.

מה אהבת בעבודות הזוכים?

״כשאתה פוגש אנשים שמתמקדים בתחום אחד, כמו ינק, זה מרשים במיוחד. אני לא בקיא באלף־בית העברי והמגבלה הזו הייתה מאתגרת. יחד עם זאת ניכר שהוא מאסטר של אותיות, מאוד התרשמתי מהעבודה שלו. הזהות שהוא מצליח ליצור לאות העברית, החזון של עתיד שנפגש עם העבר: אפשר ממש להריח את האותיות בעבודותיו״.

פונט לחברת IBM

ינק יונטף, פונט לחברת IBM

ינק יונטף ודניאל גרומר, פונט לבנק הפועלים

ינק יונטף ודניאל גרומר, פונט לבנק הפועלים

גיא שגיא

גיא שגיא, Resist

גיא שגיא

גיא שגיא, שבוע העיצוב ירושלים

״לעומתו, העבודות של גיא שונות לגמרי: הוא עובד בפלטפורמות ובמדיומים שונים והשפה שלו משתנה מפרויקט לפרויקט. ניכר שהוא יכול לעבוד בכל מקום בעולם, הוא מאוד עכשווי. יש לו חזון שאני מבין, גם אם ההשפעות שונות מפרויקט לפרויקט, ואהבתי במיוחד את העבודה שהוא עשה לשבוע העיצוב ירושלים״.

למה אותה?

״דווקא כי אני לא מבין אותה עד הסוף, אבל במיוחד בזכות התנועה והתנופה שיש בה״.

לגיא שגיא יש חזון שאני מבין. אהבתי במיוחד את העבודה שהוא עשה לשבוע העיצוב ירושלים, דווקא כי אני לא מבין אותה עד הסוף, אבל במיוחד בזכות התנועה והתנופה שיש בה

ואצל המעצבים הצעירים?

״אצל דר אני אוהב את הרעננות, את התחושה המגובשת שעולה מהעבודות שלה, למרות שהיא עדין – יחסית – בתחילת הדרך. זו לא רק האסתטיקה יוצאת הדופן אלא הגישה המעניינת שיש לה לעיצוב והבחירה הצבעונית שמתפתחת מפרויקט לפרויקט.

״אצל אייל אהבתי את האקלקטיות, את הפתרונות השונים שהוא יוצר לכל פרויקט: ספרים, מגזינים, פרפורמנס. העבודות שלו היוו בעבורי הזמנה והצצה לעולם אחר שאני פחות מכיר״. 

מה בסופו של דבר הופך עבודה לטובה, לראויה לפרס?

״בדיוק זה, יוצרים שמסוגלים להכניס אותך לעולם שאתה לא מכיר, גם אם אתה לא מבין את השפה. אנחנו נתקלים מדי יום בהרבה עיצובים שדומים אחד לשני, עד שמידי פעם מישהו מצליח לבלוט, כשהוא אומר משהו בדרך אחרת. כשיש אמירה חזקה אתה מרגיש את זה, גם אם אתה לא שולט בשפה, וזה לא רק כי הוא מצליח לשווק או למכור משהו. למרות שעיצוב גרפי הוא חלק מזה, זה לא יכול להיות זה רק זה. צריך להיות המשהו מעבר״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden