כל מה שחשוב ויפה
דרור כהן, גלריה סול
דרור כהן, גלריה סול. צילומים: דור קדמי

Currents: זהרה ריזו חונכים את גלריה סול

התערוכה שפותחת את הגלריה במלון סול בתל אביב הודפסה כולה בריזוגרף, טכניקה שמכליאה בין דפוס רשת מסורתי למכונת צילום משרדית, עם אסתטיקה מגורענת וצבעים רוויים

יובל: בוקר טוב מאיה, בוקר טוב יותם. מה שלומכם בימים אלו של חזרה לשגרה?

יותם: שלומנו טוב, אנחנו שמחים לחזור לפעילות

יובל: מה זה אומר? ספרו רגע בכמה מילים מה אתם עושים כשאתם לא מדפיסים בריזו ועושים תערוכות חדשות

יותם: מאיה ואני עובדים במקביל לסטודיו בעבודות נוספות כמעצבים. אני עובד בהיי־טק 

מאיה: ואני עובדת בסטודיו לעיצוב ומיתוג תרבות של קובי לוי – הליגה. 

הסטודיו המשותף שלנו שלנו הוא סטודיו זהרה שבו אנחנו פועלים במקביל. השנה האחרונה היתה לא פשוטה, כמעט ולא הגיעה עבודה, ועכשיו לאט לאט הדברים מתחילים לחזור לחיים וזה משמח מאוד. לאחרונה, כחלק מפתיחה המחודשת של עולם התרבות, אנחנו מרגישים שמתחילה להיות תנועה חיובית

יותם: רוב העבודה השוטפת שלנו לפני הקורונה הייתה מבוססת על הדפסות של סטודנטים לעיצוב ושל מעצבים צעירים, וזה נפסק כמעט לחלוטין השנה

יובל: אז לטובת הקוראות והקוראים שאין להן מושג בשיטות הדפסה – מה זה ריזו? הכי פשוט שאפשר להסביר

יותם גרדי ומאיה וספי־להק. צילומים: מ״ל

זהרה ריזו

זהרה ריזו

יותם: ריזוגרף הוא הכלאה בין דפוס רשת מסורתי למכונת צילום משרדית

מאיה: הטכניקה מבוססת סטנסיל (כמו בדפוס רשת). עלויות ההדפסה וקלות ההפקה דומות יותר למכונת צילום פשוטה, והתוצאה יחודית. כתוצאה מכל התגבשה סביבו קהילה בינלאומית של אמנים ומעצבים, קצת מהשוליים, פנזינים, חוברות וכו׳

יובל: תוצאה יחודית באיזה אופן?

יותם: לריזוגרף אסתטיקה מובחנת מאוד של צבעים רוויים וגרעיניות שנובעת מאופן ההדפסה: בתהליך ייצור הסטנסיל קובץ שנשלח ממחשב נצרב בתור חורים קטנטנים על גבי גלופה שעוטפת תופי צבע. הצבע עובר דרך החורים אל גבי הנייר

יובל: ואם אני מבין נכון, זו לא הדפסה שמיועדת לכמויות גדולות אלא לבודדים, או מקסימום לסדרות במהדורה מוגבלת?

מאיה: הריזוגרף דווקא מצטיין בהדפסה של עותקים רבים במהירות גבוהה

יובל: וואלה

מאיה: למעשה משתלם וקל יותר להדפיס עותקים רבים מכמות מצומצמת. במקור המדפסת נוצרה לשימוש משרדי והתחרתה בטכניקה של חברת זירוקס על השוק של שכפול מסמכי משרדים

יותם: רוב העבודות שאנחנו מדפיסים הן אכן במהדורות מוגבלות או בסדרות קטנות, אבל זה בגלל הרצון של המעצבים (בדרך כלל סטודנטים)

עמית איילון

תקריבים

תקריבים

יובל: אז רגע לפני שנעבור לתערוכה, זה משהו יקר לקנות כזו מדפסת? כמה יש כאלו בארץ בכלל?

יותם: בארץ אין הרבה ריזוגרפים שמשמשים מעצבים. יש בתי דפוס רגילים (במיוחד בתי דפוס של חרדים) שמחזיקים ריזוגרף כדי להדפיס צבעים מטאליים (זהב, כסף). מלבדנו אנחנו יודעים על עוד שניים־שלושה מקומות שמחזיקים את הריזוגרף לצרכים עיצוביים.

ריזוגרף למעצבים מצריך בדרך כלל מספר רב של צבעים: כל צבע מצריך תוף נפרד, דיו נפרד, ולכן עלויות האחזקה של המדפסת עולות. המדפסת עצמה לא יקרה במיוחד, אבל הציוד הנלווה וריבוי הצבעים מעלים משמעותית את עלויות התחזוקה שלה

מאיה: אנחנו בתקווה שתתפתח גם בארץ תרבות סביב הדבר הזה ושיתפתחו עוד הרבה מקומות

יובל: הבנתי. בואו נדבר על Currents, התערוכה שפותחת את גלריה סול בתל אביב. איך זה קרה ומה מוצג בה?

מאיה: קובי (סטודיו הליגה) פנה אלינו בנוגע לגלריה שעתידה להיפתח במלון, שהציע את האפשרות להקים גלריה. יחד עם קובי גיבשנו את הרעיון של תערוכת ריזו בחלל הייחודי של המלון.

שימוש בחללים ציבוריים של מלונות להצגת אמנות רווח למדי, אבל אופיו התעשייתי־מחוספס השונה ממלונות בוטיק אחרים, הוביל אותנו לבחירה בתערוכה נגישה יותר. כך עלתה האפשרות של תערוכה בטכניקת הריזו.

עניין אחר שהזין אותנו הוא שהחוויה הפיזית שונה מחללי תצוגה רגילים – הגלריה נמצאת בגרם מדרגות רחב ורציף כך שהגוף נע בה אחרת – בתנועה מעגלית, לינארית, עולה ויורדת

יובל: ואיך זה השפיע על בחירת העבודות? איזה עבודות אתם מציגים בתערוכה? ושל מי

מאיה: הרציונל של המלון היה להציג לאורחי המלון (ביניהם גם תיירים) ולעוברי אורח יצירה ישראלית עכשווית ומקורית

מראות הצבה בחלל המדרגות: שרון אתגר, עמית מנדה־לוי, בן בואנו

מראות הצבה בחלל המדרגות: שרון אתגר, עמית מנדה־לוי, בו בואנו

אלי בבג׳נוב

אלי בבג׳נוב

מיכאל צור, עמית איילון, בן ויסמן, ענת ורשבסקי

מיכאל צור, עמית איילון, בן ויסמן, ענת ורשבסקי

רמי מימון, אלה יהודאי

רמי מימון, אלה יהודאי

יותם: וברגע שהוחלט להדפיס בריזוגרף החלטנו (קובי ואנחנו) לפנות למעצבים ולמאיירים ישראלים צעירים ובולטים הפועלים בטכניקות שונות. יש בתערוכה צילומים, עבודות קולאז׳, איור וטיפוגרפיה, שהמשותף להם הוא הפורמט (A3) ושיטת הדפוס שמביאה איתה אסתטיקה נוספת

יובל: תנו דוגמאות? תבחרו כל אחד שתי עבודות שבא לכם להגיד עליהן כמה מילים?

מאיה: לדוגמה, זוג העבודות של שרון אתגר, שעוסקת הרבה בקולאז׳ים. יחד איתה עבדנו על התרגום של העבודות המקוריות לעיבוד ריזו: פירוק הצבעים, הרכבה מחדש של הצבעים, של החפיפות וכמובן התוצאה הסופית שמייצרת סוג של תרגום חדש לאותה עבודה. התהליך היה מהנה ומלמד גם בשבילנו

יותם: אני מתקשה מאד לבחור רק שתי עבודות!

יובל: אין לך ברירה…

יותם: לעמית איילון יש עבודת צילום יפהפיה של ספלי חרסינה וסרוויסים. עבודת ההכנה לדפוס של העבודה הזו כללה הרבה ניסוי ותהיה יחד עם עמית, לראות איך לפרק את הצבעים ולהרכיב אותם מחדש בדפוס. כך נוצרה, יחד עם היוצר ועם מכונת הדפוס, עבודה יחודית שכבר התרחקה מהצילום המקורי. בכלל, עבודות הצילום עברו איזשהו ״תרגום״ ועיבוד שהרחיק אותן מהמקור

שרון אתגר

שרון אתגר

שרון אתגר

שרון אתגר

עמית מנדה־לוי

עמית מנדה־לוי

עמית מנדה־לוי

עמית מנדה־לוי

מאיה: תמיד כיף גם לעבוד עם מעצבים ומאיירים שמכירים ומנוסים בטכניקה מלפני, כמו לדוגמה דרור כהן שאיירה זוג עבודות שמנצלות באופן מיטבי את שיטת הדפוס

יותם: ועוד עבודה מהצד שלי – עמית מנדה־לוי יצר שתי תמונות נוף בצבעים זרחניים וטריפיים. גם בעבודה שלו יש יחסי גומלין מעניינים בין היצירה כפי שעוצבה במחשב לבין מכונת הדפוס

מאיה: העבודה לתערוכה הזו כללה עבודת תרגום שלנו יחד עם היוצרים לעבודות שלהם והיה מולטי־דיסציפלינרית

יובל: אז לסיום – מה אתם יכולים להגיד על שם התערוכה, Currents? למה הוא מתייחס?

יותם: השם מרמז ליוצרים עכשוויים, וגם לתנועתיות של השיטוט בתערוכה מעלה מטה

יובל: הבנתי. מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד לפני שנפרדים?

מאיה: כן: האוצרות והניהול האמנותי של התערוכה הם של קובי לוי וסטודיו הליגה. אנחנו מזמינים את כולם להגיע לתערוכה להנות מהמגוון ומהאווירה הטובה של המקום

יותם: וכמובן כל הכבוד ליוצרים!


Currents
גלריה סול, טשרניחובסקי 17, תל אביב
ניהול אמנותי: קובי לוי
אוצרות: זהרה ריזו – יותם גרדי, מאיה וספי־להק
משתתפים: עמית איילון, שרון אתגר, אלי בבג׳נוב, בן בואנו, אבי בוחבוט, גיא בנאים, אמיתי גלעד, בן ויסמן, ענת ורשבסקי, נואי זהבי, אלה יהודאי, אור יוגב, דרור כהן, תמרה לוי, רמי מימון, עמית מנדה־לוי, דן עוזרי, מיכאל צור, אניל רינת, נדב שלו

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden