כל מה שחשוב ויפה
לארה רוסנובסקי, שבוע האופנה קורנית תל אביב 2021
לארה רוסנובסקי, שבוע האופנה קורנית תל אביב 2021. צילומים: אבי ולדמן

לארה רוסנובסקי: אישה לא צריכה להיראות כמו מרלין מונרו כדי שיהיה לה מקום בעולם

לארה רוסנובסקי מפגישה בין רוסיה הסובייטית, הודו הכפרית, אנגליה הפנקיסטית (והמלכותית) והלבנט הישראלי, ״ואת הכל אני מערבבת עם הלבנט הישראלי של הביגוד הפשוט, הלא מתבלט מדי ובעיקר הלביש מאוד״

מספר חודשים לתוך הלימודים במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, המעצבת לארה רוסנובסקי הבינה שזה לא בשבילה. ״זאת היתה פשרה״, היא מספרת, ״הפריע לי שההשראות הגיעו מחו״ל והבנתי שאני צריכה ללמוד במקום שבו הדברים ממש מתרחשים וקורים״. 

היא נרשמה ללימודי אמנות עם התמחות בהדפס בסנט מרטינס, לונדון, וסיימה את לימודיה ב־1991. במהלך שש השנים שבהן גרה בעיר הקימה מותג תכשיטים: תחילה מכרה בשווקים ובהמשך, לאחר שגילו אותה קניינים מיפן, הקימה מערך יצוא גדול. אבל אז, כמו בסיפורים, נפרדה מבן זוגה והחליטה לחזור לישראל.

״האקשן בארץ בכל זאת משך אותי יותר. אדם צריך להרחיב את הכלים שלו ולא לעשות רק מה שנוח ונעים. באיזשהו אופן ביקשתי את זה לעצמי: ביקשתי להשתנות, למרות שלא ממש ידעתי מה הכיוון שלי״.

לא אופנה? 

״אני חייבת להודות שאופנה לא ממש משכה אותי. כמה שזה נשמע מוזר להגיד, אינטואיטיבית נמשכתי לעיצוב, אבל עיצוב אופנה משום מה לא נתפס אצלי כמקצוע.

״בדיעבד אני מבינה שמאז ומעולם אני מעצבת. כל מה שהעין שלי נחה עליו אני מעצבת מחדש והיום זה נראה לי כל כך טבעי לעצב אופנה. לפני כן רציתי לעשות אמנות, התמחיתי בהדפס, וברגע שעברתי לעיצוב אופנה עצמאי, זה בהחלט בא לידי ביטוי בשפה שלי״. 

לארה רוסנובסקי

לארה רוסנובסקי. צילום: ליה גלדלמן

צילומים: רון קדמי

לאחר שנה כמעצבת באריסטו־שמט (״עד אז לא עיצבתי אפילו לא טי־שירט״), הקמת מותג אופנה מקומי (״פגנקה״) ושבע שנים בהודו, שבמהלכן הקימה מותג תיקים ביחד עם אחיה, הבינה רוסנובסקי שהיא מתקשה לפעול בתעשייה שמייצרת אופנה עם חיי מדף קצרים ובסיסיים.

״היום אני מבינה שאני רוצה שמי שתלבש את העיצובים שלי תהיה בעלת אמירה, שהבגד ייצג אותה ואת האישיות שלה, ושבעיקר לא יהיה סוג של מוצר עם תפוגה. עיצוב וייצור אופנה מהירה לא מתאימים לי. זה כמו שאנשים חוטפים המבורגר: הם אוכלים אבל זה לא אומר שהם מזינים את עצמם. כך הרגשתי גם אני: ריקה.

״הרגשתי שאני מאבדת את עצמי, שנכנסתי לתוך תנועה של פרנסה ועסק והפכתי להיות עבד של המערכת, מכונה יצרנית של אין־סוף דגמים. הבנתי שאני רוצה לחזור ולפעול מבפנים החוצה״. 

בהודו פגשה את מי שלימים הפך לבעלה השני, שחי באותה התקופה בלונדון. לפני שמונה שנים חזרו ארצה, אז הקימה את המותג שנושא את שמה ופתחה סטודיו ראשון ביפו.

מה הבנת מהשנים בהודו?

״הבנתי שטעם הוא לא עניין אוביקטיבי. המקום שהכריח אותנו להיות יפה, לעבוד קשה ולהיות בשליטה על החיים שלנו, לא עובד יותר. זה לא רלוונטי. אנחנו חיות בזמן ובתקופה של נשים: אנחנו קובעות, אנחנו מייצרות לעצמנו את המקום שמתאים לנו. זה תהליך שמתהווה עכשיו וטרם הגיע לסיומו. 

״אם בשנות ה־90 נשים לבשו חליפות בסגנון ׳פאוור־סוט׳ במטרה להיראות כמו גבר, היום אנחנו חושבות על המראה שלנו בנינוחות, תוך השלמה עם עצמנו עם מי שאנחנו. אנחנו מביאות את עצמנו בכל מיני גוונים. וזה מה שאני רוצה להביא לתוך האופנה שלי, את השילובים של כל התקופות יחד״.

אני רוצה להביא לידי ביטוי את כל הגוונים; לחבר את הרוק־אנד־רול עם הפאנק, את הדנדיס של שנות ה־60 המהודרות עם האתניות ההודית, עם הקלילות והנינוחות שבגד צריך לספק; לשלב את כל האהבות שלי

באיזה אופן?

״אני רוצה להביא לידי ביטוי את כל הגוונים; לחבר את הרוק־אנד־רול עם הפאנק, את הדנדיס של שנות ה־60 המהודרות עם האתניות ההודית, עם הקלילות והנינוחות שבגד צריך לספק. כיום, אישה לא צריכה להיראות יותר כמו מרלין מונרו, אחרת לא יהיה לה מקום בעולם. אישה צריכה להיראות נינוחה וכך אני מעצבת: חופשי ומאוורר. 

״המותג שלי משלב את כל האהבות שלי. אני מאמינה בלדבר בכמה שפות, באקלקטיות. זה אולי חלק מהמסע שעברתי לאורך השנים מרוסיה הסובייטית, הודו עם כל האתניות, השבטיות, הכפרים ועבודות היד שבה, ביחד עם אנגליה האורבנית, הפאנקיסטית, הרוקיסטית מצד אחד, והמלכותית מצד שני. ואת הכל אני מערבבת עם הלבנט הישראלי של הביגוד הפשוט, הלא מתבלט מדי ובעיקר הלביש מאוד״. 

הרכות של האביב המתעורר

רוסנובסקי, בת 52, נולדה במוסקבה, בת לאב רופא ואם כנרית, ועלתה לארץ עם הוריה בגיל שבע, הישר למעון עולים בבאר שבע, כמה שהיא מגדירה ״חוויה מכוננת לחיים״.

״הגענו לבאר שבע בטנדר פתוח, ללא הכנה, כשאנחנו חולפים ליד השוק הבדואי. העיר היתה חולות, חולות ועוד חולות, ובאמצע שוק. זה היה מבחינתי כמו לנחות על הירח. גם לא סיפרו לי שעולים לישראל. כשהגענו לבאר שבע הייתי בטוחה שהגענו לקובה״.

היא זוכרת את עצמה מציירת מאז ותמיד. הפער בין השנדלירים, הקריסטלים ואוסף האמנות שכלל אוריגינלים של פיקאסו שהיו בבית סבתה במוסקבה, לנחיתה ולמפגש עם המדבר בבאר שבע, היה מקור להשראה. בהמשך עברה המשפחה לתל אביב, שם המשיכה לצייר ללא הפסקה ילדות עם שמלות, למרות שלדבריה אמה ניסתה לגרום לה לצייר טבע דומם, ציור קלאסי ודומה. 

יש לי חדשות: מי שרוצה לעשות אופנה צריך למצוא בתוך עצמו גם את הצדדים הניהוליים. הבנתי שאין דרך אחרת. לכן, קריטי בעיני שבמהלך לימודי עיצוב אופנה, ילמדו את הסטודנטים גם מיומנויות ניהול

במהלך השנים חוותה רוסנובסקי שיתופי פעולה עסקיים שלא צלחו, האחרון עם הגר אלמביק (אלמביקה). לשאלה למה זה לא צלח, היא עונה שמה שחיפשה בשותפות היה ניהול. ״חלמתי שאמצא גוף כלכלי חזק, שיהיה בו מנהל עסקי שיאפשר לי רק לעצב. לצערי זה לא קרה.

״אבל יש לי חדשות״, היא אומרת בחיוך: ״מי שרוצה לעשות אופנה צריך למצוא בתוך עצמו גם את הצדדים הניהוליים. הבנתי שאין דרך אחרת. לכן, קריטי בעיני שבמהלך לימודי עיצוב אופנה, ילמדו את הסטודנטים גם מיומנויות ניהול. אני אמנם טיפוס שממצה מהר מאוד, אבל אם אני עושה כמה דברים יחד אני פורה יותר. הגישה שטוענת להתמקד בדבר אחד לא מתאימה לי״. 

שבוע האופנה קורנית תל אביב 2021

שבוע האופנה קורנית תל אביב 2021. צילומים: אבי ולדמן

רוסנובסקי לא משיקה קולקציות כמקובל: אין אצלה חורף/קיץ והיא מעצבת ומחדשת כל הזמן. את הקולקציה האחרונה שלה לשבוע האופנה תל אביב 2021, BlessUs, ״ילדה״ לארה רוסנובסקי בתוך שבועיים של עבודה אינטנסיבית. לדבריה, היא נוצרה מתוך הוואקום של הסגר, ההתכנסות וההדממה של העולם במהלך שנת הקורונה.

״זו פניה אינטואיטיבית שמאתחלת תהליך״, מסבירה רוסנובסקי את שם הקולקציה. ״זו התחלת קשר עם הלא ידוע, זו אפשרות לחיבור, זו בקשת חיים במרחב של מציאות מתהווה מרגע לרגע. צירוף המילים הזה
מייצג בשבילי זמן חדש, שבו האנושות מודה שהיא אוחזת בקצה הלא ידוע  והלא מבורר של היקום. זה שם שממקם אותנו במקום הפגיע המסכים לאינסוף אפשרויותיו״.

זו פניה אינטואיטיבית שמאתחלת תהליך, זו התחלת קשר עם הלא ידוע, זו אפשרות לחיבור, זו בקשת חיים במרחב של מציאות מתהווה מרגע לרגע

הקולקציה מביאה איתה קולות חזקים של חיים ותקווה: עוצבו בה 42 לוקים שמפגישים נאיביות ונועזות, נינוחות, דרמה ונוסטלגיה; בגוונים של ורוד, ירקרק ולבן שמבקשים להכניס לעולם האופנה את הרכות של האביב המתעורר.

ב־BlessUs היא שיתפה פעולה עם קורנית דיגיטל, שמייצרת טכנולוגיות חכמות ואקולוגיות של דפוס. אצל רוסנובסקי הדימוי המרכזי של ההדפסים הוא פרח גרפי, אנדרוגיני, שחוזר על עצמו לאורך כל הקולקציה. הוא מונח באופנים שונים על הבד, מוגדל ומוקטן, מוכפל לפאטרן ומופיע כאוביקט עצמאי, שמסמל את כח החיים וההתחדשות. הקוטביות והניגודיות באים לידי ביטוי גם בחומרים, בגזרות ובהנחה של הפרח על הבדים.

התכשיטים של לארה רוסנובסקי. צילומים: שי בן אפרים

התכשיטים של לארה רוסנובסקי. צילומים: שי בן אפרים

ככלל, רוסנובסקי מציגה  גישה רוחנית לעשייה. הרוחניות שבה באה לידי ביטוי בקולקציית התכשיטים שהשיקה לאחרונה. היא קוראת להם Power Objects ומשלבת בהם אותיות ומילים שלדבריה ״מוטענות״ באנרגיה.

״לדבריה, היא נמצאת במקום הכי טוב שהיתה בו עד היום. היא ממשיכה לתרגל יוגה, מדיטציה, ויפסנה ועוד, ובשנים האחרונות היא לומדת את שיטת ימימה שמנחה את הלך יצירתה עד היום״.

birds

איך זה משתלב עם המחיר היקר של הפריטים שלך?  

״פריטי האופנה שלי אינם זולים. הדיון סביב המחירים של אופנה בארץ הוא עוד עניין מקומי שלא קורה בחו״ל. לא חייבים לקנות אותי; אני לא לחם וחמאה. למי שמתאים שיקנה אותי ומי שלא, גם טוב.

״יש מותגים שמייצרים עשרה פריטים ויש כאלה שמייצרים אלפים. לא כולם אותו הדבר ולכן גם יש הבדל במחירים. המבחר בארץ גדול וכל אחד יכול לבחור את הקטגוריה שאליה הוא רוצה להשתייך ובהתאם לרכוש״.

שבוע האופנה קורנית תל אביב 2021

שבוע האופנה קורנית תל אביב 2021. צילומים: אבי ולדמן

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

2 תגובות על הכתבה

  1. נעמי

    הקולקציה החדשה ממש יפהפיה

  2. יהודית

    ….אבל אשה כנראה עדיין צריכה להיראות כמו הדוגמניות המציגות את הקולקציה.
    אין טעם לצאת בכאילו אידאולוגיה ובסוף להראות נשים בעלות הנתונים הפיזיים המחמירים שדורשים הבגדים והמסלול אך לא משקפים מספרית את מה שקורה גם בקרב אלו שהן באמת משוחררות, באמת שולטות בחייהן וכו' וכו'. מרלין מונרו לא רלוונטית רק כי היא פשוט יצאה מן האופנה ויש כיום אלילות חדשות, אך זה הכל.
    מדובר בעסק מסחרי, אין צורך להצטייד ברוחניות ובפסאודו פמיניזם גם אם אלו הם עזרי המכירות העכשוויים. לא רוצים לקחת סיכון כלכלי ולהראות "נשים מהחיים" (אלו שהקולקציה נסבה עליהן)? לגיטימי, אבל מילים לא יסדרו את זה.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden