כל מה שחשוב ויפה
יאיוי קוסאמה, חדר אינסוף
יאיוי קוסאמה, חדר אינסוף. צילום: באדיבות האמנית

לראשונה בישראל: יאיוי קוסאמה במוזיאון תל אביב

פורטפוליו News: תערוכת יחיד מקיפה של האמנית היפנית הגדולה תיפתח בנובמבר במוזיאון תל אביב. אוצרות: סטפני רוזנטל וסוזן לנדאו

כמאתיים עבודות, ביניהן ארבעה ״חדרי אינסוף״, יהיו חלק מתערוכת ענק של האמנית היפנית יאיוי קוסאמה, שתיפתח במוזיאון תל אביב בנובמבר הקרוב. זוהי תערוכה ראשונה לקוסאמה בישראל, והיא מדורגת כאחת מעשר התערוכות החשובות והגדולות בעולם לשנת 2021.

קוסאמה, בת 92, עודה פעילה והיא מהאמנים המפורסמים והחשובים ביותר בעולם כיום. היא פיתחה שפה חזותית שלמה, המבוססת על האובססיה שלה לנקודות. דמותה האקסצנטרית של האמנית והקריירה הארוכה שלה (שצלחה תהפוכות ומשברים) כמו גם הצלחתה המחודשת ופריצתה בשנים האחרונות לתודעת הקהל בעולם כולו, הפכו את קוסאמה לשם שמוכר מעבר לעולם האמנות.

בהודעת המוזיאון נמסר, כי בשבע השנים האחרונות עמדו בתור למעלה מ־5 מיליון מבקרים במוזיאונים שונים בעולם על מנת לחזות ביצירתה (ולהצטלם עמה). בין העבודות המוכרות והפופולריות שלה נמצאים פסלי דלעת עצומים (ומנוקדים), פרחים וערוגות של חרוטים לבנים ומנוקדים. אלה מזוהים איתה מאז שנות ה־60 – כשעזבה את יפן והחלה את דרכה כאמנית צעירה בסצנה התוססת של ניו יורק.

התערוכה הנודדת תגיע למוזיאון תל אביב בעקבות שיתוף עולה עם סטודיו קוסאמה בטוקיו, ועם מוזיאון מרטין גרופיוס באו בברלין, שם היא נפתחת השבוע. במקביל, מוצגת בימים אלה תערוכת ענק של קוסאמה בגנים הבוטניים בניו יורק. את המהדורה הישראלית של התערוכה יאצרו סטפני רוזנטל, מנהלת מוזיאון מרטין גרופיוס באו מברלין וסוזן לנדאו, מנהלת ואוצרת ראשית לשעבר של מוזיאון תל אביב.

בעודה מציפה את העולם בנקודות באופן אובססיבי, היא מטפחת גם מיתולוגיה אישית, הכוללת אישפוזים במוסדות לבריאות הנפש, חיים מבודדים והתמסרות טוטאלית ליצירה

יאיוי קוסאמה בצעירותה, Phalli’s Field, 1965. צילום: באדיבות האמנית

יאיוי קוסאמה בצעירותה, Phalli’s Field, 1965. צילום: באדיבות האמנית

התערוכה תהיה מהגדולות שהוצגו במוזיאון תל אביב אי פעם, ותתפרש על פני שישה חללים וגלריות, בשטח כולל של כ־3,000 מ״ר, בשני בנייני המוזיאון. היא תכלול מעל ל־200 עבודות, מתקופות היצירה העיקריות של קוסאמה, בקריירה בת למעלה משבעים שנה.

אמנית האינסוף

בשנות ה־90 לחייה, קוסאמה היא מותג וכוכבת־על, בקנה מידה של כוכבי רוק וקולנוע, הנדיר בעולם האמנות. היא האמנית (אישה) המובילה במספר העבודות הנמכרות בכל שנה בעולם, וכן בעלת מספר התיוגים הגבוה ביותר ברשתות החברתיות, עם האשטגים דוגמת #YayoiKusama או #InfiniteKusama.

אבל דרכה של קוסאמה הייתה ארוכה ולא תמיד קלה. היא הפכה לסלבריטאית בעיקר בעשור האחרון, שבו התרחש המפץ הגדול של הרשתות החברתיות והוויזואליות. בעודה מציפה את העולם בנקודות באופן אובססיבי, היא מטפחת גם מיתולוגיה אישית, הכוללת אישפוזים במוסדות לבריאות הנפש, חיים מבודדים והתמסרות טוטאלית ליצירה. במהלך הקריירה המפוארת שלה ידעה קוסאמה משברים והתמוטטויות, פרובוקציות ותערוכות גרילה, שתרמו לא מעט לפרסומה והפכו למושאי תשוקה ושחזור.

האמנות של קוסאמה מוכיחה, שחלק מהקסם שעבד היטב בשנות ה־60 – ריבוי והכפלה אינסופית של מוטיבים, ושיקוף נרקסיסטי של הצופים באמנות – עובד ומכפיל את כוחו בעידן הסלפי של שנות האלפיים

את הפופולריות הרבה שלה ניתן לזקוף קודם כל לזכות השפה האמנותית הייחודית של יצירותיה. האסתטיקה המובחנת שלה שואבת מצד אחד מעולמות הפנטזיה והמיסטיקה, ומצד שני מאמנות נאיבית; צבעוניות עזה וצורניות מובחנת של פרחים, פירות ושלל יצורים מן הטבע, שצמחו פרא למימדים על־טבעיים; והשימוש הרב במראות, שמכניס את הצופים לתוך היצירה, באופן שקשה לעמוד בקסמו.

האמנות של קוסאמה מוכיחה, שחלק מהקסם שעבד היטב בשנות ה־60 – ריבוי והכפלה אינסופית של מוטיבים, ושיקוף נרקסיסטי של הצופים באמנות – עובד ומכפיל את כוחו בעידן הסלפי של שנות האלפיים. עבודותיה מכוונות היטב לסגנון האינדיבידואלי, לחשיפה האישית ולהצפה הוויזואלית ששולטים בתקופה זו.

חדרי האינסוף של קוסאמה, המבוססים על עבודה עם מראות, תאורה ו…נקודות, הם מיצבים אימרסיביים, העוטפים את המבקרים ויוצרים חוויה רב־חושית. חדרי אינסוף של קוסאמה מוצבים בתצוגות קבע של מוזיאונים חשובים בעולם, ונחשבים לאטרקציות אמנותיות (ותיירותיות) המייצרות תורים ורגעי סלפי מבוקשים.

מותג בלי תג מחיר

לצד אלה, פיתחה יחד עם אנשיה זרוע עסקית משגשגת, והיא חתומה על שיתופי פעולה מסחריים עם מותגי יוקרה. אחד מאלה, שיתוף פעולה עם לואי ויטון ב־2012, אחראי לגידול הדרמטי בהיכרות עם יצירתה והנרטיב האישי שלה. המעבר הטבעי מהתיקים והאופנה של לואי ויטון, לחדר האינסוף המוצג במוזיאון לואי ויטון בפריז, הוא חלק מהסיפור.

קוסאמה היא מהאמנים הבודדים הנהנים משני העולמות – האמנותי והמסחרי – מבלי לשלם על כך מחיר בדמות זלזול באיכות האמנותית של עבודותיה. עבודותיה מוצגות במוזיאונים מובילים בעולם, בגלריות ובמרחבים ציבוריים. רטרוספקטיבה של עבודותיה נדדה לפני עשור בדיוק בין מוזיאון וויטני בניו־יורק, טייט מודרן בלונדון, מרכז פומפידו בפריז ומוזיאון ריינה סופיה במדריד. בנוסף, הציגה תערוכות יחיד גדולות במדינות רבות בהן מקסיקו, ברזיל, דרום קוריאה, טייוואן וצ׳ילה.

מנכ״לית מוזיאון תל אביב, טניה כהן־עוזיאלי, מסרה כי התערוכה חשובה במיוחד, בתקופה שלאחר מגפת הקורונה, כש״הקהל צמא לחוויות מרגשות ואיכותיות. הצגתה של תערוכת־ענק ייחודית זו בישראל, באותו סדר גודל ובשיתוף מוזיאונים חשובים בעולם, מוסיפה לבסס את מעמדו של מוזיאון תל אביב כאחד ממוסדות האמנות המובילים בעולם״.

אוצרת התערוכה, סוזן לנדאו מסרה: ״יצירתה של יאיוי קוסאמה – אמנית בת 92, המלהיבה מיליוני מבקרים בכל העולם – חובקת רישום, ציור, פיסול, מיצב, מיצג, קולנוע ואופנה, במכלול רב עוצמה, מרשים ומרתק. הצגת התערוכה שלה במוזיאון תל אביב לאמנות, היא ללא ספק אירוע היסטורי״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden