כל מה שחשוב ויפה
אלבר אלבז, צילום מסך מתוך סרטון ההשקה של AZ
אלבר אלבז, צילום מסך מתוך סרטון ההשקה של AZ

אלבר אלבז 1961-2021

מעצב האופנה אלבר אלבז הובא אתמול למנוחות בחולון, העיר שבה גדל. הצצה לפרויקט הגמר שלו בשנקר מ־1986 מעניקה הזדמנות נדירה לבחון את ראשית התפתחות כתב ידו האמנותי ואת האופן שבו הוא תפס את עולם האופנה

את פרויקט הגמר שלו במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר הקדיש המעצב אלבר אלבז, שמת השבוע בגיל 59, למחקר על אופנת ה־Ready To Wear בארצות הברית דרך ניתוח מותג האופנה TAHARI של המעצב אלי טהרי, ישראלי שפועל בארצות הברית משנות ה־70. לעבודה שהגיעה לידי, יומיים לאחר מותו, קרא אלבז Good Morning America. היא נמצאת בספריית שנקר, לצד עבודות נוספות של בוגרי בית הספר לאורך השנים. 

אלבז שהיה מעצב האופנה המפורסם ביותר בעולם שיצא מישראל, כתב את העבודה לפני 35 שנה, בשנת 1986, אז סיים את לימודיו בשנקר. הוא הדפיס אותה במכונת כתיבה, הדפים המודפסים נגזרו על ידו בהתאם לפסקאות, והודבקו בנייר דבק על גבי דף נוסף כדי לשלב בין הפסקאות צילומים אותנטיים של צוות המעצבים של טהרי, פריטים מצולמים אחרים, מסמכים ועוד. הכיתוב לצילומים נעשה בכתב ידו המעוגל, ובין לבין הוא אף תיקן את הטקסט המודפס בעזרת טיפקס שעליו עבר עם תיקונים ידניים.

מתוך עבודת הגמר של אלבר אלבז במחלקה לעיצוב אופנה, שנקר

את העבודה כתב אלבז באנגלית רהוטה. מדוע בחר לעשות כך? עם ההבנה והידיעה שמיד מספסלי שנקר עבר לניו יורק, כשהוא מצויד ב־800 דולרים שנתנה לו אימו שאליה היה קשור במיוחד, כנראה שאלבז תכנן היטב את הנתיב הבינלאומי של הקריירה שלו; זאת לצד הקשר העמוק והבלתי אמצעי שעליו שמר עם חברים מקומיים, קולגות ובכלל.

בניו יורק, לאחר תקופה קצרה, החל אלבז לעבוד אצל המעצב ג׳פרי בין. לאחר תשע שנים עבר לפריז ושם עבד בבית האופנה הצרפתי גי לארוש; כמעצב ראשי בבית האופנה קריציה; בבית האופנה איב סן לורן, שם היה אחראי לקולקציית הפרט־א־פורטה; עד שב־2001 נכנס לתפקיד המעצב הראשי של בית האופנה לנוון. לשם נקרא אלבז כדי להחיות את המותג המנומנם שסבל מתדמית מיושנת, ואכן, תוך תקופה קצרה הורעפו עליו שבחים ותשואות על המהפכה שחולל.

חמש שנים לאחר שעזב בקולות צורמים את לנוון, השיק אלבז בחודש ינואר השנה את המותג העצמאי AZ Factory. אלבז טען שלא מדובר בקאמבק אלא באתחול מחדש: ״הייתי זקוק למנוחה הזו כדי להתאהב מחדש באופנה. חזרתי לעבר, שאלתי שאלות על ההווה ודמיינתי את העתיד. תהיתי האם האופנה עדיין רלוונטית? האם אנחנו עדיין זקוקים לאופנה? והתשובה היא כן. זה מותג אופנה שעוסק בחיים, לא רק בסגנון חיים״. 

האופנה בניו יורק הכי ״מתקבלת על הדעת״ 

ובחזרה לעבודת הגמר של אלבז בשנקר, שאליה נחשפתי בעזרת שני גישר, סטודנטית שנה א׳ במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, שכותבת עבודת מחקר על AZ ביחד עם שרה הלפרין. נדמה שכבר בעבודה התווה אלבז את מסלול הקריירה שלו שנסקה בהמשך. בעבודה מנתח אלבז את השוק האמריקני באותה התקופה, תוך התייחסות להשפעות ההיסטוריות שחלו עליו כמו גם ההבטים החברתיים שהשפיעו על האופנה האמריקנית. לדוגמה, גידול משמעותי במספר הנשים שיצאו לעבודה ופיתחו קריירה, מה שחייב את תעשיית האופנה האמריקנית להתאים את עצמם למגמה החדשה.

אלבז מציין שאלו גרמו למעצבים האמריקנים לשנות את סגנון העיצוב המסורתי והשמרני ולהציע אופנה שמתאימה לנשים הצעירות והליברליות, שהביאו את הערכים שלהן לידי ביטוי בסגנון הלבוש. לצד אלו נדרשה גם הוזלה של מחירי פריטי האופנה כדי להופכם לברי השגה, מה שחייב חשיבה מחודשת על תהליכי הייצור והוזלתם. 

יחד עם זאת, מציין אלבז בניתוח שלו, האופנה מוכתבת ומעוצבת בארבעה מקומות בעולם: פריז, לונדון, מילנו וניו יורק. הוא מפרט ואומר שהאופנה הלונדונית היא הייחודית ביותר, מילאנו מציעה אופנה הומוריסטית, פריז כמובן מציעה אופנה אלגנטית ושיקית, ואילו ניו יורק מציעה את האופנה הכי ״מתקבלת על הדעת״, שמושפעת מקצב החיים המודרני של העיר. 

מתוך עבודת הגמר של אלבר אלבז במחלקה לעיצוב אופנה, שנקר

מתוך עבודת הגמר של אלבר אלבז במחלקה לעיצוב אופנה, שנקר

בהמשך חוזה אלבז את הנולד ואומר שכעת אנו מצפים לראות את מהפכת האופנה היפנית. על היפנים הוא כותב שכמו שהם חוללו מהפכות עולמיות בזכות פיתוחים של תעשיית הרכב, המצלמות, המחשבים ותעשיית האלקטרוניקה, קרוב לוודאי שיוכלו לעשות את אותו הדבר גם עם אופנה.

הוא אומר שמעצבי האופנה היפניים כבר השתלבו גלובלית ברמה כזו או אחרת, ואין לו ספק שהסגנון היפני שהם מביאים למערב, צפוי להשפיע על העולם כולו. הוא מסכם וכותב שכמו שלקח לתעשיית הרכב היפנית זמן עד שהפכה למובילה עולמית, כך יקרה גם עם האופנה היפנית – יקח לזה זמן אבל זה יקרה.

בסיום עבודת הגמר מצורפים שני איורי אופנה של אלבז, שמאפשרים הצצה נדירה לראשית דרכו האמנותית. באיורים אלו הוא מציע שני מראות של תלבושת נשית, שתואמות את סגנון בית האופנה של טהרי כפי שעולה מהמחקר שעשה. המראה שמציע אלבז הוא בסגנון ״הפאוור סוט״: ז׳קטים בעלי כתפיים רחבות, שממצבים את הנשים כחזקות – חלק מתהליך חברתי שהחל עוד בשנות ה־60 ואלבז אף מתייחס לכך בעבודתו, כשהוא קובע שזו אחת הסיבות שגרמו לשינוי בסגנון האופנתי של הנשים האמריקאיות.

בניגוד לנעלי העקב שאייר, לימים תמך אלבז בנוחיות וחזר וציין זאת ברבים מדבריו. יחד עם זאת, כבר אז כלל במראה נעלי שפיץ, מה שחזר גם בקולקציית AZ שכללה סדרת נעלי סניקרס צבעונית שהמאפיין הבולט שלהן היה מראה השפיץ. הסניקרס היו הראשונות שאזלו מהמלאי במהירות שיא, מיד עם השקת הקולקציה.

בלי למשוך תשומת לב

35 שנה לאחר אותה עבודה, אלבז הובא אתמול למנוחות בארץ ונקבר בחולון לצד הוריו, לאחר שמת בפריז בגיל 59 מקורונה. בדברי ההספד של לאה פרץ, מי שעמדה בראש המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר עד לפני שנתיים וחברה אישית של אלבז, היא אמרה: ״יותר מכל מעצב עכשווי, אלבר הקשיב ולא הכתיב לנשים איך להתלבש, הוא לא ניסה לעצב או לשנות את האישה או להפוך אותה למושא פנטסיה, אלא להפך. הוא ראה את המורכבות והצרכים שהחיים של האישה המודרנית מכתיבים: אשת קריירה, רעייה, אמא, חברה והוא עיצב ברגישות ובאמפתיה לכל תחנות חייה.

״אלבר הפך את לנוון מבית אופנה מנומנם בעל עבר מפואר למוקד שאליו נשאו את עיניהם עיתונאי ועיתונאיות האופנה מכל רחבי העולם, קניינים ולקוחות. הוא הפך לאחד המעצבים המובילים והמשפיעים ביותר בעולם האופנה.

״הוא לא ויתר על כתב יד אישי, שמר על האמת האמנותית שלו והביא ללנוון הצלחה מסחרית פנומנלית. בשנים האחרונות הוא הרגיש שעולם האופנה צריך לעבור שינוי והפתרון שהציע היה שילוב בין טכנולוגיה ואופנה ולרגע לא שכח אותנו הנשים, על מידותינו המגוונות, חיינו המגוונים וגם חולשותינו. 

birds

פרץ מבקשת לסיים בסיפור קטן המעיד על צניעותו ורגישותו של אלבז. ״כשעמדתי לסיים 22 שנים בראשות המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, ביקשתי מאלבר לבוא ולשמש כשופט בביקורות הגמר ולהיות נוכח בתצוגת הגמר.

״אלבר לא הסכים לשפוט. במקום הוא הציע להגיע שלושה שבועות לפני התצוגה ולעבוד אישית עם הסטודנטים העומדים לסיים את לימודיהם, בנימוק שאם יגיע לתצוגה עצמה נוכחותו במקום תמשוך את תשומת הלב מהבוגרים, שזה הערב שלהם, ומהפרידה ממני. כזה הוא היה״.

אחרי השלמות לא נשאר כלום

הנדיבות של אלבז ויכולת הביטוי הפנומנלית שלו באה לידי ביטוי בכל ראיון, בכל שאלה ותשובה, בכל הרצאה. תמיד היה נדיב במילותיו ושיתף במחשבותיו, שהיו יצירתיות ופיוטיות ממש כמוהו. במסגרת הכתבות שפורסמו עם מותו, פרסם מגזין ווג כתבה עם אמירות של אלבז לאורך הקריירה שלו, ביניהן ״אם זה לא אכיל, זה לא אוכל. אם זה לא לביש, זה לא אופנה״. 

בענייני אוכל, נושא שחזר על עצמו רבות אצל אלבז שנהג להשתמש לא אחת בדימויים מעולמות אלו, היה אומר: ״אתם הרי חייבים לאכול, אז תאכלו פרוסת עוגת שוקולד משובח. ואם אתם חייבים להתלבש, המהלך החכם שאתם צריכים לעשות הוא לבחור בעיצובים של אלבז״. על הרלוונטיות של האופנה אמר: ״אופנה היא כמו פרי. אי אפשר לאכול את הפרי יום לפני שהוא בשל וגם לא יום אחרי – אפשר לאכול את רק באותו היום בו הוא בשל. כמו האופנה״.

על ״להיות מי שאתה״ היה אומר: ״תנעל נעליים שטוחות, אף על פי שאתה נמוך. זה הרבה יותר מגניב לא להעמיד פנים״. המשך לכך, על סגנון אמר: ״סגנון הוא הדבר היחיד שאתה לא יכול לקנות. זה לא תיק קניות, לא תווית או תג מחיר. זה משהו שמשתקף מהנשמה שלנו החוצה – זה רגש״.

אלבר אלבז, AZ Factory

מתוך קולקציית ההשקה של AZ Factory

אלבר אלבז, AZ Factory

אלבר אלבז, AZ Factory. צילומים: מ״ל

על מטרת עבודתו כמעצב אמר: ״תפקידנו כמעצבים הוא לא רק ליצור תצוגות אופנה, אלא להבין לעומק את הצרכים ולתרגם אותם לחלום ולשלב איכשהו פונקציונליות עם אופנה.״ עוד הוא אמר ש״אני זוכר את מה שמריל סטריפ אמרה לי, שתמיד עזרתי לה להיות גרסה טובה יותר שלה, ולא להפוך אותה למה שהיא ׳לא׳. אני חושב שזה התפקיד שלי, אני לא מנסה להפוך אף אחד, אני פשוט מנסה להפוך את כולם, ככל שאני יכול, לגרסה טובה יותר של עצמם״.

על מוסר העבודה שלו אמר ש״אני לא יכול לתת קצת. אני לא יכול לעשות דברים ככה. זה כמו שאתה לא יכול להיות קצת בהריון״. על הצלחה אמר ש״הצלחה היא כמו בושם, אנחנו יכולים להריח אותו אבל לעולם לא לשתות אותו״ ולבסוף על שלמות אמר: ״אני מעדיף ספונטניות. לפחות זה אומר שאתה לא מקפיד על נוסחה כלשהי. השלמות מפחידה אותי – כי אחרי השלמות לא נשאר כלום״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. אור

    כתבה מעולה. תענוג לקרוא ולהביט במסמכים

  2. שי-אל נירן יהלום

    כתבה מעניינת וגם מרגשת עבורי, כי זכיתי להכיר את אלבר כשלמדנו יחד בשנקר. הוא אכן היה בן אדם צנוע ונחמד מאוד.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden