כל מה שחשוב ויפה
קולקציית Wild BULBING
קולקציית Wild BULBING. צילומים: סטודיו צ׳חה, מתן בללתי

המנורות של סטודיו צ׳חה: ״כיפי, עם קריצה, ושלא חייבים לכבות״

שמונה שנים אחרי קמפיין הקיקסטארטר הראשון שהכניס אותם למומה, איה ברין צ׳חנובסקי וניר צ׳חנובסקי מסטודיו צ׳חה משיקים משפחה חדשה של גופי תאורה, בקמפיין נוסף שלקראת סופו כבר גייס מעל רבע מיליון דולרים

יובל: בוקר טוב איה, מה שלומך בימים אלו של לקראת סוף קמפיין מוצלח נוסף?

איה: בוקר טוב יובל, שלומי טוב, הרבה שמחה על הקמפיין וגם מותשת 🙂 חודש אינטנסיבי

יובל: אני יכול לתאר לעצמי. ועוד אחרי שנת הקורונה. איך היא עברה עלייך/עליכם?

איה: וואוו, מטורפת בכל קנה מידה. גם העסק שנבלם, ויש לנו דרדס ודרדסית בבית אז גם ניהלנו גן 24/7. באמצע פברואר 2020 עוד הספקנו להיות בתערוכה בפרנקפורט ולהציג דברים חדשים, וכשחזרנו הכל נעצר

יובל: ואז? איך התמודדתם עם המציאות והגברתם את הנוכחות באונליין?

איה: לקח לנו קצת זמן לעכל את הסיפור ודי השתתקנו. למזלנו אנחנו גרים במרחק 500 מטרים מהסטודיו, שהיו מותרים אז ליציאה. אז ניר ואני עשינו משמרות על הסטודיו ועל הילדים – היה מאוד מאתגר!

לי היה זמן להעמיק קצת בזומים וסדנאות על סושיאל וכו׳. בהמשך העלנו עדי (העובדת שלנו) ואני אתר מחודש שהיה לנו רק באנגלית ומכוון לחו״ל, ובזכות כל הפנאי שנפל עלינו הרמנו סופסוף גם אתר בעברית ובש״ח!

בסגר הראשון הפסקתי את העבודה עם הפרילנסרית של הסושיאל כדי לקצץ ולקחתי את האינסטגרם והפייסבוק לידיי, מה שהתברר כצעד נכון כי כך הצלחנו להתחיל להעביר את חיי הסטודיו האמיתיים

יובל: פאסט פורוורד, קמפיין קיקסטארטר לקולקציה חדשה, ואני זוכר את הקמפיין הראשון אי שם ב־2013? 2014? שלא הרבה ידעו בכלל מה זה קיקסטארטר ומה אפשר להשיג איתו. תעשי לנו רגע תקציר הפרקים הקודמים, לטובת מי שלא מכיר?

איה: נכון! 2013: ניר ואני שכירים / בעבודות זמניות, וניר שמע על הפלטפורמה וממש דגדג לו שהוא חייב להעלות לשם מוצר. הוא היה צריך לנדנד לי הרבה, יש לציין.

בזמנו הוא עשה עבודות אמנות ענקיות עם דימויי אשליית תלת־ממד עם מסמרים וחוטים, הכי ידני שיש, והצליח להמיר את הקונפסט למוצר בצורת פמוט שטוח שנראה תלת־ממדי. אז גייסנו את חברינו הטובים והמוכשרים לצלם סרטון מדליק ותמונות אווירה ויאללה עלינו לאוויר עם יח״צ עצמאי מסלון הבית.

זה פתח לנו צוהר לעולם העיצוב הבינלאומי ברגע… הזמינו אותנו להשתתף בתערוכה בשטוקהולם בעלות סבירה מאוד וגם בדיוק נורוויג׳יאן פתחו טיסות לואו־קוסט, אז הבנו שאנחנו פשוט חייבים לקפוץ על זה.

באותו זמן ניר גילה את הטכניקה של תאורה על פרספקס ועף על סקיצות יפיפיות של גופי תאורה. לשמחתינו ולהפתעתנו העצומה הגיעו לשולחן הקטן שלנו הקניינים של המומה מניו יורק ושם הכל נפתח. הם זיהו את הפמוט מקיקסטארטר, ושאלו אם נשיק גם את המנורות בקמפיין מימון. בחיוך גדול אמרנו שבוודאי! אז השקנו חמישה דגמים ראשונים והיה טירוף. לא האמנו… ישבנו דרוכים על האנליטיקס וראינו עוד ועוד אנשים שנכנסים לעמוד שלנו ומשקיעים בו. זה היה מאוד מרגש

יובל: הם עשו איזה משהו גדול בחנות רק של מוצרים מקיקסטארטר, נכון?

איה: נכון, בתזמון מושלם עם סוף הקמפיין + שבוע העיצוב בניו יורק – הם השיקו 24 מוצרים שהצליחו בקיקסטארטר וביניהם אנחנו (וגם שעון של סטודיו ו !) היה באזז מדהים והיה שבוע מטורף בניו יורק. אז בזכות מומה, המותג שלנו – BULBING – התמצב בסוג החנויות האלו, של מוזיאונים, חנויות עיצוב, בוטיקים (ולא חנויות תאורה). כך זרמו אלינו קניינים בסגנון הזה

ניר צ׳חנובסקי ואיה ברין צ׳חנובסקי

ניר צ׳חנובסקי ואיה ברין צ׳חנובסקי

יובל: אז איך התפתחתם מאז? מה העקרונות שנשארו איתכם עד היום?

איה: הייצור שלנו היה מהתחלה ונשאר עד היום, מאוד איכותי, רמת חומרי הגלם גבוהה, הכל עם תקנים שמתאימים לכל העולם. ובעיקר שיהיו כיפיים, עם קריצה, לא רציניים מדי, כאלו שנעים לראות אותם ליד המיטה שלנו בלילה, בסבך של לגו וקוביות בחדר ילדים, בין ספרים ועציצים על הספריה בסלון..פריט משלים נעים ומעלה חיוך. שבכלל לא חייבים לכבות

יובל: אז אם זה עובד, למה להמשיך להשיק בקיקסטארטר? מה הפלטפורמה נותנת לכם?

איה: אז באמת היתה לנו הפסקה של 5-6 שנים, והשנה האחרונה מאוד טלטלה אותנו כאנשים, יוצרים, בעלי עסק. קיקסטארטר הוא הפקה ענקית שדורשת המון משאבים, גם כספיים וגם רגשיים.

היתה הפסקה של 5-6 שנים, והשנה האחרונה מאוד טלטלה אותנו כאנשים, יוצרים, בעלי עסק. קיקסטארטר הוא הפקה ענקית שדורשת המון משאבים, גם כספיים וגם רגשיים. המון תומכי עבר שלנו חזרו לתמוך בנו שזו חותמת מדהימה לנו כעסק ולניר כיוצר

קמפיין כזה שרץ במשך כחודש, יוצר באזז וחשיפה בינלאומית ממוקדת, ובעיקר גם נותן צפי ופידבק – האם המוצר אהוב, האם אנשים רוצים אותו בביתם. מימון המונים בתחום של מוצרים הוא מעין מכירה מוקדמת. אוספים הזמנות, שואפים להגיע למינימום שהמפעל דורש מאיתנו – ויוצאים לדרך. אם הקמפיין מצליח, אתה מקבל את (רוב) הכסף עוד לפני שיצאת לייצור. שזה מדהים, גם תזרימית וגם הרבה שקט בראש.

בזכות הקמפיין נייצר כמות גדולה יותר כי נמכור אותה לחנויות שלנו ברחבי העולם, שזה עיקר הביזנס שלנו

יובל: עם יד על הלב, כמה הופתעת שהקמפיין הצליח ככה, הרבה מעבר לסכום הראשוני שהצבתם?

איה: אנחנו מאוד מאוד מופתעים מהסכום שהגענו אליו. קיוינו שנגיע לסכומים שהגענו בקמפיינים הקודמים. זה היה מאוד מספק אותנו. אנחנו כמעט על פי 2, אם לא מתייחסים לשינויים הנוראיים בשערי המטבע 🙂

לשמחתנו המון תומכי עבר שלנו חזרו לתמוך בנו שזו חותמת מדהימה לנו כעסק ולניר כיוצר. כמעט כל יום מגיע עוד מייל מחנויות שלנו בעולם שכבר סקרניות לדעת מתי אפשר להתחיל למכור אותן. זה מאוד ממלא ונותן דרייב להמשיך

קולקציית Wild BULBING

יובל: אז מה כוללת הקולקציה החדשה?

איה: עשינו סלקציה מתוך כ־11 דגמים, בחרנו חמישה לפתוח איתם: טוקאן, שקנאי, לויתן, זאב וטווס. ולפני יומיים, בהרבה לחץ של התומכים, שחררנו עוד שני דגמים – הינשוף והסנאי, וזה מותנה בהגעה ליעד נוסף. זה מהלך קיקסטרטרי מוכר כזה שנקרא stretch goal.

החידוש והשוני מהקולקציות הקודמות הוא שהכנסו צבע על גבי העץ, וגם סוללה מובנית נטענת, שזה משהו שהלקוחות שלנו מבקשים כבר המון המון זמן. מה שיפה זה שבאמת רואים שזה אנחנו, זו השפה, זה הטוויסט, אבל שונה ואחר ממה שעשינו עד היום

יובל: ולמה חיות? (ולא שצריך סיבה מיוחדת)? מה בשפה שלכם עובד איתן?

איה: ניר מאוד נמשך לדברים מהטבע שיש להם צורניות מיוחדת, מורכבת, מעניינת. במוח הוא מיד מפרק אותם לחלקים, רכיבים, מחברים, צורות, צבעים. אני חושבת שהחשיבה של איך נראה דבר כש״מפרקים״ אותו למבניות שלו, לרשת התלת־ממדית הזו, היא כבר ממש חלק ממנו, מאיך שהוא רואה דברים.

ניר נמשך לדברים מהטבע שיש להם צורניות מיוחדת, מורכבת, מעניינת. במוח הוא מיד מפרק אותם לחלקים, רכיבים, מחברים, צורות, צבעים. אני חושבת שהחשיבה של איך נראה דבר כש״מפרקים״ אותו למבניות שלו, לרשת התלת־ממדית הזו, היא כבר ממש חלק ממנו, מאיך שהוא רואה דברים

אגב הוא עיוור צבעים. זה היה תהליך מאווווווווד מאתגר 🙂 כנראה שלא סתם עד היום עבדנו בעץ + פרספקס שקוף!

יובל: דייייי. קטעים. תגידי רגע מילה על חלוקת העבודה ביניכם? כמה זמן אתם עובדים ביחד? איך זה קרה? מתי הפכתם לבני זוג?

איה: הכרנו ב־2010, הוא למד צורפות בבצלאל ועשה כל מיני דברים שהיו קשורים בעבודת יד. אני למדתי תקשורת חזותית בחולון ונדדתי בין להיות שכירה לפרילנסרית. היה לי ברור שאת העבודות המיוחדות שלנו אני חייבת להוציא מקירות הבית.

בחלוקה גסה אפשר לומר שהוא אחראי על המוצרים – עיצוב, פיתוח וייצור, ואני על כל היתר 🙂 

היום יש לנו צוות מהמם: אהרן, אבא של ניר, עובד איתנו ועסוק במספרים; יוני, אחיו של ניר, גם ידיים מדהימות, עובד איתו בסדנה, בייצור של דברים וגם הכנת הזמנות; ועדי, שמנהלת לנו את המייל הראשי, הזמנות, שירות ושימור לקוחות, עבודה מול החנויות, משלוחים, האתרים שלנו ועוד ועוד

יובל: יפה! אז אחרי שהקמפיין נגמר, עוד שבוע וקצת, מתחיל שלב היצור? איפה הוא מתבצע?

איה: האמת שזה כבר ממש ביום חמישי! אנחנו כבר כמה שנים מייצרים בסין, יש לנו ״מפעל״ איטלקי שמרכז את כל העבודה מול הרבה ספקים קטנים. זה תמיד היה מאתגר ובימינו עוד יותר כי זה מאוד רחוק והגבולות נסגרים ונפתחים ובידודים ועניינים.

birds

את הקיקסטארטר הראשון התחלנו לייצר בארץ כמובן, קיבלנו הזמנה של כ־3,000 מנורות ובאיזשהו שלב הנגר זרק אותנו מכל המדרגות… וכך התגלגלנו לסין. החלום שלנו לייצר בארץ, להיות קרובים לספקים וכמובן לספק עבודה ליצרנים מקומיים

יובל: אז לפני שנסיים, מה מקבל מי שקונה עכשיו בקמפיין?

איה: מקבלים מחיר מעולה של מכירה מוקדמת, וקארמה טובה לכל החיים על כך שנתנו עוד פוש לעסק מקומי 🦄

יובל: אני בעד קארמה טובה. מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?

איה: בתור עסק שהתחיל את דרכו בבינלאומי, היה לנו מאוד נעים לגלות לאט לאט אהדה אמיתית פה בארץ. אז מוסרת לכולן וכולם שימשיכו לקנות עיצוב ישראלי ❤️

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden