כל מה שחשוב ויפה
מייטליס אדריכלים, האמן איוו ביזינאנו, השף יותם אוטלנגי
מייטליס אדריכלים, האמן איוו ביזינאנו, השף יותם אוטלנגי. צילום: Adam Luszniak

Here We Art: לחשוב מחדש על חיים עם עיצוב ואמנות

פורטפוליו Promotion: סדרת המפגשים החדשה של Walk Talk היא מסע בן שש תחנות ו־17 סיפורים אישיים מישראל ומהעולם, על המפגש עם אמנות על קירות הבית, ברחובות העיר, בבית המלון או בטבע, וגם במרחב הדיגיטלי

מה צריך לעשות כדי לחבר את הקהל הרחב לעולם האמנות? איפה ואיך אמנות ועסקים יכולים להיפגש? כיצד, עד כמה ואיפה משפיע העידן הדיגיטלי על ההתנהלות המסורתית והמודלים המוכרים בשדה האמנות? שאלות אלה ורבות נוספות עומדות בבסיס Here We Art, סדרת מפגשי רשת חדשה המלווה בסיורים פיזיים, שהינה חלק מ־Walk Talk – פלטפורמת התוכן שהגתה, יזמה והקימה דפנה איש־הורביץ.

״התכנית היא הרבה מעבר לרק סדרת הרצאות״, אומר איתי כ״ץ, מנחה ועורך משותף של התכנית. ״זה מסע חוקר שמבקש להתחקות אחר המתרחש בזירת האמנות ושתכליתו להרחיב את העניין בה, להאיר ולהעשיר זוויות מבט והסתכלות ולייצר שיח פורה שבידו לקדם אותה. מה שמנחה אותנו הוא העניין בתרבות ככלל והרבה סקרנות״.

נבחרת הדוברים של Here We Art

נבחרת הדוברים של Here We Art

איתי כ״ץ

איתי כ״ץ. צילום רועי כ״ץ

״סקרנות פירושה לשאול שאלות כדי ללמוד דברים חדשים ולהעמיק את הידע. כך גם בתכנית אנחנו לא קובעים מסמרים אלא מציבים שאלות, לא פעם גם קשות, שעולות מחקר תמונת המצב של זירת האמנות. המטרה היא לגעת במנעד ההבטים הרחב שטמון בה ומתלווה אליה, כדי להבין אותם לעומקם, לגלות מגמות חדשות שנוספו אליה ברוח הזמן, ולייצר ולחזק את המודעות לערכה ׳בתוך החיים עצמם׳, ולא רק ככזה שמתקיים בתוך מגדל שן אליטיסטי״. 

לא רק אסתטיקה לשמה

כ״ץ הוא איש תקשורת ותיק עם רזומה עשיר של עריכת תוכן. במהלך השנים הוא שימש, בין היתר, כראש דסק החדשות בעיתון הארץ ומי שהקים את המערך הדיגיטלי שלו, כעורך המוסף שבעה ימים בידיעות אחרונות, ערך את המוסף G של גלובס, ועד לאחרונה היה עורך ערוצי העיצוב והאדריכלות באקסנט, שאותם אף הקים. 

לצד כ״ץ ערכו את הסדרה איש־הורביץ וסהר שלו, עורך תוכן מוכר בתחומי האופנה הלייף סטייל. הוא ושלו חברו לאיש־הורביץ, שאחרי שנות קריירה בשדה השיווק והפרסום ולימודי עיצוב פנים, פנתה להקים את הפלטפורמה מתוך אמונה בכוחם של תרבות, עיצוב ואמנות להוות כלים מעצבי מציאות, ובכוחו של הציבור לקחת בכך חלק.

בתוך כך, הפלטפורמה מפתחת ומפיקה פורמטים מגוונים (אירועים, מפגשי תוכן, סדרות נושא, סיורי קונספט ועוד) שנועדו לקדם קשרים בין תחומים אלה לבין קהל שוחר תרבות וידע, ו־Here We Art, שיושק בתחילת החודש הקרוב, הוא הפורמט הטרי מבית היוצר שלה.

אדריכל פייר יובנוביץ ויועץ האמנות הבינלאומי פיליפ כהן, בית פרטי בפריז

אדריכל פייר יובנוביץ ויועץ האמנות הבינלאומי פיליפ כהן, בית פרטי בפריז. צילום: Luc Frey

האמן איל אסולין במלון ארטיסט

האמן איל אסולין במלון ארטיסט. צילום: שרית גופן

איוו ביזיניאנו, תערוכת יחיד במערות בית גוברין

איוו ביזיניאנו, תערוכת יחיד במערות בית גוברין. צילום: שי אפשטיין

לדברי כ״ץ, הכנת התכנית וזיקוק תכניה התנהלו כתהליך ארוך של סיעורי מוחות שקיימו השלושה. ״בגלל רוחב היריעה היה לנו ברור שאי אפשר לגעת ב־ה־כול, ולכן השתדלנו להתכנס לסוגיות שנראו לנו מרכזיות וחשובות ולחדד אותן״. 

כך, אחרי תקופה כה מטלטלת שעבר על העולם – ושחלקו עדיין לא השתחרר ממנה – עכשיו, כשהחיים מתחילים לחזור למסלולם, השאלה המתבקשת, אומר־שואל כ״ץ, ״היא איך חוזרים? האם חוזרים לאותה נקודה שהיינו בה, או שיש מקום להסתכל על דברים אחרת? לשיטתנו העיתוי הוא בבחינת הזדמנות לבחון דברים מחדש ולנסות לעשות אותם נכון יותר וטוב יותר.

איך חוזרים? האם חוזרים לאותה נקודה שהיינו בה, או שיש מקום להסתכל על דברים אחרת? לשיטתנו העיתוי הוא בבחינת הזדמנות לבחון דברים מחדש ולנסות לעשות אותם נכון יותר וטוב יותר

״אם חושבים על כך, אז שנים אחורה האמנות הייתה חלק אורגני ובלתי נפרד מאדריכלות, אך התפיסה הזאת התפוגגה איפשהו בדרך והשאלה היא למה. יש מקום להעלות אותה לסדר היום גם בהתייחס לעיצוב הבית הפרטי ולמרחבים הסובבים אותנו, וככלל, הרעיון המוביל הוא לפתוח את מה שהפך לבועה; לנקוט צעדים אקטיביים בדרך להנגשת אמנות לקהלים רחבים יותר, במרחבים שאינם בהכרח החללים המסורתיים שאנחנו מכירים, ובהקשרים חדשים שאינם מתמצים רק באסתטיקה לשמה״.

לגור עם אמנות והסצנה הפריזאית

המסע החוקר שטוו עורכי התכנית עובר דרך ששה מפגשים, שש תחנות תוכן המוקדשות לנושאים שונים הנוגעים לאמנות, ממבט מקומי ובינלאומי. ״ככל שניתחנו את הדברים חידדנו כמה שאלות שראויות להישאל וזיהינו כמה תופעות מאפיינות שעל בסיסן נרקמו הנושאים.

״כך לדוגמה, מצאנו שפחות ופחות אנשים מתעניינים באמנות; פחות רוכשים יצירות, פחות מבקרים בגלריות, וכשמתכננים ומעצבים בית משאירים את שילוב האמנות, אם בכלל, לסוף התהליך. תהינו מאין מגיע חוסר העניין, כי הרי יש בארץ אמנים טובים, יש קהל צעיר שנחשף לעולם ומושפע ממנו, דוגמת סצנות היין והאוכל שהתעוררו כאן והן משגשגות בעקבות זאת, כך שאך מתבקש לשאול מדוע זה לא קורה בהקשר של אמנות ומה צריך להשתנות במודל הקיים כדי שהעניין יתעורר.

״התייחסנו גם לנושא הדיגיטל, שם האמנות היא אולי נגישה יותר, אבל שאלנו את עצמנו האם אנשים באמת נעצרים להתבונן בה או שהיא מהווה רק חלק מזפזופ מרפרף. במקביל בחנו גם את עולם הגלריות ואת תחושת הניכור שמתלווה אליו לא פעם, בין היתר בשל שעות הפתיחה המוגבלות בדרך כלל, שמקשות על הגעת הציבור.

״נתנו את הדעת גם לתמות כלליות כמו שערוריות בעולם האמנות, ולא חסרות כאלה, ולעריכת היכרות עם מגמות חדשניות, שלא לומר מהפכניות, שמסתמנות בזירה, ולמה אפשר ללמוד ממודלים מוצלחים שהן כבר מניבות בעולם״.

גלריה סות׳ביס, תל אביב

גלריה סות׳ביס, תל אביב. צילום: עמית גירון

האמן מאוריציו קטלן

האמן מאוריציו קטלן. צילום: Pierpaolo Ferrari

הבית והסטודיו של האדריכל אלכס מייטליס ובן זוגו איוו ביזיניאנו

הבית והסטודיו של האדריכל אלכס מייטליס ובן זוגו איוו ביזיניאנו. צילום: שי אפשטיין

Flower Thief promo, יאן אריקסן (NFT)

Flower Thief promo, יאן אריקסן (NFT)

birds

בתוך כך התגבשו נושאי המפגשים של התכנית: לגור עם אמנות, שמתייחס לשילוב אמנות בבית; אמנות בחללי אירוח, כמגמה חיובית וראויה שלא בכדי תופסת היום תאוצה משמעותית; חשיבה אמנותית כמנוע לחדשנות, נושא שבהחלט מספק חומר למחשבה; שערוריות בעולם האמנות, אם פרובוקציות של אמנים ואם תהליכים מטלטלים־מהפכניים שנולדו כתוצר של עידן טכנולוגי מתקדם; אמנות בשכונה, כהתרחשות עכשווית שמחברת את האמנות עם מחוזות הלייף סטייל; והסצנה הפריזאית, שמהדהדת ומזכירה עד כמה נכונות היו מילותיו של המפרי בוגרט במשפט הסיום של הסרט קזבלנקה ״תמיד תהיה לנו פריז״ (בתרגום חופשי). 

המפגשים מארחים דמויות מהארץ ומהעולם, שפעילותן בזירת האמנות רלוונטית לנושאים אלה, ובכלל זה אדריכלים ומעצבים, אמנים וגלריסטים, אספנים, אוצרים, יזמים ויועצים, והם מתקיימים בפלטפורמה הדיגיטלית Event Place; פלטפורמת רשת חדשנית, דינמית וחווייתית, שמותאמת ייעודית לאופי האירוע/מפגש שמתקיים במסגרתה.

הפלטפורמה מעניקה תחושה של ישיבה באולם לכל דבר ועניין, ואף מאפשרת לקיים דיאלוגים תוך כדי ולקדם שיח ונטוורקינג בין כלל המשתתפים. משתתפי התכנית יוכלו להתוודע באמצעותה לסיפורים אישיים של המרואיינים מזוויות מגוונות, המציגות ומייצגות קשת רחבה של התייחסויות.

אמנים שיצפו במפגשים יוכלו ללמוד מהם איך אמנות נתפסת בקרב הציבור ולהפיק תובנות הנוגעות להתנהלותם בעשייה האמנותית, וכך גם קהל של אדריכלים ומעצבים, שיוכל להיחשף לתהליכים חדשים שמתחוללים בזירה ולשאוב מהם הפריה מקצועית

כ״ץ: ״אמנים שיצפו במפגשים יוכלו ללמוד מהם איך אמנות נתפסת בקרב הציבור ולהפיק תובנות הנוגעות להתנהלותם בעשייה האמנותית, וכך גם קהל של אדריכלים ומעצבים, שיוכל להיחשף לתהליכים חדשים שמתחוללים בזירה ולשאוב מהם הפריה מקצועית״. 

גלריית המרואיינים נתפרה בקפידה בזכות פועלה, ניסיונה והכרותה עם הנושאים שבהם דנה סדרת המפגשים ויכולתה להעשיר את תוכנם. כך לדוגמה המפגש המוקדש לסצנה הפריזאית, יארח את המעצב פייר יובנוביץ, מי שנחשב לאושיה בולטת בסצנת העיצוב הבינלאומית העכשווית, ושלפני שנתיים הוכתר כמעצב השנה על ידי מגזין העיצוב והאדריכלות וולפייפר.

בפרק המתייחס לחללים מארחים, יוכלו המשתתפים להיחשף לעשייתם חובקת העולם של האדריכל אלכס מייטליס והמעצב הרב־תחומי איוו ביניזיאני, איטלקי במוצאו ואדריכל בהכשרתו, שמציג בשנה האחרונה תערוכה במערה בבית גוברין – חלל בלתי שגרתי בעליל, שמשמש אכסניה מפתיעה לפסלי עץ ועבודות וידיאו־ארט שיצר.

ממקום מושבו במדריד יביא איתו ניר הינדי למפגש שדן באמנות כמנוע לחדשנות את בשורת המיזם שיסד ״ארטיאן״, מיזם שחותר ליצירת דפוסי חשיבה ופיתוח פרקטיקות המשלבות בין אמנות ועולם העסקים, ורואה באימוץ חזון אמנותי מהלך רב־משמעות שיש בידו להזין את איכות הפעילות עסקית ולקדם אותה. 

אדריכל ארנון ניר, בית פרטי של גלריסט

אדריכל ארנון ניר, בית פרטי של גלריסט. צילום: עמית גירון

האדריכל פייר יובנוביץ, שאטו בפרובאנס

האדריכל פייר יובנוביץ, שאטו בפרובאנס. צילום: Jerome Galland

דירתו של האמן והמעצב גיורא אהרוני במנהטן. צילום: סטודיו גיורא אהרוני

דירתו של האמן והמעצב גיורא אהרוני במנהטן. צילום: סטודיו גיורא אהרוני

ככלל, כל מי שנמנה על הנבחרת המובחרת של המרואיינים נושא איתו סיפור ומסר שיש בידם לרגש ולעורר השראה, כמו גם לפתוח צוהר לחשיבה על אמנות ממקומות חדשים ואחרים, שהם מעבר למוכר ולקיים. ״אנחנו מאמינים שהתכנית, על כלל פעולות המפגשים והסיורים הפיזיים שהיא משלבת, היא דרך נכונה לחבר אנשים למהות האוניברסלית העשירה ומרובת הרבדים שהאמנות מזמנת״, מסכם כ״ץ.

״זהו המקום שאליו אנו מכוונים: להסיר מהאמנות כל ממד של ניכור או התנשאות ולגרום ליותר קהלים, בין אם מקצועיים ובין אם חובבים שוחרי ידע, להתחבר למכלול רבדיה; לחוות אותה כפי שהיא ראויה להיחוות ולהנגיש לו אותה כפי שהיא ראויה להיות מונגשת. בסופו של יום, ואולי בתחילתו, אמנות שלא נחשפת מאבדת מהרלוונטיות שלה וזוהי החמצה שאפשר ואף רצוי מאד למנוע״. 


Here we Art
מניו יורק, פריז, מדריד וישראל: 17 סיפורי השראה על זירה חדשה.
2 ביוני/ 9 ביוני/ 16 ביוני/ 23 ביוני / 30 ביוני/ 14 בספטמבר.
20:30-19:00 מפגשי לייב אונליין (אפשר לצפות במפגשים ב־VOD עד שבוע מיום המפגש).
מחיר עבור 6 אירועים: 600 ₪
ניתן לרכוש מפגשים בודדים בעלות 120 ₪ לאירוע

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden