כל מה שחשוב ויפה
הגר אלמביק
הגר אלמביק. צילום: צילום גורן ליובונצ׳יץ

שדרת המעצבים // הגר אלמביק

הגר אלמביק (אלמביקה) צלחה את הלימודים בשנקר בלי לדעת לתפור, מעצבת בשילובי צבעים עזים אבל לובשת רק שחור, ומתחזקת קריירה של 35 שנה בלי לאבד מהתשוקה לדבר

הגר אלמביק לא חלמה לעסוק באופנה. היא תמיד ציירה, עד היום היא מציירת, והוריה, שניהם ילידי תל אביב, טיפחו זאת. אביה של אלמביק, הפסל עמנואל הצופה, היה במקצועו רב חובל ובמהלך שנות ילדותה, בחופשות מהלימודים, נהגה להצטרף אליו להפלגות. כך נחשפה לאמנות ולתערוכות במוזיאונים ברחבי העולם.

ללימודי עיצוב אופנה הגיעה אחרי שלמדה שנתיים במדרשה לאמנות, ואחרי ששבה משהות בדיסלדורף במסגרת עבודתו של בעלה. בגרמניה פגשה חברה שזיהתה את התשוקה שלה לאופנה, ודרבנה אותה ללמוד עיצוב אופנה. לשנקר הגיעה כשהיא כבר אמא לילדה בת שש ושם, היא מספרת, הרגישה מיד שזה המקום הנכון בשבילה.

״כבר במבחני הקבלה הרגשתי יצירתיות אין־סופית, גירוי חיובי מהרגע הראשון״, היא אומרת. ובעוד שהתבלטה ביצירתיות, היתה לה גם נקודת תורפה רצינית: אז, כמו היום, לא ידעה לתפור, ואת הלימודים בשנקר צלחה בסיוע תופרות חיצוניות. ״היום זה אולי לגיטימי, אז זה לא ממש היה מותר״.

אלמביקה, קיץ 2021. צילומים: רוקו ירון אשכנזי

אלמביקה, קיץ 2021. צילומים: רוקו ירון אשכנזי

אלמביקה, קיץ 2021. צילומים: רוקו ירון אשכנזי

איך נראה המעבר מאמנות לאופנה?

״אבי היה הראשון במשפחה שהתחיל לעסוק באומנות. ממנו הבנתי את הטיפול בתלת־ממד. בעיצוב בגד, הדבר הנוכח ביותר, שדורש תשומת לב מלאה הוא התלת־ממד. נדרשת התייחסות הוליסטית למראה כולו – מקדימה ומהגב״.

את הכישרון שקיבלה מאביה העבירה הלאה לבתה היחידה, לי אלמביק, שעומדת מאחורי התלבושות של הרבה מהסרטים הישראליים מהתקופה האחרונה. ״היא מעצבת תלבושות לקולנוע ולתיאטרון, ובעוד שהיא מעצבת לדמויות ספציפיות אני מעצבת ללקוחה האנונימית״.

הבגדים שלי נוחים ופונקציונליים ומאפשרים גם שינויים פיזיים שמתרחשים בגוף האישה. אני לא מעצבת עבור גיל מסוים, המנעד הגילאי רחב, כמו גם טווח המידות

״אני מאד אוהבת את מה שאני עושה. אני קמה בשמחה בבוקר ומרגישה שבורכתי. אני עושה את מה שאני יודעת וטובה בו, ומרגישה שמה שאני נותנת לנשים הוא מתנה. הלקוחות שלי מוקירות לי תודה״.

את לימודיה בשנקר סיימה ב־1987 ומיד פתחה את חנות הבוטיק הראשונה של ״הגרה״, ברחוב דיזנגוף בתל אביב. השכנים שלה היו אביבה פיבקו, עודד גרא ורזיאלה גרשון, ולצדם גם כוכבה דרך מיד.

״היה כיף. בתחילת שנות ה־90, שנה אחרי שנה, עשיתי תצוגות אופנה פורצות דרך. אמרו עליי שלא נראו כאלו עד אז״. באותן שנים נוצר הקשר המקצועי שלה עם מוטי רייף, ומאז הם משתפים פעולה עד היום. שבוע האופנה הראשון שיזם רייף הוא שפתח בפניה את הייצוא לארצות הברית, כשאירח משם קניינים. מאז היא גם עובדת עם אותה סוכנת לשוק האמריקאי.

בואי נחזור לשוק המקומי: מה קרה כאן?

״מדובר בתקופת טרום הקניונים. לכל אישה היה הבוטיק שממנו היא קנתה, והפריטים שלי היו שם, בבוטיקים מובחרים. מההתחלה נעזרתי ביועצים כלכליים, שסייעו לי בהתוויית הדרך. אחד מהם היה רביב צולר (לימים מנכ״ל ביטוח ישיר ומנכ״ל כי״ל) שהיה אז רואה חשבון צעיר עם משרד עצמאי, ועסק בקידום עסקים עם פוטנציאל״.

רשת ״הגרה״ מנתה בשיאה עשרות סניפים, אבל אחרי כמעט שני עשורים מוצלחים נקלעה אלמביק לקשיים כספיים ולסכסוך עם שותפה העסקי שהוביל אותה לוויתור על המותג שנשא את שמה. המותג ״הגרה״ עבר מאז מספר ידיים ועדיין קיים, אבל הסגנון האופנתי שלו שונה משהיה במקור.

״לא נתתי לכישלון להכריע אותי ומספר חודשים אחרי זה, בשנת 2005, הקמתי יחד חברתי ג׳ודי פדלון את ׳אלמביקה׳, שהתפתחה לרשת שמונה היום 16 חנויות (ללא זכיינים), והיא גם היבואנית המשווקת של מותג הנעליים United Nude״.

כדי לעשות את מה שאני עושה צריך לפעול מתוך הרבה ידיעה וחשיפה למה שקורה מסביב. טרנדים לא בהכרח מכתיבים לי. הם מבחינתי סוג של ידע וידע הוא כוח

למרות שחלפו שנים מתחילת דרכך, השפה העיצובית שלך עקבית ובעלת מאפיינים מזוהים.

״נכון: שילוב של בדים, טקסטורות וצבעוניות אקלקטית. שנים לא יכולתי לקנות בד בלי הדפס, אצלי ההשראה באה מהבדים. זו בערך מהות חיי, זה גורם לי לשמחה עזה. אני אוהבת לבחור ולערבב, הבגדים שלי נוחים ופונקציונליים ומאפשרים גם שינויים פיזיים שמתרחשים בגוף האישה. אני לא מעצבת עבור גיל מסוים, המנעד הגילאי רחב, כמו גם טווח המידות״.

את מושפעת מטרנדים?

״כן. זה חלק מהעניין. כדי לעשות את מה שאני עושה צריך לפעול מתוך הרבה ידיעה וחשיפה למה שקורה מסביב. טרנדים לא בהכרח מכתיבים לי. הם מבחינתי סוג של ידע וידע הוא כוח. חשוב לי לראות ולהיחשף. בסוף, מקורות ההשראה שלי הם החיים. זו מילה גדולה, אבל אני סקרנית לגבי תחומים רבים, שהמוביל שבהם הוא האסתטיקה״.

את מעצבת בשלל צבעים אבל לובשת רק שחור. איך את מסבירה את זה?

״אני כנראה סנדלר יחף״, היא אומרת בחיוך. ״כן. המלתחה שלי חד־גונית, וזה גם משהו שמאפיין אותי״.

קיץ 2021: היציאה לטבע

קולקציית הקיץ של ״אלמביקה״, שהשיקה בשבוע האופנה בחודש שעבר, חוגגת יציאה לטבע, למרחבים ולאוויר החופשי. הפרשנות של אלמביק לרוח התקופה (שנת הקורונה) באה לידי ביטוי בפריטים נוסטלגיים רומנטיים לצד בגדי רחוב, בדי פוטר וג׳ינסים, פסים בחולצות גבריות עם משי וברוקד – בלבול מאורגן בהרמוניה.

עוד בקולקציה שמלות ארוכות באינטרפרטציה אישית, שמבטאת שחרור ויופי. גם הפעם שילובי הבדים, שלכל אחד מהם משקל ואופי משלו, יוצרים תנועה ומשחקי שקיפויות, אור וצל, שעוברים הפשטה, פירוק ובניה מחדש.

איך עברה עלייך שנת הקורונה?

״הייתה אמנם ירידה דרמטית במכירות בחנויות, אבל הצלחנו להמשיך ולצמוח, בזכות האתר המקומי שלנו, שהחל לפעול עוד לפני כן, והפריצה לחו״ל עם ההשקה של אתר אינטרנט אמריקאי לאלמביקה.

״כיום למיקום הגיאוגרפי אין ממש משמעות והלקוחות שלי, שהן מאופיינות מאד, הן כנראה כאלו בכל מקום. נכון להיום למעלה מ־50% מהמכירות שלנו נעשות בחו״ל״.

״הגר אלמביק לימדה בשנקר מספר שנים, והנחילה דבר או שניים לסטודנטים שלה״, אומר רונן לוין, מרצה בכיר בשנקר שהיה בעצמו סטודנט של אלמביק. ״היא ידעה לאפשר, לא כפתה את עצמה סגנונית, וזה אולי גם סוד הקסם בעיצובים שלה.

״היא בעלת סגנון פלורליסטי, בעלת שפה אישית שהולכת איתה לאורך כל הדרך. יש לה טעם שונה. כשאנחנו כסטודנטים הערצנו את לקרואה וגליאנו, והיה דיון בין אלו שאהבו מינימליסטיות לעומת מקסימליזם, לה תמיד היה מן ערבוב נטול מאמץ והכל הסתדר בהרמוניה״.

כששואלים את אלמביק עצמה מה הוא הדבר הזה שעובד כל כך טוב עם הנשים שהיא מעצבת עבורן, היא מדברת על ראייה והקשבה. ״אני קשובה והן מכתיבות לי מה הן רוצות, ולא להפך. הלקוחות שלי הן מקור ההשראה שלי והן מלמדות אותי דברים. אני מתבוננת בהן וממשיכה משם״.

העסק הזה יכול לחיות בלעדיך?

״שאלה טובה. אני מקווה שכן. אני רוצה להאמין שאנחנו עושים משהו טוב שיוכל להמשיך, שיהיו לו חיים ארוכים. אני גם לא לבד במערכה – ג׳ודי וגדי פדלון (שמנהל את הצד הפיננסי של העסק) הם חלק שווה בעסק הזה ויש לנו צוות נאמן שהוא בבחינת שמורת טבע. מרבית העובדים איתנו שנים רבות. זה כנראה מעיד משהו על העכשיו וגם על העתיד של העסק הזה״.

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden