כל מה שחשוב ויפה
קרקס הבריחה: שבוע העיצוב ירושלים 2021
ג׳וזיאן ונונו, בקולנוע הקרינו את 400 המלקות
ג׳וזיאן ונונו, בקולנוע הקרינו את 400 המלקות. צילומים: אבי אמסלם

הזדמנות אחרונה לראות // ג׳וזיאן ונונו במקום לאמנות

״בקולנוע הקרינו את 400 המלקות״: תערוכת היחיד של ג׳וזיאן ונונו במקום לאמנות בקריית המלאכה, עד 5.6. הזדמנות אחרונה לראות: מדור חדש

מה צריך לדעת לפני שבאים

תערוכת היחיד של ג׳וזיאן ונונו עוסקת במסע, בהגירה, בשייכות, בשפה ובניכוס. ונונו פוסעת בעקבותיו של הבמאי הצרפתי פרנסואה טריפו בסרטו ״ארבע מאות המלקות״ (1959) ומפזרת סימני דרך בחפשה את ה״אותנטי״ ביחס לעברה האישי ודרך הייצוג הקולנועי.

התערוכה מורכבת ממיצב וידאו דו־ערוצי, ציורים, רישומים ומיצב. היא מעלה שאלות לגבי תפיסת המציאות וההבנייה של זיכרון והצורך להיאחז ב״אמת״ או לנסח אותה מחדש. ונונו זיהתה בסצינה אלמנטים ביוגרפיים שלה עצמה עד שלא היתה יכולה להפריד בין השניים. המציאות והאשליה התערבבו והפכו לזיכרון חי – מזוייף, מפוברק, אך בעל אלמנטים שקרו באמת.

״גוף עבודותיה של ג׳וזיאן ונונו רצוף זיכרונות מקוטעים, מובנים על ידי שכחה ומוכתמים ברסיסים של פנטזיה״, כותב האוצר ניר הרמט. ״היא משתמשת במעין ׳זיכרון תותב׳ (memory prosthetic) כדי לתאר את התהליך שבו הבניות מחודשות של העבר מייצרות זיכרונות חלופיים המחקים חוויות אמיתיות במציאות.

״כל אלו יוצרים מרחב אניגמטי שבו אנו צופים בהיסטוריה, בזיכרון, בחלום בהקיץ של מישהו אחר. ונונו מהתלת במבט, משבשת את הנרטיב, אורגת את המציאות והבדיה יחד לאינוונטר המקשה על האניגמה להתפענח״.

למה כדאי להתאמץ

״העבודה שלי אינה נכנסת תחת קטגוריה שמציבה גבולות. אני מבקשת למוסס את הגבול שבין מציאות לפיקציה, לא רוצה לתחום. אני לא פועלת מתוך או אל קטגוריה.

״הזיכרון הוא עירוב בין מה שקרה לבין האופן שבו אנו זוכרים אותו. הוא הפיכתו הראשונה של הממשי לבדיה״, אומרת ונונו. ״האלבום המשפחתי הוא מסך קולנוע שבו המציאות הקרה של התמונות מתערבבת עם הבדיה של הסיפורים המחולצים מהזיכרון. אני מנכסת לעצמי מקטעי סרטים שבהם הדמויות הופכות לשחקנים של עברי״.

לילית שמבון, נוף עם שמיים אדומים

לילית שמבון, נוף עם שמיים אדומים. צילומים: אילן בן אודיס

אם אתם כבר בסביבה

בגלריה מאיה בקריית המלאכה מוצגת מצולות, תערוכת היחיד של לילית שמבון, בוגרת המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר ולימודי מאסטר קלאס בציור בסטודיו התחנה. ב״מצולות״ בודקת שמבון את המתח בין סדר לכאוס, בין דימוי למופשט ובין הבנייה להרס.

״לפעמים, כשיוצאים מהארץ לארץ אחרת, נתקפים בהלם צבע״, כותבת הסופרת ענת עינהר. ״העין, שכבר אולפה לשייך צבע מוכר לכל פרט בשטח המחיה שלה, נדהמת לגלות שלא כך: לשמים יש צבע אחר, לצמחיה, לקירות, לגוון העור של בני המקום, לאור עצמו. 

״גם המפגש הראשוני עם עבודותיה של לילית שמבון מכה אותנו בהלם צבע. הצמחיה, השמים, קו האופק, שום דבר מהם לא מוכר לנו בדרך הרגילה. זה אפקט חידתי, מטריד ומושך גם יחד״. 


ג׳וזיאן ונונו | בקולנוע הקרינו את 400 המלקות
אוצר: ניר הרמט
מקום לאמנות, שביל המרץ 6, תל אביב
שיח גלריה והשקת ספר האמנית: שישי 4.6 בשעה 11:30, בהשתתפות האמנית ואוצר התערוכה
נעילה: 5.6

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

4 תגובות על הכתבה

  1. ג׳וזיאן ונונו

    תודה רבה 🙏🌹

  2. נאוה הראל-שושני

    ג'וזיאן, אני ממש שמחה למפגש עם התערוכה שלך כאן ולהזדמנות לטעום ממנה, [לא הצלחתי בשום אופן להגיע בשבת, סורי]. עפ"י הצילומים שכאן נראה שהפסדתי תערוכה ממש מרשימה. נקיה, נוגעת, ואם לדייק אפילו מרגשת. [דובי צדק…]. אוהבת מאד מאד, גם את עבודת האוצרות. שאפו!! נ

  3. טובה אוסמן

    אכן תערוכה אנינהומרשימה של ג’וזיאן ונונו, יוצאים מהתערוכה עם טביעת עין במוח שאת התערוכה הזו לא נשכח היא לא תעלם בנבכי התערוכות הרבות בם צפינו. השולחן, הנורה,
    הרישומים שמטביעים גם הם חותם בהכרה הוידיאו גם מי שלא הכיר את 40 המלקות של טריפו יתחבר לונונו המאוד מדוייקת בעבודתה.
    שאפו גוזיאן יקרה🙏👍

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden