כל מה שחשוב ויפה
ערן נוה מתוך התערוכה ״שעון גיבנת״ במוזיאון תל אביב. צילומים: אלעד שריג

הרשימה המשותפת // 3.6.2021

ערן נוה במוזיאון תל אביב, לינגואה פרנקה בגלריה ברבור, הבובות של קרולה בגלריה זוזו

ערן נוה במוזיאון תל אביב

שעון גיבנת, תערוכה יחיד של ערן נוה, זוכה פרס רפפורט לאמן ישראלי צעיר לשנת 2019 (אוצרת: עדי דהן; אוצר משנה: עמית שמאע), חולשת על פני מדיומים רבים הכוללים ציור, פיסול, רישום, וידאו ופרפורמנס. ביצירתו משחק נוה עם התכונות הגמישות של הזמן בניסיון להאט או למתוח אותו, על ידי יצירת מרחבים פיסוליים שמשרים אווירה של שהות ממושכת והשתרעות

נוה יוצר בעבודותיו חפצים שכמו הושרו ארוכות בתוך אמבט רגשי המורכב מעצב, חרדה, פליאה וגעגוע. הוא הופך את הדומם לחי, ומעניק לו תכונות ומבעים. מחד, החפצים, הפסלים והציורים עמוסים ברגש, ומאידך, הגוף האנושי מופרד לחלקיו כבמעין בריחת איברים מרדנית שבה כל אוביקט או איבר דורש את עצמאותו בעולם. הטקס החברתי־משרדי מבנה סביבה שמחיה שוליים רגשיים, בה אהבה פריכה שוכנת לצד המוות, ואימה מטרידה מהולה בהומור. 

ערן נוה מתוך התערוכה ״שעון גיבנת״ במוזיאון תל אביב

ערן נוה מתוך התערוכה ״שעון גיבנת״ במוזיאון תל אביב. צילומים: אלעד שריג


לינגואה פרנקה בגלריה ברבור

התערוכה לינגואה פרנקה שתיפתח הערב בגלריה ברבור (אוצרות: קמיע סמית ודניאל קגנוב), כוללת מקבץ מציג עבודות של ארבעה אמנים ישראלים בני דורות שונים הפועלים בישראל ומחוצה לה: נדיה פרלוב, שלי נדשי, אור אריאלי ורונה יפמן. האמנים מציבים במרכז סרטיהם דמויות המבליטות את זהותם המקומית ונוגעים בנושאים כגון יחסי כוחות בין מרכז ופריפריה, קצרים בתקשורת, תשוקות ויצרים בלתי ממומשים.

כותרת התערוכה, לינגואה פרנקה, מתייחסת לכינוי הניתן לשפה המאפשרת תקשורת בין שני אנשים שאינם חולקים את אותה שפת אם. התיווך שנעשה באמצעות שפה שלישית, בלתי תלויה ואוביקטיבית, מציע לגשר על פערי תרבות ולאום.

אור אריאלי, מתוך לינגואה פרנקה בגלריה ברבור

אור אריאלי, מתוך לינגואה פרנקה בגלריה ברבור

רונה יפמן

רונה יפמן


הבובות של קרולה בגלריה זוזו

בתערוכה הבובות של קרולה שתיפתח בשישי בגלריה זוזו (אוצרת: רותם ריטוב) מוצגות עבודות אמנות שבסיפור הרקע שלהן מתקיימת התנגשות בין זהויות, מקומות וזמנים. השכבות הרבות בכל סיפור מתערבבות ומתנגשות: זמן, מקום, מוצא, דת, לאום, מסורות, מנהגים, מלחמות, טראומות, זיכרונות ועוד. 

רעיון התערוכה התחיל בבובה קרולה, שמצאה ריטוב באחד משיטוטייה הדיגיטליים בפלטפורמה אינטרנטית שבה היא צדה אובייקטים מעניינים מתוך סקרנות לגלות ולחוות מקומות נסתרים בברלין. באחד הימים קפץ לעיניה הפוסט ״למסירה שתי בובות מיניאטוריות״ ובתמונה לצד המודעה דמויותיהן של הבובות העשויות בד לבד: חייל וחיילת במדי צבא בסגנון לבוש המאופיין למחצית המאה ה־20, ממדינה מזרח־אירופאית.

מקריות גילוי הסיפור על קרולה פדלוביץ׳ האמנית שיצרה את הבובות, הקשר היהודי שלה, הקשר הגרמני, מלחמת העולם השנייה, התגלגלות הבובות לגרמניה, היוו את מקור ההשראה הרעיוני־אוצרותי של התערוכה.

מציגים: אילה טל, לילך מרקמן, אלינור סאם, קרולה פדלוביץ׳, אולף קונמן, נעמה שוחט, מרב שין בן־אלון.

אילה טל, מתוך הפרויקט 1018 Days - A true family story

אילה טל

מרב שין בן־אלון

מרב שין בן־אלון

קרולה פדלוביץ׳

קרולה פדלוביץ׳. צילום: רותם ריטוב

 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden