כל מה שחשוב ויפה
מתוך התערוכה ארכיטיפים, גוצ׳י גרדן, פירנצה. צילומים: ליאת לוי עזרן
מתוך התערוכה ארכיטיפים, גוצ׳י גרדן, פירנצה. צילומים: ליאת לוי עזרן

בראש של גוצ׳י: 100 שנה לבית האופנה

התערוכה ״ארכיטיפים״ שמציינת 100 שנה לבית האופנה היוקרתי גוצ׳י, מזמינה לטיול אסקפיסטי בעולמו של אלסנדרו מיקלה, המעצב הראשי של החברה

נדמה שבשנה האחרונה השימוש במילה ״אסקפיזם״ לא פסח על אף אחת ואחד מאיתנו. מי לא הרגיש שבריחה תוכל להצילו מאירועי השעה? מי לא ביקש דרכים לעקוף את המציאות, שלא תמיד הקלה עלינו בשנה האחרונה? אסקפיזם – או בעברית ״בורחנות״ – הוא מה שהביא אותי לעלות על רכבת מרומא לפירנצה, בכדי לבקר בתערוכת האופנה המדוברת של הרגע – התערוכה של בית האופנה גוצ׳י, שמהווה חלק מחגיגות שנת ה־100 של המותג.

שיאן של החגיגות ייערך בלוס אנג׳לס ב־3 בנובמבר, כשאלסנדרו מיקלה, המעצב הראשי של בית גוצ׳י, יציג את הקולקציה החדשה, בסמוך לצאתו לאקרנים של  הסרט אודות בית האופנה, The House of GUCCI. עד אז בית האופנה היוקרתי מספק הצצה לעולמו הנון־קונפרמיסטי של מיקלה, מי שמשמש בתפקיד מנהל הקריאייטיב של גוצ׳י מאז 2015: עולם אקלקטי, סוג של קליידקוסקופ, כזה שמצליח למתוח את גבולות הדמיון ועולמות היצירתיות.

מיקלה הוא האיש שהחזיר את בית האופנה האיטלקי לקדמת הבמה ומצליח לעשות זאת עונה אחר עונה, מה שמסביר את האהדה הרבה שלה הוא זוכה בעולם וגם מבית; גאווה איטלקית. באיטליה הוא מכונה בסופרלטיבים כמו גאון, איש רנסנס והמיכאלאנגלו של עולם האופנה.

התערוכה ARCHETYPES (ארכיטיפים), החוגגת את עולם הדמיון והמעשה שלו, מוצגת ב־GUCCI GARDEN, המוזיאון הפרטי של בית האופנה בפירנצה, שממוקם בפיאצה דלה סניורה, במרכז העיר. היא מספקת חוויה רב־חושית ומציגה תחת הכותרת המסקרנת 15 קמפיינים איקוניים וקונספטואליים, משש וחצי השנים האחרונות, שבהן מיקלה מוביל את בית האופנה.

בנוסף היא חושפת את מקורות ההשראה שלו ביתר שאת – החל מהטבע, עבור במוזיקה ובאמנות ועד תרבות הפופ; מסע מרתק אל הדמיון הבלתי נדלה והיצירתיות השופעת של מיקלה, שמכנה את התערוכה ״מגרש משחקים של רגשות״, תיאור מדוייק של עבודתו.

birds

הביקור מתחיל כבר עם הטיפוס במדרגות אל הקומות העליונות, שבהן מוצגת התערוכה. המבקר נחשף לקירות המעוטרים בגרפיטי בשפות שונות – אנגלית, איטלקית וצרפתית. עבודת הגרפיטי היתה חלק מקמפיין טרום־סתיו 2018 בהשראת מרד הסטודנטים בפריז (1968) וסיסמאות בהשראת המהפכה הצרפתית. כך, מילים כמו ״חופש, אחווה ושיוויון״, ״חייה את הרגע״ או ״בחר באופטימיות״, הן חלק משלל סיסמאות המעטרות את המבואה.

כל קומה מחולקת לחדרים המספרים סיפור, כל חלל והנרטיב שלו, בהתאמה לקמפיין שממנו הוא נובע. המבקר נחשף לעולם ויזואלי מלווה באודיו בכל חלל.

עולם נשי מאוד, כפי שמיקלה תופש את המושג נשיות, מוצג באחד החללים, דרך הקמפיין של GUCCI Bloom מלווה בחזון של צלמת פמיניסטית, דוגמנית טרנסית ואחת דקוטה ג׳ונסון. בחלל אחר, עולם של פנטזיה, מראה אנדרוגיני באמצעות פרסקו בחסותו של האמן Ignasi Monreal – הומאז׳ לקולקציה של אביב קיץ 2018.

החלל שזכה לכותרת Soul Scene (סצנת נשמה) מתייחס לקולקציית קדם־סתיו 2017 ועושה מחווה לתרבות הרחוב השחורה; ואילו החלל בהשראת קולקציית סתיו־חורף 2016 נקרא Tokyo Lights (אורות טוקיו) ובו נדמה כאילו נכנסנו לדיסקוטק בשנות ה־70. קולקציית סתיו־חורף 2015 – Urban Romanticism (רומנטיקה אורבנית) – מיוצגת באמצעות קרון של רכבת תחתית.

הקמפיינים של מיקלה נוגעים בנושאים כמו מיניות, זהות, קיימות, ופרשנויות אלטרנטיביות למושג היופי. הנגיעה שלו בנושאים אלה ואחרים מחדדת את מקומו של המותג הן בתעשיית האופנה והן בחברה בכללותה. הוא אינו רק אמן המשקף את רוח הזמן, אלא כזה שיודע להסתכל על החברה שבה אנו חיים ולא אחת הוא נוגע בנקודות רגישות, במטרה לעורר אותה ולפרק אותה מהגדרות וגבולות. ככזה הוא ממצב את גוצ׳י באור של מותג אקטיביסטי, המתאים לרוח הזמן.

״חשבתי שהיה מעניין ללוות אנשים – בשש השנים הראשונות האלו בהרפתקה – להזמין אותם לחצות את גבולות הדמיון, הנרטיב, הבלתי צפוי, הנוצץ. לכן יצרתי מגרש משחקים של רגשות. הדמיון לקמפיינים נובע מכך שבשני המקרים זהו מסע ישיר לתוך עולם הדימויים שלי״, הוא אומר.

התערוכה זמינה לצפייה חופשית באתר של בית האופנה. שם אפשר לצאת לסיור וירטואלי בראש של אחד המעצבים המעניינים של זמננו.


ARCHETYPES
GUCCI Garden, פירנצה, איטליה
התערוכה מוצגת גם בשנחאי ולאחר מכן תנדוד לטוקיו, סידני ולוס אנג׳לס


ליאת לוי עזרן היא היסטוריונית אופנה וחוקרת תרבות המתגוררת ברומא

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden