כל מה שחשוב ויפה
עדי שחם, אחרונים על החוף
עדי שחם, אחרונים על החוף. צילום: מלכיאלה בן שבת

עדי שחם // אחרונים על החוף

בבחירת שיתופי הפעולה ליצירת הביטוי הוויזואלי לאלבום החדש שלה, לעדי שחם היה חשוב לעבוד בעיקר עם נשים בתחילת דרכן

במחשבה על השפה העיצובית שתלווה את האלבום השני שלי, אחרונים על החוף, היה לי ברור שאני רוצה לתת ביטוי ויזואלי לכמה שיותר שירים. השפה הראשונה שלי היא צלילים, סאונד ורפרנסים מוזיקליים, ולכן בחרתי לשתף פעולה עם אמניות ואמנים שיכולים להוציא לפועל את החזון המוזיקלי שלי בשפה ויזואלית משלהם.

אני מוזיקאית ומפיקה מוזיקלית שעושה אלקטרו־פופ עם אג׳נדה. בשירים שלי אני מוצאת דרכים מתוחכמות להחדיר למיינסטרים אמירות חתרניות על יחסי מגדר וכוח. 

אחרונים על החוף מתאפיין בסאונד פופי ונגיש, קורץ לעולמות האלקטרוני והטכנו ועוסק בכסף. כתבתי והפקתי את השירים באלבום על פני תקופה של שנתיים, שבהן ניסיתי לחיות בעצמאות כלכלית כמוזיקאית, ללא תלות במשפחה או בבן זוג. העיסוק בכסף הוא כמעט אובססיבי אצלי, ובאלבום הזה אני מתעמקת במערכת היחסים המורכבת שלי איתו וסוגרת חשבון עם העולם הקפיטליסטי־תחרותי־הישגי שאנחנו חיים בו.

בחודשים שקדמו לשחרור האלבום הפקתי קליפים לתשעה מתוך 11 השירים שמופיעים בו. עבדתי עם אמניות ואמני וידאו ואנימציה, קולנוענים ומעצבים, שיצרו לפי סגנונם והחיבור האישי שלהןם לשירים עבודות וידאו קצרות. מה שהתקבל הוא סוג של יומן ויזואלי שמאגד נקודות מבט מגוונות לשירי האלבום. 

בבחירת שיתופי הפעולה עם היוצרות והיוצרים היה לי חשוב לעבוד בעיקר עם נשים ולרוב גם כאלה שהן בתחילת דרכן. כיוצרת בתחום שהוא ברובו גברי, אני בוחרת להקיף את עצמי בנשים ולתת להן הזדמנות לחשוף את היצירה שלהן. גיליתי שהשיח האמנותי עם נשים מייצר אצלי הזדהות וקרבה ליוצרת ולרוב הנושאים שאנחנו שואפות לעסוק בהם ביצירה שלנו דומים ומשיקים.

פניתי לכל יוצרת מתוך הכרות קודמת עם הסגנון האמנותי שלה והתאמתי לכל אחת שיר מתוך האלבום שיתחבר למדיום שבו היא יוצרת. כך לדוגמה נוצר החיבור עם האנימטורית והקולנוענית מיכל לשנסקי. 

מיכל מגיעה מעולמות הפאנק־רוק וה־DIY, והאנימציה שלה הזכירה לי קומיקס. האסתטיקה שלה התחברה לי לשיר ביקור בגן החיות שהוא מהיר וקצבי ומרפרר לסגנון הפאנק־רוק. היא יצרה קליפ אנימציה מצוייר ביד שמתחבר למילים ולקצב האינטנסיבי של השיר, ומשלים את האנרגיה המוזיקלית מבחינה ויזואלית בצורה מושלמת מבחינתי.

ביקור בגן החיות

ביקור בגן החיות

אלוהים אדירים

אלוהים אדירים

ביקשתי לתת לכל יוצרת מרחב ליצור כראות עיניה, ולהתאים אינטרפרטציה אישית לשיר כפי שהיא מבינה אותו. פניתי ללינה ציביאן, יוצרת וידאו שמשתמשת בשיטה ייחודית של קולאז׳ נע, אחרי שנחשפתי לעבודות קודמות שלה שעסקו בתרבות הצריכה וביקורת הקפיטליזם. 

שלחתי ללינה את השיר אלוהים אדירים, ובמחשבה משותפת החלטנו להשתמש בדימויים של פרסומות פופ־אפ וקניות אונליין כמקורות השראה לווידאו. עבודת הוידאו שלינה יצרה מהדהדת את מילות השיר, שעוסק בצריכה ובתרבות השפע.

היה לי חשוב לא לתת הנחיות מדוייקות ליוצרות כדי לא לצמצם ולקבע את החופש האמנותי שלהן ולראות לאן המוזיקה לקחת אותן, אבל לא להאכיל את הצופה בכפית. השיר רוצה עוגיה נכתב על גבר שמתחזה למישהו שהוא לא. נועה שחם, במאית וצלמת קולנוע בוגרת סם שפיגל, יצרה קליפ בסגנון סרטי אינדי שמתמקד בגיבור.ה שלא ברור לנו מה המגדר שלו.ה.

רוצה עוגיה

רוצה עוגיה

רוצה עוגיה

רוצה עוגיה

הדמות מצולמת בבית כשהיא עושה פעולות יומיומיות חסרות מגדר, ועם הזמן מתגלים לצופה עוד ועוד רמזים לגבי המגדר של הדמות. החוויה שמתקבלת היא שעצם הניסיון לקבוע מה המגדר של הדמות חסר טעם – זה לא משנה.

כשראיתי לראשונה את הקליפ, החיבור בין הטקסט הפרובוקטיבי שלי לדמות המסקרנת שצילמה נועה יצרו עבורי פרשנות חדשה ומרעננת לשיר. זה בדיוק מסוג החיבורים שקיוויתי ליצור – מפגש עם יוצרת שבהבנה שלה את השיר לוקחת אותו למקום חדש שבכלל לא חשבתי עליו.

עם זאת, לא מקרי שיש קווים משיקים בין הקליפים: הם כולם חלק מאותו עולם ציני, משעשע ומריר שיצרתי באלבום. השיר האחרון באלבום הוא קאבר ללהיט של להקת אבבא, Money Money Money. בהפקה המוזיקלית רציתי לתת טוויסט אפל לשיר האיקוני הזה, בעזרת מכונת תופים מונוטונית ושירה מפולטרת.

דייב מיכאל שחר יצר קליפ קאמפי בסגנון רטרו־וייב. בשיחות שלי איתו על מקורות השראה דיברנו על מוזיקת שנות ה־80 ועל נוסטלגיה כמקור נחמה להמונים. בתקופת הקורונה מצאתי את עצמי מתנחמת בתקליטים ששמעתי בתור ילדה – מוזיקת סינתיסייזרים מתקתקה וטראשית משנות ה־80 וה־90. דייב השתמש בסטוק־פוטאג׳ שמרפרר לתקופה הזאת ויצר מעברים חדים בין דימויים קלישאתיים שמעמיסים על הצופה.

עדי שחם, אחרונים על החוף

עדי שחם, אחרונים על החוף. צילום: מלכיאלה בן שבת; עיצוב: יובל רוזין

עד כה יצאו לאור שישה מתוך תשעה קליפים, והאלבום זמין לצפייה ביו־טיוב. ב־8 ביולי יעלה מופע השקה חגיגי לאלבום כחלק מחגיגות יום ההולדת של הלבונטין 7, ותלווה אותו עבודת וידאו נוספת, של האנימטורית הדר ארבייט.
היוצרות והיוצרים שלקחו חלק באלבום הוויזואלי: מלכיאלה בן שבת, ליהי אדמון, יובל רוזין, מיכל לשנסקי, נועה שחם, לינה ציביאן, דייב מיכאל שחר, אלה גולן.


*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

Log in as an administrator and view the Instagram Feed settings page for more details.

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden