כל מה שחשוב ויפה
עומר שיזף, הסוף החי
עומר שיזף, הסוף החי. צילומים: אלעד שריג

עומר שיזף חוזר לאסתטיקה הגותית של הנעורים

עם תערוכה פיוטית בגלריה קו 16, עיצוב תאורה מרהיב ל״ארבע תנועות״ וניהול משותף של גלריה אופנובנק, עומר שיזף מעוניין ״הרבה יותר להמשיך מהלכים מלהלך על דף לבן״

יובל: בוקר טוב עומר, מה קורה? איך עובר עליך הקיץ בינתיים?

עומר: בוקר טוב יובל, סך הכל בסדר, הרבה דברים קורים

יובל: לגמרי. אז מזל טוב על הסוף החי, התערוכה החדשה בגלריה קו 16, אבל ברשותך אני רוצה להתחיל במשהו אחר. הייתי השבוע בסוזאן דלאל בחזרה הפתוחה של ״ארבע תנועות״ והדבר הראשון שעשיתי פחות או יותר אחרי, זה לראות מי עשה את התאורה ל״הו אלוהים…״

וואוו! מהמם. אבל ממש

עומר: תודה! איזה כיף לשמוע. זה היה תהליך מעניין ופורה שהפגיש אותי עם סגנונות אחרים שלא הכרתי, שמח לשמוע שהערבוב הצליח

יובל: לגמרי. אמנם אין כרגע תאריכים להופעות בגלל הקורונה, אבל ספר קצת על התהליך?

עומר: במסגרת פסטיבל MART הזמינו כוריאוגרפים ישראלים ליצור עם רקדנים רוסים ולהפך, זו יוזמה של נעמי פרלוב ושל ארגון MART.

הוזמנתי לעצב תאורה לשני הכוריאוגרפים ממוסקבה, ובמהלך התקופה האחרונה נפגשנו בזום ועברנו תהליך ארוך של הכרות ויצירה משותפת. זה היה מעניין מאוד: כשאתה מעצב תאורה אתה נטמע לתוך הסגנון ועולם המושגים של היוצר, גם אם הוא הרבה פעמים מנוגד לגמרי לשלך, וככה תמיד קורים דברים מעניינים.

יובל: תמשיך? ספר על הו אלוהים, מה קורה שם, ומה עשית בתאורה

עומר: איגור (שרויקו) בא עם הגיון ועולם מושגים מאוד ברור. היה לנו ברור שהתאורה במופע הזה תהיה אקספרסיבית בטירוף, השתמשתי בכל ה־no nos ביחד, ואני חושב שיצא משהו מעניין: היו שם לייזרים, הקרנות גובו, צבעים, ענני עשן, וכל אלה יצרו תחביר שעבד לפי המוזיקה שהוא ערך למופע. נוצר שם עולם אבסולוטי של תאורה שהרקדנים כאילו כל הזמן נכלאים לתוכו. זה היה הנרטיב שאיגור עבד איתו שדיבר על המרחק בין הגיבור לאלוהים

יובל: מדהים. וגם הרקדנים מהמסלול להכשרת רקדנים עשו עבודה נהדרת. הדבר השני אחרי שבדקתי מי עשה את התאורה למופע, היה לבדוק את שמות הרקדנים, כי היה בתנועה שלהם משהו כל כך לא ישראלי שאנחנו לא כל כך רואים פה. נכון?

עומר: הרקדנים של המסלול עשו עבודה נפלאה והם היו מקצועיים ונהדרים. אני חושב שהכוריאוגרפים לחשו להם עולם תנועתי שהוא באמת שונה והם ביצעו אותו מהמם

ארבע תנועות, פסטיבל מארט

ארבע תנועות, פסטיבל מארט. צילומים: אלכסיי קודריק

עומר שיזף

עומר שיזף. צילום: מ״ל

יובל: יפה! אז מעניין אותי לשאול אותך – אתה חובש כיום כמה כובעים, אם זה אמן שמציג תערוכה בגלריה, מעצב תאורה (זה המינוח שאתה משתמש בו?) למופעי במה, אוצר ומנהל של גלריה אופנובנק (שכרגע אני מניח מחפש מיקום חדש אחרי הפינוי הפתאומי מסטודיו בנק) – וכמי שגם עושה לא מעט דברים, אני צוהה בהקשר שלך איך זה עובד לך.

מה אתה חושב משותף בין העשייה שלך ומה שונה לדוגמה כשאתה מתחיל לעבוד על תערוכה חדשה. וכן, אני יודע שזו שאלה שרק עליה אפשר לדבר שעה, אז תתחיל לענות מאיפה שבא לך

עומר: זה נכון, אני עושה דברים שונים, אבל מבחינתי כל הדברים שאני עושה הם חלק ממהלך אמנותי, אם הוא פרטי שלי או בשיתוף עם אנשים אחרים; למעשה הוא תמיד בשיתוף עם אנשים. אני בא ממסורת של תאטרון, אמנות שנוצרת על ידי קהילה ושיתופי פעולה. הרבה יותר מעניין אותי להמשיך מהלכים מלהלך על דף לבן.

כל הדברים שאני עושה הם חלק ממהלך אמנותי, אם הוא פרטי שלי או בשיתוף עם אנשים אחרים. אני בא ממסורת של תאטרון, אמנות שנוצרת על ידי קהילה ושיתופי פעולה. הרבה יותר מעניין אותי להמשיך מהלכים מלהלך על דף לבן

באופנובנק, חלל הפרויקטים שהקמתי ביחד עם שותפי לסטודיו יואב וינפלד, הזמנו אמנים ליצור לחלל קטן ואחורי. זה היה בתקופת הקורונה והבנו שמהלכים מהירים נחוצים ומעניינים אותנו אמנותית, וגם חיפשנו לשתף פעולה. זה היה פרויקט אמנותי יותר מאוצרותי, למרות שאני לא באמת מוצא את הקו בין שניהם. אנחנו מחפשים כעת מקום להמשיך אותו לאחר הסגירה המצערת של הסטודיו בנק, ונעשה את זה ממש בהקדם. 

אני מניח שיש הדים של כל הדברים שאני עושה כשאני עובד על תערוכה. בתערוכה הנוכחית שלי בקו 16 יש מהלך, אפשר לומר תאטרלי, של אוביקטים ודימויים שעבדתי עליהם בשנה האחרונה, והוא קשור מאוד גם להיסטוריה הפרטית שלי וגם לחוויות שלי מהבמה

יובל: מה אם כך אתה מציג בתערוכה בקו 16?

עומר: בתערוכה שאצרה קרני ברזילי, אני מציג עבודות פיסול וצילום, כשיש מהלך של אור וסאונד שעובר לאורך התערוכה. עבדתי עם המחשבה על חללים חשוכים בקצוות של העיר, ומצד שני האפשרות שבהם. החושך שבחללים האלה הזכיר לי את החושך שבתחילת מופע: זה חושך שהוא אפשרות לבלתי הגיוני להופיע, בניגוד לאיזור המואר שבו הכל ברור וידוע. 

העבודה על התערוכה וההסתובבות באיזורים הללו החזירה אותי לאסתטיקה הגותית של הנעורים: הנערים הנעלמים בשחור והמופע התאטרלי של האור בתוך החושך היו דימויים שליוו אותי לאורך התהליך, נוכחויות שנמצאות ונעלמות באותו זמן, רוחות רפאים.

אני חושב שזו תערוכה מאוד ביוגרפית באיזשהו מקום

יובל: אז עכשיו מתבקש לשאול – מה ביוגרפי בתערוכה? איפה הביוגרפיה שלך נכנסה?

עומר: אני חושב שכל העבודות בתערוכה יצאו מאיזשהו מקום ביוגרפי שקשור לתקופת הנעורים שלי, תקופה של פוטנציאל ויופי מצד אחד ופחד ורצון להיעלמות מהצד השני. אני רואה את זה כמו שכבות של אור וחושך. 

כשהייתי בתיכון ניגנתי בלהקה לא רחוק מהגלריה, היינו מסתובבים בחורשות שליד בלילות, וכל החוויה של לחזור ולשוטט באיזור הזה החזירה אותי לסטייט אוף מיינד ההוא. התקופה הזו של ההתבגרות התערבבה אצלי עם מופעי רוחות גותיים מהמאה ה־19, שבהם חפרתי בתקופת העבודה על התערוכה, טכניקות של הוצאת רוחות ממגירות ומארונות באמצעות אור וסאונד

birds

יובל: בהקשר של כל מה שאתה מספר אהבתי במיוחד את הקפושונים שתלויים על המנורות, הכי דימוי איקוני שעובד, משתלב עם התיאטרליות שיצרת שם, אבל קצת יוצא דופן בקונקרטיות שלו, לא? ואני תוהה עד כמה חשוב לך להיות ברור או מובן או תקשורתי, מה החוויה שהיית שמח שהמבקרים יעברו בתערוכה?

עומר: אני חושב שהקונקרטיות מהסוג הזה קיימת כמעט בכל העבודות. יש בתערוכה הזו רגעים של האנשה פשוטה, גם רוח רפאים היא נורא קונקרטית ועם זאת יש בה משהו מיסטי. העבודה הזו היא שתי מנורות קיר שהונחו עליהם קפוצ׳ונים והן מדברות אחת עם השניה כמו שני נערים. יש בה משהו הומוריסטי, ומצד שני זה קורץ לעל־טבעי.

התערוכה הזו יכולה להציע סיפור שנרקם בין העבודות ועבדתי עם הסיפור הזה בתהליך. לקראת הסוף שלו החלטתי להשאיר את הסיפור בסטודיו. אני חושב שהמובן לגמרי הוא תיק, ועם זאת אני מרגיש שזו תערוכה מאוד מתקשרת

יובל: יפה. מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד שלא אמרנו לפני שנפרדים? תכנית לקיץ?

עומר: התערוכה בקו 16 תהיה פתוחה עד סוף יולי, ומעבר לכך אני מתכנן מאוד לנסוע לסיני, למצוא סטודיו במהרה ולהמשיך לפרויקטים הבאים


עומר שיזף | הסוף החי
אוצרת: קרני ברזילי
גלריה קו 16, מרכז קהילתי נווה אליעזר, ששת הימים 6, תל אביב
נעילה: 31.7

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

Log in as an administrator and view the Instagram Feed settings page for more details.

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden