כל מה שחשוב ויפה
דנה בן שלום, אלון שריד, עמית פורטמן. צילום: מ״ל
דנה בן שלום, אלון שריד, עמית פורטמן. צילום: מ״ל

שבוע העיצוב ירושלים 2021 // לעטוף את בית הנסן

פרויקט המעטפת של ״קרקס הבריחה״ הופקד בידי המעצבים דנה בן שלום, אלון שריד ועמית פורטמן, שעושים שימוש בטקסטיל, בינוי ותאורה מתוחכמת כדי להעביר את הקהל מהמציאות הירושלמית לחוויה קרקסית־פנטסטית

פורטפוליו בשיתוף שבוע העיצוב ירושלים


קרקסים לעולם צרובים בתודעה כחוויה זוהרת ומפתה, שמזמינה להתנתק מהיום־יום ולצלול לתוך הווייתה הנוצצת, ולא בכדי. שלל האטרקציות שנלווה אליהם, כמו מופעים וירטואוזיים, להטוטים וקסמים מתעתעים, דוכנים ססגוניים ואווירת יריד פסטיבלית שעוטפת את כל אלה, מייצרים משהו מרגש ושונה כל־כך מחיי השגרה. ״הקרקס בא לעיר״ הוא אירוע שפרנס לא מעט סצנות קולנועיות, ועל הזיכרון הקולקטיבי הזה חשבו הוגי התמה שבוע העיצוב ירושלים, שייפתח בירושלים מחר (חמישי 1.7) תחת הכותרת ״קרקס הבריחה״.

למשך שבוע הופך בית הנסן ליריד, והמשימה המורכבת של הפיכת המתחם לסוג של קרקס הופקדה בידי המעצבים דנה בן שלום, אלון שריד ועמית פורטמן. בן שלום היא מעצבת טקסטיל ומרצה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, ואילו שריד ופורטמן הם בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, החולקים סטודיו לעיצוב שעיקר עיסוקו הוא בבינוי תפאורה ותאורה. החיבור ביניהם נוצר אד הוק לצורך פרויקט ״המעטפת״ של שבוע העיצוב, שאגב כך, לדבריהם, גרם לחבריהם לכנות אותם בהומור ״קולקטיב המעטפת״.

קרקס הבריחה היה אמור להיות הנושא של שבוע העיצוב כבר בשנה שעברה (2020), כך שסיעור המוחות שניהלו השלושה החל עוד לפני נחיתת הקורונה במחוזותינו. ״הבריף שקיבלנו כלל עיצוב תאורה כממד ירידי־קרקסי ולא פונקציונלי גרידא, וכבר בשלב מוקדם של התהליך גיבשנו את הרעיון להתמקד בארכיטיפים קרקסיים ולפרק אותם לחומרים, צורות ופתרונות טכניים״, אומרת בן שלום. ״החזון שלנו היה לייצר חוויה מיוחדת וייחודית שהיא ׳לא מהמדף׳, וכך אף פרט או אלמנט ששולבו בעיצוב לא היו קונבנציונליים, אלא פותחו ייעודית בעבור הפרויקט״.

להקשיב לחללים ולעצב מבחוץ פנימה

המעטפת הוא פרויקט מרחבי בקנה מידה גדול, שמתחיל בחצר הקדמית של בית הנסן, ״נכנס״ לתוך המבנה ומגיע עד חצרו הפנימית. ״מדובר בחללים ובאזורים שונים באופיים, והיינו צריכים ׳להקשיב׳ להם״, היא מוסיפה.

שריד מסביר את נקודת המבט שהובילה את העיצוב: ״המבנה העתיק ומוטיב הקרקס ׳לקחו׳ באופן טבעי לכיוון תפאורתי, וניהלנו הרבה דיונים על מהי תפאורה ומה התפקיד שלה ביצירת מקום כמו יריד וקרקס. אבל אנחנו מעצבים, והאתגר שלנו היה לייצר משהו עיצובי שיש לו משמעות עמוקה יותר, לא רק תפאורה. מעבר לכך, גם במישור הפונקציונלי הכול צריך לעבוד כמו שצריך במהלך שבוע פעילות אינטנסיבי, ולהיות עמיד ובטיחותי״.

המעטפת. צילום: אלון שריד

אביר סולטן, זמן לזרוח

אביר סולטן, זמן לזרוח

המחשבה הראשונית, לדבריהם, הייתה למקם את מרכז הכובד של היריד באזור הכניסה למבנה, כך שלא יזהו אותו. בהמשך הוא הוזז לכיוון החצר הפנימית, תוך יצירת ציר ליניארי וחוויה מתפתחת ומשתנה.

״עבדנו עם מודל פיזי ולא פעם זה שינה לנו התכניות. כל הזמן גם בדקנו את עצמנו מול השטח, וככה, לדוגמה, גם הבנו שהמבנה עטוף בעצים ונכון יותר להזיז את מרכז ההתרחשות פנימה לפטיו של בית הנסן״ אומר פורטמן.

החצר הקדמית הוגדרה כעיר אוהלים במראה ״ירידי״ אקלקטי. הכניסה למבנה נעטפה באריג שיפון אוורירי הנשפך מגובה הצריח של המבנה עד הקרקע, בתצורת משולש המהדהדת מראה של אוהל קרקס טיפוסי. הפטיו הפתוח לשמיים עוצב כקופסה שחורה

הקונספט העיצובי נרקם כשילוב של טקסטיל, אור ותנועה, ולחיבור מיומנויות הטקסטיל של בן שלום עם מיומנויות התאורה ושיטות הביצוע הטכניות של שריד ופורטמן, נוסף גם קשר מעניין, שיצרו השלושה עם ״הליצן איקס״, קבוצת אמנים מולטי־דיסציפלינריים שמתפקדת כקבוצת הקרקס של האירוע.

״שאבנו השראות אלה מאלה והזנו אלה את אלה; הם התייחסו לקונספט שלנו ורתמו את החלל ואת שפת עיצובו לתוך המופע שלהם, ובמקביל אנחנו אימצנו מוטיבים מתוך המופע ותרגמנו אותם לאלמנטים. כך לדוגמה, גופי תאורה כדוריים שעיצבנו בעבור החצר בנראות שמדמה תופי אור, משמשים את הליצן איקס במופע שהם מציגים״.

החצר הקדמית רחבת הידיים של בית הנסן – שהיה בעברו בית החולים למצורעים בירושלים, וחצרו שימשה את צרכי הדיירים המבודדים מהחברה – הוגדרה כעיר אוהלים, שתכליתה לייצר בקרב הבאים תחושה של הגעה ליריד. לצד עבודות חוץ שמוצגות בה משולבים בשטחה 9 אוהלים שנועדו לשמש את המבקרים למפגש ולישיבה, כששפת עיצובם ומידותיהם המשתנות משוות למרחב עניין צורני ומראה ״ירידי״ אקלקטי.

הכניסה למבנה נעטפה באריג שיפון אוורירי והאופן שבו הוא משתפל ונשפך מגובה הצריח של המבנה עד הקרקע, מייצר מעין תצורת משולש המהדהדת מראה של אוהל קרקס טיפוסי.

הפטיו הפתוח לשמיים עוצב כקופסה שחורה, אשר אגב כך, שינה את מהותו כמקור אור לחללי הפנים, ואלה ״החשיכו״, כשרק גרלנדות המפיצות תאורה צבעונית שוטפות־מלוות את המסדרונות במשחקי אור.

מי שיגיע לשבוע העיצוב החל ממחר, ימצא את קירות הפטיו מחופים בווילונות שחורים, חלקו הפתוח לשמים מקורה ברשת צל כהה, ובמרכזו ממוקמת הארנה – במה עגולה המהווה זירת התרחשות. את מרפסות הקומה השנייה הותיר העיצוב חשופות ללא עיטוף, כך שניתן להשקיף מהן על הבמה הפנימית ולצפות במתרחש גם מלמעלה.

בית הנסן, שבוע העיצוב ירושלים, 2019

בית הנסן, שבוע העיצוב ירושלים, 2019. צילום: דור קדמי

תום גן-אור, חברים לסוף הדרך. צילום תמיר משה

תום גן אור, חברים לסוף הדרך. צילום: תמיר משה

הארנה משמשת להופעות, להרצאות ולפורומים בנושאי עיצוב, שיתקיימו כחלק מפעילויות האירוע, ומעליה כמו מרחף אלמנט טבעתי. ״בדומה לשיתוף הפעולה עם הליצן איקס, ׳התממשקנו׳ גם עם המיתוג הגרפי של האירוע. העיצוב שלו משולב באנימציה, ואנחנו הטמענו אותו כמוטיב פיזי בתוך המארג שיצרנו״, אומר שריד.

דוגמה לכך היא הצורה הטבעתית המופיעה במיתוג האירוע, שהתגלגלה לתקרת הארנה כאלמנט דמוי אהיל, המעוצב משתי טבעות ברזל ובד לבן שמתוח ביניהן. כמו כל האלמנטים, כך גם האהיל עוצב ייעודית, תוך שילוב פתרון טכני גמיש המאפשר את תנועתו בהתאם לצורך: ניתן להעלותו למעלה בעת הופעה על הבמה, ולהורידו לגובה נמוך, כשהבד האטום מהווה במצב זה מצע להקרנת אנימציה.

בקונספט שנשען על ארכיטיפים מעולם הקרקס, אוהל ותצורת המשולש המאפיינת הם מוטיב ששב וחוזר בגרסאות לא קונבנציונאליות במרחב המעטפת. אוהלי עיר האוהלים נבנו בשיטת בנייה קלה, שפותחה לצורך זה תוך שימוש בצינורות השקיה (שניתנים לשימוש חוזר) ואפשרות להקמה ופירוק מהירים.

האוהלים מושתתים על שילוב של שתי סילואטות: האחת נאמנה לצורתו המוכרת של אוהל קרקס, והשנייה מעוגלת בהשראת אוהלי המזרח. המרווחים בין הצלעות מייצרים אוהלים בגדלים שונים, כשהבד השקוף ״שמולבש״ עליהם, אופן תלייתו ומתיחתו, מדגישים את ההכלאה הצורנית. בשעות היום מחדירה שקיפות הבד לחללי האוהלים אור טבעי, ובשעות הערב, כשגופי תאורה ששולבו בתוכם מאירים אותם, הם עוטים מופע קסום שמדמה עששיות ענק.

birds

שימוש מעניין במיוחד במוטיב האוהל והמשולש נעשה בארנה, שם גוייס האור לשמש כחומר בנייה. בתוך טבעת בד גדלת מידות הותקנו פנסים, שבסיוע מכונת עשן מייצרים אלומות אור, כעין עמודים דקים. כשהאלומות הדקות מגיחות החוצה לחלל, הן ״פוגשות״ מראות שמשולבות בהיקף הקירות, והמפגש שגורם להן ״להישבר״ מייצר סילואטה מוארת, המזכירה אוהל קרקס.

״ידענו איזו חוויה אנחנו רוצים לייצר, ואיך אנחנו רוצים שהיריד ייראה. האתגר הגדול היה לתרגם את החזון שלנו מהמודל לקנה מידה גדול, בשטח״, מסכמים השלושה את המשימה המורכבת.


קרקס הבריחה | שבוע העיצוב ירושלים 2021
בית הנסן, רח׳ גדליהו אלון 14, ירושלים
ניהול כללי: סמדר צוק ורן וולף, חברת רן וולף
מנהלת אמנותית: ענת ספרן; אוצר ראשי: טל ארז
ה׳ 1.7 – 19:30-23:00
ו׳ 2.7 – 16:00-10:00
שבת 3.7 – 23:00-10:00
א׳-ה׳ 4-8.7 – 23:00-16:00
לצד הביקור בתערוכות ובמיצגים יוכלו המבקרים ליהנות במהלך שבוע העיצוב ממתחם אוכל ומשקאות מבית פיצה פלורה, מבית הקפה של משק עפאים ובר הדיר, ולבקר בחנות הפופ־אפ לעיצוב ישראלי של אסופה.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden