כל מה שחשוב ויפה
״אנטי מיפוי״, מיקי קרצמן ושבתאי פינצ׳בסקי, מוזיאון תל אביב
״אנטי מיפוי״, מיקי קרצמן ושבתאי פינצ׳בסקי, מוזיאון תל אביב

מפגשים בתערוכה אנטי מיפוי במוזיאון תל אביב

פורטפוליו Promotion: מפגשי שיח עם האמנים מיקי קרצמן ושבתאי פינצ׳בסקי והאוצרת רז סמירה, בתערוכה ״אנטי מיפוי״ במוזיאון תל אביב, ימי שלישי, 6.7; 13.7 בשעה 19:00

״אנטי מיפוי״, התערוכה המשותפת של האמנים מיקי קרצמן ושבתאי פינצ׳בסקי במוזיאון תל אביב,, משתמשת בפרקטיקה אמנותית כדי לייצר מפות אלטרנטיביות, המתייחסות לראייה כחלק מזכויות הפרט המהותיות, בדומה לחופש הביטוי, הזכות למשפט הוגן וחופש תנועה. מחר וביום שלישי הבא – 6.7; 13.7 בשעה 19:00 – יתקיימו מפגשים בתערוכה עם האמנים קרצמן ופינצ׳בסקי ועם אוצרת התערוכה רז סמירה.

העבודות בתערוכה ״אנטי מיפוי״, עושות שימוש בקנה המידה כדי לאפשר לראות מקומות ש״נעלמו״ מהמפות הרשמיות, המקוונות והמודפסות. בין אלה נמנים כפרים בדואיים לא מוכרים, כפרים פלסטיניים שנהרסו ב־1948 והמושג המופשט של ״הקו הירוק״.

״אנטי מיפוי״, מיקי קרצמן ושבתאי פינצ׳בסקי, מוזיאון תל אביב

״אנטי מיפוי״, מיקי קרצמן ושבתאי פינצ׳בסקי, מוזיאון תל אביב

בישראל מוטלת מגבלה על הרזולוציה של תצלומים אוויריים. ישראל והשטחים הם המקומות היחידים בעולם שזכו ל״חסינות״ מפני תמונות לוויין מדויקות. הצילומים בתערוכה ברזולוציה גבוהה מאפשרים לחשוף את הסוד שמסתיר המיפוי הרשמי

על מנת להנכיח את המקומות הללו ולתעד אדריכלות מקומית וחיים במקומות שנויים במחלוקת, האמנים נוקטים אסטרטגיות צילום שונות: צילום ישיר באתר עצמו, בסטילס ובווידיאו; צילום פנורמי וצילום אווירי באמצעות רחפן.

בישראל מוטלת מגבלה על הרזולוציה של תצלומים אוויריים, הנובעת מחקיקה אמריקאית. ישראל, והשטחים שהיא מחזיקה, הם המקומות היחידים בעולם שזכו ל״חסינות״ מפני תמונות לוויין מדויקות.

טכניקת הצילום ברזולוציה גבוהה (כל פיקסל בתצלום מייצג כסנטימטר רבוע אחד על פני השטח, לעומת שני מטרים לפיקסל המותרים לתצלומי לוויין בארץ; ולעומת התקן העולמי, שהוא חצי מטר לפיקסל), מאפשרת לחשוף את הסוד שמסתיר המיפוי הרשמי, ולחתור תחת מונופול הראייה שלו.

התערוכה משלבת ומבחינה בין הצילום כמדיום והמפה כדימוי, בין תחום האמנות ותחום המדע. בעוד שמפות גיאוגרפיות נסמכות על נתונים אמפיריים, שבשורשם החלטות והסכמים מדיניים שקבעו גבולות של ארצות וערים, המיפוי ההיסטורי האידיאולוגי נסמך על עמדות ושיקולים פוליטיים.

התצלומים של קרצמן ופינצ׳בסקי מציעים מיפוי אלטרנטיבי, סדר עדיפויות באשר להיבטי המציאות שבהם יש למקד את המבט. הם יוצרים ארכיון דינמי המעניק נוכחות למקומות ולאירועים מודחקים. מצביעים על מה שנעדר מהמציאות, מתוך הבנה כי הצילום לא רק מייצג את ההווה, אלא משרת חקירה של העבר, על מנת להבין את העתיד.


מפגשים בתערוכה: יום שלישי 6.7.21, יום שלישי 13.7.21, בשעה 19:00. הכרטיס למפגש כולל כניסה למוזיאון. המוזיאון נסגר בשעה 21:00, מומלץ להגיע ולבקר במוזיאון לפני תחילת המפגש בתערוכה.

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden