כל מה שחשוב ויפה
שירה זלוור, מתוך העבודה אירוע
שירה זלוור, מתוך העבודה אירוע. צילום: שי בן אפריים

שירה זלוור ורוני טהרלב הן הזוכות בפרס שיף 2021–2022

פורטפוליו News: האמניות שירה זלוור ורוני טהרלב הן הזוכות בפרס על שם חיים שיף לאמנות פיגורטיבית ריאליסטית לשנים 2021–2022. לראשונה בתולדות הפרס הוא יוענק לאמנית בתחום הפיסול

83 אמנים הגישו השנה את מועמדותם לפרס לפרס על שם חיים שיף לאמנות פיגורטיבית ריאליסטית. זוכת הפרס לשנת 2021, שירה זלוור, והזוכה לשנת 2022, רוני טהרלב, יקבלו כל אחת מענק כספי בסך 10,000 דולר ותערוכת יחיד מלווה בקטלוג במוזיאון תל אביב לאמנות. התערוכה לזלוור תפתח ביוני 2022, והתערוכה לטהרלב תתקיים במהלך 2023.

האמניות הזוכות נבחרו על ידי חבר שופטים שכלל את האוצרת הראשית של מוזיאון תל אביב לאמנות, מירה לפידות; האוצרת עמנואלה קלו; עו״ד גיל ברנדס; חבר מועצת המנהלים, דורון סבג; וד״ר דורון לוריא. משקיפים: מנכ״לית מוזיאון תל אביב, טניה כהן־עוזיאלי, ומייסד הפרס דובי שיף.

״לראשונה בחרה הוועדה להעניק את הפרס השנה לפסלת״, נכתב בנימוקי חבר השופטים לבחירה. ״יש בכך חידוש ומתיחת גבולות הפרס, שמזה 14 שנים הוענק לאמניות ואמנים בתחום הציור והרישום, והצעה למבט רחב יותר על העשייה הפיגורטיבית־ריאליסטית במדיום אחר״.

שירה זלוור, סידור פרחים

שירה זלוור, סידור פרחים. צילום: שי בן אפרים

שירה זלוור, רועה גרמני

שירה זלוור, רועה גרמני. צילום: איתן זלוור

שירה זלוור (נ׳ 1978), היא בוגרת המדרשה במכללת בית ברל, ותולדות האמנות ותיאטרון באוניברסיטה העברית בירושלים. היא החלה להציג לפני למעלה מ־15 שנים עבודות פיסול קטנות ממדים עשויות שעווה וצבועות בצבעי אקריליק. הדמויות עתירות הפרטים שיצרה, נראו כמלאכת יד רבת־כישרון של חובבים או כבובות הנמכרות בחנויות מזכרות – מהלכות על התפר בין הפולקלוריסטי לאמנותי.

מאז שכללה זלוור את צורת הביטוי הזו, דרך משחקים בקנה מידה כאמצעי לחקור את מושג המודל – יצירה תלת־ממדית המייצגת דבר מה בזעיר אנפין – דוגמת פסל של בניין שיכון מוזנח, בשונה מהמודלים המיופים המשמשים אדריכלים. בשנים האחרונות החלה לעבוד בגודל טבעי, כשהפסל הוא ביחס 1:1 לאוביקט הממשי שאותו הוא מייצג. כזו הייתה החממה שיצרה שבה עשרות עציצים של צמחים מסוגים שונים, עשויים לעילא ויוצרים רגע של ספק והשתהות ביחס למה שאנחנו רואים – אמיתי או לא?

גוף עבודתה מגובש, מתפתח ושובה לב בטיפול המדוקדק שהיא מעניקה לכל פרט. זלוור רותמת את המסורת הארוכה של פיסול ריאליסטי, כדי להצביע על הסביבה הישראלית – האנושית והבנויה – על כל חינה ופגמיה, ובה בעת מעלה שאלות עקרוניות בדבר היחס בין פיסול ריאליסטי ובין הדברים שאותם הוא מייצג בעולם.

רוני טהרלב, דיוקן אנה

רוני טהרלב, דיוקן אנה. צילום: אלעד שריג

רוני טהרלב, אור אחר מזה

רוני טהרלב, אור אחר מזה. צילום: יורם בוזגלו

רוני טהרלב (נ׳ 1964) היא ציירת פיגורטיבית בעלת שפה מגובשת ומובחנת, העוסקת בדמות האנושית. אפשר לראות בגוף עבודתה הנפרש על פני כשלושה עשורים, חקר מתמשך של סוגת הדיוקן. ציוריה הם התכתבות אינטימית ורבת־ידע עם תולדות האמנות, החוקרת ללא הרף את הנחות היסוד של המסורת הקלאסית ומהרהרת על אודותן.

טהרלב מתכתבת עם נושאים דתיים, מיתולוגיים וספרותיים, כשבדרך כלל תמונותיה טומנות בחובן משמעות אלגורית שחוט של מסתורין ואל־זמניות נמשך מהן. טהרלב עסוקה גם באופני הייצוג של נשים: כיצד הן נראות בתנוחות הקלאסיות המוכרות, כשהציירת משנה אותן מעט ומשחררת אותן מן האילוצים התרבותיים שתחמו אותן לאורך תולדות האמנות, וקיבעו את משמעותן.

חקירה מתמשכת זו לקחה את טהרלב צעד אחד נוסף בסדרת דיוקנאות של דמויות בעלות זהות מגדרית עמומה, השואפות אל נקודת האפס של המגדר: הנקודה שבה נעלמת ההבחנה בין גבר לאישה. יצירתה העקבית והמחויבת של טהרלב מגלמת את הערכים שאותם מבקש פרס שיף להוקיר.

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden