כל מה שחשוב ויפה
סטודיו Irish Cows, את עדיין שם?
סטודיו Irish Cows, את עדיין שם?

סטודיו Irish Cows // את עדיין שם?

צליל דוחה את שיחת הפרידה עם בן זוגה; טלי מתקשרת לאקס בניסיון נואש לחזור אליו; אביה ממשיכה לנהל עסק עם זוגתה לשעבר. ״את עדיין שם?״, סדרת הרשת של סטודיו Irish Cows, מגוללת באנימציה את חוסר היכולת להתמודד עם פרידה

״את עדיין שם?״ היא סדרת רשת באנימציה שמגוללת את סיפורן של שלוש נשים צעירות ואת חוסר היכולת שלהן להתמודד עם פרידה. צליל דוחה את שיחת הפרידה עם בן זוגה עד שמאוחר מדי, טלי מתקשרת לאקס בניסיון נואש לחזור אליו, ואביה ממשיכה לנהל עסק עם זוגתה לשעבר. הניסיון לתקשר את הפרידה עם הצד השני מדגיש את התלות והנתק בין הצדדים.

הסדרה החלה כסרט הגמר שלנו – ענן גיבסון, נדב שפר ושליו בן אליה, כיום סטודיו Irish Cows – במחלקה לאמנויות המסך בבצלאל (2019). הרעיון נבע מהחוויה האישית שלנו. ענן סיימה קשר של ארבע שנים והציעה שהסרט יעסוק בפרידה. אני (שליו) בדיוק הייתי אחרי פרידה מקשר, שמצד אחד היה קצר ולא משמעותי ומצד שני הביא איתו שברון לב אמיתי, משפיל וחסר פרופורציות – הרגשתי שאני ״מקיא״ את הסיפורים מתוכי.

כתבתי שלוש שיחות טלפון, מבוצעות על ידי דוברות שונות, שכולן סבבו סביב נושא הפרידה. כל דמות נוקטת בגישה אחרת, אך בסופו של דבר אף אחת מהן לא מסוגלת לנתק את הקשר. בדיעבד אני מבין שזו כנראה הייתה הדרך שלי לנהל מעין שיחה מדומיינת עם האקס שלי.

התסריט הוליד כמה אתגרים שהיינו צריכים להתמודד איתם בבימוי. ראשית, כל הסיפורים התרחשו בשיחות טלפון. היה לנו דיאלוג שעמד בפני עצמו, ללא פעולות או מחשבה ויזואלית. כך בשלב הסטוריבורד מצאנו את עצמנו ממציאים קו עלילה נפרד לכל דמות, שמורכב מהפעולות שהיא עושה במהלך השיחה, ובו זמנית מתכתב עם השיחה באמצעות דימויים שונים. לדוגמה, בשיחה הראשונה, צליל יורדת על הבחור שהיא יוצאת איתו ושוקלת מתי בדיוק לזרוק אותו, אז הפכנו אותה לווטרינרית שמנהלת את השיחה כשהיא עומדת לסרס גור חמוד. 

מכיוון שבכל שיחה הייתה דמות ראשית מובהקת, בחרנו להציג רק את הצד שלה ואת הצד השני לשמוע רק בסאונד. הדבר הדגיש את המרחק בין הצדדים ואת הניסיון להתקרב מבלי לראות את הצד השני ולהבין מה הוא מרגיש.

אתגר משמעותי נוסף היה שהתסריט מורכב משלושה סיפורים שונים שלא מחוברים זה לזה מבחינה עלילתית, אלא תמטית בלבד. גם התמה של הפרידה הייתה נוכחת ברקע ולא הוזכרה מפורשות באף אחת מהשיחות.

מכיוון שבכל שיחה הייתה דמות ראשית מובהקת, בחרנו להציג רק את הצד שלה ואת הצד השני לשמוע רק בסאונד. הדבר הדגיש את המרחק ואת הניסיון להתקרב מבלי לראות את הצד השני ולהבין מה הוא מרגיש

ניסינו לשתול את הדמויות בתוך הסיפורים האחרים, אך הן הופיעו לקטע קצר ולא הספיקו בפני עצמן. המרצה שלנו, אסף אשרי, יעץ לנו ליצור דווקא חיבורים ויזואליים־תמטיים במקום עלילתיים. כך לדוגמה חזרנו על דימויים של השתקפות או דמות שחוצה את הפריים ברגע מסוים בסיפור – שמשחקים על הניסיון הכושל להגיע לצד השני.

ענן עיצבה דמויות בסגנון הקרטוני הייחודי שלה. אם הסרט היה מצולם הדמויות היו הופכות לגרוטסקיות; העיצוב הקרטוני אפשר לנו להקצין את אפיון הדמויות והדיאלוגים מבלי לאבד את האמון של הקהל ואת היכולת להזדהות איתן. מכיוון שהיו לנו שש דמויות שונות שהופיעו בצורה לא עקבית לאורך הסרט, כל דמות קיבלה פלטה צבעונית בגוון שונה, כדי להקל על הצופים לזהות אותן ולעקוב אחריהן.

מתוך תהליך העבודה

מתוך תהליך העבודה

birds

לצורך הרקעים פיתחנו שיטה ששילבה לייאאוטים תלת־ממדיים שנצבעו ונערכו בפוטושופ. הטכניקה נועדה לזרז את ייצור הרקעים ולאפשר יותר חופש בנוגע לזוויות הצילום השונות. במהלך הפיתוח שאבנו השראה מרקעים של UPA, שהיה בהם מתח בין השטחה לגיאומטריה. רצינו לשמור על המתח הזה גם בעיצוב תלת־ממדי. לצורך כך נדב מידל סביבות תלת־ממדיות בשחור־לבן, ללא טקסטורות, שאותן צבענו בפוטושופ והוספנו פרטים נוספים בקווי מתאר דו־ממדיים.

העבודה בשלישיה הולידה לא מעט חיכוכים בתחילת הדרך, אך בסופה הצלחנו למצוא שפה אמנותית משותפת שמתבססת על החוזקות של כל אחד, והעיסוק בנושא כל כך קרוב רגשית קירב אותנו כחברים. כעת אנחנו ממשיכים לעבוד על סדרת רשת חדשה.

״את עדיין שם?״ תופץ כמיני סדרת רשת בשבוע שבין ט׳ באב לט״ו באב, בין חורבן לאהבה.


*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden