כל מה שחשוב ויפה
סג׳א קוטינה

בוגרים 2021 // המחלקה לצילום, בצלאל

יחסים עם הסביבה, עם המשפחה, יחסי דורות, קירבה, ריחוק, הזדהות וגיבוש זהות, מעסיקים את בוגרי המחלקה לצילום בבצלאל. 6 פרויקטים בולטים

סג׳א קוטינה

נולדתי וגדלתי בירושלים. בפרויקט אני מצלמת את החוויה שלי בירושלים המזרחית ובכפרים ובשכונות מסביב, כדי לתאר את המבנה המורכב של המקום ושל המציאות החברתית־פוליטית. אני יוצאת לצלם בשעות הבוקר המוקדמות, שבהן אין פעילות אנושית, אך ישנם סימנים ברורים לנוכחותה ולהשפעתה על הסביבה. את הסימנים האלה אני בוחרת לתעד במצלמה אנלוגית בפורמט בינוני.

לא מדובר רק בצילום תיעודי המבקש לספר על הזנחה וקיפוח. אני מאתרת ומצלמת מראות של הצטברות והצטלבות הזמנים השונים במרחב. התצלומים חושפים את הרב־שכבתיות של המקום, אשר מסומנת על ידי אובייקטים ארעיים שנזנחו, נשכחו או עדיין בשימוש: מכוניות, תחנות דלק, שלטים ואתרי בנייה. בצילום אני מבודדת את האובייקטים מהאירועים סביבם והופכת אותם לאובייקטים פיסוליים במרחב הציבורי. תיעוד משך זמן, מצביע על הצטברות ועל שינוי איטי, חסר תנועה, אך תמידי. צילום שמפנה את תשומת הלב אל הגלוי שהוא התת־מודע של המקום.

סג׳א קוטינה

סג׳א קוטינה


דן חשמונאי

אני מתעד את תהליך ההתבגרות של האחים הצעירים שלי. בתוך כך אני עורך השוואה עם תהליך ההתבגרות שלי, בניסיון לבחון את התקופה המעצבת הזאת בחיי. ההתבוננות הרפלקסיבית דרך הצילום והבימוי יוצרת הזדהות וקרבה עם האחים ובו בזמן מרחק וניכור. אני נחשף לפערים ביני לבינם בתפיסת מושג הגבריות, ומנגד מזהה דפוסים רגשיים דומים.

הצילום יכול לקרות בכל רגע. בכל סיטואציה אני משתדל להוסיף דרך הבימוי מרכיבים שמסמנים את הפערים בינינו. ההבחנה ברגעים המבוימים היא הכרה בי כצלם שמעורר במצולמים שלו קונפליקט, על מנת לשקף את היחסים ביני ובין מושא הצילום.

דן חשמונאי

דן חשמונאי


דפנה אמירה / התחנה המרכזית החדשה

התחנה המרכזית החדשה בתל אביב היא כישלון אדריכלי ותכנוני המשמר כאוס; שטח הפקר, שקיומו הכרחי לצורך שמירה על הסדר החברתי הקיים. במשך שלוש שנים, מדי שבוע, אני מסתובבת באזורי השוליים של התחנה המרכזית ומצלמת. הצילום הוא צילום ישיר, תיעודי־פורמליסטי. כמו בלשית בחקירה או צלמת פורנזית, אני מחפשת אחר שאריות של פעולות אנושיות במרחב התחנה או רמזים להיעדרן.

הצטברות אבק, לכלוך, הזנחה, עזובה, פירוק, הרכבה, אלתור ואקראיות: באמצעות הצילום והמסגור, שאריות אלו הופכות לתפאורות תיאטרליות אפופות מסתורין. בתחנה ישנם מרחבים בעלי אופי אנרכיסטי, המשכפלים את היום־יום ומגדירים את הנורמלי דרך הוצאה מן הכלל של עצמם.

דפנה אמירה

דפנה אמירה


מעין אבירי / זיכרונות לא מלוטשים

במלחמת העולם השנייה נקרעה סוניה, סבתה של מעין, ממשפחתה בפולין ונפרדה מילדותה. כשהייתה בת 13 עולמה קרס, והיא חוותה מסע אל־אנושי. השרידים שנותרו נקברו בזיכרונה ובליבה, בעודה עוטה מסכה שמסתירה את הטראומות. עם הגילוי של סיפור חייה של סוניה מעין בונה עולם פנטזיה, ויוצרת סצנריו המציע לחיות עם השדים במקום לגרשם.

הסיפור מתרחש ביער פיות קסום, כעולם מקביל לסיפורי החיים ביערות בפולין ולאימי הרשע. הפרויקט שואב השראה מהפולקלור הפולני ויוצר מציאות פנטסטית, המהווה מנגנון אסקפיסטי להתמודדות עם טראומות. סוניה מורישה את הנרטיב האישי של ילדותה, כשם שבעבר היו מורישים סיפורים ואמונות מדור לדור, לחיזוק הזהות האישית והשורשית.

מעיין אבירי

מעין אבירי


birds

איליה רכליס

איליה רכליס יוצר קומפוזיציות של חפצים בחללים חשופים וריקים. כתמי צבע ויחסים גאומטריים תופסים את מקומה של נוכחות אנושית. לדבריו, תוצרים של פעילות תעשייתית הופכים לחלק מהסביבה החברתית־תרבותית של האדם המודרני.

תרגום חפצים פונקציונליים מהמרחב התעשייתי אל זה האסתטי מסמל שליטה במיומנות, הן מנקודת המבט של האמנות והן של האוביקטים ויחסי הייצור. הצילום מאפשר לצופה לא רק לצפות ביחסי סוביקט־אוביקט אלא גם לבצע באופן עצמאי את המעבר מיחסי הייצור אל המרחב האסתטי.

איליה רכליס

איליה רכליס


גיא אהובי

גיא אהובי מצלם בקומת המרתף של גלריה דביר בדרום תל אביב. הבניין נמצא בבעלותו של אביו – איש העסקים ואספן האמנות יגאל אהובי. על פני השטח, הפעולות שלו מינוריות ושקטות. הן כוללות ניקיון של שטחים מסוימים בחלל, צביעה של קירות ופעולות נוספות שקשורות לנראות המקום. הן מתייחסות למאפיינים הפיזיים של החלל בלי לפגוע בו, מסמנות או תוחמות חלק ממנו ומבליטות את היחס בין השטח שבו בוצעה הפעולה למה שנמצא סביבה.

לדבריו, הפעולות שהוא עושה מייצגות את הקשר שלו עם אביו ומושפעות ממנו ומהרגשות המורכבים שלו כלפי ההון המשפחתי. ״ביצוע הפעולות בחלל הזה מבטא את הרצון שלי לבחור מה אני לוקח ממה שמוצע לי, ובעצם, מסמן את מיקומי ביחס לאבי״.

גיא אהובי

גיא אהובי

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden