כל מה שחשוב ויפה
נעמה פז. צילומים: ואדים צ׳באק וסופיה טליה טרנסקי
נעמה פז. צילומים: ואדים צ׳באק וסופיה טליה טרנסקי

בוגרים 2021 // עיצוב אופנה, ויצו חיפה

תצוגת אופנה בסימן חזרה לשגרה, לא נמלטה מהשפעת הקורונה והלימודים המקוונים. הבית והמשפחה, הזהות והחברה, החיים הוירטואליים והמוות האמיתי. ארבעה פרויקטים בולטים

נעמה פז / U R JUST A DOUBLE TAP

מה הדבר הראשון שאתם עושים כשאתם קמים בבוקר? מחקר שנערך באוניברסיטת הארוורד מצא, שחשיפה עצמית ברשתות החברתיות מפעילה את החלק במוח שמופעל כאשר משתמשים בחומר ממכר. אזור התגמול במוח משפיע על ההחלטות והרגשות שלנו. כאשר מישהו חווה תחושה מתגמלת (כמו לייק על פוסט) מופרש ההורמון דופמין – אותו הורמון שמופרש כאשר אנחנו מתאהבים.

בפרויקט הגמר שלה בחנה פז את מערכת היחסים בין האדם לרשתות החברתיות. הרשתות יוצרות לנו עולם ערוך, מלאכותי ושטוח, שניתן בקלות להישאב אליו. עולם שבו אנו דוחסים את חיינו לתוך טמפלט מובנה מראש. הקולקציה מדגישה את השטחיות שקיימת ברשתות, אותן מסגרות שבהן משובצים החיים המפולטרים שלנו. הצבעוניות לקוחה מעולם הפילטרים, צלליות ודיטיילים בהשראת השפה הגרפית האופיינית לרשתות החברתיות, בשילוב טרנדים פופולריים בתרבות הרשת.

נעמה פז


מאיא אבראהים / undefined

מטרים ספורים מגדר הגבול בין ישראל לסוריה נמצא הבית של אבראהים, תושבת העיירה מג׳דל שמס שברמת הגולן. הגבול שהפך להיות חלק מאיתנו ומזהותנו, הפך אותנו לאנשים ארעיים, שאינם מצליחים לבנות את היסודות שלהם. גדר המערכת – הגבול הפיזי בין שתי המדינות – משפיעה על הזהות האישית והתרבותית של החברה שלי.

אבראהים שייכת לדור שלא חווה מלחמה אמיתית, אך היא חווה חיים שבהם חושבים, מתנהגים וחולמים בשתי שפות ובשתי תרבויות. בקולקציה שלה היא מבקשת לבטא כיצד גבולות משפיעים עלינו כאינדיבידואלים וכחברה. משבר הזהות היוצר חוסר שייכות, ארעיות ועולם ערכים מפוצל. כמיהה וניסיון לחיות את ההווה, תוך כדי שימור התרבות וההיסטוריה.

מאיא אבראהים

מאיא אבראהים


birds

האיה חטיב / אלנכּבּה

בנכבה הפלסטינית, רבים מהפלסטינים נאלצו לעזוב את אדמותיהם ובתיהם, וכך גם סבא של חטיב, בנו של מוכתר הכפר חִטִּין. המשפחה שאיבדה את מעמדה ורכושה, התחילה לבנות את חייה מההתחלה, בתוך מדינה חדשה שבה תרבויות שונות וחברה מגוונת. ממעמד גבוה ומבוצר הפכו לחלק ממיעוט ערבי ביישות הישראלית החדשה.

בקולקציה שלה חטיב טווה את הזיכרונות של הגירוש והפיזור של הפלסטינים, והמאמץ לאורך השנים לשמור על הזהות, השפה והזיכרונות, למרות ניסיונות הטשטוש וההיטמעות בחברה הישראלית.

האיה חטיב


אופק ברגמן / על החיים ועל המוות

הקולקציה נוגעת במתח שבין הפחד הגדול ביותר שלנו, המוות, לבין הדחף החזק ביותר, החיים. ביניהם ניצבת השאלה ״ האם ניתן לבחור בחיים מאושרים למרות החסר״ . כשהייתה ברגמן בת 19 פגשה במוות מקרוב כאשר אביה נפטר. הקולקציה משקפת את התהליך הרגשי שעברה, דרך עיניה של נערה שאיבדה את אביה, השבר, ההתמודדות וההשלמה.

הקולקציה מורכבת מחמישה דגמים שבוחנים צורות לבישה של רגשות שמתערבבים זה בזה, ומאיימים להשתלט זה על זה. הצופה חווה את המפגש בין חומרים טקטיסליים מנוגדים, בין גזרות רחבות ומחוכים הדוקים, בין צבעוניות עליזה ושימוש בצבע שחור. בחירת הגזרות והבדים הושפעו מתרבויות שונות ויחסן להתמודדות עם אובדן, כדוגמת שימוש באלמנטים מסגנון בגדי האבלות הוויקטוריאניים. כדי להביע את הרעיון השתמשה בבדי ריפוד, טולים, ורשתות, בפיתוחי בדים באמצעות תפירה, ברקמה באמצעות מחט פאנצ׳, ובעבודה ידנית של שזירה ברשת.

אופק ברגמן. צילומים: צורי אדמוני

אופק ברגמן. צילומים: צורי אדמוני

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden