כל מה שחשוב ויפה
רות סגל. צילומים: מ״ל
רות סגל. צילומים: מ״ל

בית האמנים תל אביב // תערוכות ספטמבר 2021

פורטפוליוPromotion : בתערוכות שיפתחו ב־26.8 בבית האמנים יציגו אריאל ואן סטרטן; אסתי לוי; יאיר אלדר; רות סגל; חביבה גולדפרב; ושתי תערוכות מחווה לפסלת בת המאה רחל ויזנר רגב

רות סגל / רחש

אוצר: אריה ברקוביץ

רות סגל היא ״קולוריסטית״ בעלת תנופה עזה, השואבת השראה מהאקספרסיוניזם והפוביזם, מהולים במופשט הלירי הישראלי. על בדי הציור שלה היא לוכדת תנועה מוזיקלית־חזותית, ועוברת מפיגורטיבי למופשט, מתוך חדווה אסתטית. בסדרה של ציורי נוף ניתן לראות פירוק חפשי של המציאות בדרגות של טשטוש והפשטה, מתוך חיוניות כובשת, על זמנית.


אריאל ואן סטרטן / השייחים האחרונים של הנגב

הפקה: סלים אלטורי

המסע אל ״השייחים האחרונים של הנגב״ החל בתחילת שנות ה־1970, כשאריאל ואן סטרטן, אז ילד בן שבע, היגר עם משפחתו ממינסוטה לבאר שבע. העוינות והזרות שחש במרכז הקליטה בשכונה ד׳ צפון, הפנו את מבטו אל חיי הבדואים במדבר – הלבוש, מסורת האירוח, העדרים ואורחות הגמלים.

בארבע השנים האחרונות ואן סטרטן, צלם פורטרטים, פרסום ואופנה שבנה קריירה בינלאומית בלונדון ובישראל, חבר לסלים אלטורי, כלכלן ויועץ עסקי, יליד אל־עראקיב, ויחד יצאו למסע לתיעוד שרידי החיים המסורתיים של הבדואים בנגב. השניים מאתרים ומתעדים את השייחים – כיום בעיקר בערים המרוכזות שאליהן פונו תושבי הכפרים הבלתי מוכרזים.

בתערוכה 30 שייחים בדואים, דמויותיהם מקיפות את הצופה בחלל התערוכה. הפורמט הצילומי הגדול והקומפוזיציה הישירה מבקשים להנכיח את האיכות האנושית של המפגש: מבט מול מבט, אדם מול אדם.

אריאל ואן סטרטן

אריאל ואן סטרטן


birds

אסתי לוי / חלומות קלועים 

אוצרת: יהודית שפלן

במיצב ״חלומות קלועים״ האמנית אסתי לוי מקבצת נציגים משלל תערוכות העבר שלה. חלקם שבו והתכנסו מבלי שממד הזמן ניכר בהם, ואילו אחרים פשטו צורה והולבשו בכסות חדשה. לוי, אשר מתמודדת עם פרקינסון, התמידה במעשה היצירה גם בימי הקורונה והסגר. את ידה הרועדת – היא היד המציירת, הגוזרת, האורגת והקולעת – היא מכנה ״היד המזמרת״.

העיסוק הממושך שלה במעמד האישה ומקומה בחברה בא לידי ביטוי בשמלת הכלה, הניצבת במרכז המיצב – שולטת בעולם המקיף אותה. דימוי זה מוקדש לסיפור אישי משפחתי, במעין היפוך בין עוול לעוצמה: סבתה של לוי הוכרחה להינשא לגיסה – בעלה של אחותה שנפטרה – וללבוש בחתונתה את אותה שמלת כלולות, ועם אותה הנדוניה.

אסתי לוי

אסתי לוי


חביבה גולדפרב

אוצרת: חנה ברק אנגל

בתערוכת יחיד צבעונית ועשירה, חביבה גולדפרב מביאה את מיטב יצירתה מהתקופה האחרונה. הטכניקה והעושר החומרי משמשים אותה למשחק כמו־אקראי בזרימת הצבעים. התואם בין הצבעים שהיא בוחרת לשלב מבטא מצבים קיומיים, מתוך עמקי תחושותיה. שילובי הזרימה הצבעונית מתקשים על פני הקנבס כמעין לבה שהתקררה והגבשה, ויוצרים עומסי־צבע דמויי תכשיטים, בהרמוניה אסתטית חד פעמית.

חביבה גולדפרב

חביבה גולדפרב


רחל ויזנר רגב / פסלים

אוצר: אריה ברקוביץ

במלאת 100 לפסלת הוותיקה רחל ויזנר רגב, בית האמנים בתל אביב מציג תערוכת פיסול של עבודותיה מתקופות שונות. רחל למדה פסיכולוגיה קלינית וטיפול יונגיאני, ובגיל 70 החלה לעסוק באמנות. מאז ועד היום, בגילה המופלג, היא מפסלת בביתה בחימר ואבן, ויוצקת את עבודות החימר בברונזה. מקבץ הפסלים שיוצג בתערוכה מציג קשת רחבה של דימויים, מבעלי חיים ודמויות אדם ועד למופשט. לדבריה, הטיפול הפסיכולוגי הוא אמנות והעבודה האמנותית היא טיפול. ״לעבוד עם נפש האדם זאת אמנות״, האמנות והיצירה מהווים זיקה אלוהית לנפש האדם.

רחל ויזנר נגב. צילום: יצחק דינשטיין

רחל ויזנר נגב. צילום: יצחק דינשטיין

יצחק (ציקי) דינשטיין / קיר אמן: רחל

צילומי מחווה לפסלת רחל ויזנר רגב בת המאה, שעדיין עובדת בפיסול. הצלם יצחק (ציקי) דינשטיין עוקב אחרי עבודתה בסטודיו וחייה בבית לצד הפסלים.


יאיר אלדר / נעתק

אוצר: בן צור

האמן יאיר אלדר שהלך לעולמו ב־2019 ביטא את תשוקתו ותאוותו לחיים במעברים שבין ציור צבעוני, עשיר ומדושן, לבין ציור כהה ואפל. לאורך 40 שנות עשייה אמנותית אלדר הוכיח מיומנות בתבניות יצירה מגוונות, שנעו בין תחנות חייו ונסיעותיו למדבר סיני, דרך תקופת מגוריו בארל שבדרום צרפת, ובערים מרסיי, פריז, חיפה ותל אביב.

ממכלול יצירתו המגוון, האוצר בחר להתמקד בגוף עשיר של ציורים על גבי נייר כרומו, שנאסף ממיכלי הפסולת של בתי הדפוס בדרום תל אביב. על גבי דפי הכרומו, מלאי שמחת חיים, הציור רווי בשכבות צבע עז ואקספרסיבי או טפטוף והתזה חופשיים. ניכרת תחושת ההנאה של האמן בתהליך היצירה. העבודות מבליטות אופטימיות, הצבע כמו מתנפל על הצופה ומפתה אותו לחדור אל נשמת הציור מבלי שיופרע בתמה או אובייקט ברור. ציורי החושך, מעידים על חיבתו של האמן לשיטוט הלילי בכרך העירוני, הרדום. החוויה בעבודות אלה ממשיכה את הקו האבסטרקטי העוטה צורות מאיימות של חורבן ודממה קיומית.


בית האמנים, אלחריזי 9, תל אביב
פתיחה: 26.8; נעילה: 25.9

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden