כל מה שחשוב ויפה
אסף בן ארוש, סטודיו פוינק: התחדשות
אסף בן ארוש, סטודיו פוינק: התחדשות

אסף בן ארוש: אין מקום לאופטימיות או פסימיות, זה תלוי במה נעשה עכשיו

קצת לאחר שנולד בנו השלישי, אסף בן ארוש התמלא חרדה מעתיד העולם. שמונה שנים אחרי, ורגע לפני שיהיה מאוחר מידי, הוא עשה על זה (ועל חקלאות מחדשת) סרט אנימציה. ועל הדרך גם זכה בפרס בפסטיבל אנימיקס

יובל: הי אסף, בוקר טוב. מה שלומך בימים אלו? איך שרדת את הקיץ?

אסף: לא רע!

יובל: לא רע זה טוב. מזמן לא יצא לנו לפטפט, אבל אני עוקב מרחוק ותכף נדבר אולי על כמה מהפרויקטים שלך נהשנים האחרונות, אבל קודם ברכות על הזכייה בתחרות אסיף בפסטיבל אנימיקס במקום הראשון בקטגוריית סרטים עצמאיים לריג׳נריישן!

אסף: תודה רבה! האמת שזה הפתיע אותי… כבר הייתי בדרך לרכבת חזרה הביתה שלין אמרה לי שזכינו. האמת היא ששם הסרט בעברית הוא ״התחדשות״ כי זה סרט על חקלאות מחדשת שזה השם העברי ל־Regenerative Agriculture

יובל: קטעים. ולטובת מי שלא מכיר, לין היא…?

אסף: לין פוליאק היא השותפה שלי בסטודיו פוינק

יובל: נייס. אז בוא נתחיל בהתחדשות: מאיפה הגיע הרעיון לסרט על חקלאות מחדשת?

אסף: לפני כמה שנים, באזור 2013, קצת אחרי שנולד הבן השלישי שלי (😳) מצאתי את עצמי מתמלא חרדה מעתיד העולם. הקשבתי לכל מיני הרצאות ופודקסטים מכל מיני תחומים – כלכלה, אקולוגיה, אקלים… ובכולם השורה התחתונה היתה שאם נמשיך ככה, עוד לא הרבה זמן החרא יפגע במאוורר. למרבה האימה נראה שקורה היום מה שהבנאדם הכי פסימי מכל מי שהקשבתי לו, חזה.

בקיצור, חיפשתי כיוונים יצירתיים יותר להתמודד עם הבעיה. מצאתי כמה הרצאות על פרמקלצ׳ר ומיד נרשמתי לקורס. משם התקדמתי להרצאות על חקלאות מחדשת – כמענה אמיתי ופרקטי לתקן את הנזק שעשינו לעולם ועדיין להאכיל אנשים. כשהבנתי את גודל הגילוי הייתי חייב לעשות משהו עם הכלים שיש בידי. אז עשינו סרט

אסף בן ארוש ובנו בצילום משפחתי

אסף בן ארוש ובנו בצילום משפחתי

יובל: יפה! אני לא צריך לספר לך כמה זמן והשקעה זה לעשות סרט… זה הכל יוזמה והשקעה שלכם? כמה זמן זה לקח? אתה יכול לספר קצת על תהליך העבודה?

אסף: זה היה התהליך היצירתי הכי מורכב וקשוח שעברתי byfar. כל תהליך הכתיבה היה תהליך פסיכולוגי שלי עם עצמי ועם מי שעזרו לי לכתוב. היה מאבק אם לקחת את זה לכיוון סיפורי מטאפורי או לכיוון אינפורמטיבי. כל ניסיון לסיפור שעשינו הלך לכיוון דרמטי/ קיטשי/ ילדותי… והרגשתי שצריך פשוט לשים את האינפורמציה על השולחן.

היה מאבק אם לקחת את הסרט לכיוון סיפורי מטאפורי או לכיוון אינפורמטיבי. כל ניסיון שעשינו הלך לכיוון דרמטי/ קיטשי/ ילדותי… והרגשתי שצריך פשוט לשים את האינפורמציה על השולחן

עכשיו, תהליך התימצות היה מפרך כי זה תחום ע־נ־ק שנוגע בצורה כזו או אחרת בכל דבר בחיים שלנו. ועדיין לא רציתי שהסרט יהיה מהמפחידים, ולא רציתי שיהיה יומרני, ולא רציתי שיהיה ביקורתי כלפי חקלאים קונבנציונליים… לכן הכתיבה ארכה כשלוש שנים והאנימציה עצמה באזור החצי שנה+++

יובל: שלוש שנים! וואוו. עכשיו אני עוד יותר חושב שמגיע לכם הפרס… ובוא נמשיך לאנימציה: יש תסריט, מאיפה מתחילים? היה לך פריים ראשון בראש? דמות? תמונת נוף?

אסף: כל החלק הוויזואלי היה הרבה יותר אינטואיטיבי, כי הוא בא לי הרבה יותר בקלות. עשיתי סטוריבורד וממנו התקדמתי לעיצוב. היו כל מיני כיוונים שבדקתי – היה ניסיון יותר גרפי־גיאומטרי, היה נסיון יותר אפל קצת. בסוף החלטתי ללכת לכיוון טיפה נאיבי כדי להימנע מביקורת והפחדות גם בעיצוב. הסרט באמת נעשה מתוך אהבה לעולם וניסיתי שיראו את זה בעיצוב

מתוך תהליך העבודה למול התוצאה הסופית

מתוך תהליך העבודה למול התוצאה הסופית

birds

יובל: עד כמה תהליך האנימציה והארט היה שונה מעבודה על פרויקט מסחרי עם לקוח?

אסף: היה שונה במובן שהיה חופש סגנוני מוחלט וגם הרשנו לעצמנו יותר לעשות אנימציה קלאסית (יקרה) שתתאים לסגנון שבחרנו. גם הריג׳קטים היו פנימיים – במובן הזה זה קשה יותר

יובל: אתה יכול להרחיב קצת על האנימציה – איפה הכנסתם את האנימציה הקלאסית? אני לא בטוח שכל הקוראות והקוראים מבחינים בין האנימציה הקלאסית לממוחשבת

אסף: האנימציה הקלאסית היא אנימציה שכל פריים מצוייר מחדש – זה קיים לאורך הסרט בצורה חלקית – להקות ציפורים, פרות, הגדילה של חלקת הירקות וכו׳. בסרט יש גם אנימציית קטאאוט שהחלקים השונים מוזזים באמצעות המחשב

יובל: זה ממש יכול להיות אם כך השואוריל של הסטודיו…

יובל: תגיד, בתיק העבודות שלכם יש אנימציה למגוון של לקוחות ממנעד רחב של תחומים: מסטטיק ובן אל לביטוח לאומי, מוויקס וצ׳קפוינט לשטראוס והתאגיד. כשלקוח פונה אליכם, הוא מבקש משהו ספציפי מבחינת שפה? איך זה עובד עם מנעד רחב כל כך של תחומי עיסוק?

אסף: לרוב הלקוחות באים עם ספר מותג ורוצים שהסרט יתכתב איתו. לפעמים אין את המגבלה הזו ואנחנו מוצאים את החוקיות הויזואלית לכל פרויקט, אבל כמעט תמיד אנחנו מנסים למתוח את הגבול כדי להביא את הסרט למקום מעניין ומיוחד.

לפעמים אנחנו נתקלים בהתנגדות ולפעמים בהתלהבות מצד הלקוח. יש די הרבה לקוחות (בעיקר בארץ) ש״יודעים הכל״ וקשה להכניס שם את הצד היצירתי שלנו. זאת תופעה מצערת שאנחנו רואים די הרבה שמישהו מתחום אחר לגמרי משלנו, מתנהג כאילו הוא מכיר את המומחיות שלנו טוב מאיתנו. בדרך כלל הסרטים הכי טובים הם אלה שהלקוח הוא שילוב של מישהו עם טעם טוב, אמון ודדליין די צפוף

יובל: אז בוא תן דוגמה לסרט שעשיתם בזמן האחרון שאתה אוהב ומרוצה במיוחד מהתוצאה (מעבר להתחדשות…)

אסף: דווקא מהתחדשות לא יצאתי כל כך מרוצה – זה היה תהליך ארוך מידי ולא זורם. אבל אני שמח מאוד שעשינו אותו.

עשינו לא מזמן סרט ללקוח ממרוקו – סרט בערבית לקהל הצעיר בעולם הערבי. זה היה כל כך מרענן תרבותית לעשות אותו! ראינו כמה סטראוטיפים מוטבעים בנו שרחוקים מהמציאות היומיומית של הצעירים הערבים.

אסף: בהתחלה עשינו כאפייה לכל דמות שניה שם, הלקוח אמר שהוא ביומיום לא רואה הרבה אנשים עם כאפייה. גם בחלק שדיבר על קארפול עשינו אנשים על גמל עומדים בפקק – עם זה הוא דווקא זרם. הלקוח היה כל כך מקסים ועדין ורך- הפוך מכל סטריאוטיפ על מרוקאים או ערבים. ג׳נטלמן אמיתי. בסוף הוא היה כל כך מרוצה שהוא הזמין אותנו למסעדה (הוא היה בזום)!

יובל: הזמנה למסעדה במרוקו?

אסף: בתל אביב – שהוא בחר. מעולה!

יובל: נייס. אז לפני שניפרד, אם לחזור להתחדשות: אתה אופטימי?

אסף: אני חושב שאין מקום לאופטימיות או פסימיות – זה אך ורק תלוי במה נעשה עכשיו. כל אחד בתחומו ובחייו. יש מה לעשות אבל זה שינוי מאוד מקיף ודרמטי שצריך להתחולל כדי שלא נגיע לנקודה שכבר לא משנה מה נעשה. הקשוחים אומרים שנשאר לנו עד סוף העשור הנוכחי להתאפס על עצמנו ואני מסכים איתם 

יובל: שנאמר, שיהיה בהצלחה לכולנו…

אסף: ויש משהו לסיכום – הטבע סלחן, הוא לא נוטר טינה. צריך פשוט לעשות


התחדשות
בימוי: אסף בן ארוש, סטודיו POINK
תסריט: אסף בן ארוש, אלון רותם
אנימציה: גיא פריינטה, אלכסנדר חלבניקוב, יוסף בלקלב, אור פלג, רעי הלסטוך־זלצמן, פבלו פרלטה
הפקה: לין פוליאק; מוזיקה וסאונד: אופיר גל – סופה סאונד; קריינות: שי אביבי
הופק בסיוע מועצת הפיס לתרבות ואמנות

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

  1. נירה

    תענוג לצפות ולקרא, למרות הנושא שכואב כל כך.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden