כל מה שחשוב ויפה
דנה חי. צילומים: מל
דנה חי. צילומים: מ״ל

בוגרים 2021: סמינר הקיבוצים המחלקה לאמנות

המבט, השיפוט החברתי (והפנימי), שאלת השייכות והמרחק בין המציאות לאמנות (ולפנטזיה). חמישה פרויקטים בולטים

דנה חי / Eye's appetite

שאלת המבט מעסיקה אותי בחיי האישיים סביב זהותי המזרחית ולצד בן זוגי, אלעזר, בן הקהילה האתיופית. במרכז החלל הצבתי צמד מראות עגולות, אלמנט פיסולי שעליו מוקרנת אנימציה של רישומי דיוקנאות שלי ושל בן זוגי על קירות החלל, לצד ההשתקפות של הצופה במראה. על הקיר המרכזי אני הצבתי ציור שמן על בד עגול בקוטר שני מטרים המתאר זוג בסצנה ביתית כשאנחנו, הוא ואני, מישירים מבט אל הצופה.

הצופה חיוני להשלמת העבודה, וללא נוכחותו מתאיינת העבודה. נוכחותו המפרה ומטרידה בו־זמנית משבשת את ההקרנה ומסתירה את הדימוי, וכך הוא נוצר ומופרע. נוכחות זו של הצופה, שיש בה שיבושים והפרעות, מחדדת עבורי את תחושת החדירה אל המרחב הפרטי ואת חציית הגבול המוכרת לי ממפגש יום־יומי עם חוויית הנראות שלנו כזוג במרחב הישראלי. היא מבטאת את העיסוק שלי בזהות פוליטית במרחב הציבורי ובנוכחות ההופעה שלנו כזוג.

דנה חי

דנה חי


מאי סהר / על מבט ומעשיות נוספות

מאי סהר יושבת בתערוכה בתוך כלוב זכוכית, ומציירת, במיצג הבוחן גבולות חברתיים ואישיים. תא הזכוכית ממוסגר בוקבייה הלבנה של החדר, ומאפשר מבט פנימה אך לא החוצה – באמצעות מראה חד־כיוונית. הצופה מוזמן להביט פנימה, אך היושבת בפנים מנועה מלראות את המתבוננים בה, כמו בחדר חקירות.

״אני בוחרת במודע לנטרל את כוח המבט שלי, ולייצר חלל סטרילי מנותק מן המציאות שבחוץ. בחלל אני יוצרת דיוקנאות עצמיים אגב התבוננות במראה החד־כיוונית. בין הקנבס לביני תלויה מהתקרה חרב פיפיות – חרב בעלת שני להבים ופוטנציאל פגיעה כפול. הסכנה הטמונה בחרב היא טריגר ומנוע ליצירה, ומצבי הקיצון והסכנה שנוצרים מפעילים ומעוררים אותי בתהליך. באמצעות פעולה זו אני בוחנת את גבולות היצירה״.

מאי סהר

מאי סהר


נוי אליהו / בולימיה אנימציה

סרט קצר משולב אנימציה שמתאר לילה בחיי כמתמודדת עם הפרעת אכילה בולמית. הסרט עצמו הוא לופ אינסופי (הסוף מתחבר להתחלה) של לילה שבו אני מבלמסת (אוכלת כמות גדולה של אוכל) ולאחר מכן מקיאה, וחוזר חלילה. השילוב של המציאות עם האנימציה מתאר את הריב הפנימי שמתקיים בזמן טקס הבולמוס וההקאה, ריב בין המוח הבריא לקול של הפרעת האכילה שרבים בניהם על שליטה בגוף.

נוי אליהו

נוי אליהו


birds

שני אביבי / חי, צומח, דומם, אימא

המיצב של שני אביבי מורכב משלבים מרובים: היא שתלה וגידלה בערוגה מאורגנת היטב כ־200 פקעות של שושן צחור. אולם המטרה, כפי שהיא מסבירה – אינה הפרחים עצמם אלא ״ציפייה לפריים אחד מושלם, זה נרקם בדמיון אך לעולם אינו מושג״. התהליך הארוך שליווה את העבודה הקשה בגינון הערוגה, חשף מנגנון רגיש הקיים בכל מערכת יחסים ובאמהות בפרט – ציפייה, אכזבה והימנעות.

השושן הצחור, המכונה גם Madonna Lily, הפך בנצרות לאחד מסמליה של מריה האם הבתולה. היותו של הפרח מסמל את האם הקדושה הוביל את הצלבנים לבזוז את פקעות הפרח מאדמת ארץ ישראל, והוא היה בסכנת הכחדה עד שהתגלה מחדש בשנת 1925 בפקיעין, בידי האגרונום נח נפתולסקי.

בחלל התצוגה מוצגים דימויים גלויים וסמויים של השושן היוצרים דיאלקטיקה של טיפול מסור והסדרה בוטה, אסתטיזציה של הטבעי והפיכתו לתוצר תרבותי. בהצבה נוצרת הקבלה בין תהליכי גידול וטיפוח בעולם הטבע לאלו הנקשרים לאימהות או הורות, המאופיינות בטיפול ובטיפוח.

שני אביבי

שני אביבי


שירה חאיט רגוניס /בברכת אדים קלים

הגירה וזהות הם נושאים מרכזיים בעבודות שלי. אני חוקרת את הביוגרפיה שלי ומציבה את חוויית ההגירה של משפחתי אל מול חוויותיי שלי כבת למהגרים וכדור ראשון של ילידי הארץ. המושג ״מעבר״ הוא נקודת מפתח בעבודותיי ומכסה טווח שינויים ומעברים רחב, בין היתר מעבר בין תרבויות, מעבר מ״כאן״ ל״שם״, מעבר בין מערכות היחסים שלי עם הוריי, מעבר בין ילדות לבגרות – כל אלו מחזקים אצלי את הרצון לחבר בין שתי טריטוריות ובין שני הקצוות.

העיסוק בדימוי ״הרדוף הנחלים״ שנראה בתצלומים הוא סמל למעברים השונים ולטריטוריה הישראלית – ההרדוף מעיר את זיכרון הדרך שהובילה מבית אבי לבית אימי. אותה דרך מובילה גם לקשר שלי עם אבי. זהו שיח ים־תיכוני ורעיל שניתן למוצאו ״על הדרך״, באזורי מעבר וחיץ; בכבישים מהירים הוא מפריד בין אזורי מגורים לבין מדרכות וכבישים. תהליך המחקר שלי החל בארכיון התצלומים המשפחתיים, ולאחר מכן פניתי לארכיונים נוספים של אנשים זרים וניכסתי כשייכים לי. מהלך זה מסמן מעבר נוסף, בין הציבורי (התצלומים שאינם שייכים לי) לפרטי (אלבומי המשפחה שלי).

שירה חיאט רגוניס

שירה חיאט רגוניס

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. אריק

    באמת תערוכת בוגרים מרשימה ובכלל מקום מוצלח ללמודי אמנות. תנאים טובים, מסגרת אינטימית ותומכת, מורים ומערכת שמשקיעה בסטודנטים

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden