כל מה שחשוב ויפה
שירלי וגנר
שירלי וגנר. צילום: צקי רוזנפלד

סיפור[ה] של צילום ישראלי: קורס חדש בבית לאמנות ישראלית

פורטפוליו Promotion: האמנית שירלי וגנר תנחה בבית לאמנות ישראלית קורס חדש שינסח מחדש את הנרטיב של הצילום הישראלי דרך נשים צלמות שפעלו ופועלות בישראל

12 פרקים על 50 נשים צלמות שפעלו ופועלות בישראל: בחודש הבא יפתח בבית לאמנות ישראלית הקורס סיפור[ה] של צילום ישראלי בהנחיית שירלי וגנר. הקורס ינסח מחדש את הנרטיב של הצילום הישראלי דרך נשים צלמות שפעלו ופועלות בישראל.

״כבר בכותרת הקורס אפשר לשים לב שהמילה סיפור[ה] מופיעה כמו בהערת עורכת, עם סוגריים מרובעים שנוספו לאות ה׳. הסוגריים האלו שם משום שהקורס הזה עוסק בקריאה מחודשת של הצילום הישראלי״, אומרת וגנר, אמנית רב־תחומית המתמקדת בצילום ומרצה על אמנות.  

טל שוחט, אשכוליות, 2011

טל שוחט, אשכוליות, 2011

גליה גור זאב

גליה גור זאב

אמירה זיאן

וגנר תוביל את המשתתפים במסע צילומי משנות השלושים ועד ימינו במהלך של 12 מפגשים; ״נתחיל את המסע בשנות השלושים והארבעים, בסקירה של צילום של נשים שפעלו כאן. נדבר עליהן כעל מקרה בוחן ונבדוק את האופן שבו הן ביססו, כל אחת בדרכה, את מרחב הפעולה שלה. נגלה איך הן לפעמים צילמו לצד המפעל הציוני אך לא תמיד היו חלק ממנו.

״משם נמשיך אל התפתחות הצילום התיעודי בשנות השבעים והשמונים בישראל. נבחן את גוף העבודות של מספר צלמות שהצליחו לחבר בין המבט של הצילום התיעודי־חדשותי בזירה הפוליטית ובין מבט שמחפש משהו שונה, אולי קשר אחר עם מושאי הצילום שלו״.

את החלק הארי של הקורס נקדיש לתמות ומגמות בצילום עכשווי של צלמות בשני העשורים האחרונים״, מדגישה וגנר, ״נכיר מושגים שקשורים לשכבות ולטבעות השונות של הפעולות הצילומיות שלהן. נבחן את הקשר בין חוץ לפנים, את ההתייחסות למרחב ההיסטורי, הנוף בצילום העכשווי, מושג הבית, נוכחות הגוף ועד לשאלות של מגדר והמרחב האינטימי. נלמד איך כל אלו הופכים לעמודי תווך שמהדהדים דרך העדשה של הצלמות העכשוויות בישראל״.

עילית אזולאי

עילית אזולאי. צילום: מורן מינץ

נועה צדקה, רומקה ומירון, תל אביב, 2015

נועה צדקה, רומקה ומירון, תל אביב, 2015

לצד וגנר יתארחו בקורס שלוש אמניות אורחות: מיכל היימן, שתתייחס למושג ״סרבנות צילום״ והנגזרות הרבות שלו; נועה צדקה, שתשתף מהמחקר ההיסטורי שעשתה על המחלקה לצילום בבצלאל; ועילית אזולאי, שתתייחס לפרויקטים מרכזיים בעבודה שלה ועל נקודות מפגש עם פעולות ארכיביות בשדה הצילום.

במהלך הקורס יכירו המשתתפים.ות כ־50 צלמות שפעלו ופועלות בישראל, באופן שמאיר את הקשר בין המגדר ובין הצילום. ״אמנות הצילום קשורת ג׳נדר ולא ניתן להפריד את הג׳נדר מהצילום״, טוענת האמנית נועה צדקה. ״אמנות נמצאת ומתרחשת מתוך הסובייקטיביות של כל אחד ואחת, זה היופי שלה – בדרך שבה כל אחת ואחד מביא את הספציפיות של עצמו. העצמיות הזאת לא יכולה להיות מנותקת ממגדר. כאמנית, אני לא צריכה להזכיר שאני אישה אלא זה בי – זה חלק מהפעולה״. 

להרשמה לקורס ״סיפור[ה] של צילום ישראלי״ >>
12 מפגשים; אוקטובר 21 – ינואר 22; למידה היברידית: פיזית באקדמית ת״א-יפו ובמקביל מקוונת דרך זום.

אנה ים, ללא כותרת, 2019

אנה ים, ללא כותרת, 2019

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden