כל מה שחשוב ויפה
יעל מוינסטר, העתק נאמן למקור
יעל מוינסטר, העתק נאמן למקור

בוגרים 2021 // התואר השני בתקשורת חזותית, בצלאל

מיצב וידאו המשחזר ארבעה זכרונות ילדות, מקלדת וירטואלית לאוטיסטים שאינם מדברים לתקשר, קולאז׳ וידאו של סיפור פרידה, ספר מחקר פרשני העוסק במונח ״רווח״ ובפעולת הריווח. ארבעה פרויקטים בולטים

יעל מוינסטר / העתק נאמן למקור

מיצב וידאו המשחזר ארבעה זכרונות ילדות. כל זיכרון מפונטז, משוחזר ומורכב מחדש מחלקי חוויות ורגשות, פרגמנטים וסאונדים לכדי לוח חקירות פורנזי מוקפד המזמין את הצופה לקחת חלק בחקר האמת. או ליתר דיוק באמת המיוצגת. בסוג חדש של ״סטורי־טלינג״, לוח החקירות מפגיש מדיות ופורמטים שונים המערבבים עבר והווה, ישן וחדש, אז ועכשיו. ממש כמו זיכרון.

זיכרון הוא מתעתע. אנחנו זוכרים באופן סלקטיבי, תופסים באופן סלקטיבי. המוח לא באמת מקליט מציאות. הוא לא משמר עותק מושלם של ארוע שהתרחש. משהו שקרה במציאות, מקודד, מאוחסן ואז נשלף ומדומיין. מעין שחזור של מה שהיה, עכשיו בתודעה. אפשר ממש לראות את זה. להרגיש את זה. אבל זה לא אמיתי.

זה כבר לא שם. זה זיכרון. משוחזר. מורץ לאחור ומשודר במקרן הפרטי שלך. אף אחד לא רואה את זה חוץ ממך. זה שלך. ואתה בטוח שזה אמיתי. אבל המוח מעוות. הוא יכול לשקר, להכחיש, להדחיק ולבלבל. ואפילו עוד יותר עם חלוף השנים והזמן. 

אנחנו מרכיבים את המציאות שלנו מפרטים קטנים, פרגמנטים וחלקי חוויות שאנחנו מנסים לחבר לאיזשהו נרטיב ברור. חתיכות וחלקים שאמורים להפוך למשהו שלם. לזיכרון. אבל זה אף פעם לא מדויק. זה כמעט מועד לכישלון. זו הייתה נקודת המוצא.

יעל מוינסטר, העתק נאמן למקור

יעל מוינסטר, העתק נאמן למקור


יוני רווה / אות

מקלדת וירטואלית ייחודית, מותאמת ומונגשת, שלוקחת בחשבון את האתגרים המוטוריים והקוגניטיביים, ומציעה תרומה חשובה בדרכם של אוטיסטים שאינם מדברים לתקשר.

בעבר, אוטיסטים שאינם מדברים נתפסו על ידי הסביבה שלהם כלוקים מבחינה קוגניטיבית. הם העבירו את חייהם לכודים בעולמם הפנימי, הרועש והכאוטי, בלי כל יכולת לבטא את מחשבותיהם, תחושותיהם ורצונותיהם. לפני מעט למעלה מעשור המחסום הזה נפרץ, ובאמצעות הקנייה איטית ומורכבת של מיומנויות כתיבה, נפתח עבורם פתח לביטוי, ועבור הסביבה שלהם להכיר בעומקו ומורכבותו של עולמם הפנימי.

ועדיין, תהליך הכתיבה מורכב, רצוף קשיים, ונעשה באמצעות מלווים שהוכשרו לכך במיוחד. בכל הנוגע לכלי הכתיבה בפרט, לא נעשה די. רבים כותבים באמצעות הצבעה על לוחות של אותיות כשמלווה הכתיבה אוגד את האותיות למילים ואת המילים למשפטים. יש שנעזרים במקלדות ייעודיות המקלות על הקושי המוטורי ויש שמשתלטים במאמץ ניכר על המקלדת הסטנדרטית, אמצעי לא מותאם בעליל. כתיבתם נותרת, על פי רוב, איטית ומגומגמת.

יוני רווה, אות

יוני רווה, אות


ברק דוד מזרחי / היפרדות

קולאז׳ וידאו בן שמונה דקות המספר בגוף ראשון סיפור פרידה של היוצר – מהמקצוע שלו, מהבית שלו ומהזוגיות שהייתה לו – ומציע לצופה מבט אל חיבוטי הנפש המתבודדת. הקולאז׳ מורכב מאסופת חומרים שנוצרו סביב שאלת ״האני״, כחלק מחקירה של זהויות שונות המתקיימות בעולמו הפנימי של מזרחי, ומכיל חומרים תיעודיים אותנטיים לצד חומרים החוקרים מושגים ורעיונות אקזיסטנציאליסטים.

את הווידאו מוביל טקסט אישי, המניע את המהלך הוויזואלי ומציג את מערכת היחסים הפנימית המורכבת של מזרחי עם עצמו, בין סדר לכאוס, בין גריד לחריגה ממנו, בין עושר ועומס לריק אינסופי, בין דיבור ותנועה סדורה לקולות מפוזרים, נוגדים וקקופוניים.

״היפרדות״ הוא האחרון בסדרת יצירות שביצע מזרחי במהלך שנתיים. יצירות שהניעו מהלכים השואלים על האני, על השתנות של זהות, על קיום זהויות שונות ורבות בגוף אחד, על יחסים ואותנטיות. כחלק מהמהלכים התבונן על עצמו וחקר את זהויותיו תוך שימוש במושגים קוטביים ודואליים, בניהם: זהות וזרות, פירוק והרכבה, ממשי ודמיוני, אני והאחר.

ברק דוד מזרחי, היפרדות

ברק דוד מזרחי, היפרדות

birds


שרון ישראל / Space Ing

ספר מחקר פרשני א־דיסציפלינרי העוסק במונח ״רווח״ (Space) ובפעולת הריווח (Spacing), ובכך קורא תיגר על ההנחה המוקדמת ש״רווח״ הוא ריק מתוכן, אך איננו מגדיר אותו אחרת. ישראל מבקשת לבחון אותו בשלושה צירי מחקר שונים: סאונד, זמן ומרחב. הספר עצמו מחולק לפרקים, כשכל פרק מציע התבוננות שונה המחפשת, בדרכה, להגיע למהות הקיום של ה״אין״ אל מול ה״יש״, של השחור אל מול הלבן ובמה שמתקיים ביניהם. 

העיסוק במשמעות המילה ״ריק״ עתיק יומין הן במדינות המערב והן במזרח. במערב, הריק הפך מרכזי בתקופת ימי הביניים, כששוייך על ידי הכנסיה לזרם הניהיליסטי שבאירופה הנוצרית. לעומתו במזרח, בדגש על סין העתיקה וזרם הבודהיזם, הריק נתפס כישות קיימת, נוכחת ובעלת פוטנציאל ויכולת בריאה, ולכן אינה יכולה להיות ריק מתוכן.

הניגודיות התפישתית בין ה״חיובי״ לבין ה״שלילי״, חלחלה לחיי היומיום ולשדות רבים ומגוונים, ביניהם פילוסופיה, תיאולוגיה, אומנות, עיצוב, מוסיקה, אדריכלות ועוד. עם הזמן גישות אלו החלו להתמזג, ומהות הריק הפכה למושא המחקר המרכזי של אמנים, מוסיקאים, כמו כן אנשי רוח רבים.

שרון ישראל, Space Ing

שרון ישראל, Space Ing

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

  1. דולב בן ציוני

    התערוכה עדיין מוצגת?

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden