כל מה שחשוב ויפה
דנה מנור כהן
דנה מנור כהן. צילום: מ״ל

צבע טרי 2021 // חממת האמנים

אמיל ספארקל, דנה מנור כהן, זהר אלעזר, עמית כנפי, מילי ברזילי והילה פליישר – פוקוס על שישה מ־40 אמניות ואמנים המציגים בחממת צבע טרי, פרויקט הדגל שמסמן את הדור החדש באמנות הישראלית

דנה מנור כהן

ציוריה של דנה מנור כהן מתמקדים ברגע הזה, בנוכחות ובהתבוננות ברגע. האמנית מתמסרת לכאן ועכשיו, מחפשת, ומקווה גם למצוא רגעים קטנים של תנועה ושינוי, ולהעניק משמעות מחודשת לדבר מה ישן, שהיה ונגמר. מנור כהן יוצאת אל הטבע ההררי של סביבת מגוריה בקיבוץ צבעון, ומציירת בצבעי אקריליק על כריכות ספרים שהושלכו לפח. עם רגישות לחייהם הקודמים, כשמישהו קרא בהם, היא אוספת אותם ומעניקה להם חיים חדשים ורלוונטיות מחודשת. כך, תוך שהיא מתמסרת לשקט ולשינויי האור והצבע שמזמנת לה הסביבה, היא מזמינה את הצופה להתבוננות והשתהות ברגע היצירה, כשהישן מקבל חיים חדשים. הרגע הזה הוא לדידה גם הרגע ההוא, וכמו שהספר מקבל עם הציור חיים חדשים, כך גם היא חווה חיבור והתחדשות.

דנה מנור כהן. צילום: סורה וילהלמסון

דנה מנור כהן. צילום: סורה וילהלמסון

דנה מנור כהן. צילומים: הילי נוי


אמיל ספארקל

אמיל ספארקל מצייר ביד וירטואוזית ומצטט השראות והשפעות מגדולי הציירים – מימי הרנסנס ועד לפוסט־מודרניזם. ספריית הדימויים שלו מאפשרת לנווט בקלילות בין ביטוי אישי לקונבנציות מוכרות, בעבודות מתעתעות ומרתקות. לדבריו, בעבודות הוא שואף לבטא את האמונה שלו באחדות קוסמית, אחדות בין החיים הגשמיים והמוכרים והחיים הרוחניים, ומחשבה שיש כוחות וקיום מעבר לנו – רשת הכרתית גלובלית שאנו חלק ממנה.

העבודות מתחלקות לשלוש תמות: אובדן שליטה, שמן על בד מתוך סדרת ״שבעת מדורי הקורונה״, עוסקת בהשפעת המגיפה וכיצד היא מצטיירת דרך נקודת מבט אלגורית. העבודות מצטטות סמלים תיאולוגיים מתולדות האמנות ומהעולם הקדום ומשלבות אותם במבע העכשווי. רישומים תחת הכותרת ״היצירה שמכילה הכול״ – סדרה עוסקת בספריה קוסמית כמשכנה של חוכמה אוניברסלית. והתמה השלישית, טבע וו, מציגה ציורי נוף המייצגים את הטוהר והכוח הנשגב. הטבע, לדידו של ספארקל, הוא המקור הנקי ביותר ליצירה והינו חלק מאיתנו.

אמיל ספארקל. צילומים: מ״ל

אמיל ספארקל. צילומים: מ״ל


זהר אלעזר

זהר אלעזר הוא עוסקת במדיום הצילום, ובאמצעותו היא מתמקדת ביחסים שבין גוף למקום. המקום הוא בדרך כלל חללים שהיא מאתרת, שהופכים תחת ידה ללשכות אפלות – קמרה אובסקורה – על ידי איטום לאור וחשיפה מבוקרת. הטכניקה מאפשרת לה לזקק מעברים המתרחשים בין הפנים לחוץ ולהיפך, לכדי דימויים.

אלעזר מגיעה לאמנות מעולם הריקוד. לצד עבודות מהשנים האחרונות היא מציגה ביריד פרויקט חדש, שההשראה ליצירתו מגיעה ממפגש מחודש עם תצלום מתוך מופע, שצילמה ביפן לפני עשור. מהלך של חיפוש הוביל ליצירת שפה פיזית־ויזואלית, המוצאת ביטוי בכוריאוגרפיה שיצרה האמנית לרקדן ולשתי רקדניות, ולשפה צילומית חדשה עבורה.

זהר אלעזר. צילום: יובל גנדלמן

זהר אלעזר. צילום: יובל גנדלמן

זהר אלעזר


birds

מילי ברזילאי

מקורות ההשראה של האמן מילי ברזילאי שאובים ממשחקיות וצבעוניות ילדית –שמייצגות עבורו פוטנציאל לשינוי תמידי וזרז לעשייה ספונטנית ומשוחררת. ביצירה ״עננים אוטופיים״ הוא יוצר סביבות פנטסטיות, מהפנים אל החוץ. עננים בגדלים שונים, שעשויים מחמר קל ופיגמנטים, תלויים על קיר מעל מכסה קופסה סגורה. כל אחד מהעננים נפתח כלפי מטה וחושף נוף חי, מגלם משאלת לב של רצון להתנתק מהסביבה ולברוח על גבי ענן לעולם אחר, צבעוני ורך, כזה שאין בחוץ.

מילי ברזילאי. צילום: דרור סיתהכל

מילי ברזילאי. צילום: דרור סיתהכל

מילי ברזילי. צילומים: שחר נעים


עמית כנפי

עמית כנפי שואב את ההשראה ליצירתו מהמציאות, חוקר סיטואציות יום־יומיות, תחושות ורגשות שהוא חווה, ומוהל אותם בממד הומוריסטי. העבודות המוצגות ביריד נוצרו בשנתיים האחרונות וחושפות שימוש בטקסטים בקומפוזיציות לא שגרתיות, שהפך לעניין מרכזי ביצירתו. הטקסטים מונחים על גבי שכבות של חומרים שהוא מכין תוך שימוש בצבעים אקריליים, חומרים כמו חצץ, חול ודבקים, דיו של קעקועים וספרי צבע, ובאמצעות אותן שכבות הוא יוצר טקסטורות המעניקות לעבודות גוף.

כנפי יוצר בהתייחסות לתרבות הפופ העכשווית ולתרבויות אנדרגראונד, ומבטא את זהותו האישית, כמי שחי את התרבויות הללו. בתהליך יצירה אינטואיטיבי, לא מתנצל ולא מחושב, הוא רואה בקנבס אפשרות ״להתפרע״.

עמית כנפי. צילומים: מ״ל

עמית כנפי. צילומים: מ״ל


הילה פליישר

הילה פליישר מציגה סדרת ציורי נופים מופשטים, המעלים שאלות הקשורות למרחב. נופי ארץ ישראל והשפעת האור החזק על צבעוניות הסביבה הם החומר שמזין את קומפוזיציות הנופים, שפליישר חותרת ליצור בהן השטחה ועומק בעת ובעונה אחת, לייצג ולהציג את המרחב, ובו בזמן להצביע על דו הממדיות של הנייר/הקנבס. האמנית מתמקדת ביצירת מופעי אור וצבע ללא קישוטיות יתר, ומבקשת כך לברוא עולם באמצעות מחוות פשוטות ולהיוותר נאמנה למלאכת הציור עצמה.

הילה פליישר. צילום: יובל זנדבנק

הילה פליישר. צילום: יובל זנדבנק

הילה פליישר. צילומים: מ״ל

הילה פליישר. צילומים: מ״ל


יריד צבע טרי
26-21 באוקטובר 2021
הוולודרום הלאומי ע״ש סילבן אדמס, הדר יוסף, תל אביב
קחו חלק בסיורים של פורטפוליו בצבע טרי 2021 >>

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden