כל מה שחשוב ויפה
קיבוקה מוקיסה אוסקר, פני השטח, אמנות עכשווית מאוגנדה
קיבוקה מוקיסה אוסקר, פני השטח, אמנות עכשווית מאוגנדה

בית האמנים תל אביב // תערוכות נובמבר 2021

פורטפוליו Promotion: בתערוכות שיפתחו ב־28.10 בבית האמנים יציגו אילנה בינג, פאולה פרחי, קנת טרנטו, בת־שבע האס, טלי פרחי ואן דר וואודן, גילה רוסו־צימט והתערוכה הקבוצתית ״פני השטח״ שמציגה אמנות עכשווית מאוגנדה

פני השטח / אמנות עכשווית מאוגנדה.

אוצרות: אביגיל טלמור ונועה פלג; בשיתוף פעולה עם קוקודי – המרכז לדיאלוג תרבותי קוסמופוליטי והאוצרת האוגנדית רובינה ננסובוגה. התערוכה נולדה בעקבות תערוכת אמנות מאוגנדה שהוצגה בשנה החולפת בגלריה החדשה, איצטדיון טדי ירושלים.

המושג ״פני השטח״ מבקש להתייחס לדברים כפשוטם, להאמין למראה עיניים, למגע ידיים, לכאן ועכשיו. במבט ראשון נראה כי זוהי נקודת המוצא של תערוכה זו – אסופת טכניקות הנעה בין ליקוט חומרים, דרך ציור וצילום ועד עבודת מחשב. במבט שני ניתן לזהות הצעה לחתור תחת פני השטח ולהעמיק את ההיכרות הראשונית לכדי חיבור עמוק, מעשיר ומשמעותי.

בשנים האחרונות עולם האמנות סימן את האמנות האפריקאית העכשווית כ׳׳דבר החם הבא׳׳, אולם אין להתייחס לאמנות אפריקאית כאל יחידה הומוגנית אחת. אפריקה היא יבשת מורכבת ותערוכה זו מתמקדת באמנות עכשווית מאוגנדה ומבוססת על מרכיבים אנושיים אוניברסליים. זהות, יחסי כוחות, מגדר, אקלקטיות יופי ועוד, עולים וצפים מעל פני השטח, ומאפשרים מפגש בין־תרבותי חדש.

אמנים משתתפים: אסתר מבבאזי, צ׳ריטי אטוקונדה, דניס מובירו, קיבוקה מוקיסה אוסקר, אליזבת׳ קובוסינג׳ה, אוליביה מרי ננטונגו, אודור רונלד, דלובי קוואגלה, היבוטפ.


אילנה בינג / תיקים באפלה

ליווי אוצרותי: נורית ירדן

אילנה בינג מציגה תערוכה היוצאת מפחדי הילדות ונכנסת לנבכי הנפש הבוגרת. ״כשהייתי קטנה פחדתי מהחושך. כשהשכיבו אותי לישון וכיבו את האור בכיתי וצרחתי שעות באימה. חששתי שאירדם. הרי באפלת השינה אין לדעת איזו זוועה יוליד החושך. תמיד הייתה שם אפשרות של אלימות לא ידועה. ישויות של רוע שרחשו ולחשו באוזני איומים לא מובנים ארבו בכל פינה אפלה בחדר. צעקתי כדי לא לשמוע אותן, כדי שהחרדה לא תשתק אותי.

״עשרות שנים אחרי, אני יוצאת בלילות אל האפלה הרוחשת בחוץ, בתוך החושך הפועם שמחביא ישויות של רוע ומסתיר צללים מאיימים בפינות האפלות, וחמושה במצלמה קטנה ובאימה גדולה, מחפשת את האור הקטן בפרוזדור״.

אילנה בינג

אילנה בינג


birds

פאולה פרחי / Cut Out Doll

אוצרת: נורית טל טנא

גוף העבודות Cut Out Doll מורכב מחלקי זיכרונות מהגיל הרך, שספק התרחשו, ספק בדיה. אפשרי שיקראו כאילוסטרציות לסיפורים, שפרחי מיטיבה לספר בדימויים במקום מילים. העבודות מורכבת מעשה טלאים מתחבושות, חלקי קנבס משומשים, ציורי מים ישנים שנקרעו ועברו לשימוש חוזר באמצעות תפירה. קולאז׳ המבקש לזעוק ולהעביר מסר של טראומה וכאב.

פאולה פרחי

פאולה פרחי. צילום: מ"ל


טלי פרחי ואן דר וואודן / דרמה יוצרת (או יוצרת דרמה)

תערוכה ראשונה בישראל של האמנית הרב תחומית טלי פרחי ואן דר וואודן, שמתגוררת בהולנד יותר מ־20 שנה. היא למדה באקדמיה ריטפלד באמסטרדם ובפרי אקדמי בהאג, ומתמקדת בעיקר בציורי נופים ומרחבים באוויר הפתוח, בכל מזג אוויר, עונה ונוף. פרחי מנסה להעביר את התחושה, האור, הרוח והאווירה של המקומות בצבע, קו כתם ותנועה.

משיחות המכחול, הצורות והצבע מכתיבים את ה״סיפור״ שביצירה. האור הוא הבמאי הראשי והיא יוצרת דרמה. כיוצרת אנימציה ומדיה, היא מציגה לצד הציור הקרנה של ריקוד, תנועה, משחק ומוזיקה חיה, שבשילוב עם ציור חי יוצרים מופע המתהווה לעיני הצופים. התהליך, הדיאלוג והתוצאה מוצגים לקהל ללא מסננים ומחסומים.

טלי פרחי טלי פרחי ואן דר וואודן. צילום: מ"ל

טלי פרחי טלי פרחי ואן דר וואודן. צילום: מ"ל


בת־שבע האס / גילויי זפת

אוצרת: אירית לוין

עבודותיה של בת שבע הן תוצר של ניסיונות יצירתיים בחומרים מגוונים הנוגעים ברובדי הזיכרון האישי. הזפת משמשת חומר מרכזי בעבודותיה. היא חוקרת ומתחקה אחר ביטוייה על גבי מצע מגוון – שקיות, ניירות צלופן ומשי, שקפים, שאריות פלסטיק, ניירות צילום מבריקים ועוד – ומוסיפה להם פיגמנטים זהובים ומרקרים. חלק מהחומרים מגיעים מתחומי הגרפיקה והצורפות, שבהם עסקה בעבר.

האס בת הדור השני לשואה, משלבת בעבודותיה סממנים של מחיקה וטשטוש ומנגד שימור ובידוד: ״יש עבודות שבהן אני אוגרת את הזפת בתוך ׳שמרדפים׳ המשמשים לתיוק מתוך כוונה לשמר את הזיכרונות והכאב ולתייקם, ויש שממלאה שקיות של נייר צלופן בזפת ופיגמנטים מוזהבים… הזפת שמתייבשת לאט בתוך השקית יוצרת טקסטורות שונות בהתאם למינון החומרים״. בין היש לאין, בין המתוכנן למקרי, בין כליה לצמיחה נעה היצירה הביוגרפית־קולקטיבית.

בת שבע האס. צילום: מ"ל

בת־שבע האס


קנת טרנטו / התנחלות

אוצר: אריה ברקוביץ׳

הצלם האמריקאי קנת טרנטו הככיר את הדיווחים בתקשורת על ההתנחלויות היהודיות ביהודה ושומרון וכך הן התקבעו בתודעתו: בתים תקועים על גבעות, ישובים שכל הזמן מתרחבים, ולכולם שמות תנ״כיים. ממרחק נראתה האוכלוסייה הומוגנית ברובה, נשים עם כיסוי ראש, וגברים עם כיפות סרוגות ונשק על הכתף. המידע הסטריאוטיפי והשטחי העסיק אותו ומשך אותו לבדוק את הנושא מקרוב, כמו גם את החיים האמיתיים בשטחי יהודה ושומרון.

לאחר שעלה לארץ, החל למפות את ההתנחלויות, להגיע אליהן ולחקור אותן. לדבריו מהתחקיר הבין כי יש הבדלים במרקם האנושי בהתנחלויות, ובצורת הבניה והישוב האורבני. דרך הצילומים בתערוכה הוא מנסה לייצר פורטרט ארכיטקטוני של ההתנחלויות באזורים שונים, ובמיני בניה מגוונת. בניגוד למצגת החד גונית של ההתנחלות אותה חווה דרך התקשורת בחו״ל, הוא מצא מורכבות אסטטית ורב גוניות בארץ שלדברי תושביה – הובטחה להם על ידי אלוהים.

קנת טרנטו

קנת טרנטו


גילה רוסו־צימט / מאחורי

קיר אמנית

גילה רוסו־צימט

גילה רוסו־צימט. צילום: מ״ל

במהלך השנה האחרונה, בעת צפייה בעשרות סדרות טלוויזיה מכל העולם העוסקות ביחסים ובמרכזן הוא והיא, התודעה שלי הפכה למערבולת דימויי זוגיות. בחרתי שני סיפורים והנצחתי רגעי אינטימיות שלהם בדקירות המחט.

שם התערוכה ״מאחורי״ מרמז על שני צדדים לעבודה. בחרתי להציג את הצד האחורי, שבו קליעת המחט תך לתך, הקשרים הרבים וסבך החוטים מנכיחים את קשיי הזוגיות. העבודה הקשה הנדרשת בזוגיות, החיפוש האין סופי, העליות והמורדות, הקשיים והאתגרים, המובילים אותנו לרגע אחד של אינטימיות זכה צבעונית ונכספת המופיעים בצידה השני של העבודה.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. קוקודי

    תערוכת האמנות מאוגנדה לקוחה ומתבססת מתוך התערוכה המקיפה והראשונית 'מזרח פוגש מזרח' בגלריה החדשה טדי בירושלים. זאת הזדמנות נוספת להיחשף לאמנות האוגנדית בישראל. תודה לכל השותפים שלקחו חלק.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden