כל מה שחשוב ויפה
דבי אשרת. צילומים: עדי כהן ציזנר
דבי אשרת. צילומים: עדי כהן ציזנר

דבי אשרת בתיאטרון ירושלים

פורטפוליו Promotion: בתערוכת יחיד בתיאטרון ירושלים דבי אשרת עוסקת במחאה נגד התעללות רגשית ונפשית בנשים, תוך שהיא ניצבת בין שני דורות ומתמודדת עם הכאב דרך האמנות, אך גם נלחמת למען תיקון וריפוי

במרכז התערוכה של אמנית המולטימדיה דבי אשרת (נ. 1954, חיפה) עומד נושא חברתי חשוב: מחאה נגד התעללות רגשית ונפשית בנשים. אשרת רוקמת על שקיות תה משומשות משפטים מתוך יומנה של בתה נגה, שסבלה מהתעללות בתקופת שירותה הצבאי בחיל האוויר. לצד המשפטים, היא משלבת דימויים מיתיים וסמליים, וצלליות של אם ובת.

בתערוכה, דפי היומן מאוירים ומסודרים כסיפור בהמשכים. הם מזכירים את שטיח באייה (קנט, אנגליה, 1070 בקירוב), המשחזר את הכיבוש הנורמני ב־1066 ומאופיין בסצנות ואלגוריות המופיעות באיורי השוליים. עבודות הרקמה של אשרת על שקי הקפה בתערוכה, מתכתבות עם סיפור אמה, ניצולת שואה, שעברה סבל רב במחנה הריכוז אושוויץ. בכך ניצבת האמנית בין שני דורות ומתמודדת עם הכאב דרך האמנות, אך גם נלחמת למען תיקון וריפוי.

דבי אשרת מצטרפת לקבוצה גדולה של אמניות כמו לואיז בורז׳ואה (1911-2010) שבחרה במצע רך דמוי־עור כדי להביע אינטימיות נשית, או גאדה אמר (נ. 1963, קהיר) המשתמשת במלאכת־יד נשית כדי לקרוא תיגר על המבט הגברי כלפי נשים. במקרה של אשרת, המחט הופכת לכלי נשק דמוי חרב, החותר מבעד לבד בפעולה לכאורה מסוכנת. עם זאת, מטרת התפירה היא לתקן את הקרעים ולחברם יחדיו, כאשר עצם הפעולה החוזרת על עצמה מרגיעה ומשרה שלווה.

הסדרה ״נגה ללב״ של אשרת הוצגה לראשונה בגלריה לאמנות ND ברמת גן בינואר 2021; מארג קטעי טקסט שנגה כתבה וכן טקסטים שנכתבו אליה, תלוי כבאנר בפתח התערוכה הנוכחית. תיאטרון ירושלים מברך על שיתוף הפעולה עם נעמת מרחב ירושלים ועם עיריית ירושלים, שמטרתו להאיר נושא חשוב זה ולעורר מודעות ושיח בכל הקשור להתעללות בנשים.


דבי אשרת | נגה ללב – ירושלים
אוצרת: בת־שבע אידה
תיאטרון ירושלים, הגלריה הלבנה
פתיחה: 7.11; נעילה: 30.11
אירוע פתיחה: 12.11; שיח גלריה: 26.11
בחסות נעמת מרחב ירושלים ועיריית ירושלים

דבי אשרת. צילומים: עדי כהן ציזנר

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden