כל מה שחשוב ויפה
שטיחי Nyumbani. צילומים: דוד עצמי, דין מנשרוף
שטיחי Nyumbani. צילומים: דוד עצמי, דין מנשרוף

דין מנשרוף חולם שהוא ״מספר שטיחים עם קוצץ צמר יעודי לכבשים״

עמוק בתוך הקורונה, עם קושי ניכר להירדם בלילה, דין מנשרוף החל ליצור שטיחי צמר ״בקו איורי שונה, פחות מהודק ויותר רגשי״, שיוצגו בשבוע האיור בתערוכת לה קולטור. ״כל תהליך האיור הוא התמסרותי; האני האינטלקטואלי עושה שם מעט מאוד בחירות״

יובל: הי דין, בוקר טוב. מה שלומך בימים אלו, רגע לפני שבוע האיור!

דין: אני מעולה, מתרגש מאוד לקראת התערוכה הקרובה של לה קולטור, שבה אני לוקח חלק לצד אמנים מוכשרים נוספים. איך אתה?

יובל: גם! זו עבודה של שנה שלמה שמתנקזת לעשרה ימים ומה שמלחיץ אותי עכשיו זה איך אני מספיק לבקר בכל (כמעט) 80 התערוכות. זה יהיה אתגר לא פשוט אבל נעמדו בו! ואם לחזור אליך ואל לה קולטור, בניגוד לרוב המשתתפים שיציגו עבודות איור בדו־ממד, אתה תציג שטיחים. איך זה קרה?

דין: אתה רוצה את הגרסה הארוכה או הקצרה? 🙂

יובל: הארוכה

דין: עמוק בתוך תקופת הקורונה, ספון בין ארבעת קירות ביתי בתל אביב, רחוק מכל התרחשות אמנותית או תרבותית, ועם קושי ניכר להירדם בלילה, נחשפתי יום אחד לטכניקה שמשכה את תשומת לבי. תמיד אהבתי טקסטורות ומצאתי עצמי מרותק למסך בניסיון להבין איך זה קורה.

מה שהתחיל כפנטזיה, לאט לאט הפך למציאות, כנראה בעזרת הקורונה שאפשרה לי המון (!) זמן פנוי בבית עם עצמי. מפה לשם, התחלתי לעשות שטיחים. בהתחלה בצורה ידנית וסיזיפית למדי, עם מחט, ואחר כך עם רובה יעודי

יובל: רובה ייעודי? יש לי תחושה שרוב הקוראות והקוראים לא יודעות במה מדובר…

Lockdown Blues

Lockdown Blues

KORONGO

KORONGO

Me and the Sun

Me and the Sun

Communication Error

Communication Error

Last Flowers

Last Flowers

I FORGOT D WAY

I FORGOT D WAY

דין: אני מניח שלא 🙂 אני עובד בטכניקה שנקראת טאפטינג: זו טכניקה עתיקת יומין (שפחות מוכרת בארץ בתצורה של הרובה), שמייצרת אוטומציה של עבודה עם מחט. יש המון מקומות בעולם שעוד עובדים עם ורסיות שונות של המחט (הודו לדוגמה…), אבל זה לא מומלץ ליצירות בקנה מידה של שטיחים

יובל: ואני מניח שלרקע שלך בעיצוב גרפי גם יש יד בכך שהגעת לשטיחים? ספר כמה מילים על מה אתה עושה שאתה לא יורה ברובה…

דין: אני בוגר לימודי תקשורת חזותית במוסררה, סיימתי ב־2017. מיד לאחר הלימודים התחלתי לעבוד במשרד פרסום לאירועי תרבות ואמנות בירושלים. עבודה מעניינת ומספקת, אבל הרצון האמיתי שלי לאורך כל הדרך היה חיבור לעצמי. זה משהו שנעלם בקלות, בתוך ים של לקוחות ודרישות שונות ומשונות.  אחרי שנתיים וקצת ברחתי עם בת הזוג שלי לטיול של חמישה חודשים באירופה, כשחזרנו – כבר הייתה קורונה בעולם.

במשך השנה הראשונה של המגפה, נטול עבודה והבנה אמיתית למה אני רוצה באמת לעשות או להיות, ביליתי המון זמן בלצייר, לרוב דודלים שהם כמו דלת לזרם התודעתי שלי. היה לי צורך ניכר לראשונה בחיי לצאת מהמחשב ולהתחיל לעבוד עם הידיים, ניסיתי טכניקות שונות כדי למצוא בית לאיורים שנולדו עד שהגעתי לצמר

יובל: אז מאיפה התחלת? מה היה בשטיח הראשון?

דין: התחלתי כאמור לעבוד עם מחט, מה שאומר שלעשות שטיח בגודל 50X70 לקח מספר חודשים. פחדתי שלהתחיל ישר עם דודלים שהסגנון שלהם הרבה יותר ״ראף״ ופגיע יכול להיות קשה מדי ועלול לעצור את הפרויקט, אז יצרתי אדפטציה מחוספסת של פרינט שעיצבתי כמה חודשים קודם לכן.

בשטיח השני כבר התפתחה לי דלקת באצבע שהשביתה אותי למשך כמה שבועות והבנתי שאני צריך להתקדם הלאה. ברגע שהתחלתי עם הרובה, אפשרתי לעצמי לתת מקום לקו איורי שונה, פחות מהודק ויותר רגשי

בשטיח השני כבר התפתחה לי דלקת באצבע שהשביתה אותי למשך כמה שבועות והבנתי שאני צריך להתקדם הלאה. ברגע שהתחלתי עם הרובה, אפשרתי לעצמי לתת מקום לקו איורי שונה, פחות מהודק ויותר רגשי

יובל: את היותר מהודק אני מבין, למה הכוונה ביותר רגשי?

דין: אני חושב שבקו האיורי שלי, האותנטי, ולא זה שאני מעבד במשך שעות מול מסך המחשב, לפחות מבחינתי, יש משהו מאוד פגיע. סשן של איור לוקח לי בערך עשר דקות שבמהלכן אני מספיק לצייר כמה עשרות ציורים. חלקם יותר קוהרנטיים וחלקם פחות, אבל תמיד יש איזשהו סיפור שקורה בתוכי ופתאום יוצא החוצה. אני לא חושב על מה לצייר או איך, זה פשוט קורה ואז אני מסתכל על זה וזה קצת כמו מראה למה שקורה בפנים

יובל: ומתי ואיך אתה מחליט אם ואיזה טקסט להוסיף לדימוי?

דין: הטקסט הוא חלק מהקו האיורי, חלק מהשרבוט ומהזרם התודעתי. כל תהליך האיור הוא התמסרותי; האני האינטלקטואלי עושה שם מעט מאוד בחירות

יובל: אהבתי…

דין: ואם לחזור קצת אחורה בשיחה, למה שהיה חסר לי בעבודה של ״המבוגרים״,  זה בדיוק זה: החופש והמקום לרפלקציה עצמית

דין מנשרוף. צילום: דוד עצמי

דין מנשרוף. צילום: דוד עצמי

Sonata Mexicana

Sonata Mexicana

Vaza

Vaza

Waiting For The Fall

Waiting For The Fall

The Man In Me

The Man In Me

Squashed

Squashed

יובל: תגיד משהו על השם, Nyumbani

דין: Nyumbani משמעו ״בית״ בסווהילי. הטאגליין המתלווה אליו הוא בית לזנים נכחדים, שאני חושב שיחדיו מייצרים סיכום של עיקר הפעילות שלי

יובל: אז איזה תגובות קיבלת בינתיים, מי קונה את השטיחים?

דין: התגובות אוהבות וחמות! זה נותן לי המון כוח ודחיפה להמשיך הלאה. מבחינת מכירה – שיווק זה לא בדיוק הקאפ־אוף־טי שלי, אבל גם את זה למדתי לאהוב.

רוב המתעניינים עד כה באים מהאינסטגרם, אבל אני מקווה שהתערוכות הפיזיות שאשתתף בהן בעתיד הקרוב יביאו מגע ישיר יותר עם הקהל. בסוף זה תוצר שרצוי וכדאי לראות ולהרגיש מקרוב

יובל: לגמרי. ומה אתה מציג בלה קולטור וכמה עולה?

דין: מכיוון שלה קולטור נותנת במה לאמנות בת־קיימא, אני ואיתי האוצר ניסינו למצוא דרך שבה אציג שטיחים שיוכלו לעמוד ברף מחיר נגיש במיוחד. לכן הכנתי במיוחד לתערוכה כ־20 שטיחים במידות קטנות יותר (כשל תמונה) בעלות של 600-450 ש״ח

birds

יובל: כמה עולים השטיחים הגדולים יותר?

דין: שטיח בגודל של מעל למטר מגיע לאזור ה־1,500-2,000 ש״ח

יובל: הגיוני. מה הלאה? מה התכניות להמשך?

דין: בכנות, אני מרגיש שאני נמצא בתוך חלום. יכול למצוא את עצמי באמצע היום מספר שטיחים עם קוצץ צמר יעודי לכבשים  😁

הייתי רוצה שדברים פשוט ימשיכו כמו שהם, להגיע לקהל רחב, ליייצר שיתופי פעולה עם אמנים אחרים ולדחוף את הטכניקה למחוזות חדשים

יובל: יפה. מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד לפני שנפרדים?

דין: כרגע אני מאוד נהנה מהיצירה עצמה והייתי בעיקר רוצה להרגיש שיש לזה גם תוחלת כלכלית. בישראל זה מאד קשה אבל זה חלק מהאתגר שלי


שבוע האיור 2021
18-27.11 ברחבי העיר תל־אביב-יפו
הצטרפו לסיורים של פורטפוליו בשבוע האיור 2021 >>

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden