כל מה שחשוב ויפה
כרמית שיין (מימין) ותמר למדן. צילום: איציק בן דוסא
תמר למדן (מימין) וכרמית שיין. צילום: איציק בן דוסא

מגלים אוצרות // כרמית שיין ותמר למדן (Two Curators)

מהתערוכה הראשונה בשבוע האיור לפני שלוש שנים, ועד לתערוכות הנוכחיות בחלל התצוגה של יגואר-לנדרובר ובסמטאות יפו העתיקה, ״מלאכת יד, מורשת, היסטוריה, עבר ועתיד - זה מה שמרגש ומוביל אותנו״

הפעם הראשונה

ישבנו אחת ליד השניה ביום הראשון ללימודים, בתכנית הבינלאומית ללימודי אוצרות לעיצוב בישראל בהנחיית גלית גאון. לכרמית רקע בתקשורת חזותית מהטכניון. היא עבדה בכמה משרדי מיתוג, לאחר שהתחתנה, עברה לליסבון, פורטוגל, ונשארה שם עשר שנים. היא עבדה בתחום הקולנוע והקימה את שבוע הסרטים הישראלי בפורטוגל, שבו היא פעילה עד היום. עם שובה ארצה שמעה על התוכנית לאוצרות לעיצוב וזה קסם לה מיד.

תמר, במקור מארצות הברית, למדה עסקים ושיווק בינלאומי באוניברסיטת ניו יורק. לאחר סיום לימודיה עלתה לישראל. היא שיתפה פעולה עם רות דיין ופתחה את תאמרו, גלריה לעיצוב וקראפט בהרצליה פיתוח. לאחר שנסגרה הגלריה, היא המשיכה לעבוד בתחום ההפקות וקידום מכירות. כשהתקרב יום הולדתה ה־50, תמר רצתה לנסות משהו חדש ונרשמה ללימודי אוצרות.

היה ביננו חיבור מפרה והרגשנו שאנחנו דומות בהמון פרמטרים. כשיובל סער (האוצר הראשי של שבוע האיור והעורך הראשי של פורטפוליו) הרצה לנו על שבוע האיור, החלטנו לקפוץ על ההזדמנות. מצב הפליטים בארץ ובעולם ״התפוצץ״ באותה תקופה. חשבנו, כולם מדברים ״עליהם״ ולא שומעים מי ״הם״.

תלוי באוויר. צילום: חן וגשל

תלוי באוויר. צילום: חן וגשל

צילום: גבריאל חורש סבג

כך נולדה התערוכה הראשונה שלנו שהוצגה בשבוע האיור 2018. שתינו מאוד נלהבות מקראפט ומיד ידענו שהיא תהיה קשורה לכך. לאחר מחקר החלטנו לצאת מהקופסה ובמקום להציג איור של דו־ממד עברנו לפורמט של תלת־ממד ובחרנו במובייל. השם היה קל: ״תלוי באוויר״. אבל היינו גם צריכות שם לעסק שלנו. זרקנו רעיונות והוחלט על  Two Curators, כששתי האותיות הראשיות מייצגות את השמות שלנו.

בכדי לגרום לתערוכה הזו לקרות היינו חייבות להיות יצירתיות. לא היה לנו כסף ולא היה לנו מושג מאיפה להתחיל. יצרנו שיתוף פעולה עם קוצ׳ינטה, קולקטיב נשים לפליטות אפריקאיות וגייסנו את לורה בארץ׳, אמנית טקסטיל אמריקאית המתגוררת ביפו, ואת המעצב התעשייתי אייל שושן. בחרנו להציג באברהם הוסטל, במרתף התעשייתי עם הקירות המתקלפים, שמזכירים את תנאי המחיה שלהם: צפוף, ספוג, חשוך ומדכא.

התחנה האחרונה

בתחילת נובמבר נפתחה התערוכה ״המצעד״ של האמן עידו מרקוס. זה שיתוף פעולה יחודי הנוצר לחלל התצוגה של רכבי היוקרה יגואר-לנדרובר. מרקוס בוחן את החייל האנגלי הבודד ואת ייחודו מול כל הצבא כיחידה אחת. יצירותיו נעות מקטן לגדול, ממפורטות למופשטות, מיחיד לרבים ומצבעוניות לחסרות צבע. ביחד הן משחזרות את החייל האיקוני שנחרט בזיכרון הקולקטיבי.

עידו מרקוס, המצעד. צילום״ ליבי קסל

עידו מרקוס, המצעד. צילום: ליבי קסל

צילום: מ״ל

צילום: מ״ל

תמר ברניציקי, ללה מעאק. צילומים: מ״ל

תמר ברניציקי, ללה מעאק. צילומים: מ״ל

לכבוד שבוע האיור שיפתח ביום חמישי (18.11) אצרנו שתי תערוכות. ללה מאעק, תערוכת יחיד ראשונה של אמנית הטקסטיל תמר ברניצקי, מציגה סדרת עבודות שבהן היא מפרקת ומשחזרת רגעים שנלקחו משדרות ירושלים המתחדשות של יפו. העבודות כוללות ציור, צילום, הדפסה, רקמה, קולאז׳ ואלמנטים של בלייה ושחיקה של הבד. הן מקנות לשטח מראה פיוטי ואדריכלי, רבדים של פרשנות בחומר של ציר צפוף ומלא עדנה ורוך.

אירה גינזבורג, מאיירת ובעלת סטודיו לעיצוב גרפי, הידוע בעיקר בשם CityKat, תציג את תענוגות הגינה ב״עלמא״, בוטיק־מעדניה חדש ביפו. זוהי סדרת איורים מקורית המתארת את צמחיית הארץ, החוקרים את מיטב התוצרת החקלאית הישראלית, פוריות הקרקע, חומרי הגלם המקומיים וסל התוצרת השופע מהשוק.

מכל מלמדיי השכלתי

אנחנו תמיד מגלות שהתערוכות המעניינות ביותר הן אלה שנוגעות בכל החושים שלנו, מאירות אותנו, ואם הן כוללות את מסורת הקראפט בצורה כלשהי – קנית אותנו. Angelik Vizcarrondo-Laboy, אוצרת וסופרת, מפקחת על ה־Burke Prize של מוזיאון ה־MAD בניו יורק, והיא מסמנת את כל אלו. לבוי תמיד מצליחה להפתיע, לעורר השראה ולסקרן עם בחירת העבודות והשימוש בחלל.

תערוכת החלומות

תערוכת החלומות שלנו תהיה לאצור תערוכה של מעצבים ואמנים ישראלים עבור ה־MAD בניו יורק. זהו אחד המוזיאונים האהובים עלינו בעולם, המוקדש כולו לעיצוב וקראפט. נשמח לאצור תערוכה המשלבת מלאכת יד, מורשת, היסטוריה, עבר ועתיד – זה מה שמרגש ומוביל אותנו.

אירה גיזנבורג, Citykat Stories

אירה גיזנבורג, Citykat Stories

נעה אלון

נעה אלון. צילומים: מ״ל

בקרוב אצלך

באמצע דצמבר תפתח תערוכת יחיד חדשה לנעה אלון בגלריה אורבן בתל אביב. אלון עבדה בתקופת הקורונה מביתה במרכז תל אביב מתוך התבוננות מבעד לחלונה: היא מתעדת את הטבע המשתלט על העיר, והתוצאה היא לקט של ציורי ציפורים וטבע שחוותה סביבה.

בנוסף, בשנתיים האחרונות אנחנו אוצרות הבית של אבני טל, בית לחומרים לאדריכלים ומעצבי פנים. התערוכות במקום נולדו מתוך רצון לתת במה למעצבים ואמנים צעירים ולחבר אותם ישירות עם הלקוחות של המקום. אנחנו מאמינות שפרטי אמנות ועיצוב לא צריכים להוות כמחשבה לאחר שיפוץ או בנייה, אלא כחלק מתהליך התכנון והחשיבה עם המעצבת.

אנו שואפות להגיע לארבע תערוכות עיצוב בשנה, שכל אחת מהן מתמקדת בנושא שונה, עם מעצבים ואמנים ישראלים. בסוף דצמבר תיפתח במקום תערוכה שתתמקד באורבניזם, בעיר הלבנה של תל אביב, המאופיינת בפשטות ובפונקציונליות; אתר מורשת עולמית של אונסקו, בעל חשיבות ארכיטקטונית, נוכח בנייני הבאוהאוס השוכנים בעיר.


שבוע האיור 2021
18-27.11 ברחבי העיר תל־אביב-יפו
הצטרפו לסיורים של פורטפוליו בשבוע האיור 2021 >>

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden